35+ Lapsettomat

tiistaitervehdys! Liityn piinailijoihin, inssi tehty ja kaikki meni hyvin, simppojen osalta kaikki kunnossa ja Frangipanin linkkimantran voimalla uskon että oma kroppakin voisi ehkä kuitenkin kesän kunniaksi toimia :D testipäivä mulla pe 25.6. että voin sitten piiitkän juhannusvkolopun aikana hukuttaa surua tai fiilistellä riemua...

Frangipani ja Soulmama onko teilläkin luget tässä inssissä mukana? Niitä en megainnolla odota, vaikka kauhean vaarattomilta pikkupalluroilta näyttävät, mutta "I hate Luges" -klubin kokemusten varjolla ulkonäkö ilmeisesti pettää... DynoDaktarin paketin nappasin apteekista mukaan, kun joku? täällä neuvoi että sen asetintä voi Lugejen kanssa hyödyntää.

MariAnne on ilmeisesti ensimmäinen kesäkuunpiinailijoiden testaajista? Toivottavasti aloitat plussavyöryn tähän meidän pinoon :flower:
 
Tervehdys!

Kylläpäs teillä on taas juttua piisannut, ei meinaa mukana pysyä jos pari päivää on pois kuvioista. Pihaterapia on pitänyt mua kiireisenä ja toden totta, se tehoaa!!!

MariAnne-S tervetuloa mukaan! Ja tsempit piinailuun.

Sharlin kiitos kysymästä. Tänään oli se käynti. Multa otetaan nyt sitten se AMH ja vasta-aineet. Lisäksi lääkäri oma-alotteisesti ehdotti, että voitaisiin kokeilla sitä kortisonia mukaan.

Ninnatar en mäkään siitä kaikkea ymmärtänyt. Jos se asia vielä vaivaa sua, huhuile täällä, josko joku osaisi auttaa, esim Sharlinilla tosiaan tuntuu olevan vankkaa tietämystä näistä.

Mä en enää pysy mukana edes että ketä kaikkia täällä on piinailemassa, mut päivitän listan illalla niin eiköhän se selviä. Tsempit kuitenkin kaikille piinailijoille!

Sit omaa: tänään tosiaan oli se käynti. Oli tosi miellyttävä käynti sikäli, et lääkärillä oli kiinnostusta ja aikaa paneutua mun asiaani, luki mm. kaikki paperit alusta loppuun ja pohti tilannetta. Mun seuraava hoito olis vasta syyskuussa. Tällä kertaa se ei edes harmita, kun siihen on järkevä syy. Oikeastaan oon mielissäni tästä käänteestä. Tulen myöhemmin paremmalla ajalla kertoon tästä kuviosta, nyt pitää taas lähtee pihaterapiaan. Palaillaan

:wave:
 
Hei taas.
MariAnne-S ja StellaR ja muutkin, olisi kyllä jo aika onnistua, kun niin kovasti olette yrittäneet. Mä en valitettavasti nyt jaksanut sisäistää kaikkien tuoreimpia kuulumisia, kun oon eilisen punktion jäljiltä kipeä.
Anja, kyllä se koville ottaa kavereiden raskausuutiset ja masujen kasvut, mutta tosiaan kannattaa yrittää löytää joku asiantuntija, jolla olis joku neuvoa joku tapa irtaantua pahimmista tuntemuksista ja ajatusten noidankehästä. Itse olen käynyt sisäistä kamppailua siitä, että olen huono ja kateellinen ihminen, kun ollut joskus jopa pahansuopia ajatuksia toisten porskuttaessa eteenpäin ainakin päällepäin vailla mitään ongelmia.
Omasta navasta: Oletan, että hyperstimulaatioon tässä ollaan menossa, koska tänään on alkanut maha olla kipeä (olihan se eilenkin vähän) ja turvotus vailla vertaansa :|
Mulla oli siis eilen punktio, operaatio ei ollu läheskään niin paha ku etukäteen kuvittelin, ja 14 kappaletta saalis. Laatua ei vielä tiedä, mutteivät ole soittaneet mitään varoitussoittoa siitä, että ihan pieleen olis menny.
Pelkään vaan, että tuoresiirtoa ei voida huomenna tehdä, koska tää mun olo alkaa olla kaikkea muuta ku hyvä. Lääkärikin varoitteli hyperistä, koska mun oikean puolen munasarjan kudos oli kehittynyt ihan täyteen rakkuloita. Noh, pitää lohduttautua sillä, että jos syksyyn menee (kun julkisella ollaan) niin voi kesällä syödä vielä kaikkea mitä huvittaa ja juoda vaikkapa oluen.
 
Sharlin, tiedät tädin suomen kielen, joten voi olla se hysteroskopia. Kaavinnasta se puhui. Mielenkiintoista joka tapauksessa. Aion kysyä lääkäriltä asiasta, tai siit, mistä se tietää, että mulla ei ole kiinnikkeitä tai jotain kudosta kohdun pinnalla.
 
Ninnatar

Progesteroni on keltarauhasen tuottama tärkein hormoni. Viitearvot oli siis

Follikulaarivaihe: 2 - 10 IU/l - eli ennen ovulaatiota
Ovulaatiohuippu: 15 - 70 IU/l -ovulaation aikaan
Luteaalivaihe: 1 - 13 IU/l -ovulaation ja kuukautisten alkamisen välillä

Olen ymmärtänyt, että jos on alhainen, ei ovulaatiota välttämättä tapahdu. Mutta sekin voi vaihdella kierrossa, välillä voi tapahtua ja toisella kertaa ei..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sharlin:
Ninnatar

Progesteroni on keltarauhasen tuottama tärkein hormoni. Viitearvot oli siis

Follikulaarivaihe: 2 - 10 IU/l - eli ennen ovulaatiota
Ovulaatiohuippu: 15 - 70 IU/l -ovulaation aikaan
Luteaalivaihe: 1 - 13 IU/l -ovulaation ja kuukautisten alkamisen välillä

Olen ymmärtänyt, että jos on alhainen, ei ovulaatiota välttämättä tapahdu. Mutta sekin voi vaihdella kierrossa, välillä voi tapahtua ja toisella kertaa ei..
Sharlin Voiko progesteronia syödä purkista? Mietin vaan sitä, että koska mielestäni minun arvo 1.1 oli matala, niin jospa pyytäisin sitä lääkäriltä sillä aikaa kun jonotan tutkimuksiin. Eli säästäisin niin sanotusti aikaa. Mutta en tosiaan edes tiedä, löytyykö tuota minään valmisteena.

 
Ninnatar Terolut ja Primolut ovat progesteronivalmisteita ja Lugesteronit (eli ne ällöt Luget), mutta niitä käytetään siinä luteaalivaiheessa. Itsellä ei kokemusta Terolutin ja Primolutin käytöstä. Kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä.
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 121

Tiistai 8.6.2010

MariAnne-S 40/37.................5.ivf...............siirto 31.5., testi 11.6.
Frangipani 35/39...................1.iui..................31.5., testi 15.6.
Liisa34 35/35........................1. icsi:n 1.pas.....4.6., testi 18.6.
Soulmama 36/39, In-Tiim........1.iui..................7.6., testi 21.6.
ikäneito70 40........................1.ivf/icsi.........punktio 7.6., siirto 9.6.
vilkas75 35...........................1.iui..................8.6., testi 25.6.
Chloe70 40/43.......................2.iui..................kesäkuu
Miisamari 36/36.....................4.icsi:n 1.pas......kesäkuu
Solakka Silakka41/40..............2.ivf..................vko 33
Rosmariini -74 35/36..............1.ivf/icsi..............elokuu
janetski74 35/35...................3.icsi..................elokuu
wabisabi 41/40, Graviditas......2.ivf...................elokuu
ekavekara- 40+, fel...............2.ivf..................elokuu
Carinna 38/34.......................3.icsi:n 1.pas......elokuu
Iines-74 36/41......................3.ivf..................syyskuu
toivorikas-72 37/46...............4.icsi.................syksy
StellaR 38/45.......................5.ivf..................syksy
Vesiheinä 39/43....................3.ivf..................syksy?
Ninnatar 36/32..........ensikäynti?
Anja73 35................tutkimukset
Marjaana71 37/34.....clomit
Sointu2010 40/40......femarit+clomit
Niiskunen 36/28.........clomit+pregnyl+luget
Sinivatukka 40/37.....3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38...............1.ivf ?
Seinäkukkanen 45.....3.ivf?
pottu70 39/41...........5.ivf?
Sharlin 35/42............jonottaa luovutettuja munasoluja

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, tyttö syntyi 30.5.09....(3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, LA 13.7. ............................ (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo 38/41...............................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)
PetKat.........................................(1.ivf)


 
No niin, nyt olis paremmin aikaa. Toivottavasti listalle tuli päivitettyä tiedot oikein. Piinailijoita onkin koko joukko, hienoa! Nyt kovasti tsemppiä MariAnne, Frangipani, Liisa, Soulmama, vilkas! Ja toivottavasti ikäneidon olo on parempaan päin. Kyllä tosta porukasta jo pitää tulla hyviä uutisia!!

Entäs Chloe ja Miisamari, joko on tietoa milloin iui ja pas on?

Sit se o.n.: mä menen ens viikolla niihin verikokeisiin, kunhan täti punainen kurvaa paikalle loppuviikosta. Sit kun oon siellä verikokeessa käynyt, pitäisi aloittaa sellainen lääke, jonka pitäisi kuulemma herätellä munasarjoista sitä reserviä esiin. Saatais siis enemmän saalista toivottavasti. Tää kuuri kestää sen kolme kuukautta, sen takia se ivf vasta syyskuussa. Tällä lääkkeellä, jonka nimeä en nyt muista, on kuulemma saatu hyviä tuloksia euroopassa. Sit mulla on vielä varsinainen suunnitteluaika elokuussa. Silloin päätetään se pistolääke jne. Se lääkäri pohti, et mennään lyhyellä kaavalla edelleen, mut ennen pistosten aloitusta otetaan muutamana päivänä nenäsumutetta. Ja sit vielä mahdollisesti se kortisoni. Se myös selitti, miksei he mielellään anna kaikille sitä kortisonia, vaan jos on tarvetta.

Toisaalta olen mielissäni siitä et koitetaan jotain uutta, kun nää kaks aiempaa hoitoa on tehty molemmat perus gonal+orgalutran+pregnyl -kaavalla, eikä tulosta kuitenkaan ole tullut. Toisaalta vähän hirvittää, et entäs jos tää menee vielä enemmän penkin alle. Sitä vaaraa tässä kuitenkaan tuskin on :kieh: Ja se hirvittää, et millasia sivuvaikutuksia sillä kolmen kk:n lääkkeellä mahtaa olla, vaikkakin se lääkäri sanoi, ettei muut kenellä sitä on kokeiltu ole havainneet mitään.

Mä myös luulen, et tää kolme kuukautta menee aikas nopeesti, kun on kesä. Lomat tulossa ja muuta mukavaa. Voi sit nautiskella jonkun siiderinkin rauhassa kesällä. Et ihan hyvät fiilikset, vaikkakin tää taas venyi. Toivottavasti tää on sen väärti.

Sharlin sähän oot varsinainen tietopankki! Ja ihanaa että jaat meille tietojasi =)
 
Iines, tosi lupaavan kuuloista, kun sait tuollaisen uuden hoitosuunnitelman! 3kk on pitkä aika odottaa, mutta hyvää kannattaa odottaa, ja kuten sanoit: onneksi on tämä kesä! :) Yritin selailla ketjua taakse päin, mutten yltänyt ihan niin pitkälle: voisitko kertoa, mikä teillä olikaan ongelmana noiden aiempien hoitojen kanssa - lääkkeelle ei tullut vastetta, muniksien laatu huono, vai jokin muu juttu? Kiinnostaa, kun kerran sait noin erikoisen suunnitelman!

Piristävää, kun täällä on paljon piinailijoita - toivotaan nyt oikein plussapuhuria! Ollaan kaikki sen tarpeessa! =)
 
Kiitos Iines :) . Mukava kuulla, että teilläkin kokeillaan uusia keinoja, tuntuu tosiaan turhalta samalla kaavalla päätä tahkoa. Meilläkin oli tää viimeinen hoito niin, että useampi kuukausi ennen oli valmistelua (e-pillerit ja diabetes lääkkeet) ja mietin ennen hoitoa, että harmittaakohan jälkeenpäin vielä enemmän, kun on useampi kuukausi kulunut hoitoon ja enemmän panostanut ja sitten ei onnistukkaan, mutta ei harmittanut.

Ninnatarelle vielä, että oletko käyttänyt ovistestejä?
 
Sharlin, Soulmama ja Frangipani mulla tosiaan mitattu melko alhainen Progesteroniarvo tuossa luteaalivaiheessa, siksi siis varmaan lääkäri laittoi Luget myös inssiin toisin kuin teillä. Onneksi tähän arvoon löytyy selkeä lääke toisin kuin fsh-arvoon...
 
Soulmama ja vilkas onnea inssistä ja nyt sitten jäitä hattuun piinapäiviin :heart:

ikäneito hienoa kun punktio sujui hyvin! Toivotaan, että paranet vatsan kanssa ja vielä peukkuja että ois kelpoalkioita :heart: Tuu kertoo miten kävi.

Iines mikähän tuo lääkkeen nimi, on jota käytät nyt ensin?
 
Sharlin Olen käyttänyt, mutta tosi vähän. Vaikka tulikin ovisplussaa, niin silti en raskaudu. Eli olen itse tuumaillut niin, että ehkä munasolu ei irtoakaan, vaikka ovisoireita onkin. Mulla on vasemmassa munasarjassa PCO:ta.
 
wabisabi eipä meillä ole selvinnyt, mistä tää oikein kiikastaa. Ekassa hoidossa saatiin kasvatettua jopa kuusi follia, joissa kaikissa oli solu. Ne kaikki kuusi hedelmöittyi jne, joista tuoresiirrossa siirrettiin ainoa top. Neljä hyvää saatiin vielä pakkaseen, sekä myöhemmin vielä jatkoviljelyn jälkeen se kuudeskin. Niistä viidestä pakkasessa olleesta päästiin tekeen yksi pas, jossa siirrettiin kaksi hyvää. Sit ne loput kolme pakkasessa ollutta ei kestäneet sulatusta. Nyt tässä tokassa hoidossa saatiin kasvatettua neljä follia, kaikissa jälleen solu. Näistä kaksi hedelmöittyi, mut toisessa oli jotain vikaa. Se ainoa hedelmöittynyt oli kuitenkin top. Siinäpä tämä tarina lyhykäisyydessään. En siis tiedä missä vika, muuta kun että saalista tulee vähän, vaikka käytetään norsun annosta. Laatu oli kuitenkin hyvää, varsinkin ekalla kierroksella, mut ei yritystäkään kiinnittyä. Tolla uudella suunnitelmalla olis ainakin tarkoitus saada enemmän sitä saalista.

Sharlin toivottavasti se menis niin, että uudet kuviot auttais edes joitain. Tuntuuhan se tosiaan turhalta yrittää samalla kaavalla kun aiemminkin.

Solakka Silakka mä en nyt muista sitä nimeä, enkä pääse just kattoonkaan. Mä katson sen vielä. Musta se lääkäri sanoi sen olevan jotain mieshormonia (?), pienellä annoksella. Sitä kai saa vaan yliopiston apteekista. Palaan asiaan kunhan pääsen katsoon sen reseptin.
 
Iines mulla on vähän sama edessä ko sinulla. Yritetään saada elokuussa enemmän folleja. Mut mulla sen takia, että alkioiden laatu on huono, niin ehkä isommassa joukossa olis enemmän sit parempia. Nyt mennään pitkällä kaavalla, eli ensin lamautetaan Synarella toiminta, sitten kasvukäskyjä folleille Gonalilla. MIkä muuten sulla oli norsuannos? Mulla on 300 yksikköö Gonalia edessä (ja oon ihan normaalikokoinen, hoikahko) Ekassa ivf:issä oli vaan 250 yks. Vähän pelottaa noin iso annos, mut kai siihen lääkäriin on uskominen :/
 
Iines, enpäs ole kuullutkaan tuollaisesta pidemmästä hoitokuurista. Toivottavasti toimii ja tosiaan hienoa, että uusia keinoja kehitellään =), vaikka kyllähän se mietityttää, jos ei vielä kovin paljoa ole kokemusta muilla käyttäjillä.
Omaa napaa: Tänään tehtiin siirto (ICSI), 1 top alkio. 5 pakastettiin kahdessa satsissa. 14:stä munasolusta oli 13 ollut kypsiä, mutta vaan 6 hedelmöittyi/selvis tähän päivään. Mulla on järkyttävän turvonneet munasarjat edelleen ja alamaha tosi kipeänä, muttei pitäis olla hyperia kumminkaan. Lääkäri sano, että näyttää niin täydeltä kuin ei mitään punktiota olis ikinä tehtykään. Noh, 1 sissi sinne laitettiin ja sain sairaslomaakin viikon loppuun, koska en oikein voi olla muuta kuin makuuasennossa. Oma tunneolotila siirron jälkeen ihmetytti (mies ei ollu mukana), olin nimittäin ihan välinpitämätön ja oon edelleenkin :/
Tai no tuo turvotus kyllä pinnaani kiristää, mutta varmaan sitte jos/kun täti ilmaantuu, tulee viimestään se parin viime vuoden ajalta tuttu tunne. Toisaalta piinailu käy multa ongelmitta ja stressittä, jos tällanen kalsea fiilis jatkuu. Testailu vuorossa 23.6, jos sitä ennen ei kuukautiset tuo omaa viestiään.
Onko kukaan käyttäny niitä lugeja suun kautta? Käsitin hoitajalta, että ne voi ottaa myös suun kautta (tässä kohtaa mua alko naurattaa, että voisin siinä kapseli kädessä puntaroida kumman pään kautta niitä nauttisin :D Tosin se huimaus saattaa ilmeisesti olla haittana suun kautta otettaessa.
 
Solakka Silakka se on nimeltään Dehydroepiandrosteroni (huh mikä sanahirviö!). Mulle taas joskus lääkäri sanoi et jos tulee paljon soluja, laatu saattaa kärsiä. Joku kymmenkunta tai vähän alle olis kait se unelma. Mulla se norsuannos on ollut gonalia 300 iu, oon kanssa normikokoa ja hoikka. Ei mulle ainakaan siitä sen kummempia tullut, sitä kivistystä vaan kun siellä jotain yritti kasvaa. Ehkä siks että tavaraa tuli niin vähän. Tietty olo voi olla tukalampi jos tulee kunnon satsi.

ikäneito noista lugeista tuntuu olevan niin monenlaista ohjetta. Oon kuullut otettavan suun kauttakin, mut teho kait olis parempi alakautta otettuna. Ja toi huimaus-homma, mulla kyllä huimas se ihan alakauttakin :LOL: Alakauttakin sain monenmoista haittavaikutusta sen valumisen lisäksi, siksipä olen I hate luges -kerhon jäsen :kieh: Tsemppiä piinailuun!

Sharlin tosiaan sullahan oli kanssa sitä herättelyä etukäteen. Mä koitin googlata tota lääkettä, mut en löytänyt mitään mun järkeen käyvää. Jossain jotain puhuttiin jotain mm. lisämunuaisesta. Onko sulla tietoa voiko joku tollanen vaiva vaikuttaa tähän ettei onnistu?
 
Mulle lääkäri sanoi, että koska lugeja käytetään niin pitkään, niin ne rasittaisi suotta maksaa suun kautta otettuna. Eli alakautta vaan ja pikkuhousunsuoja käyttöön
Minäkin voisin liittyä tuohon I hate luges -kerhoon :wave:
 
Lugekerho kasvaa, mukavaa!
Nyt en muista kuka ehdotti kestopikkuhousunsuojia liimaongelman välttämiseksi, mutta hyvä idea, kiitos vinkistä! Meinaan seuraavaan hoitokimaraan ottaa mukaan. Näitä löytää varmaan ekokaupoista.

Iines, minäkin heti uteliaana haluaisin tietää tuosta teidän erikoisen kuuloisesta hoidosta. Päivitä ihmeessä tänne kun saat tietää esilääkityksen nimen ja myös ruiskutettavan.
Myös se kiinnostaa että mikä se perustelu oli sille kortisonin käytölle ja myös se selitys miksei sitä käytetä jollei varmasti tarvita?
Missä käyt hoidoissa?

Piinailijoille paljon malttia ja monen monia onnenpotkuja!

Itse lymyilen nyt hieman taaempana, mutta aktivoidun jälleen viimeistään elokuun alussa.
 
Iines kuulostaa hyvältä tuo lyhyen kaavan ivf:n pitkä valmistelu! Muakin kiinnostaa tuo kortisoni... missä tapauksissa siitä katsotaan olevan hyötyä? Olen joutunut pahojen ihottumien takia syömään kortisonikuureja ja nyt näissä lapsettomuussyövereissä ajatellut että ne voisi olla yksi syy tähän, mutta jos niitä hoidoissakin käytetään, niin ilmeisesti sitten ei.

Kiitos kaikista tsempityksistä ja onnen potkuista, oma olo nyt pelottavan positiivinen ja toiveikas, mutta korkealta putoamista olen myös kyllä valmistellut... lapsettomuusakupunktio varattu kesäkuun loppuun ja lomalukemiseksi tilasin amazonista "The Infertility Cure" ja "Inconceivable" kirjat, kiitos Sharlin vinkeistä!
Huomenna sitten Lugejen aloitus :p

Soulmama ja Frangipani mitkä teillä inssin jälkeiset olot?
 
ikäneito onnea kyytiläisestä :flower: Noi tunteet on tosiaan ihmeellisiä, mutta johtuisko hormoneista tai hoidon aiheuttamasta jännityksestä, että sitä on siirtopäivänä ihan cool, vaikka onkin sitten raskaana! Muistaisin itte samaa ekasta ivf:istä, odotin että lääkkeet vaikuttaa kovastikin mieleen, mutta ei sen kummempaa tunnetta tullut. Nyt jälkikäteen ajateltuna ei sekään ollut normaalia, etten asioihin reagoinut. ;)

Meillä klinikan lääkäri sanoi viimeksi, että lugeille on vaihtoehtona geeli, mitä miellyttävämpi käyttää. Sitä vaan ei vissiin hinnan takia käytetä, yks paketti maksaa vissiin yli 80 euroa.
 

Yhteistyössä