3v ja yökiukut

Mulla on reilu kolme vuotias tyttö ja meillä on hankalaa öisin. Hän on aina ollut yöheräilijä, mutta nyt viime aikoina on tullut ihme kiukkuamisia yöllä. Hän huutaa äitiä ja kun menen luokse alkaa peiton potkiminen ja huutaminen. olen yrittänyt rauhoitella silittelemällä, ottamalla syliin ja vaikka mitä. Mikään ei tunnu auttavan. Lapsi on kuin unessa. muutaman kerran olen korottanut ääntäni ja sitten hän havahtuu ja herää. Mistä tämä voi johtua?
Ei ole kiva herättää toista huutamalla keskellä yötä... Onko kellään samanlaisia kokemuksia? :'(
 
Mei pojallakii nyt kohta 4v. oli yhteen aikaan noita kohtauksia.Ja järkeilin että liitty päivän/illan tapahtumiin,että ne tuli uniin.Esim.oli liian kauan pelaamassa jotain tietokoneella jne.
 
Kiukkupussi
Meidän poika, vajaa 3-v, on alkanu myös joskus öisin saamaan kauheita raivareita, huutaa ihan raivona, eikä mikään auta. Oon yrittäny mennä viereen, ottaa omaan sänkyyni viereen, pitää sylissä, tarjota jopa syötävää tai juotavaa, sanoa kovasti, mutta mikään ei auta eikä kelpaa, huutaa aikansa ja lopettaa yhtäkkiä. Pitäs vaan muun perheen saada nukkua öisin... Onneks noita kohtauksia tulee vaan sillon tällön, mä luulen ,että pikkumies elää yölläkin päivän touhuja. Mutta vois kyllä lopettaa jo nuo kohtaukset! :/
 
Sama juttu meidän 2v7kk tytöllä. On öitä, jolloin nukkuu kuin tukki, mutta esim. viime yönä kiukkusi 2-3 kertaa. Välillä ei auta mikään, mutta usein saan hiljenemään kun sanon, että "ollaan hiljaa, ei saa huutaa, ettei naapurin mummo herää". Toisinaan auttaa kun annan vesimukin (venttiilinokkis) käteen.
Unia vissiin näkee, en tiedä.
 
Hette
Noi "kohtaukset" kuuluu uhmaikäisen elämään. Päivän tapahtumat, kuten ristiriita/uhmatilanteet vaikuttavat niihin myös. Kun yöt alkavat olla kamalia, rauhoittakaa lapsen päivät. Rauhallisia leikkejä, ilman ristiriitatilanteita samanikäisten kavereitten kanssa. Tv:n/videoiden katselua olisi hyvä valvoa ja vähentää. Pitäkää lapsen ruokailu- ja unirytmit säännöllisenä. Paljon läheisyyttä, syliä, halia ja suukottelua, pitkin päivää. Väsyneen (esim päiväunet pois jättäneen) lapsen kanssa nuo kohtaukset ovat rajumpia ja niitä tulee usein. Kausittaista, kestää yleensä puolisen vuotta ennenkuin ne loppuvat kokonaan. Lukekaa lastenne kanssa ja viettäkää heidän kanssaan aiempaakin enemmän yhteistä aikaa, olkaa oikeasti läsnä kun touhuatte lapsen kanssa. Näillä pääsee jo paremmille vesille noitten kohtausten kanssa, nimim kokemuksella.
 

Yhteistyössä