35 v + odottajat, vol 5

Jep, kai mäkin nyt uskallan mukaan. Tänään tosiaan 6+0 ja ultrassa näkyi 3 mm alkio ja syke. Joten jospa tällä kertaa kaikki menisi hyvin! Vielä olisi toiset 6 jännitysviikkoa ja sitten alkaa toisenlainen jännitys. Tätä lasta piti tehdä pari vuotta, joten pitkä on jo ollut odotus. Lapsi on meidän toinen, esikoinen täyttää jo kohta 4 v. Mä halusin lapset pienellä ikäerolla, mutta kohtalo päätti toisin :LOL: Ei mitään väliä, pääasia että se toinen joskus saataisiin maailmaan.

Tsemppiä loppusuoralla oleville ja onnittelut marinatar tuplahyvistä uutisista!
 
Hei, täällä yksi hoidoista raskautunut. Yritän vähitellen alkaa uskoa, että olen raskaana, vaikka aluksi se oli kyllä hyvin vaikeaa.
Toivon että uskominen helpottuu kun raskaus tulee konkreettisesti esiin.
Minulla on 16 täyttä viikkoa takana, mutta maha ei mielestäni näytä miltään muulta kuin siltä että olen syönyt vähän tavallista enemmän (kuten olenkin). Ei mitään vauvavatsan muotoa, sinne päinkään.
Kauanko teillä muilla meni? En ole mikään hentorakenteinen, vaan ihan tavallinen suomalainen normaalipainolla.
Hermostuttaa taas, mutta onneksi ensi viikolla on neuvola ja saa ainakin kuulla sydänäänet...
 
Tervetuloa ja onne uusille odottajille=)
Jääräpää minulla eka synnytys käynnisty sillä että tuli osa lapsivesistä. Silloin sanoivat että pitää syntyä 2 vrk:en sisällä infektio riskin vuoksi. Olen kyllä kuullut ettei aine ryhdytä toimenpiteisiin jos lapsivettä lorahtaa. Varmaankin vaikuttaa miten iso reikä kalvoissa on. Sinulla on jo niin hyvät viikot:hug:
Kurkkunaamio: Minulla ekassa ultrassa kaveri oli ihan nukuksissa ja vaan vähän liikkui. Aina aikaisemmin on neidit jammailleet , mutta tämä kaveri vain kellui. Nyt rakenne.ultrassa olikin sitten sälillä kova meno nyrkkeili minkä ehti. ei ihme että tunsin liikkeet jo 15 viikolla. Sanoin neuvolassa että kai se on niin kun näin vanha äiti niin on rauhallinen vauva;) Mutta eipä se niin taida ollakkaan.
Anja 73: Minulla näkynyt masu vasta viikolla 19 niin että muutkin huomaavat kun itse ja kuitenkin kyseessä jo viides raskaus. Eli ei tarvitse hätäillä . Monilla mun kavereilla ollut tosi pienet masut ihan loppuun asti. Se on ihan kropan mallista kiinni. Nyt on kyllä kasvannut vatsa ja alkaa kohtu olla tiellä kauheaa kumarella ja kun lapset levittää leluja niin sitten yritä noukkia kun tuntuu että yrjö tulee.
Ihanaa sain eile postissa tukisukkahousut, kyllä auttoivat töissä! Huomenna tulee 13 vuotta kun minusta tuli äiti:heart: Pitäisi jaksaa siivota ja järkätä sunnuntaiksi juhlia. Huh.
Tsukka + rv 21+1
 
Ihanaa, kun on tullu paljon uusia odottajia pinoon :). Osa näyttää olevan vanhoja tuttuja.

Lumi-Marjalla on tänään jännä päivä d:)b

Jääris, luulis, että jos on lapsivettä ja sitä tihkuu hiljakseltaan, niin että sitä sitte lorahtais enemmän ylösnoustessa tai ponnistaessa. Jos se oli vaan vetistä valkkaria?

Happis ja pikku-Kalle 29+2 (näin tosin viimeyönä unta, että Kalle olikin tyttö)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa kaikille uusille odottajille ja onnea matkaan :heart:

Muutamilla rupeaa olemaan viimeisiä viikkoja jäljellä, joten jänniä aikoja elätte, toivotan onnea viimeiseen rutistukseen :)

Itselläni on tänään ollut kummallisia "sähköiskuja" alavatsalla, joutuu oikein naamaansa venyttämään. Tietääkö sitten lähdön lähenevän, toivottavasti ei aivan vielä. Muutama viikko saisi vielä mennä niin vauvat olisivat hyvän kokoisia. Yöt menee taas valvoessa, päivät puuhatessa. Neuvolassa käyn viikottain ja äitipolilla 3vkon välein ainakin toistaiseksi.

Mukavaa lumista viikonloppua kaikille!

t- Pimpula74+karhunpennut 33+0
 
Hello taas ja tervetuloa uusille!

Kaikenlaista kremppaa on ilmaantunut. Ristiselkään saattuu välillä polttavasti, samoin kuin oikeaan lonkkaan. Rintoihin sattuu ihan sikana vähänkin viileässä ulkoilmassa.

Vielä kaksi ja puoli viikkoa rakenneultraan. Ei millään malttais odottaa.

Chilipapu ja Frendi 18+1
 
Onnea hurjasti uusille plussille ja paljon onnea matkaan:flower:

Tässä kopsua toisesta pinosta, kun ei jaksa kaikkea uusiksi laittaa. Neuvola oli tiistaina ja siitä se kaikki sitten lähti rullaamaan.

Tyttö tuli:heart:

Tiistaina menin sairaalaan sisälle. Keskiviikko aamupäivällä aloitettiin käynnistys pallonki menetelmällä, elikkä katetri kohdunkaulan kautta kohtuun. Sillä vavuduinkin aamuun mennessä hienosti 5cm. Siitä alkoikin sitten takkuaminen. Supistukset loppuivat ja aloitettiin cytotecit torstai aamuna. Päivä meni kipeiden supparieden kanssa kärvistellessä ja illalla alkoi olla säännöllisempiä. Puolen yön maissa mut siirrettiin saliin ja olinki ihan valmis ilokaasulle ja anelin suurinpiirtein hampaatirvessä epiduraalia, mutta vielä ei voitu laittaa. Aina vain se pahuksen 5cm auki!! Sen haavan arpiongelman takia ei voitu tuupata tilappe saman tien. Olin ammeessa tunnin, mutta olo oli niin tukala, että en kyenny siellä kauempaa lillumaan. Takas saliin ja suuret toivot edistyksestä...ei mitään. Aamuyöllä viiden aikaan sain oksanestiä, eli voimakasta hieman huumaavaa kipulääkettä takapuoleen piikkinä. Se auttoi ja nukuin hetken ja havahduin aina supparin aikaan hörppimään ilokaasua. olin sellaisessa pöllyssä, että ajantaju kyllä oli jossain muualla, kun mun päässä. Puoli yhdeksän aamulla puhkaistiin kalvot, mutta vettä ei juuri tullut, kun vauvan pää painoi jo niin lujaa kohdunsuuta, mutta auki edelleen sen saman 5cm!! Sit uli kymmenen aikaan vuoroon oksitosiini tippa ja epiduraali. Toiveet katossa, että nyt alkaa tapahtuun. Noh, ainakin se tapahtui, että pääsin kivuista totaalisesti reiluksi tunniksi, ennenk uin puudute alko pettään ja ilokaasua vetelin taas siinä rinnalla. Vauvan sydänääniin alko tulla joka supparilla rilu lasku, mutta korjaantu aina. Ei siis hätää?! Mulla meinas olla, kun on ollu napanuora ongelmia ennenkin ja pelko taas siitä, että vauva kuristuu tai jotain. Noh, kahden aikaan olin todella kipee ja tilannetta tutkittiin jälleen. Noo, auki semmoset 5cm!! Aloin jo kyllästyyn tuohon vastaukseen ja kysyin ihan spontaanisti, että eikö jo leikata, tästä mitään tule. Eipä vielä hätäilty leikkuriin, kun vauva voi hyvin ja minäkin lähes järjissäni. Lisää vaan epiduraalia ja taas odotellaan. Klo 15.40 tuli mulle jo monesta synnytyksestä tuttu lääkäri paikalle ja tutki tilanteen. Iäkkään kokeneen lääkärin mielipide oli selkeä. Kohdunkaulalla tuntuva kova kohta ei ole reunaa, vaan sektio haavan kiinnike joka pitää ehdottoman nopeasti nyt saada leikatuksi ja hän sanoi, että nyt vetele kaasua reilusti, niin että silmissä sumenee ja hän rapsasee kiinnikkeen poikki. Minä tein työtä käskettyä ja täysin kivuttomasti homma meni. Sit alko tapahtuun. Välittömästi tuli pari senttiä lisää ja neljän aikaan oli aika lisä puudutteen. Sainkin sen, mutta saman tien alko tuntua, että jotain tulee ulos ja kätilöt ei meinannu uskoa. Minä vain hoin, että nyt se syntyy ja ihan varmasti. Kätilöt vaan että oles nyt rauhassa, ei se näin äkkiä avaudu. Vaadin niitä kurkkaan ja sitten tulikin kiire. Vauvan sydänäänet tipahti jonnekki 40 paikkeille eikä enäänoussu. Mut laitettiin konttaus asentoon veteleen happea ja alko olla hätä. Enää ei kukaan vitsaillu ja leikkausaliin soittivat hätäsektio hälytyksen. Lääkäreitä oli pari paikalla ja hoitajia alko olla kuin paarmoja umpärillä. Mies istutettiin kauemmas ja tunsin olevani jotenkin toisten armoilla ja pleko kova vauvan selviämisestä. Sit kuulin vain, että äkkiä puoli-istuvaan, pää näkyy jo! Jokku veteli hanskoja vasta käsiinsä, kun ponnistutti mahdottomasti ja samalla, kun käännyin puoli-istuvaan, näin ittekkin vauvan pään. Napanuora oli tiukasti kaulan ympärillä ja sitä löysytettiin ja en saanu ponnistaa. Nuo sekunnit oli jotain järjettömän pitkiä ja kamalia. Sit sain taas luvan ponnistaa ja yhden supistuksen aikana tyttö syntyi. Ponnistusvaiheen ajaksi merkattiin 2min. Tyttö sai ihmeen kaupalla kaikesta huolimatta pisteet 9/10/10. Ihanainen neiti oli syntynyt. Painoa 3926g ja 50.5cm. Pipo 35cm. Kaikkien vaikeuksien jälkeen oli kyllä niin ihana fiilis, että itkuhan siinä pääs. Istukka oli aika hurjan näköinen ja lääkäri miettikin, kuinka tämän läpi on voinut mitään virrata ja ylipäätään raskaus mennä loppuun asti. Siinä oli isompi repeämä kuin olis voinu ultralla havaita ja vain vajaa puolet ollut istukasta kiinni kohdun seinässä, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Mulla ei tikkejä, eikä repeämiä. Pari pientä limakalvo nirhaumaa, joista ei ole niin mitään haittaa. Olo oli väsynyt, mutta onnellinen. Aktiivisen synnytyksen kestoksi merkittiin lopuksi 8h 50min, ponnistus 2min, jälkeisvaihe 5min. Eli yhteensä noin 9h.

Nyt ollaan tytön kanssa kotona ja opetellaan uutta elämänrytmiä pikkupomon kanssa Maitoa tulee jo hyvin ja tyttö syö ja nukkuu. Pieniä toveja jaksaa ihmetellä tätä maailmaakin.

Kaikkea hyvää teille ja kiitos suuresta tuesta tässä masumatkalla.

Lämpimin ajatuksin, Lumi-Marja ja "Helmi" pian 3 vuorokautta :heart:
 
Lumi-Marja...isot lämpimät onnittelut tytöstä! :heart:

Yhdessä kuumeiltiin samassa pinossa aikanaan ja koko ajan olen sun kuulumisiasi seurannut. Sulla ollu kivinen tie ja nyt vihdoin se vauva sylissä. On tää elämä ihanaa! Oikein tulee kyyneleet silmiin :'(

Onnellisia vauva-päiviä toivottavat

Pinkkis ja Typy 2,5 kk
 
Hirmuisesti Onnea Lumi-Marja sinulle ja koko perheelle prinsessasta :flower:
Tulethan kun jaksat kirjoittelemaan tuonne vauvapuolelle, oisi niin ihanaa kuulla miten teidän prinsessa kasvaa :heart:


Ävm70 ja Nuppu 8kk :heart:
 
Terhakka Tyttö syntyi 30.10
En ole "ehtinyt" palstailemaan, ihastelemme päivät uutta tulokasta, on hän niin ihana :heart:
Synnytys meni hyvin, nopea ja kivulias, mutta eka kerran koin itse hallitsevani synnytystä alusta loppuun ja kyllä tämä nyt varmaan, ehkä, luultavasti ;) on tässä, lapsiluku täynnä (haikea ajatus..) Isosisarukset aivan haltioissaan pienestä, samoin iskä, ei malta aamuisin töihin lähteä =) ristiäisiä järjestelen, ennen jouluhösseliä pidämme, nimi ollut valmiina jo pitkään. Voikaa hyvin, käyn silloin tällöin lukemassa kuulumisianne
Onnittelut vauvan saaneille :flower:
 
Huonoja uutisia ultrasta. Sykettä ei enään ollut ja alkio ei olut kasvanut edellisestä kerrasta. Nyt lääkkeellinen tyhjennys. Ei tule meille pikkuvauvaa. Tunteet aika sekavat. Kova ikävä ja suru. Vituttaa.
Eilen siis ultra ja rv8+3.
 
Lumi-marja ja kimpeli Onnea prinsessoista :heart:

Voi eva71, en voi kuvillakkaan sun tunteitasi tällä hetkellä :'( Toivotaan parempaa tulevaisuutta ja jaksamista kaiken surun keskellä :hug: Emme voi luonnonvoimille mitään, ehkä tämä oli kuitenkin parempi näin ajoissa kun myöhemmin.
 
Eva :'(. Voisit kysyä lääkäriltä/kätilöltä miniaspiriinin (esim. Primaspan) käytöstä seuraavassa raskaudessa. Mää aloin käyttään sitä kätilön suosituksesta jo ennen raskautta ja raskauduin heti siinä kierrossa. Sitä ennen mulla oli kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja yks kohdunulkoinen. Multa ei ole mitään hyytymistekijöitä tutkittu, mutta mulla on korkea hemoglobiini ja alhainen verenpaine. Ne voi vaikeuttaa verenkiertoa ohuissa suonissa ja aspiriini voi parantaa sekä kohdun, että istukan verenkiertoa.

Kimpelille
onnittelut :heart:

-Happis ja pikku-Kalle 30+1 (oma raskausennätys lähenee. Pisimmillään oon nimittäin päässy viikolle 31+4 asti)
 
Lumi-Marjalle ja Kimpelille isot onnittelut täältäkin! Ihania nämä vauvauutiset.:heart:

eva71:lle voimia :hug: Elämä on niin julmaa. :( Mutta ei kuin uutta yritystä, jos vain jaksatte.

Itse sain maanantaina veriseulavastaukset: ei kohonnutta riskiä, mitään lukuarvoja ei annettu, ja olen siihen ihan tyytyväinen, en olisi halunnut tietääkään.

Väsymys on edelleen ihan kauheeta, puoli kahdeksalta menin eilenkin nukkumaan, en vain jaksa olla hereillä.

kurkkunaamio ja pikkuinen 12+4
 

Yhteistyössä