35 -vuotiaat ja sitä vanhemmat odottajat

Inkkäri
Minunkin puolesta lämpimästi Tervetuloa uusille :hug:

Sitten uutisia...kävin männeellä viikolla np-ultrassa, ja kävikin niin, että minun neuvolani oli otattanut sen verikokeen, josta Down-riskiluku näkyy liian myöhäisillä viikoilla (tosin leikö se sitten sairaalan vika, ettei sieltä oltu informoitu neuvolaa muuttuneesta tiedosta asian suhteen). Jokatapauksessa nyt ei voitu siis sitä verikoetta huomioida, vaan riskiluku laskettiin pelkän np-ultran ja kait iän takia. Luvuksi tuli 1:137 (riski kohonnut jos luku suurempi kuin 1:300). No, he kysyivät sitten haluaisinko istukkatutkimuksen sitten tässä ja nyt, ja en oikein uskaltanut kieltäytyäkkään. Näytteen otto sinällään ei tuntunut miltään, paitsi se ensimmäinen pistäminen vatsanpeitteden läpi, mutta sekin oli pientä aikaisemmin koettuihin esim. synnytyskipuihin... Ilmeisesti näytteen otto meni hyvin, kun jälkikäteen ei ollut mitään vuotoja.

Mitä muuta siinä ultrassa ilmeni, niin kaikki rakekenteet kirjattin, että vaikuttaa normaalilta ja näkyvissä. Pääperämitta silloin vastasi viikkoja 13+5, joten minun la aikaistui 14.6.08.

Meidän pitäisi saada tulokset joulukuun lopulla ja siitä tutkimuksestahan saa sukupuolenkin selville (eli ei tarvi oottaa sitä tietoa tammikuun lopulle rakenneultraan) !

Nyt mua kiinnostais tietää, että onko monelle teistä tehty istukkatutkimusta aiemmin ja miten näytteenotto on mennyt ja onko ollut oireita sen jälkeen? Mä oon käsittänyt, että vissiin monet varttuneemmat äidit haluaakin ottaa sen istukkatutkimuksen varmuuden vuoksi, vai onko näin?

Inkkäri 14 vko
 
Me olemme ajatelleet asian niin, että nyt varhaisultrassa perjantaina silloin 6+4, gynekologi antaa vähän ohjeita suosituksia, mitä pitää tehdä tutkimuksien osalta, ellei joku tutkimus ´hänen mielestään ole tärkeä, niin jätämme tekemättä, mutta ilm ikäni huomioiden tutkimuksia tullaan tekemään 4.s lapsi tulossa siis, nuorimmainen nyt 16v. ja ikäni 43v ja miehen ikä tällä hetkellä 41v :heart:

Rauhallisin mielin odotellaan kuitenkin vauvaa :heart:


rva pikkumyy, mies ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
hei taas!
säihke: joo meillä on tosiaan sama laskettuaika ja synnytyssairaalakin näyttää olevan sama.

Olen jo ehtinyt miettiä noita tutkimuksia, vaikka aivan alkumetreillä vasta olen. Todennäköisesti tulen ottamaan joko tuon istukkatutkimuksen tai lapsivesinäytteen. Ikää on kuitenkin jo niin paljon, että riskit kasvaa. Toisaalta pelottaa, kun molemmissa on pieni keskenmenon riski. Mutta luin myös jostakin, että läheskään aina ei pystytä osoittaamaan, että juuri näytteenotto olisi aiheuttanut keskenmenon, kun niitä jokatapauksessa sattuu vielä muutenkin jonkin verran niihin aikoihin. Eräs ystäväni oli taannoin lapsivesinäytetutkimuksessa, eikä hän sanonut sen olleen mitenkään kivulias. Tulosten odottaminen on tietenkin hermoja rassaavaa.

Mietin jo kovasti tulevaa, vaikka tosiaan minullakin on se keskenmeno vielä tuoreessa muistissa, mutta eihän sitä koskaan voi tietää ja surra ei saisi etukäteen. Sanoin juuri tänään miehelleni, että jos alkaa pelätä elämään, niin eihän siitä mitään tule.

Minulla ei ole varsinaisesti mitään kummoisia raskausoireita. Toki nukuttaa paljon, tänäänkin yhdeksään saakka, mutta pimeät aamutkin sen voi tehdä. Pieniä supisteluja olen ollut huomaavinani, tiedä onko se sitten huolestuttavaa (tai sitten ne on ollut vaan jotain muuta).

Huomenna taidan jo varata neuvola-aikaa, kun tässä on näitä juhlia ja lomaviikkoja edessä, jotta sitten tammikuuhun sen ajan saan.

Huomenna taas töihin, mutta onneksi on vain muutama päivä joululomaan. Sitten ehtii ulkoilla ja levätä.

 
Itselläni oli papan jatkotutkimuksena koepalojen otto viikolla yhdeksän ja se tekijä oli niin tumpula, etten todella ajatellut "vapaaehtoisesti" mennä uudelleen tökittäväksi. Tosin mulla on uusi kolposkopia varattu viikolle 28, tosin mies sanoo etten saisi mennä siihen. Olisi ihanaa, kun olisi varaa hoidattaa itsensä yksityisillä, pystyisi edes valittaan vastineesta ja toivon mukaan niillä on edes jotain kokemusta toimenpiteistä, joita tekevät, muuten taitais vakuutukset olla aika korkeat.
Onneksi kummassakaan ultrassa ei näkynyt mitään, mikä antaisi aihetta tutkia tarkemmin. Itsellä ikää on ennen laskettua 42, mutta kukaan ei ole pitänyt sitä mitenkään erikoisena toistaiseksi. Edelliset 4 syntynyttä on kaikki olleet ihan ok.
 
Päiviä kaikille!

Noista tutkimuksista sen verran, että meillähän tuo veriseula antoi riskituloksen, ilmeisesti kyllä paljonkin juuri iän vuoksi. Mutta sitten np-ultrassa turvotus oli niin pieni, että se laski riskin 1:910. Siispä mitään jatkotutkimuksia ei suositeltu eikä tehty. Tänään menen rakenneultraan, toivottavasti sielläkin on kaikki hyvin. Kovin on kyllä vilkas pikkuinen, joten luotan siihen että kunnossa on. Vähän tietenkin jännittää. Mutta teille jotka lisätutkimuksiin menette/joudutte toivon vain hyviä tuloksia!

Joulunodotusta!

Puella ja Kompiainen 21+6
 
Tervehdys kaikille! mimuli ja Kehäkukka tervetuloa joukkoon :heart: Kehäkukalla jo mukavasti viikkoja ja mimulille vielä lisää tarrasukkia :heart:

Mua vaan jaksaa tuo väsy vaivata niin lujaa, että aivan alkaa käydä hermoille. Nukahtelen vähän näliä aivan istuaallenikin ja aamuisin ei meinaa millään päästä ylös. Laitoin lapset kouluun ja neidin vielä nukkuessa menin takas maate. Nukuttiin molemmat yhteentoista. Miten niin päivärytmi sekaisin :headwall: Meillä istu eilen vieraat myöhään ja tyttöä ei saanut nukkumaan ajoissa, niin otti kai sitten hänelläkin aamusta takaisin univelkaa.

Öklötystä ei oikeastaan ole. Sellaista pientä hönttiä oloa välillä, ellei muista syödä. Pää on ollut parina päivänä kipiä, mutta johtuisko lie osittain tästä väsymyksestäkin. Silmälaist olis kans pitäny uusia, mutta uusimatta jäi ja voipi olla, että siksikin päätä juilii. Mulla on varsinaiset pullonpohjalasit ja ilman en tule toimeen. Uusittava joka vuosi ja nyt on jo puoltoista vuotta viime kerrasta. Kerkee mennä tosi huonoks näkö raskauden aikana. Hajataitto suurin ongelma.

mahanpohjan nppailut on oikestaan koonaan loppunu. Vihlasee aivastaessa ja jos nostaa jotain, mut se sellainen menkkajuilinta on hävinnyt. Eiköhän tämä tästä. Sokerirasitys ylihuomenna ja lääkärineuvola sitä seuraavana. Hassua mennä jo näillä viikoilla lääkärineuvolaa, mutta parempi kai se on ottaa varmanpäälle, kuin jättää tarkistamatta kaikki raskuateen vaikuttava asia.

Rauhaisaa joulunodotusta :wave:

Lumi-Marja ja Helmi-Onni 8+0
 
Kymysys: Mikä on varhaisultra ja miksi se tehdään? Mulla on ultra vasta 12. raskausviikolla ja samalla tehdään veren seerumitutkimus. Kysein tätä jo yhdellä toisella palstalla, kun tuntuu, että KAIKKI käyvät nykyään varhaisultrassa...?

Täällä ei vieläkään kummoisia raskausoireita. Rinnat on TODELLA viiltävän kipeät. Alavatsa ei juurikaan oireile eikä oo paha olo. Mua pikkaisen huolestuttaa. Välillä tuntuu, ettei tuolla masussa oo mitään. Seksikin sujuu ihan ok .Höh minua :ashamed:

Mun eka neuvola on 9. viikolla eli tammikuun 8. pvä.

Levollista joulun ja vauvan odotusta :heart:

T. Rosamunde rv 5+2
 
heip kaikille :wave: on vähän huono olo, niin nyt jää yksilöiden huomioimiset vähille, sorry!
mut Rosamunde, ihan samaa minä ensikertalaisena mietin. kaikki vaikuttaa menevän varhaisultraan, mutta ihtellä ei oo mitään hinkuja siihen suuntaan. oon miettinyt, että oonko mä missannu ny jotain informaatiota tästä varhaisultrasta, että se kannattaisikin ottaa, tms..?
ja sitten tulin itse kysymään teiltä kauniilta ja kokeneilta, että sanokaas ny, mikä mulle tuli tänään. että onko tää ihan vain raskauteen kuuluva normijuttu, vai voisinko jotenkin välttää vastaavaa... eli olin tänään kuntosalilla, enkä hirveästi rehkinyt siellä, koska koko ajan hengästytti ihan hirveästi ja syke näytti jo ihan lämmittelyn alussa 143:a (ekaa kertaa katoin sellasella laitteella). saunan jälkeen suihkussa mulle tuli äkkiä aivan järkky olo, käsistä meni voimat, alkoi pyörryttää ja tuli öklö olo. vessaan ehtiessäni asioita tulikin, mutta alapäästä. sen jälkeen kaikki karvat nous käsistä pystyyn ja menin aivan kalpeaksi eli hyvinkin oli pyörtyminen lähellä. mutta siis: johtuiko toi ihan vain raskaudesta (mulla on ollu vain pientä öklötystä tähän asti, en oo oksentanu, tms.), treenaamisesta yleensä (vaikka ihan rauhallisesti olin) vai saunasta? voiko sauna vaikuttaa raskauden aikana noin paljon johonkin verenpaineeseen tai jotain, pitäskö sitä välttää?
tänään tuntui kans lounaasta asti mahassa hassun lämpimältä :) se oli jännää, mahtaneeko jatkua?
me ensikertalaiset ollaan varmaan huvittavia konkareitten mielestä :D mutta ei voi mitään - juuri näin se tieto karttuu, naiselta toiselle!
ihanaa odotusta kaikille!

irtis 5+5
 
me menemme vain sen takia sinne, että näemme vaavin alun ja sykkeen, ei muuta syytä, se on aivan vapaaehtoinen kaikille! :heart:

Irtosora ajattelen, että olisiko ollut nestehukkaa, tai verenpaineet nousseet jostain syystä ja siitä huono olo? Varovaisesti tosiaan kannattaa tehdä salilla liikkeitä ja suoria vatsalihasliikkeitä pyydetään välttämään. Ainakin näin muistaisin!?

Mukavaa illanjatkoa kaikille!
rva ja mein pieni Tiuhti-Viuhtimme :heart:


 
rouva pikkumyy varhaisultrassa lienee just tärkeimpänä ajatuksena tuo, tosiaan.
ja voipi olla, että oli nestehukkaa tai ehkä jopa nälkää/voimattomuutta sen takia! oon huono juomaan vettä, ja nyt tarviikin lopulta ottaa tosissaan ne vedenjuontisuositukset, kiitos muistutuksesta! teen aina vain maltillisesti vatsalihasliikkeitä, kun on ongelmia muutenkin selän kanssa. sellaiset perinteiset vatsalihasliikkeet on muutenkin multa kielletty ja itse asiassa saan tällä viikolla fysioterapeutilta varmasti lisää vinkkejä tosta treenaamisesta :)
kiitos sinulle vastauksesta! kivaa iltaa kaikille!
 
heips,
varhaisultrasta sen verran, että itse menen sen vuoksi, että nähdään, että raskaus on kohdussa (ei siis kohdunulkoinen) ja syke on myös hyvä nähdä, jotenkin tulee siis vain mukavampi olo, kun näkee, että kaikki on ok. Toki keskenmeno voi silti tapahtua, mutta kuitenkin. Muistaakseni se kustantaa jotakin 60 euron paikkeilla (siis tämä jää maksettavaksi kelan korvauksien jälkeen). Mutta tämä ultra ei mitenkään ole pakollinen. Mulla on se 4.1.08 ja silloin on viikkoja reilu 7.

Alkuraskaudessa itseäni on joskus hieman huipannut hetkellisesti kävelessä. Itse en kovassa löylyssä nyt kyllä pysty olemaan, enkä muutenkaan kauan saunassa. Tulee jotenkin huono olo. Kävely on mielestäni hyvä liikuntamuoto.

Muuten raskausoireita ei oo muita oikeastaan kuin väsymys, joka onneksi iskee vasta kotiin päästyä töiden jälkeen. Rinnat ovat kasvussa ja hankinkin jo D-kuppiliivit. Hirveä himo on tullut tuoremehuihin.

hyviä unia, Mimuli ja siskoveikka 4+6

 
Hei!

Keskustelemaan on liittynyt paljon uusia ja vasta ihan odotuksen alkutaipaleella olevia. Tervetuloa kaikille, oikein lämpöiset onnittelut ja tarrasukkia teille =)

Oma odotukseni päättyi 30.11, kun toinen poikamme syntyi :heart: Synnytys käynnistettiin edellisenä päivänä. Painoarvio heitti yli 600g, joten käynnistely olisi ollut aiheellista jo aikaisemmin tai sitten sektio. Poika painoi 4170g ja pituutta oli 52cm. Itse synnytys oli ensisynnyttäjälle (esikoinen syntyi suunnitelulla sektiolla perätilan ja lantion raja-arvon vuoksi) nopea n. 7h, salissa ehdin olla vajaan tunnin ja ponnistusvaihe episodeineen vain 9min. Kivut olivat siedettäviä, vaikka käynnistys oli kyseessä, vasta salissa olin todella kipeä ja sain spinaalin, kivut loppuivat siihen.

Mainistemallani episodilla tarkoitan sitä, että poika jäi hartijoista kiinni ja jouduttiin ns. repimään pois :( Pää syntyi hyvin, mutta kätilön mukaan yli 4kg lapsia en saisi synnyttää. Harmittaa kovasti nuo painoarviot, Kysissä tuntuu olevan koneet sekaisin, viimeaikoina on kuulemma ollut paljon alakanttiin tehtyjä arvioita. Onneksi ei kuitenkaan annettu mennä yli lasketunajan vaan käynnistettiin ja onneksi olemem hengissä. Vauva on kyllä todella suloinen syö, nukkuu ja nyt vasta kaksi viikoisena jaksaa myös seurustella, suurilla silmillään tapittaa =) Isovelikin tykkää vauvasta, kovatsi suukottelee ja silittelee. Toivotaan, että vauvalle raskaasta alkutaipaleesta huolimatta jatko menisi hyvin.

Kaikille teille oikein ihanaa odotusta ja onnea tuleviin koitoksiin =)

Hyvä joulua ja onnekasta uutta vuotta!

Meirami & poika-vauva 2viikkoa 3pvä
 
Meirami, lämpimät onnittelut potrasta pojasta :flower: :flower: Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta myös sinun perheellesi!
Hurjalta kuulosti tuo kiinnijuuttuminen, mutta onneksi siitä selvisitte.Onkohan se joku yleinen suositus ettei yli nelikiloisia vauvoja saisi synnyttää, meillä tuo kuopus painoi 3980 g, syntyi onneksi melkeinpä syöksysynnytyksellä alateitse, saattaapi tämä tulokas kasvaa vielä isommaksi, itse olen aika pienikokoinen ja olisi se kyllä karmeaa jos vauvalle jotakin vakavaa tapahtuisi siksi ettei mahdu syntymään! Meilläkin kuopus oli isompi mitä arveltiin.
Varhaisultrasta oli tuossa juttua, kaikissa raskauksissa olen siinä käynyt samoista syistä kuin edellä on mainittu. Kolmas raskaus päätyi hyvistä varhaisultratuloksista huolimatta keskeytyneeseen keskenmenoon eli ei se takaa että kaikki menisi hyvin loppuun asti, mutta saa ainakin varmistuksen että vauva kasvaa oikeassa paikassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eulis:
Meirami, lämpimät onnittelut potrasta pojasta :flower: :flower: Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta myös sinun perheellesi!
Hurjalta kuulosti tuo kiinnijuuttuminen, mutta onneksi siitä selvisitte.Onkohan se joku yleinen suositus ettei yli nelikiloisia vauvoja saisi synnyttää, meillä tuo kuopus painoi 3980 g, syntyi onneksi melkeinpä syöksysynnytyksellä alateitse, saattaapi tämä tulokas kasvaa vielä isommaksi, itse olen aika pienikokoinen ja olisi se kyllä karmeaa jos vauvalle jotakin vakavaa tapahtuisi siksi ettei mahdu syntymään! Meilläkin kuopus oli isompi mitä arveltiin.
Varhaisultrasta oli tuossa juttua, kaikissa raskauksissa olen siinä käynyt samoista syistä kuin edellä on mainittu. Kolmas raskaus päätyi hyvistä varhaisultratuloksista huolimatta keskeytyneeseen keskenmenoon eli ei se takaa että kaikki menisi hyvin loppuun asti, mutta saa ainakin varmistuksen että vauva kasvaa oikeassa paikassa.

Eulis:

En usko, että on mitään yleistä suositusta, ettei yli 4kg saisi synnyttää, syntyyhän niitä yli 5kg, mutta mulla kätilö arvioi tuon painorajan mun kohdalla, koska vauvan hartiat jäivät kiinni. Ilmeisesti mulla on hieman ahtaat paikat tuossa häpyluun kohdalla. Täytyy ottaa selvää onko se juuri sama kohta, joka näkyi magneettikuvauksissa raja-arvona. Jos olisin tiennyt, että poika on yli nelikiloinen en olisi uskaltanut häntä alateitse synnyttää. Ihmeen helposti synnytys muuten meni, mutta juuri tuo, että lapselle aiheutuu varaa on tosi ikävää. Niin paljon kuin tuosta alatiesynnytyksen turvallisuudesta ja paremmuusdesta puhutaankin on jokaisessa synnytyksessä omat riskinsä, paljon syntyy vauvoja mm. napanuora kaulan ympärillä.
 
Itsellä nyt viikko 17 menossa ja nyt voi taas käydä salilla melkein normaalisti. Siinä alussa, kun verimäärä radikaalisti kasvaa, syke nousee turhan nopeasti ja hengästyminen tulee tosi helposti. Mulla noita huimauskohtauksia tuli ihan milloin sattuu ja ne kuulema kuuluu asiaan. Salilla pitää juoda enemmän vettä kuin ilman masuasukkia ja toisella puolikkaalla pitää nostaa syke rauhallisemmin ylös. Loppuajasta ei kannata kovin pitkään olla selällään ja silloin pitää jo varoa nivelten yliliikkumista (kuten aina salilla). Tuo suorien vatsalihasten varominen kuulostaa oudolta, niitähän siellä just pitäis treenata, no, normaali elimistö yleensä varoittaa kivulla, kun tekee jotain väärin. Sama kait pätee saliin kuin kaikkiin muihin harrastuksiin, ei tarvi lopettaa mitä on ennenkin tehnyt, mutta aloittaminen tai tulosten parantaminen just tänä aikana on ehkä vähän arveluttavaa.
 
Huomenta kaikille!
Minua alkaa pikkuhiljaa painamaan kova väsymys. Illat tuppaavat olemaan aika raskaita. Sen jälkeen kun saa lapset nukkumaan, täytyisi tehdä kaikki omat hommansa, mutta uni tulee aivan väkisin. Alkaa huusholli hiukan kärsimään :( No hyvä että tulee pitkät jouluvapaat. Ja joulusta en suostu stressiä ottamaan, vaikka suku meille kokoontuukin.

Mimuli, meillä näyttää olevan myös sama varhaisultran päivä. Olen menossa 4.1. Suomen Terveystalolle ultraan. sillon lienee viikkoja 7+2.
 
Inkkäri
Meiramille ja perheelle paljon onnea potrasta pojasta :wave:

Meiramilta olisin vielä kysynyt tuosta käynnistyksestä, että oliko se sinun käynnistyspäivä etukäteen sovittu sille kyseiselle päivälle? Itsellä kun annettiin esikoisen kohdalla mennä kaksi viikkoa yli, ennenkun ottivat käynnistykseen toisen yliaikakontrollikäynnin yhteydessä. Mulla on synnytystapa-arviota luvattu toisen raskauden kohdalla, kun eka meni hätäsektioon tarjontavirheen takia, ja haluaisin ehdottomasti sopia tämän raskauden kohdalla käynnistyspäivän vaikka just lasketulle päivälle, tai vaikka aiemminkin, jos se vain on mahdollista?

Sitten vielä tältä kauniilta ja kokeneelta jengiltä utelisin, että onko moni synnyttänyt alakautta sektion jälkeen, ja menikö hyvin?

Inkkäri 14+2
 
Inkkäri:

Rv.lla 36 kävin painoarviossa äitipolilla ja siellä annettiin uusi painoarvioaika rv.lle 39, lääkäri käski varautua, että jään samantien osastolle käynnistykseen, ei suositellut ainakaan yliajalle menoa; onneksi, toisaalta jo tuo eka painoarvio oli väärin eli käynnistää olis voitu jo aikaisemmin.

Meni uuteen painoarvioon rv 39+3 ja osatolle sisään menin sitten seuraavana päivänä eli torstaina, poika syntyi perjantaina.

Mulla eka synnytys oli suunniteltu sektio ja nyt tämä toinen alatiesynnytys eli itse synntys oli mielestäni helpohko ja lyhyt, ainoa ongelma oli tuo, eikä mikään vähäinen, että poika jäi hartijoista kiinni, muuten synnytys olisi ollut kyllä täydellinen. Eli ihan hienosti voi synnyttää sektion jälkeen myös alateitse, mikäli mitat antavat siihen mahdollisuuden. Itse kuitenkaan tuskin uskaltaisin, lapsen takia, synnyttää seuraavaa alateitse ellei varmempaa painoarviota pystytä tekemään.
 
kiitos, mm. mimuli ja kriisi vastauksista. kuulostaa järkevältä tuo kriisin selvitys saliolosuhteista :) juttelen vielä tällä viikolla fysioterapeutin kanssa, ja jos sieltä valkenis vielä jotain muuta, niin yritän laittaa tänne tietoa. siis jos jotain yleispätevää vinkkiä raskauden ajalle on luvassa, täysin yksilöllistä ohjausta ei tietty ole järkevää toistaa.

meille ei uutta kuulu, paitsi että tänään oli kaikkinensa parempi olo, ei väsyttänytkään kovasti töissä. kaikki oireet olivat vähän hiljaisempia kuin eilen, mutta vahvasti mukana kuitenkin ;) taitaa aaltoilla nämä voinnit, odotan innolla huomispäivää :D
henkisesti oon vähän alavireinen, mutta se saattaa johtua tästä jatkuvasta pienestä väsymyksestä. ja siitä, että töitä on yli-inhimilliset määrät ei-raskaana olevallekin. no huomisen jälkeen on onneksi töissäkin vain joulutilaisuuksia, joten tsillailen siitä sitten lomaa kohti :) joka tapauksessa vähän huolettaa, miten kaikki menee, meneehän kaikki hyvin, miten kaikki muuttuu, jne. siitä ajatuksesta yritän päästä eroon , että on vähän morkkis töiden takia, sillä, helkkari, eihän täällä kukaan lisääntyisi, jos pitäisi työn aina etusijalla... vielä tuo ajatus vähän kummittelee, karistelen sitä kaiken aikaa :|

irtis 5+6
 
Hei naiset!

Olen tuolta huhtihipuista, mutta vierailen teidän ketjussanne kysymässä yhtä asiaa:

Onko olemassa joku ikäraja, jonka jälkeen automaattisesti pääsee/joutuu/suositellaan tarkempia tutkimuksia raskauden aikana eli lapsivesipunktiota tms.?

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä kysymyksestäni. Ihan vilpittömästi haluaisin vaan tietää, koska ikää on jo jonkinverran ja lisälapsista haaveilen.

Hyviä vointeja teille! :flower: =)
 
Minttu mamma:

Ainakin täällä tuo ikäraja on 37v, jolloin saa ilmaiset np- ja rakenneultrat, halutessaan lapsivesipunktion ja säännölliset tarkastukset Kysissä. Itse en siihen piiriin päässyt, koska raskauduin keväällä ja täytin vasta syksyllä 37v; en kuulemma kuulunut riskisynnyttäjiin ;)
 
Minttu mamma, raja vaihtelee tosiaan kuntakohtaisesti, täällä Helsingissä ikäraja kunnallisesti on 40 v, sen täyttäneille tarjotaan lapsivesipunktiota. Itse olen 39 v. ja yksityisesti kävin sitten ensimmäisen kolmanneksen seulassa kun muuten tarjolla olisi ollut normaalit seurannat neuvolassa ja 2 ultraa äitipolilla.
 
juu
terps, pikaisesti kuulumiset eilisestä ultrasta. Oli siis 2.rakenneultra kun ei ed.kerralla näkynyt sydäntä kunnolla. Nyt näkyi kaikki hyvin, ja kaikki oli kunnossa. Kysyin samalla kainosti, näkyisikö sukupuolta, ja lääkäri näytti vauvan pyllyä, ja sanoi: 'Mitäs tästä puuttuu...' eli tyttö siellä taitaa olla! Ja sitä minä pienessä mielessä olen toivonutkin, että saisi isosisko pikkusiskon :heart: Lisäistukasta viimeksi kyselin, ja onneksi se olikin jo hävinnyt, eli ei tarvii siitä enää murehtia!

Äidilläkin kaikki hyvin, painoa tullut vaan 300g/vko, verenpaineet mallillaan ym. Sokereita ei tarvi onneks mittailla kun vasta joskus joulun jälkeen, on tuo painonnousu ollut niin maltillista!

Rauhaisaa joulunodotusta kaikille!
Juu rv 22+3
 



Täällä silmätulehduksen ja lämpöilyn kourissa, tuntuu, etten jaksa tehdä yhtään mitään! :headwall: Pakolla olen sentään siivonnut Wc:n ja pyykkiä pessyt ja nyt ruokaa tulemassa! :p

Ihanaa tätä pvn jatkoa kaikille ja pysykäähän terveinä! :heart:

Rva pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen kun ei ihmeempiä ole tapahtunut enkä mitään muutakaan järkevää ole keksinyt kirjoiteltavaksi....

Tänään oli meidän neidin muskarin joulujuhla,johon en löytänyt mahtuvia housuja :eek: joten oli pakko ottaa käyttöön vanhat mammahousut :LOL:
Perjantaina meinaan jo ostaa ihan uudet mammikset kun pääsen käymään Lindeksissä ja H&M.llä...

Vauvan liikkeitä odottelen,en voi vielä varmaksi tuota kuplintaa potkuiksi lukea ;)

tv. amati ja




 

Yhteistyössä