3v. ikäeroa?

Moi onko kellään lapsien ikäeroa 3vuotta tai tulossa sellasta ikäeroa? ois kiva kuulla kokemuksia. Miten on menny, mitä isompi on jo osannu? Vaippa käytössä? Osaako pukea itse? Kaksosrattaat? jne.
Olen itse 2v. pojan äiti ja tulossa toinen lokakuussa joten ikäeroa 2v 9kk tulis olemaan... Kiitos jo etukäteen! =)
 
no meillä ei ole lapsilla ikäeroa kuin 1,5v mutta esikoinen on nyt 2v8kk niin voin kertoa mitä hän on osannut..kun niitä mietit
meillä neiti osaa pukea itse, kun haluaa, vaippa on unilla käytössä, kaksostenrattaat myin juuri pois, mutta jos olisin vielä kotona niin pitäisin ne kyllä silloin tulee tehtyä enemmän pidempiä reissuja kävellen! nyt riittää seisomalauta hyvin silloin kun mennään!
 
meillä neiti osas pukea,syödä ei vaippoja.leikkii omai leikkejä ym. ym. ja ikäeroa tuli aika liki 3v.
itse olen kokenut hankalana sen että isompi tarvitsee toisenlaista huomiota kun vauva ja ajankäyttö haasteellista.tuntuu että kaikki aika meni vauvan kanssa ja isompi oli heitteillä.
vauvana oli se hyvä puoli että nukkui monet unet ja silloin ehti ulkoilla välillä isomman kanssa kahden,lukea kirjoja mutta suuri osa ajasta menee myös kotihommiin.

kaiken kaikkiaan ikäero meille hyvä kumminkin kun ei ole kahta vauvaa
nyt kuopus jo liki 1v ja ulskoilut ym.helpompaa yhdessä ja leikkivätkin jotain jo eli seuraa toisistaan alkaa olla.
mulla ei ollut kaksosrattaita,seisomalauta. :D
 
Meidän pojilla on kolmen vuoden ikäero. Nuorempi nyt puolivuotias. Kaiken kaikkiaan olen ollut tosi tyytyväinen tähän ikäeroon. Esikoinen oli vauvan syntyessä jo melko omatoiminen, ei käytä vaippaa, pukee osan vaatteista itse ja osaa leikkiä jonkinverran jo itse ja jaksaa odottaa hetken. Kaksostenrattaita ei hankittu eikä seisomalautaa, ja hyvin on poika jaksellut kävellä. Toki jos tiedät, että aiot tehdä pitkiä lenkkejä lasten kanssa, niin sitten suosittelen jompaa kumpaa. Talvella on ollut kätevä, kun on saanut esikon pulkan kyytiin.

Mustasukkaisuutta on ollut jonkin verran, ei järkyttävästi.
Sen koen "miinuksena", että esikko ei nuku enää päiväunia, kuin satunnaisesti, joten päivällä ei ole varsinaista lepohetkeä itselle niin, että molemmat lapset nukkuisivat yhtä aikaa.
Voimia raskauteen! Ja hyvää joulua!

Karenina
 
Meillä on pojilla just toi 2v9kk ikäeroa ja aika kivasti on menny. Isompi osasi vauvan syntyessä jo pukea, kävellä pitkiä matkoja ilman rattaita, joten tuplia ei tarvittu eikä seisomalautaakaan. Poika oli täysin kuiva ja ilman vaippaa veikan syntyessä, tosin muutaman kuukauden päästä alkoi kakata housuunsa, mutta en tiedä johtuiko vauvasta vai mistä. Onneksi meni ohi, mutta oli siinä vähän kestämistä. Poika jätti myös päiväunet pois ennen veikan syntymää, joten omaa aikaa mulla ei ole oikeastaan ollu, mutta nyt kun kuopus nukkuu vain yhden päiväunet, niin voin puuhailla hänen päiväuniaikaan isomman kanssa ja se on oikeaa laatuaikaa isommalle ja todella tärkeää, koska kun vähän viitsii askarrella, leipoa yms. niin arkirutiinit sujuu paremmin. Nyt veljekset leikkii jo välillä kivasti yhdessä, kun vanhempi on 4v. ja nuorempi 1v7kk. Kinaakin tietty tulee, mutta niinhän sitä aina. Omasta mielestä ihan jees ikäero, ei liian pieni mutta ei liian isokaan. Mukavaa odotusaikaa ja jaksamista vauva-arkeen!
 
Meidän pojilla ikäeroa 2vuotta ja 10kk:ta. En halua maalaillla piruja seinille (koska kaikki lapset ovat erilaisia eikä yleistyksiä meidän kokemusten mukaan voi tehdä), mutta kannattaa mahdollisuuksien mukaan valmistaa esikoista mahdollisimman paljon vauvan tuloon. Meiltä tämä jäi monen asian summana vähemmälle ja en tiedä johtuiko siitä vai mistä, mutta meillä ollaan oltu kyllä todella mustasukkaisia ja pikkuveli on saanut koko pienen elämänsä ajan olla tönittävänä ja pökittävänä. Jotain kertoo varmasti sekin, että esikoinen kertoi pitävänsä pikkuveljestä ensimmäisen kerran noin kuukausi sitten (meidän nuorempi on nyt 1v5kk!). Ja toisaalta juuri tässä ikäerossa sattuu nuoremman vaativa vauva-ikä ja esikoisen 3vee uhma samaan syssyyn, jos semmonen on tullakseen, joten hermoja vaaditaan. Mutta toisaalta esikoinen syö itte, käy vessassa itte ja pukeekin itte (jos haluaa). Jokaisessa ikäerossa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta minusta teidän kannattaa varautua mustasukkaisuuteen ja toivottavasti saatte yllättyä iloisesti jos sitä ei sitten tulekaan! Onnellista odotusta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PojanÄiti:
Moi onko kellään lapsien ikäeroa 3vuotta tai tulossa sellasta ikäeroa? ois kiva kuulla kokemuksia. Miten on menny, mitä isompi on jo osannu? Vaippa käytössä? Osaako pukea itse? Kaksosrattaat? jne.
Olen itse 2v. pojan äiti ja tulossa toinen lokakuussa joten ikäeroa 2v 9kk tulis olemaan... Kiitos jo etukäteen! =)
Meillä oli ikäeroa 3,5-v kun kakkonen syntyi. Isompi osasi jo hyvin kaikki ja ei vaippaa käytössä. Kaksosrattaat olisi ollut aivan turha ostos meille. Tyttö menee ihan hyvin seisomalaudassa tai sitten itse polkee pyörällä. Meillä tuo tyttö oli kuiva jo 2-v:nä ja kova liikkumaan ei oikein edes silloin vaunuissa pysynyt vaan tepasteli itse. On kova hoitamaan pikkusisartaan ja sisko on kovin tärkeä hänelle.

 
Meillä ikäeroa pojilla 2v9kk. Aika vaikea ikäero tuo on siinä mielessä, että esikoisella on 3v uhma, joka neljää vuotta lähestyessä välillä tuntuu vain kiihtyvän. 3v ymmärtää jo ola mustasukkainen, vaikka meillä kyllä tuo kamala uhmaikä oli ennen vauvaa. Onneksi kuopus on ollut helppo ja välillä tuntuukin, että uhmis meillä se vauva on, enemmän hänestä on työtä kuin kuopuksesta. Esikoinen vaatii koko ajan huomiota. Hän oli kuiva, kun kuopus syntyi ja yövaippa jäi pois, kun täytti 3v. Sen kanssa ei ole onneksi ollut ongelmia, muutenkin fiksu poika, mutta äitiä koetteellaan. Mutta pukemaan ei juurikaan itse ala, vaikka osaakin ja välillä itse syöminenkin tökkii. Vessassa täytyy olla mukana katsomassa, ei käy enää itse. Hermoja kyllä rassaa. Tilanne on onneksi kyllä vähän helpottunut, kun äitiysloma loppui ja lähdin töihin. Kotona olo vauvan ja uhmiksen kanssa oli mulle rankkaa, kun usein olin kellon ympäri yksin heidän kanssaan.

En ostanut sisarusrattaita, joten pitkille matkoille en viitisinyt heidän kanssaan lähteä, olisi ollut vaikea tilanne, jos uhmakohtaus olsi tullut. Toisaalta esikoinen on kyllä reippaasti käevllyt, mutta alkuaikoina olisi niille ehkä ollut käyttöä.

Meillä myös aika ahkeraan pikkuveljeä kiusataan, kun silmä välttää, tosin nyt, kun kuopus on 1v alkaa esikoinen huomaamaan, että tuostahan saattaa saada vielä oikeasti seuraa :) oN viime iakoina usein sanonut, että ***** on hänen pikkuveli. Myös hoitoon meno on lähentänyt poikia eli kyllä tämä tästä. Sitä vaan ajatteli, että 3v olisi ollut helpompi ikäero, kun ei oo esikoisella enää vaippoja ja osaa jo monia asioita, joten ehkäpä sitä koko itsekin asian raskaampana siksi. Mutta kyllä tilanne olisi ollut erilainen, jos esikoinen olisi ollut tyttö, se on helpompi asetelma, tytöt kun on aikaisemmin itsenäisiä ja heillä on aidosti se hoivavietti, näin ainakin meidän ystäväpiirissä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PojanÄiti:
Moi onko kellään lapsien ikäeroa 3vuotta tai tulossa sellasta ikäeroa? ois kiva kuulla kokemuksia. Miten on menny, mitä isompi on jo osannu? Vaippa käytössä? Osaako pukea itse? Kaksosrattaat? jne.
Olen itse 2v. pojan äiti ja tulossa toinen lokakuussa joten ikäeroa 2v 9kk tulis olemaan... Kiitos jo etukäteen! =)
Meilläkin lasten ikäero on 2v 9kk. Esikoinen teki vauvan synnyttyä vielä kakan vaippaan,(vaippaa ei muutoin tarvittu kuin silloin kun oli isompi hätä :whistle: ) mutta tuostakin päästiin eroon vauvan ollessa 2kk, siinä oli kiva kahdet kakka pyllyt pestä :whistle: Ja esikoinen oli huono syömään, joten syötettiin aika pitkälti esikoinenkin vielä, kunnes tein sille hommalle täyden stopin vasta kun poika oli 3½ vuotias :ashamed: Pukea piti myös molemmat alkuun.. Että aika rankkaa näin jälkeen päin ajateltuna, riippuu tosiaan miten omatoiminen isompi on ja minkälainen uhma ja se kuinka itkuinen/ rauhallinen vauva on. Meillä tyttö oli tissillä roikkuja, 2kk meni että nukkui tissillä, ei kelvannut tutti, niin piti sit minua tuttina pitkin yötä :ashamed: Pojalla tuli pahin uhma vasta 4 vuotiaana eli sen puolesta vauva aika oli helppo, mustasukkaisuutta ei ollut havaittavissa, paitsi nyt pojan ollessa 4½ vuotias ja tyttö on 1v 9kk, minun ja isin huomiosta taistellaan, kiva kun on tuo 1-2 vuoden uhma tytöllä ja sit tuo ihana 4 vuoden uhma pojalla. tuplia ei hankittu eikä seisomalautaa, ei olisi ollut meillä tarviskaan, hyvin pärjättiin..Kesällä poika joko käveli lähipuistoon tai sit pyörili ja talvella vedin pulkassa/ kelkassa, linja- autolla sit jos mentiin kauemmas tai omalla autolla. Mutta hyvin on mennyt, ei se kuitenkaan noin kamalaa ja hankalaa ollut kuin ehkä voi ymmärtää ;) Mukavaa odotusaikaa ja tulevaa vauva arkea :)

 
Lisko812:
Meillä täysin samanlainen tyttö, nyt 2v5kk. Ei syö itse eikä tee kakkaa potalle. Pikkukakkonen syntyy huhtikuussa. Joskus aina tulee otettua stressiä kun ei vielä tee kakkaa kuin vaippaan eikä suostu syömään itse (vaikka osaa kyllä todella hienosti). Kun teit "syöttöstopin", alkoiko itse syömään hyvin heti?

 

Yhteistyössä