4½v tytön kakka/pönttö ongelma!!

Moi, nyt tarvin apua, meidän neiti lopetti ku seinään pöntöön asioimisen. Oppi kesällä päivä kuivaksi, ja sen jälkeen todella reippaasti teki asiat pönttöön. Mutta viime viikolla yhtä äkkiää, ku seinään. Lopetti pönttöylyn. Pissat ja kakat tuli housuun...Murrrr...noh sain tuos maanantaina selville että tarhassa joku sanonu että pöntössä on hirviö ja sen takia ei halua mennä pöntölle. Noh selitin ja näytin sille että se ei tosiaankaan pidä paikkaansa ja et siel on vaan vettä. Halattiin ja siitä lähtien ainakin pissa osunu pönttöön. Mutta tuo kakka sit ei. Suutun ja otan yhden lelun pois joka kakkahoususta ja sanon että uimaan et nyt pääse kun kakkaa housuun. Vasta sit ku kakka taas osuu KOKONAAN pönttöön niin sit saa lelut ja pääsee uimaan. Tuo ei nyt ainakaan toimi.:kieh:

Neidillä on ollu aikasemmin siis kakka/pinnistys ongelma, jonka mä taistelin ohi heinäkuussa, sen jälkeen on kaikki menny niin hienosti. Nyt kumminki kakka normia ja silti se kakkaa housuihin.

Onko jollaki tähän minkäänlaista ideaa taikka neuvoa mitä mun pitäis tehdä. Mulla nousee pelko että asiat menee niinki takapakkia et alkaa pinnistään ja ollaan takas siinä missä heinäkuussa oltiin. Ja tää ongelma on iso, mä ainkain stressaan tästä ja itku tulee ku en ymmärrä miks toinen ei tee asiaa pönttöön.:'( ku ennen sen niin reippaasti teki...
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Näin äkkiseltään tulee mieleen, ettei rankaiseminen eli tuo lelujen/kivan tekemisen kieltäminen välttämättä ole ratkaisu. Lapsi tuskin sinänsä tahallaan kakkaa housuun ja rankaiseminen voi jopa pahentaa asiaa, jos tilanne on lapselle muutenkin jo vähän pelottava (vrt. hirviö vessassa) tai nolo.

Itse ongelmaan en osaa oikein neuvoa, josko palkitsemalla onnistuisi? Joku tarrajuttu, että saa kerätä tarroja joka kakasta ja sitten, kun on tietty määrä täynnä, on luvassa joku kiva palkinto esim. se uintireissu?
 
No älä nyt ainakaan rankaise lasta, ei se lapsi sun kiusaksi sitä kakkaa sinne housuun tee vaan taustalla on jotain muuta. Kehu lasta kun käy pissalla ja kerro hänelle kuinka äiti olisi iloinen jos kakkakin tulisi pönttöön. Voisit myös luvata lapselle jonkun palkinnon hyvin tehdystä työstä... :)
 
Samaa mieltä,että älä rankaise ja toru tyttöä vahingoista. Tytölle varmasti itselleenkin vaikea ja nolo tilanne,eikä tahallaan kakkaa housuun. Itse varmaan koittaisin ehdottaa,että kävisi kakalla potalla,jos pönttö pelottaa. Selittäisin,ettei pöntössä mitään hirviötä ole,mutta jos pelottaa on voi yhtä hyvin käydä potalla kunnes pönttö tuntuu taas turvalliselta. Kehu joka kerta,kun tyttö onnistuu! Voisi tosiaan toimia vaikka taulukko johon kerätään rasteja onnistuneista kakalla käynneistä ja kun tarpeeksi monta kertaa onnistutaan mennään uimaan. Kannusta ja kerro miten hieno taito on käydä vessassa. Muistelkaa yhdessä miten tyttö on aiemmin osannut käydä pöntöllä ja muistele,ettei silloinkaan mikäänhirviö ole tullut ja kaikki on sujunut hyvin. Meillä ainakin 3-vn kanssa pelottavissa tilanteissa auttaa nauraminen. Jos lapsi pelkää jotakin (esim tonttuja) koitan keksiä mahdollisimman hassun asian lapselle tontuista ja saada lapsen nauramaan tontuille,miten hassuja ne on eikä yhtään pelottavia. Samoin voisit koittaa myös lähestyä asiaa vaikka ihmettelemällä,että mikä kumma hirviö muka vessanpöntössä voisi elää? Sielläkö se muka nukkuisi ja oleskelisi? Eihän nyt kukaan voi vessanpöntössä asua,sehän olisi ihan hassua. Ei tainnut tarhalaverikaan tietää mitä höpötti jne. En tosiaan tiedä,mutta 4,5v jo pystyy aika paljon jutella ja puhuminen ja kannustaminen varmasti on palkitsevampaa kuin rankaiseminen.
 

Yhteistyössä