<3Heinäkuiset2014<3~Loka-Marraskuussa~

  • Viestiketjun aloittaja Tiqustiina
  • Ensimmäinen viesti
Mielenkiintoista lukea teidän kokemuksia ja odottaa tulevia viikkoja josko tuo pahoinvointi alkaa... Vielä ei ole muuta kuin kipuja alavatsalla ja rinnat superkipiät, mutta olenkin vasta viikoilla 5+4 ja kaikki mahdollista.

Hillitön hinku olisi kertoa äidille ja sisarelle (muita sukulaisia ei satu olemaan...), mutta ei uskaltaisi millään ennen ekaa ultraa joka on VASTA 9.12 eli kahden viikon päästä, huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Nennu_87
Mä täällä arvon mennäkö alkuraskauden ultraan vai ei. Eka kunnallinen ultra on vasta tammikuun puolessavälissä ja tuntuu vähän tuskaiselta odotella sinne asti tietoa, onko tuolla sisuksissa elämää vai ei. Toisaalta parisataa euroa on aika iso raha, mutta toisaalta... Olis myös kiva päästä kysäisemään tuosta endosta lääkäriltä, sillä epäilen, että edellisen raskauden ongelmat johtuivat aika pitkälti siitä.

Onko täällä tamperelaisia, jotka olis käyneet yksityisellä alkuraskauden ultrassa? Suosituksia paikasta?

Vähän oudoksuttaa, kun oireita ei paljon tunnu vielä olevan. Ehkä huimaa enemmän, kun nousee ylös ja väsyttää, mutta jostain syystä yöunet on taas vaihteeksi hakusessa enkä meinaa saada iltaisin unta. Nälkä on myös ehkä keskivertoa enemmän.
 
MrsData Moih! Odottaessani tuota kolmatta, toinen kaksosista meni kesken ja pääsin Hatanpään terveyskeskukseen seuraavana päivänä ultraan! Erikoisvastaanotot [Tampereen kaupunki - Terveyspalvelut] Viikkoja mulla oli silloin jotain 5+. Mut toisaalta, pääsin sinne Acutan kautta, joten vaatii varmaan lähetteen? Yksityisestä ei ole kokemusta, paitsi olin toisella paikkakunnalla kun kävin Terveystalon-vastaanotolla. Se oli pikkupaikkakunnalla ja laitteet oli tosi huonot :x
 
Hei,

Minäkin liittyisin heinäkuisten odottajiin... vai jännittäjiin ;)
Laskettu aika arviolta 15.7, ensimmäinen kyseessä, Keski-Suomen keskussairaala ja olen 27-vuotias.

Omat ja aviomiehenkin tunteet ovat hieman ristiriitaiset. Ehkäisy jätettiin pois ajatuksella "tulkoot, jos on tullakseen" ja kolmannesta kierrosta sitten tärppäsi :) Lapsi on erittäin toivottu, mut en uskalla täysillä vielä iloita, kun ollaan vasta niin alkumatkalla... Kaikki oireet ja tuntemukset on uutta, paljon toki netistä olen löytänyt tietoa.

Raskautta aavistelin pikkiriikkisen jo ennen kuukautisten poisjäämistä, kun yksi päivä lounaalla iski järjetön jano ja join varmaan 6 vesilasia putkeen enkä meinannut saada tarpeekseni :D
Oireita sen jälkeen on ilmaantunut yllinkyllin, huimauksesta turvotukseen sekä väsymykseen ja etovaan oloon. Rinnat on myös hurjan herkät ja arat, kasvaneetkin heti jo turvotuksen myötä - yäh!

Verenpaineet ollut hiukan koholla, mut mulla on jo ennestään ollut se seurannassa. Ensimmäinen neuvola on ens keskiviikkona jo - jännittävää! Kovasti pähkäilen, pitäisikö käydä alkuraskauden ultrassa yksityisellä vai ei. Mitä mieltä te olette siitä ja meinaatteko itse käydä?
 
Moi Pikkutikkuja! Ja onnea vaan plussauksesta! :)

Itse olen menossa alkuraskauden ultraan, joskin johtuen edellisistä huonoista raskauskokemuksista :( Joten haluan mielenrauhan että siellä ois tällä kertaa kaikki hyvin :) Tai toivon niin, pari yötä pitäs viel jaksaa niin pääsen kattomaan mitä siellä sanotaan :) eli itse olen sitä mieltä että varhaisultraan kannattaa mennä jos haluaa mielenrauhan, maksaahan se ainakin omaan rahatilanteeseen ihan liikaa, mutta kyllä aion sen maksaa jos toinen vaihtoehto on että joudun taas odottamaan rv12 ennen ekaa ultraa ja siellä sit tuliskin huonoja uutisia niinkuin viimeksi :( eli ainakin oman mielenrauhan vuoksi on parempi mennä varhaisultraan :) itsellä ainakin :)
 
NukkaPallero, sulla on ollut tosi hurja kokemus. :( Julkiselle puolelle ei tosiaan varmaan pääse ultraan ilman lähetettä ja jotain komplikaatioita tai epäselvyyttä raskauden kestosta.

Mäkin alan kallistua sen alkuraskauden ultran puoleen. Ekalla kerralla neuvolan terkkari sai meidät säikäytettyä paasaamalla, kuinka "moni vanhempi järkyttyy, kun ekassa ultrassa ei näykään elävää sikiötä" eikä me haluttu odottaa sinne viikolle 12. Oli pakko saada mielenrauha. En mä nytkään oloani niin levolliseksi tunne, että pystyisin odottamaan...

Kiitos Eltsu81, noi paikat olenkin googlettanut - tosi hyvä lukea käyntikokemuksista!
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa! Tulin tänne poksumaan ;) 8+0 :D
Olen saanut olla ihmeen oireeton.. Ainut mikä vaivaa on väsymys!! Voisin nukkua koko ajan. Ja pissalla saan ravata tunnin välein.
Eka neuvolakin on takana ja seuraava neuvola-aika on vasta tammikuun lopulla… Niin ne ajat muuttuu…. Viimeeksi kun äitiysneuvolassa 9v. sitten on käyny niin silloin neuvola oli joka kuukausi.
Mullahan on sis laskettu aika 7.7, mutta koska molemmat vanhemmat lapseni on syntynyt sektiolla, niin tämäkin syntyy suunnitellulla sektiolla. Kysyin neuvolassa milloin suuniteltu sektio tehdään (aikaisemmat ei ollu suunniteltuja) niin leikkaus on viikolla 39 eli ei tuonne 7.7 asti tarvitse odotella :)
Tervetuloa uusille ja hyviä vointeja kaikille :)
 
Uusintaultrassa käytiin yksityisellä ja huonoja uutisia saatiin. alkio ei ollut kasvanut (vastasi 6+4 kun viikkoja 8+2) ja sydän löi mutta ei normaalisti. Viikko taas pitäis odotella uuteen ultraan kun eipä tässä mitään vielä tehdä kun hengissä kerran oli. Mutta ennuste siis todella huono, hyppään pois porukasta.
 
Laretzki
Voi luoja, että voin satakertaa huonommin kuin esikoisesta. Ja vähän näyttää nyt siltä, että autolla ajaminen laukaisee pahoinvoinnon huonompaan suuntaan, ei erityisen kiva kun töihin aina se puolen tunnin ajomatka. Tänään kotona kyllä aamulla oksetti, mutta olo oli ihan ok, nyt taas töissä tuntuu ihan tosi pahalta. Huomenna puolestaan pitäisi ajaa yli 2h autolla hyvin aikaisin aamulla, jotta ehtii kahdeksaksi kouluun :|

Mua on taas yhtäkkiä alkanut hirveästi huolettaa onko kaikki ok. Eka neuvola on vasta parin viikon päästä 8+6. Päivät menee kyllä töiden takia nopeaan, mutta silti tuntuu ettei viikkoja kerry sitten niin millään. Viime viikko olikin aika rankka taas kun mies ulkomailla työreissulla. Nuo työreissut on muutenkin rankkoja töiden ja erittäin vilkkaan taaperon kanssa, mutta nyt vielä vaikeampaa kun voi pahoin ja väsyttäisi vaan koko ajan. Tullutkin mietittyä, että miten sitä saisi lapsen ymmärtämään ettei äiti voi ihan samallalailla rymytä. Kertoa ei kuitenkaan vielä ajateltu, kun ei näy mihinkään jne...

Oireet pysyneet pitkälti samoina, mutta nyt sitä huomasi että näyttäisi alkavan taas se aktiivisempi kausi sitä itseään kohtaan. Viime yönä sellasia unia, että olen yksinomaa tyytyväinen siitä, ettei mies ole enää yhtään pidempään reissulla :LOL:

Mut voi muuten heitellä listoille:
Laretzki, oletettavasti LA 18.7.2013, toinen, K-PKS
 
  • Tykkää
Reactions: pillipöllö
Moi kaikille voisin liittyä joukkoonne jos käy? Plussasin vkl na lauantai aamuna viikkoja on nyt kierron mukaan 5+0 eli ihan lähtö kuopissa ollaan vähän pelottaa että ei olis tuuli muna ku kerran aiemmin ollut 2011 vuoden keväällä :/. Mut siis tämä on kolmas raskaus joista yksi ihan poika on siunaantunu meille <3 1v 3kk :)jännä sattuma että nyt LA on aikalailla samoihin aikoihin kun esikoisellamme esikoisen LA oli 8.8 :) Huonoa oloa välillä ollu yhtäkkiä alkaa oksettaa mutta ei oo tarvinnu vie oksentaa onneks ja toivottavasti ei tarvikkaa edellises raskaudessa ei tarvinnu oksentaa kertaakaa muuta ku synnytys salissa :) jännä nähä miten tämä raskaus eroaa tosta edellisestä :) Meillä siis vuosi aikalailla enemmän ja vähemmän yritystä takana oltiin jo luovuttu toivosta ja varasin lapsettomuus klinikalle ki ajan väestöliittoon Ouluun mut onneks kävi näin :) mullahan siis piti syödä ennen meiän pojan raskautta keltahormooneja ku ei meinannu menkat alkaa sen keskenmenon jälkeen mut sitte tärppäski heti niin aattelin että nytki tarvii keltarauhashoormoneja ennen ku tärppää mut onneks ei :)
Olihan tämä niin ilonen uutinen ei meinannu silmiään uskoa ku ne testit teki itkuki pääsi purkautu kaikki stressi <3 :)
Meillä on kans 9.12 varhais ultra jännää sitte on 7+0 rv täynnä <3 :) ekan neuvolan varaan huomenna :)
kaikille paljon tarra sukkia <3 toivotaan että mahdollisimman moni pääsee loppuun asti ja saadaan lapsukaiset rinnallemme kesällä :) <3

LA (oletettavsti) 30.07.2014/ toinen/ Oys

Nennu_87 ja masu asukki <3 5+0
 
  • Tykkää
Reactions: pillipöllö
mulla kans ollu huimausta välillä tuntuu että pökrää mut sitä ollu jo nyt pitempään luulin että johtu poski ontelo tulehduksesta joka oli vajaa kuukausi sitte ja söin antibiootti kuurin mut nyt taas huomaus palannu :(
 
En oo tosiaan vielä osannut itse päättää, menisikö sinne alkuraskauden ultraan vai ei. Paljonhan se maksaa, oletan et reilusti yli 100e vai? Kyllä sen kärsisi rahallisesti maksaa.. Mutta mietin et jos siellä näyttäisi kaikki ok ja sykkeetkin mut jos sitten kävisikin sen jälkeen huonosti, niin olisiko se paljon kamalampaa... Mutta sitten toisaalta immet oot varmasti oikeassa siinäkin et ihan kamalaa, jos vasta siellä neuvolan lähetteen kautta tehdyssä ultrassa (täällä vkoilla 11-14) olisikin tuulimuna tms. Mitäänhän sille ei tietenkään kummassakaan tapauksessa voi tehdä/estää...

Pitäisi varmaan malttaa olla vaan ajattelematta asiaa (siis koko raskautta mut ennen kaikkea ikävyyksiä) liikaa, mutta viikot tuntuu kuluvan suorastaan hidastettuna! Onks tää kokoajan sit tällaista? :D

Meillä tosiaan nyt keskiviikkona jo se eka neuvola ja ajattelin kyllä sieltäkin vähän kysellä et mitä mieltä alkuraskauden ultrasta :)

Tänään on ilmennyt sellaista vellovaa pahoinvointia ajoittain, mut pystyin sentäs töissä olemaan eikä yltynyt oksenteluksi. Saa nähä paheneeko päivä päivältä, hui! Mutta väsyttää niin hemmetisti! Aamulla olin jotenkin niin puhki et hyvä etten itkeä pillittämään ruvennut... työntekokin jo kärsii, kun väsyttää niin etten jaksa panostaa kunnolla :S

P.s. Nämä keskustelut on kyllä huippuja, etenkin näin ensikertalaiselle hermoheikille! :D Ja koska oikeassa elämässä ei oikein vertaistukea ole (kun ei viitti vielä kertoa raskaudesta juurikaan), niin onneksi täällä voi kuulla ja jakaa kokemuksia! :)
 
Mulla oli eka neuvola viime keskiviikkona. Sain ihme ja kyllä ajan varhaisultraan ilman kummempia syitä. Sanoin vaan, että vähä epätodellinen olo välillä, että onko siellä oikeesti joku. Ja kerroin, että vähä pelottaa ku äitillä on ollu tuulimuna. Sitte se täti varas mulle ajan, ylihuomenna pääsee siis näkemään mitä sieltä löytyy :)

Ja nyt ymmärrän miks tätä alkuraskauden väsymystä kutsutaan oppaissa lamaannuttavaksi väsymykseksi. Voisin nukkua ihan koko ajan. Lähes 10 tunnin työpäivät (matkat sisältäen) tuntuu tosi raskailta ja iltapäivät menee välillä aika koomassa.
 
Hui, kun täällä on paljon keskustelua ja monta uutta taas mukana! Onnea ja terveuloa uusille! :) Pahoittelut ja tsempit huonoja uutisia saaneille! :(

).(Täällä on jotenkin tosi epätodellinen olo koko raskauden kanssa... Ei ole juuri pahoinvointia (vielä), jota esikoisesta oli n. rv 5+ asti lähes jatkuvasti ihan viikoille 16 saakka. Ei edes väsytä normaalia enempää. Ainut selkeä oire on palelu, jota en esikoisesta muista lainkaan. Toivottavasti vaan kaikki ois hvyin.
Tänään sain varattua ekan neuvolan, joka on 10.12. eli rv 8+2. Neuvolantäti puhelimessa lupasi, että voidaan yrittää saada sydänääniä jo kuuluviin, mutta ei näillä viikoilla heidän koneella yleensä vielä löydy. Varhaisultraan en aio mennä, joten pitää odotella sinne tammikuulle asti...
Kylpyläreissu olis tiedossa sukulaisten kesken juuri tuon ekan neuvolan jälkeen ja hieman hirvittää, että jos niitä sydänääniä ei kuulu... En halua kertoa ennen, kun on jotain merkkiä elossa olevasta sikiöstä, mutta tää vatsa turvotus kyllä näkyy, varsinkin uikkareissa... :stick: Muuten olen suht hoikka, ja kun esikosta jäi tota vatsaa, niin näyttää aika järkyltä, jos väittää, ettei oo raskaana... :LOL:

Undine ja pikkuinen 6+0 POKS! :heart:
 
Kiitos Miikku ku vinkkasit :) Oon tosin jo varannu Meri Oulun neuvolaan ajan varhais ultraan just tänään varasin :) Oltiin sie esikoistaki oottaessa varhais ultrassa ja tykättiin tosi paljo :) ja on kyl edullinen vaikka 5 e onki nyt hinnat noussu :) Mullahan oli toi meiän esikoisen raskaudessa ensi kaksoset tulossa siis varhais ultrassa näky kaks sikiö pussia mutta toisessa ei näkyny sykettä saatiin sitte samaan rahaan käyä uuestaan parin viikon päästä niin sitte oliki se toinen pussi surkastunu pois :( kyl siinä vähä sydän tykytti toisaalta ku se sano sillon eka kerran että täälä on kaks suu loksahti auki :) miehen suvun puolella on kaksois raskauksia ollu joten ei mitenkää mahoton ajatus että vois tullaki :) mut toivotaan nyt että sie olis ees se yks sykkivä sydän tällä kertaa seki riittää ihan hyvin meille <3 :)
 
Moi vaan kaikille :wave:, jospa se miekin nyt uskaltaisin ilmoittautua tähän porukkaan. Oon tehnyt positiivisen testin about 2 viikkoa sitten, la laskureiden mukaan olisi 24.7, mutta neuvolassahan se sitten vielä varmistuu. En ole vielä neuvola-aikaa soitellu, kun jotenkin on semmoinen olo, onko raskaana vai ei. Ei hirveenä mitään kummosempia oireita ole, tissit kipeenä ja turvonneet ja nyt ihan parin päivän sisään tullut repäisykipuja alavatsaan.

Kyseessä kolmas lapsi, aikaisemmat 7-vuotias ja 4-vuotias. Takana 1 tuulimuna ja keskeytetty raskaus viikoilla 22. Alkuraskauden ultraan aion mennä tarkistamaan ettei olisi tuulimuna kyseessä, kun viimeksi, kun oli tuulimuna, oli vähän samanlainen epätodellinen olo eikä oireita hirveenä. Toisaalta en usko, että oireiden vähyydellä nyt mitenkään sen kummosempia merkityksiä olisi, mutta minkäs sitä luonnolleen voi, kun aina sitä pahinta ajattelee.

Yritystä meillä on ollut kevättalvesta lähtien ja greippimehukuuri teki ihmeitä, kun heti kuurin aloitettua tärppäsi.

Toivon kaikille hyviä ultrauutisia ja tarrasukkia salamatkustajille :heart:

marjaorvokki 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: Vekkuliina
"Hohhoijakkaaaa..."
Väsymys on jotain ihan järjetöntä. Töiden tekeminen on ylivoimaisen raskasta (vielä kuitenkin sitkeesti hommani hoitanut..) ja joka päivä on pakko päästä päikkäreille. Öisin täytyy saada unta 10h..En muista, että esikoisesta olis tällaista ollut.Tosin aika on voinut kullata muistot, kun alkuraskaudesta jo reilu viisi vuotta aikaa.
Krapulainen olokin jatkuu. Ainoastaan silloin kun syön on hyvä olo. Tietyt hajut (kuten suklaa ja kahvi..) kuvottaa todella pahasti. :O
Noh eikös sitä sanota, että mitä pahempi olo äidillä ,sitä parempi vauvalla. Tosin oireettomuus on ihan yhtä yleistä kans!
Jokatapauksessa hyvän asian eteen mielellään kärsii!:heart:
Mukavaa viikkoa ja paljon positiivisia uutisia kaikille!:hug:
-Liikkuja ja toukka 7+2-
 
Varovaisesti liityn minäkin mukaan ketjuun.. Jotenkin ei vaan vielä ole sisäistänyt tätä juttua :D la oletettavasti 27.7.14/wonderwall/27/ensimmäinen lapsi/SatKS Hyvin hailakan plussa testasin 20.11 ja digillä 22.11. Viimeyönä heräsin ekaa kertaa siihen että oli pakko mennä keskellä yötä syömään :LOL: Muuten oireina olleet jatkuva pissahätä, nännit julmetun kipeät, aivastelu!, NÄLKÄ, ja erinäiset tuntemukset alavatsassa.. Raskautta aloin epäilemään ennen menkkojen oletettua alkua kun tuli nännit kipeiksi ja sinä päivänä kun olisi pitänyt alkaa niin koira tunki itsensä väkisin yöllä mun vatsaan/selkään kiinni nukkumaan ja pysyi siinä koko yön+seuraavanakin. :heart: Neuvolaankin soittelin jo kun en tiennyt milloin pitäisi olla yhteyksissä, laittoivat sitten viikon päähän hoitajalle soitto-ajan. Saas nähdä, kait siellä se nisu paistuu.

wonderwall+nisu 5+2
 
Heipsan...

Eka neuvola takana ja niinkuin epäilinkin, la siirtyy viikoilla aikaisemmaksi. Laskujen mukaan nyt 8+1 mutta terkkari sanoi ultratessa heti, että pidemmällä on. Veikkasi viikoiksi 12+, eli varmaankin kesäkuun alkupuolella olis la. Varmistuksen saan huomenna, kun menen lääkärille.

Pieni sievä ihmisenalku siellä köllötteli, sormetkin meni nätisti suuhun :) Kädet ja jalat erottui tosi selvästi ja väkisinkin meinas äiti vähän herkistyä. Nyt tekisi vain mieli katsella noita kuvia koko ajan...

Nt-ultraa ei meillä siis voi enää tehdä, joten seulonta jää tällä kertaa väliin.

Lijena ja pikkuyllätys 12+
 

Yhteistyössä