3v. yövaippa

Onko kellään vielä 3v.4kk ikäisellä yövaippaa? Poikani oppi päiväkuivaksi 2v.9kk ikäisenä (vieläkin sattuu sillontällöin vahinkoja) ja hänellä on edelleen yövaippa. Olisimme varmaan jo ruenneet häntä opettamaan yökuivaksi mutta meillä on myös 4kk vauva joten ei kiinnosta enää yhtään ylimääräistä valvoa yöllä.
 
Meillä pojalla jäi yövaippa pois kun oli 3½v, ennemminkin olisin voinut olla laittamatta koska usein aamulla vaippa oli kuiva. Ihan normaaliahan se kuitenkin on jos tuon ikäisellä se yövaippa on, neuvolassa asiaan puututaan vasta kun lapsi on 5v.
 
Vinkkejä yökuivaksi opetteluun! Vai meneekö niin, että lapsi oppii sen itse sitten ajallaan?! Yökastelu on jo sitten asia erikseen.

Meillä tyttö 2,5 v on jo päivisin ilman vaippaa, tunnistaa itse pissahädän, joskus jopa itse menee mitään sanomatta potalle, yleensä ilmoittaa pissahädästään. Kakkaa ei suostu tekemään pottaan.
 
Hei! Meillä sama tilanne. Tyttö nyt 3v1kk ja yöllä on vielä vaippa. Päiväkuiva on ollut jo pidemmän aikaa. Muutaman kerran kokeilimme ilman vaippaa ja pari yötä onnistuikin, mutta sitten oli sänky märkä. Luulisin että aika helpolla vaipan saisi pois jos jaksaisi yöllä pissattaa pottaan, mutta toistaiseksi laiskuus vie voiton. Meillä myös 3kk poika joka valvottaa yöllä. Olen kyllä ajatellut että enää en osta uusia vaippoja vaan alettaisiin taas harjoittelemaan yökuivaksi oppimista.
 
Meillä kans 4-v poika ja yövaippa vielä... Lähes joka aamu litimärkä. En kyllä ole asiasta huolissani: isoveli oppi yökuivaksi vasta lähempänä kuutta vuotta. Nelivuotiaan housuvaippapojan lisäksi meillä on 2,5 -vuotias tyttö, koko ajan vaipassa, ja muutaman kuukauden ikäinen vauva... Eli vaipanvaihtoa riittää :kieh: Mutta eiköhän ne kaikki kouluikään mennessä opi kuivaksi... :saint:
 
on meillä
Poika on 3 v 4 kk ja yövaippa on vielä käytössä. Läheskään joka ei tee pissaa, hyvin usein on siis kuiva vaippa aamulla, joinakin öinä herää itse pissalle, mutta kun ei uskalla ottaa sitä riskiä että jättää vaipan pois - sinä yönä taatusti tekee pissit vaippaan. Tilanne on ikävä minulle mutta myös lapselle, minä olen väsynyt ja kiukkunen ja aamulla pitäisi jaksaa töihin nousta, ja tenava on väsynyt ja ihan pissassa ja koko sänky on pissassa peittoa ja tyynyä myöten ja aivan kaikki pitää vaihtaa, lapsi istuu ja itkee lattialla koska on niin väsynyt, ettei jaksa odottaa vuodetta, ei jaksa vaatteen vaihtoa - simahtaa saman tien nukkumaan kun kuivaan vuoteeseen pääsee, mutta siis AIVAN KAIKKI on vaihdettava jos ei sitä vaippaa ole, jos pissin tekee..

Luulen, että vuoden päästä ei enää vaipaa tarvita.

Muuten on kuiva päivällä ja päiväunillakin, oppi kuivaksi vähän yli 2 v, ulkoiluvaipat jäi pois kesällä.
 
Meillä neidillä (3v 8kk) vielä yövaippa, eikä vielä toivookaan päästä eroon :\| Päiväkuivaksi opittiin 2,5 vuotiaana.

:attn: Todettakoon nyt taas kerran että yökuivaksi oppiminen on hormonaalista, ei voi opettaa kuten päiväkuivaksi voi.
 
epun äiskä
Meidän lapsi oppi kuivaksi vasta 3v4kk... Kohta täyttää 4v ja edelleen on yövaippa, joka on tosin ollut ainakin viimeisen 3kk ajan ihan kuiva! Ei suostu siitä vain luopumaan.. kohta joutuu kyllä kun vaippapaketti on tyhjä..

Ei liikaa kannata painostaa ainakaan, puhu vaan ja kannustaa. Meidän ei tarvinnu tehdä oikeastaan mitään työn yökastelun takia, lapsi alkoi vaan itse heräämään siihen pissahätäänsä. Eikä joka yö ees pissitä. Jos kovasti painostaa, tekee se vain hallaa..
 
alle 5v. on ihan normaalia, että käyttää yövaippaa, aina tai silloin tällöin. välillä kun vaippa aamulla kuiva niin sehän on merkki siitä, että lapsi alkaa pärjäämään yön ilman pissaamista.
lastahan ei periaatteessa voi opettaa siihen että olisi yökuiva, siihen auttaa vaan aika.
eihän ole tarkoitus opettaa lasta heräämään yöllä pissalle. vaan lapsi saisi rauhassa kasvaa ja kehittyä siihen, että on valmis nukkumaan yön ilman pissaamista.
 
kaikki tapahtuu aikanaan. En ole yhdenkään lapseni kanssa harjoitellut yökuivaksi tuloa. Olen ottanut vaipat pois sitten kun olen ollut aivan varma ettei vahinkoa enää tule. Ihan omaa laiskuutta siis, etten jaksa vuorata sänkyjä ja pestä märkiä petivaatteita. Mut luulen ettei lapseni ole siitä kärsineet. Ja yksikään neuvola ei puutu mihinkään jos ei ne tiedä.... nehän vouhottaa pienimmästäkin "epänormaalista"..
 

Yhteistyössä