3kk ikäisen vauvan päiväunet

Vauva on 3kk, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi kunnon rytmiä päiviin. Lähinnä mietin päiväunia. Nyt Vauva nukkuu niitä miten sattuu.

Aamut menevät aina samalla tavalla esimerkkinä:
Herää yöunilta noin kello 7-9
Päiväunet sisällä 30min
Päiväunet ulkona 1-3 tuntia noin kello 11-15 välillä

Loppu ilta menee miten sattuu.
Jos vauva ulkona nukkuu pitkään päivällä , niin se saattaa valvoa yöuniin saakka ja on nukkumaan mentäessä todella väsynyt ja kiukkuinen, mutta ei suostu nukahtamaan illalla sisälle eikä ulos, vaikka yritän.
Jos se nukkuu lyhyet päikkärit ulkona se saattaa illalla nukkua tunnin sisällä tai ulkona vaunuissa, mutta on myös illalla kiukkuinen ja väsynyt. En millään löydä tai saa järkevää rytmiä näihin päiviin, siten että vauva iltaisinkin jaksaisi valvoa yöuniin saakka ilman väsymystä.

Mitenkäs teillä muilla, joilla on 3 kk ikäisiä vauveleita, päivät sujuvat?
Otan vastaan hyviä neuvoja ;)
 
Meillä on nykyään suunnilleen seuraavanlainen "rytmi":
Herätään klo 7.30-9.30, ulos aina pari tuntia heräämisen jälkeen. Vaunuissa nukkuu 1-1,5h. Ja sen jälkeen tyttö on kerrallaan hereillä n. 2h ja sitten vien tirsoille. Itkeskelee kyllä hieman, mutta kymmenessä minuutissa on unten mailla. Nukkuu siis yhdet pitemmät unet ja loput unet max 45min. Ja yöpuulle 20.30-21. Vien aina hereillä sänkyyn ja on oppinut nukahtamaan itsekseen. Pyllylle käyn taputtamassa, jos kitisee.
Vaikea antaa neuvoja, kun kaikki lapset niin yksilöitä. Mutta Itse olen huomannut, että jos tyttö on hereillä enemmän kuin 2h kerralla, niin menee aikamoiseksi riekkumiseksi koko homma. Niinpä olen sitä mieltä, että pieni vauva ei itse aina ymmärrä tarvitsevansa unta ja siis minun on autettava uneen pääsyssä. Älä stressaa rytmistä, vauva on vielä pieni ja pääasia on kun saa unta, ruokaa ja syliä. Kyllä se siitä hahmottuu vielä =)
 
Meillä oli 3 kk iässä melko tarkka rytmi joka kesti vajaan kuukauden: unet aamupäivällä sisällä 45 min, iltapäivällä ulkona 3-4 tuntia ja alkuillasta sisällä 45 min. Unien väleillä oli n. 1,5 tuntia hereillä.

Nyt 4 kk iässä ei ole taas rytmistä tietoakaan. Aluksi yritin pitää vanhasta rytmistä kiinni mutta alkoi vaikuttaa öihin kun kokonaisunentarve on vähentynyt. Enää en jaksa stressata, laitan pojan nukkumaan kun väsyttää ja nukkuu sitten niin pitkään kuin tarvitsee, joskus puoli tuntia, joskus vielä kolmekin tuntia. Hereillä on unien välissä päivällä 1,5-3,5 tuntia. Olen myös joskus joutunut herättämäään kesken unien kun on ollut esim. lähtö vauvauintiin, en jaksa siitäkään enää stressata kun ei näytä mitään vahinkoa olevan. Alkuun harmitti ettei kunnon rytmiä enää ole eikä pysty sen mukaan suunnitella menemisiä, mutta toisaalta tämä on helpompaa näin. 4 kk iässä ainakin meillä ei ole enää niin minuutin päälle syöminen ja nukkuminen, vaan jaksaa kyllä odottaa unille pääsyä puolikin tuntia jos on kiinnostavaa katseltavaa ja turvallinen syli. =)
 
Meillä vauva jo 4 kk, ja vauvantahdissa edelleen mennään eli rytmi on vähän mitä sattuu. Muistaakseni sitä neuvotaan, että vasta puolivuotiaalle kannattaa ruveta rytmejä muuttamaan! Onhan se tietysti vanhempien kannalta ikävä, kun lapsi ei elä säännöllisessä rytmissä, mutta me vanhemmat olemme vauvaa varten eikä toisinpäin...

Yleensä juuri illat ovat vauvoilla levotonta aikaa, meillä ainakin itketään ja nauretaan vuoronperään. Uni tulee kuitenkin aina, jos väsyttää riittävästi ja kanniskelee sylissä puolijuoksua tai lykkii vaunuissa reipasta tahtia - oletko kokeillut näitä?
 
Meillà on nyt vauva 3kk ja 10 pv =) Meillà tàllainen rytmi joka on ollut melkein ihan alusta asti. Ainut mikà on oikeastaan muuttunut, on yòsyòttòjen pois jààminen.. Eli aamu alkaa 09.00 maitopullolla ja sen jàlkeen sitten vaipanvaihto ja aamupesut. Sitten ihmetellààn yleensà maailmaa yhdessà siihen 12 asti ja syòdààn taas sekà vaihdetaan vaippa. Sen jàlkeen sitten kàvelylle jolloin katsellaan ja kuunnellaan kaduilta kuuluvia àànià ( ei enàà nukahda vaunuihin vaan silmàt suurina katselee puita yms. ) Kotiin ja taas leikitààn yms. Kello 3 sitten syòdààn ja toivotaan ettà muru ottaisi EDES pienet tirsat ja useiten nukahtaa 4 maissa noin puoleksi tunniksi ja heràà sitten taas àidin seuraksi :D 6 maitopulloa ja nukahtaa tunniksi.. 9 sitten viimeinen maitopullo ja iltatoimet ja sànkyyn kuuntelemaan mobilen soittoa ja katsomaan ampiaisten lentoa.. Siihen se tyttò sitten nukahtaakin ja aamulla heràtààn taas 9 maissa :) Olen huomannut ettà jos pàivisin ei nukuta edes vàhàn niin illalla ollaan sitten niin kiukkuisia ja maristaan.. Olen siis nyt pakosta pistànyt murun "tylsistymààn" vaunuihin tai sànkyyn ja sitten uni pikkuhiljaa on saapunut :) Vauva vaan ei millààn malttaisi enàà nukkua vaan pitàisi leikkià ja mennà koko ajan :)
 
meillä herätään viikolla 6 syömään,tai minä itse yleensä sen herätän,viikonloppuisin nukutaan koko porukka 10..
valvoo yleensä aamusta peri tuntia,sit ottaa 30min päikyt,taas valvoo muutaman tunnin ja sit ottaa vaihtelevasti 1-5h päikyt..ja illan valvoo..ja nukuttaminen on nyt ollu vaikeeta kun on alkanut oppia kaikkia uusia asioita niin ei malttais nukkua ollenkaan..mennään nukkumaan 21-00..ja nukkuu yöt..mut tosiaan hirveetä on nyt ollu tuo nukkumaan meno..
 

Yhteistyössä