30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.6)

Tirlittan, mulla vielä tällä viikolla yksi kontrolliultra klinikalle. Sekin kyllä enemmän yleisesti meikäläisen mielen rauhoittamiseksi kuin Hematooman uhkaavuuden vuoksi. Ensi viikolla on keskusäitiysneuvolan np-ultra ja sen tekee lääkäri tuon hematooman vuoksi. Ilmeisesti siellä sitten selviää, tarvitseeko raskautta tuon hematooman vuoksi seurailla.

Mites muuten teillä pidemmälle ehtineillä. Jännittikö seulonta tai olitteko siis edes ultran ja verikokeen yhdistelmässää? Kukaan ei kuitenkaan tainnut jäädä kiinni ja päätyä lapsivesipunktioon asti? Täällä käyn jo kaikkia tulevia kauhukuvia taas mielessäni..

Merilintu, kyllä raskaana oleva on varmaan riskiryhmässä minkä tahansa pöpön suhteen. Sikainfluenssa voi iskeä kyllä, mutta niinhän iskee aina vuosittain influenssa-aalto. Pitää kai vaan ajatella, että tämä on yksi niistä. Eikä se ilmeisesti vakavuudeltaan ole kovinkaan raju, koska kuolleiden osuus sairastuneista on toistaiseksi tosi pieni. "Normi influenssahan" niittää satoja ihmisiä vuosittain Suomessakin, eikä niistä juuri uutisoida. Jostain myös luin, että syksyllä raskaana olevat naiset ja heidän vastasyntyneensä ovat vastustuskykyisempiä, koska kesällä on tankattu terveellisiä uusia kasviksia ja marjoja enemmän kuin talvella.

Mustikkasuu, voin vain yrittää kuvitella tuon tekemättömyyden olon. Tiilan neuvo kuulosti muuten tosi hyvältä, täytyypä itsekin muistaa kokkailla pakkaseen sitten joskus..
 
Iiks!!

Mulla oli tänään rv. 38 neuvola (tai 37+6). Ihmettelin kun on selkäkipuja ollut tossa iltalenkeillä ja pari päivää aika "vatsatautinen" olo. Täti sitten laittoi esilähetteen Tyksiin menemään ja neuvoi pidättelemään ainakin torstaihin (sillon siellä aukeaa toinen hetken aikaa kiinni ollu synnytysosasto).

Ja mä kun luulin että ne selkäkivut on vaan mun notkoselkävaivoja ja että on vatsatauti tulossa. Nyt täällä jännätään ihan oikeasti, että tapahtuuko tässä jotain juhannuksen tienoilla. sf-mitta oli laskenut jo 1 cm ja vauvan pää ei heilunut joten kaippa se on kiinnittynyt

Yritin pakata itselleni sairaalakassia ja sit niitä vauvan vaatteita kotimatkaa varten. Kun on poika tulossa niin tuskin niin hirvittävän pieni (isänsä on 191 cm) - onkohan 56 cm body ja potkarit yms. sopivat ottaa sairaalaan. Ei se kai kotimatkaa haittaa jos on pikkasen liian isot? Mulla ei sitä pienempiä ole kun pari 50 cm pukua jotka varmasti on liian pieniä...vai pitäskö semmonenkin pakata??

Mustikkasuu, miten sielläpäin menee??

Terkkari sano että mun kannattaa ja pitää jatkaa nyt jumppaamista koska selkeesti vauva tekee tuloaan niin saanpa tehostettua ja nopeutettua, täytyy mennä polkemaan steppilaudalle taas...:D
 
Nopeasti omat kuulumiset.
Kävin aamulla ultrassa. Alkion sydän sykki, koko vastasi viikkoja ja kädet heilui! :heart:
Hematooma vuotaa edelleen, mutta on pienentynyt ja lääkäri sanoi sen mahdollisesti olevan vähitellen häviämässä. Tilanne tarkastetaan seuraavan kerran np-ultran yhteydessä, ellei vuoto muutu sitä ennen runsaammaksi.

Tirlittan rv 9+1
 
minäkin tällä kertaa pikaisesti ....

Tirlittan hienoa, että kaikki on hyvin!

Mustikkasuulle ja iirikselle paljon tsemppiä! Iirikselle hyviä jumppahetkiä...ja toivottavasti se mustikkasuunkin hämäläinen (?) sieltä jo malttaisi pikkuhiljaa lähteä ulkomaailmaan. =)

Vaahtokarkille KIITOS pöpölohdutteluista. Pitää senkin asian kanssa yrittää vain ottaa iisisti.

Tiila kiva kun kävit. Nyt vasta oikein tajusin, että sinullakin on toinen raskaus jo yli puolenvälin. Onnellista odotusta sinnepäin. Kakkosen kanssa osaa varmaan jo ottaa hiukan rennommin.

Minä lähden tästä juhannuksen viettoon, joten oikein mukavaa Suomen suvea kaikille! Sehän taitaa olla varsin perinteinen: märkä ja kylmä. :D :wave:
 
Täällä edelleen odotellaan! :wave:

Iirikselläkin siis jo loppu alkaa häämöttää! Toivottavasti teidän pikkuinen on samaa mieltä tädin kanssa, että torstaihin kannattaa odottaa. Kyllähän se pikkuinen pärjää ihan hyvin kotiin asti vähän pidemmillä hihoilla ja lahkeillakin varustetuissa vetimissä ongelmitta. Ja toisaalta, eihän ne pikkuiset vaatteet niin paljon tilaa vie, etteikö voisi pari erikokoistakin vaatekertaa ottaa mukaan.

Meillä olisi huomenna se LA. Tänään oli neuvola ja tilanne tuntuu olevan ennallaan. Tulokas on edelleen tiukasti pää alhaalla (eli kiinnittynyt?) Mitään erityisiä synnytyksen merkkejä ei ole havaittavissa. Parina päivänä oli vähän ripulia, ja senkin olen kuullut ennakoivan synnytystä, mutta nyt vatsan toiminta on taas ihan normaalia. Kävelemään olen jostain syystä päässyt nyt paremmin, vaikka liitokset natisevat edelleen. Minäkin olen nyt yrittänyt pysytellä mahdollisimman paljon liikkeessä, jos se vaikka edistäisi asiaa.

Kiitos Tiila vinkistä! Täytyypä leipoa pakastimeenkin sitä mustikkapiirakkaa! :D Kohta tulee varmaan yliannostus...

Vaahtokarkki, me oikeastaan tajuttiin miehen kanssa vasta np-ultraa edeltävänä iltana kunnolla miettiä, että mitä koko seulonta oikein tarkoittaa ja mitä päätöksiä sen seurauksena oikeasti voi joutua tekemään. Sitten se rupesikin yllättäen vähän jännittämään... Mutta onneksi oltiin molemmat ajatuksissa samoilla linjoilla ja ultra oli jo seuraavana päivänä, niin ei tarvinnut sitten ainakaan kovin kauaa stressata. Ja koska me nähtiin tulokas ensimmäisen kerran sillon np-ultrassa, niin kyllähän se kuvaruudun näky vei heti saman tien kaikki ajatukset ihan jonnekin muualle. :heart:

Tirlittan, hienoa kuulla hyviä uutisia! :heart:

merilinnulle erinomaista juhannuksen viettoa! Kuten myös tietenkin kaikille muillekin! :)

mustikkasuu rv 39+6
 
Vaahtokarkki Mua ei niinkään jännittänyt np-ultra. Mutta rakenneultra jännitti sitäkin enemmän. Tosin jouduin menemään sinne yksin. Ekassa ultrassa oltiin molemmat niin se oli jotenkin henkisesti helpompi.

Kukas kyseli näistä myöhäisistä lastentekosuunnitelmista :whistle:
Meillä ihan perinteinen vastaus kuin muillakin, että vasta myöhemmällä iällä löytyi sopiva kumppani. Tai siis miehellä on ennestään 16-v poika. Mutta minulle tämä oli siis ensimmäinen. Menimme naimisiin v. 2005 ja sitä ennen seurustelimme vuoden. Lapsi olisi saanut tulla jo aiemmin, mutta minulla oli käytössä lääke, jonka aikana ei voinut raskaaksi yrittää. Kärsin monen vuoden ajan unettomuudesta ja sitä alettiin lopulta hoitaa kunnon lääkkeillä. Heti kun niistä lääkkeistä pääsin eroon, niin aloimme yrittämään. Ja kolmannella kierrolla meillä sitten tärppäsikin =) Mielläni pidän taukoa työelämästä ja minullakin tuli helmikuussa 10-v täyteen. Työpaikan vaihto on mielessä kun töihin palaan. En ole ollenkaan "urakeskeinen" ihminen vaan mielelläni olisin kotona. Töissä käyn vain koska on pakko saada rahaa :/

Nyt taitaa Nuppuliini heräillä. En ehtinytkään kuulumisia kirjoitella. Supparituulia kuitenkin vielä lähettelen niitä tarvitseville :wave:
 
Mustikkasuu, näyttää siltä joo että vaavi on samaa mieltä tädin kanssa. Alaselkäkivut alkoi eilen illalla, laantui yöllä, päivällä taas alkoi ja laantui ja nyt taas alkoi... kyllä tää enteilee ihan varmasti synnytystä...mut milloin??:D

Sulla mustikkasuu tulee nyt 40 viikkoa täyteen. Ootteko jutellut neuvolassa että mitä kun menee yliajalle? Odotatteko sen 2 viikkoa vai käynnistelläänkö??

Tänään tuli telsusta se "kätilöt" sarja, piti miehen kanssa kattoa...ehkä olis parempi etten olis kattonut senverran ne naiset näytti siinä kärsivän. Tosin näytti ettei ruotsissa käyttäneet epiduraalia vissiin juuri ollenkaan mitä ihmettelin.

Oikein mukavaa Juhannusta kaikille ja mustikkasuulle erityisesti toivotan paljon suppareita:) Toisaalta juhannus on kyllä huono aika synnyttää kun sairaalassa minimihenkilökunta mutta toivotan kuitenkin:)
 
Tirlittan, hienoa että kaikki on mallillaan! Minulle ainakin sanottu vahvasti, että kun alkio/sikiö ja sen sikiöpussi kasvaa, pienenee hematooman aiheuttama riski, koska sikiö alkaa olla suurempi. Joten toivottavasti sinäkin saat olla tuon suhteen jatkossa rauhallisin mielin.

Mustikkasuulle ja Iiriksellekin nyt turbovaihdetta suppareihin ja asioiden etenemiseen. Jännä kuulla, onko täällä uutisia juhannuksen jälkeen :)

Meillä oli tänään myös ultra- taas :) Ja nyt viimeinen meitä hoitaneelle klinikalle. Pikkutyypillä oli kaikki mallillaan, kaikki näkyi selkärangasta munuaisiin asti, vaikka minulle se ruutu tuntuu olevan pelkkää harmaata mössöä.. Hematooma on litistynyt sinne jonnekin kohdun reunoille, mutta eihän sitä tiedä vaikka se sieltä vielä oireilisi. Nyt saan kuitenkin alkaa suunnilleen tekemään kaikkia normaaleja asioita pyöräilystä seksiin. Jee! Ensi viikolla sitten np-ultra ja lopullinen irrottautuminen klinikasta julkisen puolen neuvoloihin. Ai niin, lääkäri arveli, että istukka tuleekin nyt etuseinään? Onko tällä jotain merkitystä jonkun asian kannalta?

Hyvät ja leppoisat juhannukset kaikille!

Vaahtis ja Muikku 10+3
 
LA! Lalalallaa!
Viikot poksuu! Sais siis poksua jo muutakin! Yritän kyllä napata noihin supparituuliin purjeet kiinni!

Hihii! Iirikselle hyvää etenemistä kohti synnytystä! :hug:

Meillä on seuraava neuvola-aika varattuna jo maanantaille ja silloin sitten soitellaan synnärille ja sovitellaan käynnistyksen ajankohtaa. Oikeastihan raskaus on yliaikainen vasta kun menee yli sen 42 viikkoa eli ennen sitä ei varmaan käynnistetä, ellei tule mitään erityistä syytä. Mulla on koko ajan ollut vointi hyvä ja paineet alhaalla jne, joten ei ainakaan nyt ole näköpiirissä mitään tarvetta käynnistellä aikaisemmin.

Vaahtokarkkikin on siis saanut hyviä ultrauutisia! Hienoa! :heart:

Mulla istukka on takaseinässä ja aloin tuntemaan vauvan liikkeet melko aikaisin (viikolla 15). Toki, eihän kaikki siis niin aikaisin kai tunne ja siihen liittyy paljon muutakin. Kaveri ja sisko, joilla istukka on etuseinässä, ovat molemmat tunteneet liikkeet melko paljon myöhemmin (joskus viikon 20 jälkeen)... ilmeisesti siksi, että istukka peittää alkuvaiheessa hentoisimpien liikkeiden tuntumista mahapuolen "ihon" tuntoreseptoreiden kautta. Näin oli ainakin työkaverille sanottu lääkärineuvolassa. Tosin musta ainakin tuntui, että minä tunsin ensimmäiset liikkeet nimenomaan tuonne "sisäpuolelle" päin... joten tiiä sitten... Tärkeintä kai siinä istukan sijainnissa kaiketi on se, ettei se olisi liian alhaalla, mikä voisi sitten olla haittana synnytyksessä. Kohdun kasvaessa se kai kuitenkin aina siirtyy ylemmäs ihan luonnollisestikin, joten, vaikka alussa olisikin edessä alhaalla, saattaa se keskimmäisellä kolmanneksella olla jo edessä keskellä, kuten esim. kaverillani kävi.

Jahas, ei kai se auta, kuin jatkaa lallatellen odotusta, siivoilla (taas), suunnata illalla pitkähkölle iltalenkille (taas), jonka jälkeen vielä saunaan (taas) ja... ;) (taas)!

mustikkasuu ja "äitin pikku takiainen" rv 40+0
 
Vaahtokarkki, ihana kuulla, että teilläkin oli ultrassa pikkuisella kaikki hyvin!
Minä muuten kävin nyt keskiviikkona ensimmäistä kertaa julkisella puolella hoitojen jälkeen ja kaikki tuntui suorastaan oudolta, kun klinikalla on tottunut erityisen hyvään palveluun. Oli tämäkin lääkäri asiallinen ja mukava, mutta etäinen ja kiireinen. En oikein edes osannut kysyä mitään. Kotiin lähdettyä tuli vasta mieleen, että hän ei sanonut mitään siitä pitääkö edelleen ottaa rauhallisemmin. Taidan kuitenkin nyt alkaa jo vähän enemmän touhuilemaan. Seksiä ei valitettavasti täällä vielä oteta ohjelmaan, sillä vuotoa on edelleen. Olen toiveikas, että vuoto loppuisi lähiaikoina, sillä se on kuitenkin jo aika niukkaa, eikä ihan jatkuvaa.

iiris, sinulla kuulostaa synnytys jo todenteolla lähestyvän. Tsemppiä ja voimia!

mustikkasuu sinullahan on jo viikot täynnä :) joten eiköhän lähestyvä synnytys ala pian jo antaa sielläkin merkkejä. Kaikkea hyvää!

merilintu
, ja kaikki muutkin tietenkin, HYVÄÄ JUHANNUSTA!
 
Vaahtokarkki Olen tuon istukka-asian kanssa samoilla linjoilla kuin Mustikkasuu. Liikkeet voivat tuntua myöhemmin ja voi olla, että ei kovin paljon liikkeitä tunne jos istukka etuseinässä. Mutta jos se ei ole esteenä synnytyksen tiellä, niin käsittääkseni muuten ei ole väliä onko istukka edessä vai takana.

Täällä alkaa jonkinlainen päivärytmi meillä muotoutua. Yöstä riippuen torkutaan aamupäivä tai sitten ei. Tai siis Nuppu yleensä nukkuu, mutta itsekin aina välillä. Sitten vaunuillaan ja ollaan alettu tekemään jo pidempiä lenkkejä. Hyvin Nuppu viihtyy vaunuissa varsinkin kun ovat liikkeessä. Mutta jää lenkin jälkeen vaunuihin vielä hetkeksi nukkumaan takapihalle. Itkuhälytin on käytössä vaikka takaovea olenkin pitänyt myös auki. Kulkukissaa ei onneksi ole näkynyt näinä päivinä kun Nuppu on ulkona nukkunut (kop kop, koputtaa puuta). Kissa käy välillä ihan tuossa terassilla asti niin ei ole kiva jos hyppää vaunuihin :/
Iltapäivällä ollaan hereillä ja torkutaan vaihtelevasti. Iltaunille Nuppu menee klo 22.00-01.00 välillä. Nyt muutama ilta on ollut suhteellisen ok, kun on päästy nukkumaan itsekin jo reilusti ennen puoltayötä. Eilen mentiin itse nukkumaan peräti 22.30 :heart:
Yöllä herää 1-2 kertaa syömään ja aamulla nukahtaa yleensä vielä siten, että saa jollainlailla torkuttua n. klo 9.00 asti. Viime yö oli ihan luksusta kun Nuppu nukahti klo 22.00, syötiin 02.30 aikaan (vaikka syötiinkin pitkään) ja seuraavan kerran vasta kuudelta :eek: Ja sitten torkuin kahdeksaan asti :heart:
Vielä kun oppisi paremmin tuon istualtaan imettämisen ja imettäminen onnistuisi ilman rintakumia. Mutta maito riittää hyvin ja päivälläkään ei ihan joka hetki olla enään tissillä. Imetysvälit ovat 1-3 tuntia ja pikkaisia aikoja ollaan jo hereilläkin ja ihmetellään ympärille. Masuvaivoja ei onneksi liiemmälti ole ja aika hyvin ilmat tulee omia aikojaan pihalle pieruina ja röyhtäyksinä.
Hereilläoloaika menee aika lailla sylitelleen kun ei oikein viihdy itsekseen hereillä. Mutta ei tämän ikäisen vielä tarvitse minun mielestäni yksin viihtyäkään. Kantoliina pitäisi opetella ja kokeilla jos Nuppu siinä viihtyisi niin voisi iltaisin kanniskella kantoliinassa.

Tällä hetkellä tuntuu aivan ihanalta tämä aika kun saa itsekin nukuttua ja ehtii hieman tehdä kotihommia yms. välillä. Ristiäiset on 5.7. ja niitä pikkuhiljaa suunnitellaan. Mitään isompaa stressiä niistä ei oteta ja äitini onneksi leipoo osan tarjottavista.

Oikein hyvää juhannusta kaikille :wave: Me vietetään juhannusta kotosalla. Päivällä käytiin minun vanhemmilla kylässä mutta yöski haluttiin kotiin. Mukavampi olla vielä yöt kotosalla.

Supparituulia Mustikkasuulle :whistle:
 
Sompio, kiva kuulla, kun teidän arki on alkanut sujumaan noin hienosti. Aivan varmasti on antoisaa aikaa! :)

Iiris lienee jo päässyt äitiytymään, kun ei ole täällä näkynyt!

Meillä ei ole vieläkään mitään merkkejä havaittavissa, joten vietellään rauhallista kotijuhannusta ja odotellaan... :D

mustikkasuu 40+2
 
Mustikkasuu, en ole päässyt mihinkään äitiytymään. Eilen vaavi piti koko vuorokauden pituisen hiljaiselon ja olin tulla jo hulluksi mutta illalla sain muutaman potkun niin rauhotuin...tänään vaan paikat kipeet ja jumittaa...:( Alkaa usko pettää nyt sit kuitenkin. Tuntuu että lapsivettä kyllä tihkuu koko ajan mutta sekin taitaa olla ihan normaalia...

Sinäkin taidat rauhassa odotella...:)

Meille ilmestyi tuohon takapihan aidan taakse KETTU!! Aikasemmin on jänikset ja fasaani heilunut mutta nyt on nähty aika isokokoinen kettu. Uskallankohan mä pikkuisen jättää terassille nukkuun? Toki aitan on ainakin puolitoistametrinen ja tuskin kettu mahtuu/uskaltaa alta tulemaan....vähän kyl pelottaa. Taitaa mennä parvekenukuttamiseksi.

Juhannuspäivän projekti oli pinnasängyn kokoaminen, nyt on jo oikeasti kaikki valmista pikkuista varten...isi ja äiti nyt sit odottelee malttamattomana että pääsis tapaamaan kaverin:)
 
Jep, onhan tämä loppuaika vähän tällaista malttamatonta odottelua ja oleskelua... Mut tosi ihanaa kun miehellä alkoi perjantaina kesäloma, niin nyt enää ei ainakaan tarvi odotella yksin :)

Teillä kuitenkin jo jotain merkkejä näkyvissä, joten ei varmaan mene enää kauan, kun pääsette vauvanhakumatkalle. Luulen, että mulla lähti tuossa iltapäivällä vessareissulla limatulppa, mutta en ole kyllä ihan varma... Jotain limaa tuli ja sitä tuli aika paljon, mutta ei siinä kyllä mitään verta näkynyt. :/

Kyllä meilläkin kulkee rusakot, valkohäntäkauriit, ketut ja supikoirat pihalla, mutta lähinnä yöaikaan. Viime syksynä nähtiin yksi jalkaansa nilkuttava kettu päiväsaikaankin, kun kävi nälkäänsä hakemassa puusta tippuneita omenoita. Meillä on tietenkin se hyvä puoli, että voin jättää meidän koiran pihalle vahtimaan aina kun nukutan vauvaa vaunuissa, niin eipä ainakaan sillon tule yllätysvieraita. :D Jotenkaan en kyllä usko, että kettu uskaltaisi muutenkaan tulla kovin lähelle taloa, ellei ole joku tosi kesyyntynyt city-kettu.
Yksi työkaveri teki joskus aikoinaan naapurin kissojen varalta sellaisen tiukuvaroittimen vaunuihin. Toimis varmaan vielä paremmin villien eläinten kanssa. Eli sitoi naruun (kalastajan lankaa?) muutamia tiukuja ja viritti narun vaunujen kopan reunasta työntöaisan ympäri (aina yksi kierros aisan ympäri, niin pysyy paikallaan) ja siitä toiselle puolelle kopan reunaan niin, että naru jäi vaunujen reunan yläpuolelle sopivalle korkeudelle. Jos mikä tahansa elukka hyppää vaunujen päälle, tiu'ut helkkää ja elukka säikähtää (niin siis ainakin teoriassa :D ) tai ainakin tiu'ut kuuluu itkuhälyttimeen. Tokihan siinä varmaan vauvakin herää, mutta silloin lienee pääasia kuitenkin, että kutsumaton vieras saa lähdön. Niin ja onhan niitä erilaisia kissaverkkojakin myytävänä vaunuihin, jotka varmaan suojaa myös ketun kokoluokan otuksilta.

Eli jatkakaamme odotteluamme, kunnes se viimein palkitaan! :) Palkinto onkin sitten sitä ihanampi! :heart:

mustikkasuu
 
Ah, mä en tajunnutkaan, että Iirikselläkin voi lähtö olla synnärille koska vain :eek:

Mutta tosiaan meillä ainakin saman päivän aikana vasta alkoi supistelut kun illalla lähdettiin synnärille ja aamulla syntyi Nuppu :heart: Eli nopeasti se voi sitten edetä, kun lähtee menemään.

Mustikkasuu Mulla kanssa varmaan limatulppa irtosi. Mutta ei siinäkään verta ollut. Sellainen geelimäinen klöntti ja sen jälkeen tuli ruskehtavaa limaa. Lähtiköhän se samana päivänä vai edellisenä, nyt en ole enään varma :ashamed:

Meillä kulkee tässä kissa irrallaan ja tuo tiukujuttu voisikin olla hyvä. Mitään kissaverkkoa en ajatellut lähteä ostamaan. Meinasin kyllä soittaa tuosta kissasta, että tulisiko joku sen pyydystämään. Mutta on tuossa oravia yms. mitä pihalla temuaa, mutta kissa on ainut, joka on tullut terassille asti.

Ei olisi mitään pitänyt kirjoittaa, että hyvin on alkanut menemään. En edes muista mitä kello oli viime yönä kun päästiin nukkumaan :/ Tänään neiti on vedellytkin sitten taas päikkäreitä niin lahjakkaasti, että tokkopa mahtaa yöunille mennä aikaisin.
 
Luulin, että synnärikertomuksista liikuttuminen liittyisi raskausaikaan, mutta näemmä erehdyin, aivan tuli kyyneleet silmiin, kun Sompion kertomusta luin =)

Paljon onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, o´len niin onnellinen teidän vauvakuumeen puoleta tuttujen puolesta :heart:

Ihanaa, että Sompiolla on lähtenyt vauva-arki noin hyvin käyntiin. Imettämisestä sen verran, että itselläni kesti n. kuukauden, että nännit karaistuivat niin, ettei imettäminen sattunut. Nykyisinkin jos Greta kovasti imuuttelee nukkumaan mennessään, sattuu nänneihin, mutta tuohon kipuun tosiaan turtuun. Hereillä meillä on onneksi niin hyvä imuote, että imettäminen on oikein miellyttävää.

Meillä on nuo yöunet olleet niin katkonaisia, että 4kk kunniaksi aloitettiin kiinteät ruuat. No, aloitettiin ja aloitettiin, teelusikallinen päivässä on meillä hyvä saavutus, ja kun imettäminen on niin helppo tapa ruokkia, niin ei sen kummempia kunnianhimoja asian suhteen ole ollutkaan, kunhan nyt yritän totuttaa uusiin makuihin, että ees silloin 6kk iässä aletaan syödä ihan kunnolla myös näitä sörsseleitä.
Kun pahin kätkytkuolemariskikin on näin 4kk iässä ohi, niin olen uskaltanut jättää mahalleen nukkumaan, kun sinne kerran kääntyy. Ja unet ovat parantuneet heti huomattavasti (koputa puuta) viime yönä jo 5 tuntia putkeen ja nytkin nukkuu päikkäreitä toista tuntia, kun yleensä heräillään 45 minsan jälkeen. Pari viikkoa jaksoin kääntää jatkuvasti Gretaa selälleen, kun hän siis itse mahalleen k'ääntyisi, mutta nyt annan sitten nukahtaa mahalleen, kun siinä asennossa viihtyy.
Ihana aurinkoinen tyttö meillä on, ja tunteet kasvamisen suhteen ovat ristiriitaiset. Toisaalta en malta odottaa, että Greta alkaa puhua, ja että voimme ryhtyä tekemän kaikkea mielenkiintoista kuten keinumaan ja lukemaan oikeita satuja ääneen, toisaalta typy on nyt vauvana niin syötävän suloinen, että jo nyt on kaihoisa olo, kun meidän vauva kasvaa niin vaúhdilla.
Tämä vauva-aika menee niin kamalan nopeasti ohi, niin hyvässä kuin pahasssa.

Seesteistä raskausaikaa kaikille ja mahdollisimman stressitöntä vauva-arkea synnyttäneille/pian synnyttäville!
Tv. lentis ja Greta 4kk 2 vkoa :heart:
 
Mustikkasuu ja Iiris,edelleen vaan tsemppiä kärvistelyyn. Pakkohan sieltä on kohta tulla asukkien ulos, kukaan ei tietääkseni ole sisälle jäänyt : ) Toivottavasti kohta kuullaan mukavia tarinoita.

Tirlittan, täällä puolestaan tuli takaisin rajoitus tekemisten suhteen. Kävin nimittäin keskusäitiysneuvolan lääkärillä ja siellä yhdistelmää kutistuva ja oireeton hematooma sekä istukan osittainen sijainti kohdunsuulla aikaansaivat kiellon oikeastaan kaikkeen liikuntaan, uintiin ja seksiin.. Mikä on kyllä vähän nurinkurista, kun klinikan lääkäri antoi luvan ottaa rennommin. Tiedä tässä nyt sitten ketä uskoa. Pääsia oli kuitenkin se, että pikkuinen oli kunnossa, kasvanut ja kaikki näytti hyvältä. Niskaturvotuksestakin selvittiin ilman mitään.

Jäin kuitenkin miettimään, kun katsoin neuvolakorttia, että siinä näkyy sydämen syke kohdassa vain +, vaikka liikeiden kohdalla näkyy ++. Pitäisikö tässä nyt huolestua liian vähäisestä sykkeestä? Onko muilla ollut vastaavia merkintöjä?

Kiva kun kävit Lentoemokin kertomassa kuulumisia, kuten Sompiokin. Saadaan tsemppiä meille muillekin, kun kuullaan positiivisia kokemuksia.

Helleviikkoa kaikille!
 
Hei kaikille! Toivottavasti juhannukset sujuivat hyvin! Mehän ei sitä tietty vietettykään, mutta haikailin kyllä mökille..

Tirlittan, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Vaahtokarkki, onnea sullekin, vaikka vielä touhuamiskiellon saitkin. Onhan se aina eri lääkäreiltäkin tulkintakysymys, että kuinka varovaisesti missäkin tilanteessa tulisi ottaa. Toivottavasti löydät hyvän 'kultaisen keskitien', joka tuntuu sopivalta.

Vähän haikeudella kuuntelen teidän juttuja neuvolakorteista ja arvoista ja seurattavista asioista. Täällä kun ei ole mitään vastaavaa. En tiedä vauvan sykettä enkä mitään omia arvojani. Mitään tietoa mulle ei ole koskaan annettu paitsi, että 'kaikki on ok'. Kerran mun verenpaine tsekattiin mutta siitäkin sanottiin vain, että hyvä on. Ekalla neuvolakäynnillä sanottiin, että heillä on sellainen asenne, että raskaus ei ole sairaus ja siksi ei ole juurikaan tarvetta testaamiselle eikä arvojen seuraamiselle. Yksi verikoe multa on otettu, mutta senkään tuloksia en vielä(kään) tiedä. Huokaus..

Mustikkasuu ja Iiris, tsemppiä odotteluun! Jännät paikat teillä!

Sain lähetteen gynekologille jo viikkoja sitten neuvolasta, kun mulla on takana yksi verisuonitukos parikymppisenä. Sain ajan gynelleni vasta heinäkuun puoliväliin ja ihmettelinkin, että kuulostaa kovin myöhäiselle. Jos mun tarvitsee aloittaa verenohennuslääkitys (ilmeisesti piikitys?), niin sehän pitäisi aloittaa mahdollisimman ajoissa käsittääkseni. Menin sitten omalle läkärille, joka otti asiakseen järjestää mulle gynekologin ajan jo tälle viikolle. Onneksi saadaan tämäkin asia selvitettyä. Onko täällä kenelläkään muulla jonkinlainen verenohennuslääkitys päällä raskauden aikana? Sori, jos siitä on jo puhuttu ja unohdin..
 
Vaahtokarkki Nyt en pysty tarkistamaan, kun neuvolakortti on vielä neuvolassa synnytyksen jäljiltä. Mutta muistaakseni alkuun oli syke laitettu + ja sitten myöhemmin siihen alettiin merkkaamaan paljonko se syke oli (meillä 140-150). Liikkeissä oli joko + tai ++ vähän sen mukaan, mitä kerroin vauvan liikkuneen tai paljonko vauva liikkui sykkeitä kuunnellessa.

Lentis Mulla aivan samoja tuntemuksia, että toivoisin Nupun kasvavan nopeasti, mutta sitten taas tuntuu, että tässä 3 viikon aikanakin on kasvanut jo niin paljon, että taitaa vauva-aika mennä liian nopeasti ohi. Tänään miehen kanssa suunniteltiin vaunulenkillä kesiä, että mitä touhutaan parin vuoden päästä, kun päästään Nupun kanssa touhuamaan kaikkea kivaa ja tekemään kunnon reissuja.

Jokohan Mustikkasuu olisi tositoimissa, kun viimeksi on kirjautunut 20.6. Vai onko vain kesää viettämässä :wave:
 
Vaahtokarkki: Meidän neuvolakortissa näkyy aina olevan sydämen sykkeen kohdalla + ja liikkeiden kohdalla ++. Ehkä se on ihan normaali käytäntö näin ollen, joten ei syytä huoleen. Ja mulla siis näitä neuvolakertoja ja plussa on jo kuudelta kerralta (liikkeistä tosin merkintä vain kolmelta kerralta).

En olekaan tälle palstalle aikaisemmin kirjoitellut. Olen monen kanssa tuttu tuolta vauvakuume -puolelta kolmekymppisten pinosta. Viime vuoden kuitenkin lähinnä aktiivisesti lapsettomuushoitopuolella kirjoitellut. Tarkempi kuvaus meistä löytyy profiilistani.

Ihana lukea, että raskaudet ovat mukavasti edenneet Vaahtokarkilla, Merilinnulla ja Tirlittanilla! Toivottavasti kaikki riskitekijät pikku hiljaa poistuvat!

Täällä vietetään mukavaa keskiraskautta. Vatsan kasvua odotin pitkään ja hartaasti ja ei se alkanut näkymään kuin vasta muutama viikko sitten paremmin. Edelleenkin se on aika vaatimaton kumpu. Ja mä olen siis ruumiinrakeenteeltani hoikka. Luulin, että se pompsahtaisi heti esiin, mutta tiukat vatsapeitteet pitävät pintansa. Tämä on ihanaa aikaa, kun voi oikeasti nauttia siitä, että on raskaana ja ruveta hyvillä mielin pikku hiljaa tekemään hankintojakin (paitsi vaunut hankimme jo hyvinkin alussa, kun tuli niin hyvä tarjous tielle, jota ei voinut ohittaa). Huomenna alkaa uusi viikko ja vauvalla alkaa olemaan jopa keskosena mahdollisuudet selvitä hengissä, jos syntyisi. Uskomatonta!

Ellastiina (22+6)
 
Moikka kaikki!

NYT se kesä sitten tuli, ihanaa! B)
Juhannus meni ihan hauskoissa mutta sateisissa tunnelmissa. Vaikka olihan se aika eksoottista olla porukan ainoa "selväpäinen". Loppuillasta alkoi olla hieman ulkopuolinen olo, kun ne alkoholia nauttineiden jutut ovat asianomaisten OMASTA mielestä aika paljon hauskempia kuin todellisuudessa...En silti tosiaankaan ollut missään juopotteluporukassa ja mieskin fiksusti otti hyvinkin maltillisesti viiniä, mutta isossa porukassa kun olin joukkoon mahtui myös pari "suomalaiskansallista" tapausta. :kieh:

Nyt on sitten minulla NP-ultra takana ja melkoinen helpotuksen huokaus on tunne. Kaikki näytti oikein hyvältä ja pikku ihminen oli hiukan aikaansa edellä pituudessa. No, vanhempansa ovat molemmat pitkiä, reilusti yli keskiarvojen, joten jospa se sitten näkyy jo nyt...kuulemma hyvin mahdollista, kun neuvoloiden mitat ovat keskiarvoja. Oli se vaan MAHTAVAA nähdä siellä jo ihmistä muistuttava, liikkuva tyyppi jalkoineen ja käsineen. :heart: Sydän sykki melkein 180 lyöntiä minuutissa sillä hetkellä, eli aika vauhtia. Vaahtokarkki minunkin korttiin merkittiin silti vain yksi + vaikka syke kuulemma on oikein hyvä. Enpä sitten tiedä miten noita merkkejä käyttelevät, kun toisaalta kortin alareunassa lukee, että + on vähän ja ++ normaali. Luotan kuitenkin lääkärin sanaan enemmän. Kiitos vain Ellastiina kun kävit rauhoittelemassa. Itsekin jo ehdin miettiä asiaa.

Meillä on nyt sitten laskettuja aikoja kolme, joten enpä tiedä, minkä niistä sanoisin. Aika hupaisaa on se, että neuvola haluaa laskea itsepintaisesti menkkojen mukaan LA:n , vaikka hedelmöityspäivä on tiedossa. Toki jos oikein alkaa saivarrella, en voi olla varma, vaikka meillä olisi tärpännyt siirrosta huolimatta luomuna irronnut munasolu. Se on nyt aivan samantekevää. Neuvolan LA on siis kaikkein pisimmällä ja NP-ultran LA nyt neljä päivää aiempi sen takia, että meidän tyyppi sattuu olemaan pitkien ihmisten jälkeläinen, höh. Olen kuitenkin superonnellinen, että tällä hetkellä voin ihmetellä näin pieniä ja harmittomia asioita, ilman suuria pelkoja. Mulle voisi laittaa nyt LA:ksi sen neuvolan määrittelemän 13.1., kiitos vain sompio jos viitsit laittaa.

Harmi vaahtokarkki, että sinä joudut vielä elämään rajoitusten kanssa. Me ollaan kyllä sekstailtu - vähän. JOtenkin omat halut siihen puuhaan on olleet tässä alkuraskaudessa hyvin pienet. Toivottavasti se muuttuisi tässä kun stressi helpottaa ja toinen raskauskolmannes alkaa. Uida en viitsinyt kylmissä vesissä jussina, mutta sitäkin odotan, että vedet lämpenisi ja pääsisi uimaan. Toivottavasti et enää kauan joudu kärvistelemään, vaikka toki varmaan on vähän sellainen olo (itsellä ainakin), että voin seistä vaikka päälläni, jos käsketään, jos se vain turvaa vauvan hyvinvoinnin.

Tirlittan sinullakin on sitten ihan pian NP-ultra, kiva juttu. Uskon, että voi tuntua kummalliselta siirtyä ylityöllistettyjen lääkäreiden huomaan julkiselle puolelle. Itse sain jopa kerran väärän ihmisen reseptin mukaani....vaikka mulla on pääosin ihan hyviä kokemuksia julkiseltakin puolelta.

Mielenkiintoista on kuulla monan (ulkomailla asuvan) näkökulmasta kaikkia raskausasioita. On tämä suomen neuvolasysteemi tosiaan aika holhoava sekä hyvässä että joskus kai jopa pahassa. Itselläni on tähän asti ollut tosi hyviä kokemuksia.

Oli kiva lukea sompion vauva-arjesta. Oikein ahmin kaikki yksityiskohdat. Onhan se kiinnostavaa kuulla, mitä se sitten oikeasti on. Lentoemo kiva kuulla teistäkin.

Vauvaa hetkenä minä hyvänsä odottaville kärsivällisyyttä ja paaaljon tsemppiä! Minä jatkan lomailua ja olen harvemmin netin äärellä ja siis myös täällä. Koitan käydä viikottain kuitenkin katsomassa kuulumiset ja kirjoitankin, jos ei joku juuri hengitä niskaan. Sukulaisille en sentään halua paljastaa täällä kirjoittelevani...

Oikein hyvää kesän jatkoa kaikille! B) :wave:

T. Merilintu ja Kaislakerttu 11+4 :D
 
Moikka kaikille! Kuten Tiila, minäkin käyn aina silloin tällöin täällä "vanhassa tutussa" pinossa kurkkailemassa kuulumisia. Kiva nähdä että täällä on taas vilkasta ja paljon uusia odottajia! Onnittelut suloisista vauvoista niitä jo saaneille, ja tsemppiä vauva-arkeen! Ja jänniä hetkiäkin eletään joillakin synnytyksen lähestyessä hetkenä minä hyvänsä...

Meidän poika on jo 1 v 9kk, on ruvennut kovasti puhumaan ja nyt onkin päivittäin hupia hänen juttujaan seuratessa :) Hirmu hyvin on meillä kaikki mennyt, juuri nuhaa kummempaa vaivaa ei ole ollut. Töihin palattuani arki tietysti muuttui kovasti, ja välillä kyllä harmittaa kun lapsen kanssa olemiseen jää niin vähän aikaa. No poika on kotihoidossa mummin kanssa, joten hänelle ei tämä ollut niin suuri elämänmuutos. Ja pianhan minä jo jäänkin taas kotiin, nyt mennään rv 18 + 2 :heart:

Ihanaa, lämmintä kesää teille kaikille ja onnea odotukseenne!
 
Merilintu, onpa ihanaa kun tuli noin hyviä uutisia ultrasta! Paljon onnea! Mullekin on annettu kolme eri laskettua aikaa, pitkän kierron takia. Yhdessä paikassa ottavat huomioon pitkän kierron ja toisessa taas laskevat täsmälleen edellisten kuukautisten alkamispäivän mukaan.. Nauti raskaudestasi, nyt on syytä olla huoletta! :heart:

Kiva kun Ellastiinakin löysi tänne! Mitä enemmän meitä on, sitä parempi!

Olin tänään gyneä tapaamassa ja mut lähetetään nyt siis jollekin 'hematologille' (hyvin vapaa käännös :D) Siellä sitten selvitellään verenohennuslääkkeen tarve. Kuitenkin gyne piti todennäköisenä, että lääkäri määrää aloitettavaksi verenohennuslääkkeen piikittämisen viimeistään synnytyksen jälkeen. En osaa olla kovin huolissani, mutta olihan tämäkin taas uusi käänne!

Hauskaa oli, että tämä gyne oli saksalainen ja ryhtyi neuvomaan meitä kaikenlaisissa käytännön asioissakin raskauteen liittyen niin isyyden tunnistamisen kuin avioitumisenkin suhteen! :D Mainio mies! Tapaisinpa hänet toistekin. Kaipa hän tunsi erityisesti ymmärtävänsä meitä kun on itsekin ulkomaalainen. Enpä ole ennen lähtenyt lääkärin pakeilta mukanani lappuja, joissa neuvotaan lakiasioiden hoitoa! :)

Mutta kaikkein parasta oli, että kuuntelimme vauvan sydänäänet. :heart: Vahva ja tasainen jumpsutus siellä. Mä en varmaan koskaan selviä yhdestäkään ultrasta tai sydänäänistä itkemättä.. Mun vauvamaha on jo pullahtanut ulos ja näyttää ihan siltä itseltään. Luulin olevani kovinkin ajoissa, mutta lääkäri totesi masun olevan juuri oikean kokoinen.

Tsemppiä synnytykseen valmistautuville! Toivottavasti helle ei saa oloa liian tukalaksi..

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mona 16+1
 
:heart: :heart: :heart:
Pieni suloinen pellavapäinen poikamme syntyi sunnuntaiaamuna 21.6. klo 9.15! Pääsimme kotiin myöhään eilen illalla ja ensimmäistä yhteistä koko perheen kotipäivää tässä nyt vietellään!
:heart: :heart: :heart:

Viimeisimmän viestini jälkeen alkoikin tapahtua ja lopulta tulikin sen verran kiire, etten ehtinyt tänne ilmoitella mitään. Palaan tässä jossain vaiheessa lisäilemään tarinaa synnytyksestä.

Mitäköhän Iirikselle kuuluu? Joko hänkin pääsi omaa nyyttiään hakemaan?

Ihanaa kesäviikonloppua kaikille!
t. mustikkasuu ja juhannuspoika
 
Lisätäänkö Ellastiina listalle :wave:

Merilintu LA on päivitetty =) Meillä kanssa ultrassa oltiin 3 päivää pidemmällä, mutta se ei virallista neuvolan LA:ta muuttanut mihinkään. Pitäisi olla viikon heitto, jotta LA muuttuisi.

Oikein paljon onnea Mustikkasuulle pellavapäisestä pojasta :heart: :heart:
 

Yhteistyössä