32tunnin lentomatka Uuteen-Seelantiin 1v2kk pojan kanssa. Vinkkejä!

!
Jos nyt totta puhutaan, olen innoissani matkasta... Poika tapaa ensikertaa isovanhempiaan ja me vanhemmat tavataan taas ystäviämme ja sukulaisiamme. MUTTA kuten joku osaa arvata tuollainen matkaa kaivertaa ison kolon kukkaroon. Ei ollut varaa ostaa omaa paikkaa koneeseen joten se on sitten 13kg kanssa sylitysten yli vuorokausi... huh, puoltoista vuorokautta itseasiassa!!! tottakai lapsi nukkuu osan ajasta mutta ... sylissä!!! ei saatu British airwaylta kuin kkylmä , "we cant do anything about it" olankohautus.. Baby cot paikat menneet. (toivon etteivät menneet ihmisille, jotak halusivat venytellä jalkojaan vaan lapsellisille ihmisille). Tietenkin ymmärrän jos näin on käynyt, me jäimme vaan nuolemaan näppejämme..

Toivonkin saavani ihmisiltä jotka ovat matkustaneent pienen lapsen kanssa vinkkkejä, en tarvitse huutoa miksi ihmeessä lähden näin pienen kanssa matkalle. minua pelottaa hurjasti mutta onneksi tiedän että poika on todella rauhallinen, ja tykkää olla ja katsella vaikka lastenohjelmia telkusta (kun kerrankin saa!!)

Mutta yksi asia mitä haluisin tietää on RUUAT?! jos ei ole maksettu paikkaa niin ei tietenkään saa ruokaa koneesta. saako vielä purkeissa vai onko pakko tunkea ruokaa mini grippeihin? maidon ajattelin viedä jauheena.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
 
:) ihanaa, mä olen täällä koko aamun lukenut tällaisia matkustus keskusteluja ja niissä on AINA ollut suurin osa aivan hirveitä vastauksia. kiitos henkisestä tuesta, tällä hetkellä mun suko on aika alhaalla, mutta jep, positiivisuus kunniaan ja usko siihen että hienosti se menee! onneksi pois päin tullessa matkat on siedettävämmät 2 x 12tunnin lennot ja nekään eivät ole peräkkäin vaan ollaan singaporessa kolme päivää siinä välissä!
 
kokemus
Voin kertoa kokemuksesta että ei tule olemaan helppoa. Lapsi nukkuu ehkä osan matkasta, mutta tuskinpa kokonaan. Sylissä ei varmasti jaksa koko ajan istua, eli joudut kävelemään konetta edes takaisin lapsen kanssa. Ota valmiiksi se asenne, että matka ei ehkä helposti mene, jotkut lapset huutaa korviaan nousuissa ja laskuissa, ja jotkut itkee muuten vaan, kun on tylsää. Ota paljon yllätys-leluja mukaan ja paljon naposteltavaa, siinä saa ajan kulumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: minx
matkaaja myös
Hyvä että lohdutti. Ystävät olivat tuon ikäisten kaksospoikien kanssa Australiassa ilman extrapaikkoja tai vuodetta ja hyvin selvisivät. Itselle myös suunnittelilla Auusien ja Uuden seelannin matka reilun vuoden kuluttua muutaman viikon sisään syntyvän vauvan kanssa. Perillä teillä on ihanaa! Muista varata molemmille, itsellesi ja lapsellesi särkylääkettä koneeseen ja kuulosuijaumet molemmille voisivat auttaa teitä vähän nukuahdamaan. Ja kunon niskatyynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: minx
kiitos vastauksista! uusia leluja oon aatellut ostaa, onneksi poika tykkää piirtää ja lukea kirjoja. kävelemään ollaan opittu just joten tiedossa on kävelyralli mutta olen kyllä siihen ihan valmis, onpahan itselläkin tekemistä, ei puudu perse eikä jalat. unelmahan se ois jos nukkuis pitkään mutta turbulenssit varmasti tulee katkasemaan unet useasti kun pitää laittaa turvavyöt ja nostamaan sylkkyyn!
 
Joo, päämäärän ihanuus auttaa tässä koitokseen ryhtymisessä huimasti. meillä on kuukausi tiedossa mahtavaa aikaa, kuhan vain ei tulis mitään järistyksiä. aviomiehen perhe on siiss christchurchistä jossa on järissyt nyt jo monta vuotta, vähän väliä siellä on vieläkin jälkijäristyksiä. (siis ihan pikkusia vaan)
 
Ruokia ja juomia olen saanut tuon ikäiselle joka kerta mukaan, kokemuksena 4-5 lennosta vuodessa. On saanut olla isompiakin ruokapaketteja kuin 100ml. Saattavat turvatarkastuksessa pyytää vanhempaa maistamaan. Itsellenikin, kun olen matkustanut yksin lapsen kanssa, olen ottanut käsimatkatavaroihin jotain pientä purtavaa varoksi, koska taapero sylissä voi olla aika hankala saada syötyä.

Olisiko ottaa mukaan leluja pari kappaletta, sellaisia, jotka kiinnostavat lasta eniten, jotta saa nousun ja laskun aikana istumaan vöissä sylissä? Tosin, ei välttämättä ole helppo toteuttaa. Huom. elektronisia laitteitahan ei saa käyttää nousun ja laskun aikana. Meidän poikaa ei ainakaan kiinnostaneet mukanatuodut lelut, tai ainakin harvoin kiinnosti. Piti improvisoida jotain kiinnostavaa paikanpäällä, jotta olisi istunut edes sen hetken sylissä vöissä.

Itse nukkua yöt ennen matkaa hyvin, jotta mahdollisimman hyvin levänneenä pääsee ja jotta kärsivällisyys pitää matkan ajan. On kanssamatkustajillekin mukava kun käytävää vaeltavan lapsen perässä kulkee hyväntuulinen vanhempi, puhumattakaan lapsesta ja itsestäsi.

Helsinki-Vantaalla on huonosti tarjolla kärryjä ja vaunuja, joten varaa aikaa lapsen kanssa kävelemiseen tai kantamiseen turvatarkastuksesta portille.
 
"vieras"
Mikset ottanut lentoa sellaiselle päivälle, että baby cot olisi saatavilla?
Olisi helpottanut kyllä huomattavasti; kun/jos lapsi nukkuu .Nyt joudut siis pitelemään sylissä koko matkan ajan, miten itse pääset esim vessaan? Matkustatko yksin vai miehen kanssa?
Kyllä noin pitkälle matkalle kannattaisi ehdottomasti ottaa välilaskun kanssa, että välillä pääsisi hotellin sänkyyn nukkumaan ja vähän jaloittelemaan. Aikuisellekin tuollainen 32t lentokoneessa on melkoista helvettiä....
 
"vieras"
Ainoa mikä tuossa viestissä vaivaa on tuo ba:n "kylmä olankohautus". Mitä ihmettä sä luulet että ne voi asialle tehdä jos niitä ei kerran ole? Itse päätit että et osta lapselle omaa paikkaa niin turha sitä on alkaa muiden täysin asiallisesta toiminnasta valittaa. Ei tuo mikään kylmä olankohautus ollut vaan ihan asiallinen vastaus.
 
"vieras"
Noin pitkästä lennosta ei ole kokemusta, mutta reippaasti yli kymmenen tunnin kuitenkin ja suunnilleen samanikäisen kanssa, jolla ei myöskään ollut omaa paikkaa. Oli kyllä reilusti pienempi meidän yksivuotias, eikä osannut vielä kävellä. Täytyy sanoa, että oli aika tuskaa ja perillä väsytti, mutta kyllä siitä tietty selviää. Olen nähnyt joidenkin nukuttavan lastaan kahden avatun pöydän päällä (siinä tietty jotain pehmustetta), en tiedä onko luvallista mutta siinä sitten saisi itse vähän mukavammin nukkua...
 
  • Tykkää
Reactions: minx
"vieras"
[QUOTE="vieras";27245998]Noin pitkästä lennosta ei ole kokemusta, mutta reippaasti yli kymmenen tunnin kuitenkin ja suunnilleen samanikäisen kanssa, jolla ei myöskään ollut omaa paikkaa. Oli kyllä reilusti pienempi meidän yksivuotias, eikä osannut vielä kävellä. Täytyy sanoa, että oli aika tuskaa ja perillä väsytti, mutta kyllä siitä tietty selviää. Olen nähnyt joidenkin nukuttavan lastaan kahden avatun pöydän päällä (siinä tietty jotain pehmustetta), en tiedä onko luvallista mutta siinä sitten saisi itse vähän mukavammin nukkua...[/QUOTE]

Eiköhän tuossakin välilaskuja ole tai koneenvaihtoja.
 
  • Tykkää
Reactions: minx
"digeridoo"
Itse olen lentänyt Jenkkeihin ja takaisin 1.5 v:n kanssa ja ihan hyvin matka meni, kun mukana oli tarpeeksi evästä (maitoa, ruokapurkkeja, naposteltavaa kuten rusinat jne.) ja leluja sekä lapsen oma tuttu peitto ja niskatyyny. Se mikä kuitenkin oli kriittistä, oli riittävä määrä vaihtovaatteita --> ainakin 3 settiä lapselle + varapaita itselle. Jostain syystä mennen tullen lapsen maha meni sekaisin, ja 3 vaatesettiä oli jopa siinä rajalla, että ne riittää ja lento oli vain 2 + 10 tuntia (+ vaihtoaika noiden kahden välissä). Lentokenttää varten kannattaa mukana olla myös Manduca tms. kantoväline (johon on totuteltu ennen matkaa), koska lastenrattaita ei välttämättä saa koneen vaihdossa pitää kentällä mukana eikä rattaita saa myöskään välttämättä takaisin ennen passintarkastusta, jossa saattaa mennä tosi pitkä aika. Jos taapero jo kävelee hyvin, myös valjaat on tosi näppärät lentokentällä, koska lapsi saa jaloitella ja silti pysyy ruuhkaisella kentällä hanskassa.
 
  • Tykkää
Reactions: minx
"Nekku"
Ipad mukaan.

Joku varoitteli, että käytävää joutuu ravaamaan. Minua se ei ole pitkillä lennoilla haitannut. Eihän se aikuisellekaan ole hyä istua nököttää kaukolentoa.

Jos lasta ottaa nousu korviin, niin pyytäkää pahvimukit, joissa kosteat liinat. Ne painetaan korvia vasten. Lentoemot kyllä tietää, mistä kyse.
 
  • Tykkää
Reactions: minx
[QUOTE="vieras";27245874]Mikset ottanut lentoa sellaiselle päivälle, että baby cot olisi saatavilla?
Olisi helpottanut kyllä huomattavasti; kun/jos lapsi nukkuu .Nyt joudut siis pitelemään sylissä koko matkan ajan, miten itse pääset esim vessaan? Matkustatko yksin vai miehen kanssa?
Kyllä noin pitkälle matkalle kannattaisi ehdottomasti ottaa välilaskun kanssa, että välillä pääsisi hotellin sänkyyn nukkumaan ja vähän jaloittelemaan. Aikuisellekin tuollainen 32t lentokoneessa on melkoista helvettiä....[/QUOTE]

tiettäkseni paikat voi varata vasta sitten kun on ostettu matka. eli kyseessä oli huono tuuri. :( ja vessaan pääsen, mies mukava.. eikun mukana. tai onhan tuo nyt mukavakin! :)

Ja tietysti tämä on välilaskujen kanssa, pisin osuus on tosin silti 24h!!

ja joku tuossa vielä sanoi minun ekan viestin BA:n "kylmä olankohautus" oli tarpeeton, itsekin ymmärrän että eivätpä he mitään voi asialle jos näin on, se kylmyys oli vaan siinä että minun kyselyihin vastattiin aika välinpitämättömästi ja kylmästi. Asiakaspalvelu voi olla silti lämmintä vaikka asialle ei voi tehdä mitään.. kuten, "olemme pahoillamme , mutta... " jos oikein muistan sanoinkin että toivon paikat menneen lapsiperheille ja niitä oikeasti tarvitseville. :)
 
"niinpä"
[QUOTE="vieras";27245944]Ainoa mikä tuossa viestissä vaivaa on tuo ba:n "kylmä olankohautus". Mitä ihmettä sä luulet että ne voi asialle tehdä jos niitä ei kerran ole? Itse päätit että et osta lapselle omaa paikkaa niin turha sitä on alkaa muiden täysin asiallisesta toiminnasta valittaa. Ei tuo mikään kylmä olankohautus ollut vaan ihan asiallinen vastaus.[/QUOTE]Juuri tämä. Mamma ostaa turistiluokan liput ja odottaa ykkösluokan prinsessakohtelua. Ei kai nyt jumalauta koneessa voi rajattomasti baby cot-paikkoja olla. Jos ei miellytä, osta oma paikka lapselle.
 
"vieras"
tiettäkseni paikat voi varata vasta sitten kun on ostettu matka. eli kyseessä oli huono tuuri. :( ja vessaan pääsen, mies mukava.. eikun mukana. tai onhan tuo nyt mukavakin! :)

Ja tietysti tämä on välilaskujen kanssa, pisin osuus on tosin silti 24h!!

ja joku tuossa vielä sanoi minun ekan viestin BA:n "kylmä olankohautus" oli tarpeeton, itsekin ymmärrän että eivätpä he mitään voi asialle jos näin on, se kylmyys oli vaan siinä että minun kyselyihin vastattiin aika välinpitämättömästi ja kylmästi. Asiakaspalvelu voi olla silti lämmintä vaikka asialle ei voi tehdä mitään.. kuten, "olemme pahoillamme , mutta... " jos oikein muistan sanoinkin että toivon paikat menneen lapsiperheille ja niitä oikeasti tarvitseville. :)
Maailman pisin yhtäjaksoinen reittilento taitaa olla 18 tuntia. Mistäköhän tuo 24 h tuli?
 
[QUOTE="niinpä";27248743]Juuri tämä. Mamma ostaa turistiluokan liput ja odottaa ykkösluokan prinsessakohtelua. Ei kai nyt jumalauta koneessa voi rajattomasti baby cot-paikkoja olla. Jos ei miellytä, osta oma paikka lapselle.[/QUOTE]

voi ihana vastaus :) missä kohtaa odotin prinsessakohtelua, luitkohan koko viestin? mutta kiitos rakentavasta viestistä!
 
[QUOTE="vieras";27248768]Maailman pisin yhtäjaksoinen reittilento taitaa olla 18 tuntia. Mistäköhän tuo 24 h tuli?[/QUOTE]

hmmm.. näin mulla lukee lipussa. kopioitu siitä suoraan.

Depart Mon 22 Oct 2012 21:15 Heathrow (London)
Terminal 3 23 hrs 00 mins World Traveller
Arrive Wed 24 Oct 2012 06:15 Sydney Kingsford Smith 1 stops Confirmed


huomasin että se olikin 23h mutta mitä luultavimmin koneessa istutaan vähän enemmän :)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
hmmm.. näin mulla lukee lipussa. kopioitu siitä suoraan.

Depart Mon 22 Oct 2012 21:15 Heathrow (London)
Terminal 3 23 hrs 00 mins World Traveller
Arrive Wed 24 Oct 2012 06:15 Sydney Kingsford Smith 1 stops Confirmed


huomasin että se olikin 23h mutta mitä luultavimmin koneessa istutaan vähän enemmän :)
Kyllä tuossa varmaankin on tekninen välilasku, tankkaus jossain, tuo 1 stops varmaan meinaa sitä.
 
[QUOTE="vieras";27248754]Ei kai nyt sentään? Mikä kone pysyy ilmassa noin pitkään tankkaamatta?[/QUOTE]


:) tää oli selvennys oli yhdelle aikasemmista vastaajista. Hän , en minä, epaili että on aika pitkä tuo 32tuntia. sanoin tämän selventääkseni että , kyllä, siinä on välilaskuja :)
 

Yhteistyössä