3kk synnytyksestä ja epparihaava ei vieläkään parantunut...

Eli lääkärikäynnillä, jolle menin kipeytyvän alapään takia, selvisi, että epparihaava ei ole vielä parantunut vaan on vielä röpeilöinen ja verestävä ja arpeutumassa. Synnytyksestä on aikaa 3kk... Käsittääkseni tässä vaiheessa pitäisi jo olla parantunut, juuri Vauva-lehdestä aiheeseen liittyen luin ja siinä mainittiin, että välilihan haava paranee 2-4 viikossa.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Onko parantunut ajan kanssa itsestään vai oletko joutunut korjausleikkaukseen tms.?

Ei varmaan tarvitse edes kertoa, miten paljon ärsyttää, ketuttaa ja turhauttaa... :kieh:
 
Mun synnytyksestä on vuosi ja epparihaava ei ole vieläkään parantunu kunnolla... kiristää ym...sillon kun pupuilee. Ei sinänsä estä tai haittaa muuten elämää eikä seksiä mutta niinpaljoo ei tee enään mieli kun aina kiristää tai tuntuu muuten enemmän tai vähemmän epämukavalta. Pitäis kai taas käydä jossain näyttään tota alapäätä,jollain kunnon gynekologilla joka vähän osaiskin jotain!
 
Minulla oli epparihaava kipeä useamman kuukauden. Toisen raskauden aikana sen alue kipeytyi uudelleen. Yllättävää kyllä toisessa synnytyksessä tulleen 4. asteen repeämän haava parani nopeammin/paremmin.
 
ekasta synnytyksestä on aikaa 10 vuotta jolloin väliliha leikattiin vauvan ison koon ja imukupin takia.ekana kuukautena en pystynyt ollenkaan istumaan ja seisaalteen olokin oli ihan tuskaa.
kävin muutaman kerran päivystyksessäkin kun olotila oli niin sietämätön kauheiden kipujen takia mutta kaikki oli aina ok.paikat oli herkkinä useamman kuukauden.
vielä tänäkin päivä kuukautisten aikaan nuo arvet huutaa tuskasta ja ovat todella kipeät ja niiden ei pitäisi kipeiksi jäädä mutten en ole ainoa joka on vastaavista tuntemuksista tuttavapiirissäni kertonut vuosia epparin tekemisestä...
tämän jälkeen kumminkin ollut kolme muuta alatie synnytystä ilman että olisi paikat olleet mitenkään erityisen kipeät ja repeämät parantuneet hyvin.
paljon vaan suihkuttelua ja ilmakylpyjä ja toivotaan ,että pikkuhiljalleen helpottaisi :hug:
 
Mulle tehtiin ekassa synnytyksessä iso episiotomiahaava. Se oli tosi kipeä ja tulehtuikin vielä, vaikka tunnollisesti suihkuttelin ym. Istuminen oli vaikeaa pari kuukautta. Aina kuukautisten aikaan haavan kohtaa särki ilkeästi ja sänkyhommissa tuntui paikat kiristävän ikävästi. Toisessa synnytyksessä (1v. 8kk edellisestä) ei leikelty ja arpi veny luonnostaan sopivasti. Eli toinen synnytys paransi vaivan. Ehkä ei kannata lähteä korjausleikkaukseen ennen kuin kaikki lapset on tehty.
 
Ettei sinulla ole jäänyt ihon sisään sulamattomia ompelulangan pätkiä, jotka pitävät haavaa auki? Mulla oli näin ja ihmettelin, kun ei haava parane sitten millään. Sitten niitä pätkäsiä alkoi pukkaamaan ulos ja niin haava pääsi paranemaan.
 
Mullakin leikattiin eppari. Itse haava parani hyvin, mutta oli todella kipeä, aivan kuin joku pistäisi piikillä. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että haava kiristää ja on kuiva. Lääkäri käski rasvata arpea jollain apteekin perusrasvalla, joten näin tein. Tulosta syntyi uskomattoman nopeaa, muutamalla rasvauksella oli jo huomattavasti apua ja nyt myöhemmin vaivaa ei käytännössä ole enää.
 
Tasku Venus
mulla on nyt reilut 7 viikkoa synnytyksestä ja alapää on todella kipeä. haavaa luonnollisesti aristaa, mutta ongelma on enemmänkin hematoomasta aiheutunut infektio. :x mä sain siihen antibioottikuurin, mutta vieläkin on niin perkuleen kipeä että itkettää. eli se ei varmaan ole sitten vieläkään parantunut. :( liekö paranee koskaan, vähän epätoivoiselta vaikuttaa. :'(
 
Mulla meni esikosta yli 8kk. Lopetin imetyksen 8kk ja sitä ennen aina kiristi ja särki varsinkin sekstaillessa. Menin gynelle ja sanoi että johtuu ohuista limakalvoista. Vasta kun lopettaa imetyksen niin helpottaa. Just niin siinä kävi, ei ole sen koommin vaivannut. Ei edes kakkosen synnytksen jälkeen.
 

Yhteistyössä