3V nukuttaminen itkua ja huutoa

Jaahas, uusi ongelma: 2v8kk itkee joka ilta kun haluaa seuraa nukahtamiseen. Vain aiti kelpaa jos olen kotona.(2x viikossa olen urheilemassa)
Rutiinit on hyvat, mutta itku tulee joka ilta kun aiti kavelee pois huoneesta.

KYSYMYS kuuluukin: Onko kohta 3v liian nuori pakottamiseen nukahtamaan yksin? Tiedan etta itse paatamme, mutta silti kaipaisin mielipîteita.
 
Ket
Minusta on. Siis pakottamiseen. Nukkumaanmenon pitäisi olla rauhallinen ja mukava tapahtuma, ei pelottavaa.
Korkeintaan voisi vähitellen totuttaa siihen, että äiti istuukin vähitellen vähän kauempana, sitten vaikka huoneen ovi auki ja äiti toisessa huoneessa. Mutta toimisin pehmeillä keinoilla ja lapsen ehdoilla.
 
Minä nukutan meidän 3v7kk ikäisen edelleen sylissä silitellen. Muuten ei osaa rauhoittua. Näin nukahtaa 10-15 minuutissa ilman itkua. Tämän jälkeen nukutan nuoremman 1v8kk sylissä myöskin. Kun hän on riittävän väsy niin kiipeää itse syliin nukutettavaksi. Minä tykkää pitää lapsia sylissä ja saataa ne turvallisesti uneen. Tiedän, että jonain päivänä ne ei enää syliin tule.
 
Voi, kyllä on mielestäni!

3-vuotias on vielä pieni ja tarvitsee vanhempien turvaa. Mikä on illalla sen tärkeämpää kuin se, että lapsi menee hyvällä ja rauhallisella mielellä nukkumaan ja kokee olonsa turvalliseksi? Mielestäni yksin nukahtaminen on asia, jossa kannattaa kuunnella lasta ja edistyä lapsen askelin.

Meillä vajaa 3-vuotias on nyt ruvennut nukahtamaan myös yksin. Jos lapsi kuitenkin pyytää äitiä tai isää lähelleen, hänen luokseen mennään aina. En kyllä silloin haluaisikaan olla missään muualla! :)
 
Onhan teidän kolmevuotiaalla siirtymäobjekti käytössä nukkuessa? Siis esim. pehmolelu, joka on yksi ja ainoa joka ilta? Meillä tämä on ainakin toiminut hyvin. Tyttö halii pehmopupuaan kainalossa ja nukahtaa. Ilman pupua ei uni tule.


http://www.kotu.oulu.fi/avoin/yleisoluento/arkisto/2001/01artikkeli3.htm
Ns. tunnelelun merkitystä lapsen kehitykselle kuvataan osuvasti Tenavat sarjakuvassa. Miksi Eppu ei voi luopua rievustaan, vaikka häntä siihen houkutellaan eri tavoin? Syy ei ole vain siinä, että Eppu rakastaa riepua vaan myös siinä, että riepu rakastaa Eppua. Riepu on psykologian kielellä tunnelelu, siirtymäobjekti, joka symboloi äidin ja lapsen emotionaalista suhdetta. Lapsen kyky siirtää äidin rakkaus ja turvallisuudentunne tunneleluun muodostaa perustan kaikille myöhemmille ihmis- ja rakkaussuhteille.

 
Meillä tuon ikäisellä toimii se, että jompi kumpi vanhemmista istuu tuolilla oven suussa ja tekee jotain omia hommia, esim. minä neulon, mies lukee. Näin ei tarvi lapsen yksin odotella unta, eikä meidän vanhempien tarvi tuntikaupalla olla nukuttamassa lasta.
Usein jää sitten ihan mielellään odottamaan unta itsekseen, toisinaan taas tarvitaan enemmän silittelyä eli vähän tilanteen mukaan.

 

Yhteistyössä