3v.n vessassa käynti

Onko kellään tilannetta tai joskus ollut että 3-vuotias ei suostu kakkaamaan kun vaippaan. Pissalla kyllä käy pytyllä mut kakkaa ei sinne tee. Joskus sitten aika kovalla kun aamuisin kakkaa vaippaan herättyään ja joskus illalla. Tuntuu ettei viitsis laitta vaippaa koko päiväksi kun tyttö kuitenkin jo vuoden verran itse osannut käydä pissalla pytyllä. Osaako joku antaa neuvoja ja vinkkejä kuin lapsen kanssa kannattaa toimia? Välillä tuntuu että olen itsekkin asian kanssa ihan epätoivoinen.
 
epsukepsu
Lahjonta! :D

Meidän 3½-vuotiaalta jäi vasta 2 kk sitten vaipat pois. Aiemmin ei suostunut olemaan hetkeäkään ilman vaippaa (paitsi suihkussa.. ;) ). Lahjonnalla sitten päästiin etenemään asiassa ja poika suostui myös kakan tekemään pönttöön ja se oli kyllä iso edistysaskel (koska pojalla on suolioireinen allergia) ja se vaati kyllä pidempää suostuttelua ja isoa lahjusta ensimmäisestä pönttökakasta, mut siitä se lähti sujumaan. Lahjontaa käytetään edelleenkin, saa jokaisesta kakasta pari Niiskuneiti-namia. =)
 
tuttua
Meillä oli sama tilanne puolisen vuotta sitten. Jätin ensin vaipat päivällä pois ja tyttö tuli pyytämään aina vaippaa, kun häntä kakkatti. Yritin lahjontaa (tarroja, jos tekee kakan pottaan), mutta se ei toiminut. Eräänä päivänä vain päätin, etten anna vaippaa, vaan toin potan olohuoneeseen ja pistin lempivideon päälle. Sanoin silloin melkein kolmevuotiaalle tytölle, ettei potalta nousta ennenkuin siellä on kakka. Tunnin sitä ensimmäistä kakkaa tehtiin, mutta sen jälkeen kakka on aina tullut pottaan ilman sen kummempia kommervenkkejä. Mielestäni meidän neidillä oli vaippaan kakkaaminen jonkinlainen periaatejuttu, josta päästiin eroon "neuvottelemalla".
 
meillä sama juttu.Pissa pönttöön ja kaiika vaippaan. Olen sen suonut ilomielin, kun kakka tekee kipeää ja on hankala saada ulos. Pitää saada tilanne rauhoittumaan ja sitten aletaan neuvottelut ja lahjonta :)
Itse asiassa mikä kiire tässä on...poika kuitenkin vasta 3 v...
 
hankalaa oli
Kirjotin tämän tekstin viikko sitten taapero-puolelle, mutta käy yhtä hyvin tähänkin keskusteluun =)

Voin "huonona uutisena" kertoa, että voi kestää pitkäänkin, ennen kuin suostuu potalle. Meidän nyt 3 v. tyttö on ollut kuivana (sekä yö että päivä) jo n. vuoden, mutta kakka on tehty vaippaan. Jos ehdotti pottaa/pönttöä sai itkuraivarit ja pidätti niin kauan kunnes sai sen vaipan (en montaa päivää uskaltanut antaa olla olematta ilman kakkaamista, joten hellyin aina antamaan vaipan. Niin ja vaippoja meillä oli /on kotona kuopuksen takia,joka on 1v6kk ja kokonaan vaipoissa).

Meillä tepsi kovan luokan lahjonta tässä aivan muutamia viikkoja sitten. Tyttö kun on niin iso, että ymmärtää jo hyvin neuvottelemisen päälle, joten sovittiin, että tyttö saa ihan minkä tahansa lelun lelukaupasta kun on ensin tehnyt isot kakat pottaan. Selattiin yhdessä lelukirjaa ja tyttö suostui potalle. Kakka tuli ja lähdettiin ostoksille. (valitsi nuken syöttötuolin. Olin varautunut ostamaan miten kalliin lelun tahansa, koska tämä oli mielestäni sen arvoista. meillä lapset ei muuten saa uusia leluja paitsi jouluna ja synttäreinä, joten oli ehkä senkin takia aika tehokasta lahjontaa) Sen jälkeen tyttö on suostunut mukisematta potalle (tajuaa itsekin, että on helpompi, kun ei tarvii pahemmin pestä eikä kakka tartu pyllyyn kuten vaipoissa jne.).

Joten kärsivällisyyttä vain! Jos teidän lapsi on päätänyt käyttää vielä vaippaa, voi olla todellakin hankalaa päästä siitä eroon (tai sitten ei, lapsethan on yksilöitä näissäkin asioissa).
 
meillä 3v ei halua potalla käydä hakee itse vaipan kun laittaa pikkarit jalkaan. juteltu asiasta.ei oo pakotettu.päivähoidon just aloittanut jospa siellä esimerkin kautta suostuis.ympäristö painostaa ja kyselee huh huh.mitä tehdä kun ei suostu?
 
-Nipsu-
meillä tulee kuukauden päästä 3 vuotta täyteen. pitkään ollut päivä kuiva ei tarvi vaippaa. paitsi kakalle. pyytää vaipan ja kakkaa jossain nurkassa piilossa ja si pestään pois. aikast monilla on tää kakkavaippa. meillä tyttö pyytää tai hakee vaipan et kakattaa ja muuten sitä ei tarvita. ilmottaa si vaippa tarpeestaan =)
 
meillä kun on vähän toisinpäin että kakka on tullut varmaan jo 2-vuotiaasta asti pottaan ihan omasta aloitteesta, mutta pissalla ei käy ellei vie. ja monesti sitä ei tule koska on jo pissannut vaippaan. Minä ainakin oon jo aika epätoivonen kun en keksi oikein mitään keinoa miten sen saisi kuivaksi. 3-vuotisneuvola lähenee ja nolottaa sanoa että on vielä vaipat.
 
epsukepsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 08:09 vieras kirjoitti:
3-vuotisneuvola lähenee ja nolottaa sanoa että on vielä vaipat.
Ei siinä ole mitään noloa. Lapsi oppii kuivaksi kun on siihen valmis. Oli meidänkin pojalla 3v-neuvolassa käydessä vaippa päällä ja terkka siihen totesi, että se jää sitten pois kun lapsi on valmis ja niin se jäi, 4kk kuluttua tuosta neuvolakäynnistä. :)
 
Hei
Meillä on poika nyt 2v 8kk. Alussa oli täsmälleen sama juttu kun teillä
eli ei suostunut kakkaamaan pottaan, pissat teki kylläkin pottaan. Kerran päätin että nyt sitä kokeillaan; no tietenkin huudon kanssa se aluksi kävi mutta yritin vaan selittää että ei se mitään kummoista ole. Sitten aloin lukemaan siinä samalla kirjaa ja poika kiinnostuikin kirjasta. Sitten yks kaks se tulikin pottaan. Poika itsekin innostui kun kakka tuli pottaan ja kehuin sitten kovasti. Sen jälkeen on sujuvasti käynyt potalla sekä kakalla että pissalla. Päivisin ollaan jatkuvasti ilman vaippaa ja hyvin on mennyt!
 

Yhteistyössä