35 v + odottajat, vol 5

Lumi-Marja :hug: , toivotaan että supparit rauhoituu.
Ponille tsemppiä koitokseen, sulla alkaa olla jännät hetket käsillä.

Käytiin tänään rakenneultrassa ja kätilö oli aivan ihana verrattuna edelliseen tyranniin, jonka jälkeen itkin koko loppupäivän. Nyt jäi hyvä ja rauhallinen mieli, molemmilla vauvoilla kaikki hyvin, toisen sukupuoli näkyi mutta toinen jäi vielä arvailtavaksi.

Nyt rupeankin käymään kuukauden välein keskus-sairaalassa kontrolleissa ja vielä toki normaali neuvolakäynnitkin joten joka viikolla loppua kohden tulee käyntejä jonnekkinpäin, meneehän se saikku näinkin. Saikkusta vielä, lääkäri jatkoi sitä suoraan kuukaudella, joten oloneuvoksena jatketaan.

Nyt tuntuu että voi huokaista, ehkä se yöunikin sieltä vielä palaa.

pimpula74+karhunpennut 20+4
 
Lumi-Marja oothan kuullu, että veden juominen auttaa supistuksiin, siis lopettaa ne. Kun alkaa supisteleen, niin kannuun litra vettä ja se sitten juodaan aika nopeesti.

Pimpula silloin kun odotin kaksosiani, niin sen toisen sukupuolta ei koskaan nähty, sillä se oli koko ajan jossain mun kylkiluiden takana. Jotenki vaan tiesin, että se on poika (toinen oli tyttö).

-Happis ja pikku-Kalle (kohta 17 viikkoa täynnä)
 
No kyl on sivut uudistuneet paljon! En meinannuut löytää tänne. Tiedä sitten minne tämäkin viesti paukahtaa.... Kävin tänään hammaslääkärillä taas ja arvasin oikein eli oli pala lähtenyt hampaasta ja paikattiin ilman puudutusta. Sitten kuulemma siinä kohtaa on ientulehdustakin. Pelästyin että ei kai vain aiheuta mitään ennenaikaista synnytystä mutta tulehdus ei kuulemma ole ainakaan nyt niin paha. Ei siitä montaa kuukautta ole kun viimeksi paikkautin hampaan eikä silloin tuota ongelmaa ollut. Näköjään hampaatkin hajoo käsiin. Huomenillalla alkaa paasto uutta sokerirasitusta varten...
 
Eilen sokerirasitus ja tulokset oli NORMAALIT. Mulla siis jo rd-diagnoosi alkuraskauden sokerirasituksesta mut nyt arvot kunnossa, jeeee! Kyllä se alttius kulemma jossain taustalla piileskelee mut silti annan itselleni luvan myös herkutella...ku vaan olis nyt jotain herkkuja käden ulottuvilla mut ku ei. Täytyy varmaan lähteä kauppaan hakemaan jotain hyvää!!! Sunnuntaina esikoisella 4v synttärit joten silloin ainakin on jotain namia tarjolla.

Tänään rv 26+1
 
L-M
Ponille ja perheelle suuren suuret onnittelut pikkuisesta prinssistä :heart:

Uudistut sivulla on tuonu mulle ongelman kirjautua sisään, joten piti rekata uus nikki. Onhan tää vähän oudon oloinen, ainakin näin alkuun.

Supparit tuppaa kiusata, mutta ei niitä onneks ihan koko aikaa tule. Issias helpottaa ja sen uutta tulemista tässä pelkäänkin.

jääris, olipa hieno homma, kun sokerit nomaalit :) Onnea esikoiselle jo näin edellispäivänä:flower:

Meillä porukka vaihtelevasti kipeenä. Pikkutytöllä ripuli ja järkky kiukkupäivä, mies kuumeessa ja on nyt lääkärissä, kun hengitys alko olla vaikeaa ja kuulumisia odottelen. Pojilla vain normaalia kovempaa flunssaa ja itellä ääni pois, ei muuta vaivaa. Niin se vaan alkaa tämäkin kouluvuosi sairastelulla, kuten muinakin syksynalkuina. Ei kiva.

Lumi-Marja ja Nuppunen 26+5
 
Viimeksi muokattu:
L-M
Pääsinki just tuon edellisen kirjottamasta, niin sitten seuraski tällaista. Kopsasin toisesta pinosta.

Supparit vaivannu vähän liikaakin ja näytillä käyty. Kohdunsuun tilanne hieman muuttunut edellisestä ja on pehmeä, kaula vähän lyhentynyt ja reilusti sormelle auki. Vaavin painoarvio noin kilon luokkaa. Vuotoa ei ole, se on sentään positiivista. Eilisen liikkunut todella hissuksesn ja tänään aamusta olikin vähän enemmän liikettä. Nyt sitte seurataan noita suppareita ja kuulemma herkästi pitää niihin reakoida. Mulla niitä oli lauantaina 5min välein ja kestoo liki kaks minuttiia ja kipua oli kyllä mukana ihan reippaasti siinä vaiheessa, kun näytille lähdettiin. Kolme tuntia niitä kotona tohdin seurailla. Sain kyllä suppareita rauhottavaa sairaalassa, mutta yöksi eivät ottaneet, kun supparit sitten loppu kokonaan. Osastolla oli kait vähän ruuhkaa. Vannottivat kyllä, että pitää yöllä tulla heti takas, jos yhtään alkaa supistaan.

Nyt vain väysttää ja väsyttää....

Lumi-Marja ja Nuppunen 27+0 poks. (tuntuu, ettei se 30 tuu ikinä täytee:confused: )
 
Eilen oli esikoisen 4v synttärit ja tänään 4v neuvolaa. justiin sain lapset nikkumaan, ihanaa! Mun hemppakin katottiin lapsen neuvolan yhteydessä ja oli jo 120! Torstaina on lääkärineuvola.

L-M toivottavasti supistukset helpottavat! Tuota kohdunkaulan tilannetta minäkin jännitän...ens torstaina saan siitä tietää omalta kohdaltani että missä mennään! Mutta uudelleensynnyttäjällä se alkaa usein kypsymään jo hyvissä ajoin. Mullakin alkoi viimeraskaudessa tapahtumaan kypsymistä jo aika aikaisin mutta silti meni la:n yli synnytys.

Tänään rv 26+4
 
Nyt sain oman nikin toimimaan ja hyvä niin. Supparit näyttelee päätään edelleen. ei kuitenkaan pahana tänään. Meillä on pääällä kova flunssa ja kylkiäisenä ripuli, joten varmaan nyt vähän supparieta provosoi tuokin. Sairastuttiin koko porukka sitten tähän mokomaan tautiin :kieh:

27+1
 
Huh huh mikä yö takana...muutama tunti unta. Meidän 4v sai sitten kuumereaktion siitä eilisestä rokotteestaan ja hän kun ei suosiolla otakaan lääkettä joten suppoa yritettiin laittaa yöllä tunnin verran ennen kuin onnistui (suun kautta kun ei onnistu millään edes piilottamalla lääke juomaan). kaikkihan siihen heräsi. Kuume sitten hetkeksi laski mutta nyt on taas varmaan jotain 38, yöllä oli varmaan lähemmäs 40. Lisäksi huomasin just että vartalolle oli noussut nokkosihottumaa muistuttavia punaisia laajoja paikamia, hui! Neuvolassa ei vastata joten yritän soittaa sinne huomenna jos vielä on aihetta. Ei ole koskaan ennen tuollaisia paukamia noussut eri puolille kehoa rokotteesta johtuen. Meidän tytöllä on kyllä herkkä iho kun suurin osa pyykinpesuaineistakin (jopa jotkin hajusteettomat kuten omo sensitive) aiheuttavat nyppylää, mutta ei tällaisia paukamia. Jospa ens yö menis jo rauhallisemmmin!
 
Minä tääl taas! Onpas täällä hiljaista!Kuumetta on ollut edelleen 38:n päälle meidän tytöllä tänään ja supon laitoin ennen nukkumaan menoa, nyt nukkuu! Paukamia poskessakin... Lisäksi kuulin juuri naapurilta (sukulainen) joka oli perheineen meillä sunnuntaina synttäreillä että heidän keskimmäisellä on suu-ja sorkkatauti eli enterorokko:mad::eek:. Muutenkin oon tällainen helposti huolestuva niin tottakai taas oli pakko googlettaa kaikki enterorokkoon liittyvä ja se miten se vaikuttaa raskauteen. Ei oo kivaa jos tarttuu meihin ei!
 
jääris Jopas on ikävä reaktio teidän tytölle tullut. Meillä oli tänään myös 4 v neuvola esikoisella ja sai saman rokotteen. Vähän käsi ollut kipeä, mutta ei kuumetta kuitenkaan ainakaan nyt iltaan mennessä nostanut.

L-M Nyt vaan lepoa ja vaakatasossa oloa. Mähän olin juuri noilla viikoilla silloin osastolla. Mulle laitettiin heti nestetippa ja "Traktosil" supparien estolääke tippa, joka meni pari päivää. Tuo oli niin tehokas, että supparit laantuivat. Lääkäri korosti juuri tuota vaakataso makuuta, ettei mikään paina kohdunsuulle ja ärsytä sitä lisää. Jaksuja!!

Täällä vauva-arki sujuu koko ajan paremmin. Vauva on itse rauhallisuus ja tyytyväisyys. Maitoa tulee hyvin ja imetys sujuu rintakumin kanssa nyt suht kivutomasti. Rinnanpäät meni rikki, mutta nyt ovat parenemaan päin jo. Isosiskojen kanssa onkin sitten ollut vähän haasteellisempaa. Eivät ole mustasukkaisia, mutta käyvät muuttuneen tilanteen takia ihan ylikierroksilla. Th kävi eilen ja vauva painoi pikkasen vajaa 3kg, joten pian on syntymäpaino saavutettu. Ite tunaroin eilen puukon kanssa leikatessani omppuja hevosille ja leikkasin etusormenpään lähes irti. Viidellä tikillä on nyt sormi taas kasassa. Onneksi mies isyyslomalla:)
-Poni ja prissi 1 vko
 
Hei kaikki,
Ekaa kertaa tällä puolella (plussasin viikko sitten). Yritettiin reilusti yli vuosi ja nyt kun olen raskaana hermoilenkin sitten ihan koko rahan edestä. Olisi yksi tyhmä kysymys... huomasin eilen että kohdunnipukkani on tosi alhaalla. Helposti tuntee sormella. Onko tämä normaalia vai onko syytä huoleen? Luulin että raskaudessa kohdunsuu on ylempänä. Netistä googlaamalla taas olen löytänyt melkein mitä vain vastauksia. Onko teillä kokemusta vastaavasta? Soitin klinikalle mutta kätilö ei oikein sanonut juuta eikä jaata.
 
Neuvolalääkärillä käyty ja meillä on niin hätäinen lääkäri et on tosi nopeesti valmis joten kommenttina oli että kaikki kunnossa, mitään ei eritellyt. Uskottava se sitten vaan on! RAuta-arvot oli heti laskenut 120:sta 116:een kun vähän vähensin rautaa eli täytyy jatkaa rautaisella linjalla. Tosiaan syön myös sitä pitkävaikutteista c-vitamiinia raudan imeytymisen parantamiseksi. Ja rautalääkkeet kannattaa ottaa tyhjään vatsaan ja olla syömättä seuraavat kaksi tuntia. Mulla on ummetukseen auttanut tuo obsidan-kuuri joka on löysentänyt sopivasti mahaa.

Oli sitten tytärkin mukana siellä lääkärineuvolassa ja näytin niitä näppylöitä terkalle ja lääkärille. Lääkri ei ollut iloinen että hoidatin tyttöäni samalla kertaa. Totesi kuitenkin että mitään rokkoa tuo ei ole. Loppu jäikin epäselväksi eli en mtiedä mistä johtuu mutta tänäänkin tullut parin sentin (halkaisijaltaan) paukamia eri puolille kehoa. Kuumetta ei enää ole. Terveydenhoitaja sanoi että mahassa näpyt näytti vähän enterorokolta mutta muut paukamat olivat sellaisia joita hän ei ollut koskaan ennen nähnyt. Rokotteesta kuulemma tuskin voi tuollaisia tulla. Nyt ei auta muu kuin odotella jos paukamat häviää itsestään tai muuten täytyy mennä erikoislääkärille. Parvo ei kuuiemma näillä viikoilla ole enää vaarallinen, siinä oli joku 24 rv se vaarallisuusraja. Mulla siis tänään rv 27+0.

Vauvavakuutuspäätös tuli vihdoin iffiltä ja sain kuin sainkin sen lisäselvitysten jälkeen!
 
Jääräpää, Onnea vakuutuspäätöksestä, itse täällä vielä odotan sellaista, kolmeviikkoa sitten tehtiin vakuutus, eikä vielä mitään ole kuulunut, edes lisäselvityspyyntöä, Onneksi.
Lapsen ihottumasta vielä, enterorokkoa/virusta on ollut kovasti liikkeellä ja ainahan ei pääse selville mistä mitkäkin paukamat johtuu, mutta viikon-kaksi voi ihottumaa/näppyjä seurata, jos ne ei lisäänny niin todennäköisesti ne pikkuhiljaa kuivuu ja katoaa pois.

Tänään oli normaali neuvolakäynti, kaikki oli ok Hb 128 ja painoakaan ei ole tullut vasta kuin yhteensä 5kg, aiemmissa raskauksissa yhteensä tuli painoa 18kg, mutta ehtiihän tuota vielä tulla, mutta olen tyytyväinen ettei nyt ainakaan toistaiseksi ole kovasti lähtenyt nousuun. Vauvelit on kovin vilkkaita touhuamaan, yleensä toinen kun aloittaa jumputuksen niin hetken päästä toinenkin on vauhdissa =)

Kolmen viikon päästä taas ultraan ja lääkäriin tarkastamaan tilanne, sitten pitääkin jo mennä sokerirasitukseen, onko se kuinka ällöttävää juomaa, saako sitä nieltyä?

Pimpula74+ karhunpennut 22+0
 
pimpula, kyllä se litku aika karseeta on. Täällä oli ainakin kaksi makuvaihtohtoa, sitruuna ja appelsiini. Suurin osa pitänyt appelsiinia parempana ja siihen minäkin sitten taivuin. Vinkiksi annan, että juo nopeasti, äläkä maistele. Mitä hitaammin sen juo, sitä karmeemmalta alkaa maistuun. Mun mielikuvaksi tuli, että makeaa,"kuivanmakuista" ja tuntu kurkussa hämärltä. Onneks pääle sai vielä mukillisen vettä. mönjän määrää on vähennetty radikaalisti, joka auttaa kyllä sen nielemisessä. Kaks vähän vajaata sellasta kertakäyttömuovimukillista. Kyllä sen alas saa, kun ei tosiaan hidastele eikä ala ajatella liikoja mitä juo.

jäärikselle onnittelut vakuutuspäätöksestä :)

Anja73, paljon paljon onnea ja tervetuloa mukaan:flower: ei sillä nipukalla niin ole väliä missä se on, kunhan vain on se + testissä. Mulla se kretaji sinne tänne ja tonne, mutta en sitä sitten sen enemää alkanut enää ihmetellä. Annoin olla rauhassa. Jokaisella tämäkin tuntuu olevan yksilöllinen juttu.

Supparit rauhottunu ja voi jo vähän huokasta helpotuksesta. Pahemmin ei rasitusta kyllä olotila kestä, mutta tuleepa tehtyä noi keskeneräiset villapaidat sun muut tuolta korista valmiiks. Tän raskauden saldo, 12 paria villasukkia, osa pitkävartisia. 10 pipoa, 4 villapaitaa, yksi villahaalari vaaville, 13 paria lapasia, yksi virkattu palapeitto nuorisosänkykokoa, pari virkattua tyynynpäällistä ja kaksi kaupan muovikassillista patalappuja....mulla on nähtävästi ollu lankaa ja aikaa maata, lue, on ollut pakko maata tai olla muuten paikoillaan. Tänäaamuna tein inventaariota meinaan tuohon käsityökoriin, jossa muutama työ kaipaa päättelyä. Kyllä noita tekee, kunhan vain sais vielä sen lankojen päättelyn tehtyä :D

Lumi-Marja ja Nuppunen 27+5
 
Hello ladies!

Yksi uusi ilmoittautuu joukkoonne. Oon tossa jo vähän aikaa hengaillut kuukausiketjussa, mutta nyt vasta uskaltauduin teidän seuraanne. Tänään olin varhaisultrassa ja yksi pieni sekä hänen sydämensykkeestä löytyivät masusta.

Ikää meikäläisellä on 37, toinen tulossa, la 24.4.2011.

Saas nähdä, mitä urputusta tulee tällä kertaa meidän neuvolassa mun iästä. Viimeksi urputtivat aika paljon, vaikka silloin olin "vasta" 31. :)
 
Chili! Ihanaa nähdä sinut täällä ja paljon paljon onnea:heart: Älä suotta iästä ressaa, mulla vuos enemmän ja se taitaaki olla ainoo asia, mistä ei olla naputettu :)

Närästää ja selkää kivistää, muuta kaikki mallillaan. Väsyttää, mutta silti jaksaa vähän touhuta ja aupungilla välillä lumputtaa asioiden ja ei niin tärkeiden asioiden perässä :) Tänään kävin vaaville vähän hankintoja tekemässä ja vielä näin kuudennellakin kerralla se pienten juttujen hypistely on ihan yhtä ihanaa:heart: vaikkakin paljon maltillisemmin ostoksia teen :)

Lumi-Marja ja Nuppunen 28 tasan :D
 
Onnea chilipapu!:flower: Ihan mielenkiinnnosta kysyn että mitä ne siellä neuvolassa sinulle oikein iästä ovat sanoneet? Mullekin tulee kohta 37v täyteen...iästä ei ole kukaan sanonut mitään vaikka itse koenkin itseni vanhaksi tähän puuhaan!

Täällä edelleen lapset kipeänä. Tauti vaan muuttaa muotoaan, mikä lie. Eli ensin oli se 4v rokotus ja siitä nousi korkea kuume joka laski parin päivän päästä. Myös outoja nyppylöitä ympäri kehoa...tänään enää muutama. Nousi uudestaan kuume ja nyt on nuha molemmilla tytöillä ja 4v myös oksensi ja maha kipeä. Että huh huh!

Tänään rv 27+4.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, Lumi-Marja ja jääräpää!

jääräpää, silloin esikoisen kanssa neuvolan pari lekuria valitti, että kyllä nämä synnyttävät ovat nykyjään vanhoja. Afrikassa lapset hankitaan ihan liian aikaisin ja Suomessa liian myöhään. Neuvolatäti taivasteli myöskin ikää heti ekalla tapaamisella, että näin paljon. Olisin halunnut nyt eri neuvolatädin, kun meillä ei yhtään synkannut, mutta ei onnistunut.

Olin aika iloinen, kun kuulin gyneltä, että enää 35+-ikäisille ei tehdä sitä lapsivesitutkimusta, kun siinä on ne riskinsä. Mä muistan, kun työkaveri pelkäsi muutama vuosi sitten sitä tutkimusta.
 

Yhteistyössä