4 kk:n levottomat yöt

Meidän nelikuisen yöunet, sekä omat hermoni alkavat olla mennyttä. En tiedä mitä tapahtui - ennen nukkunut kuin unelma heräten pari, kolme kertaa syömään.
Kääntymään oppimisella on varmasti ollut osuutta asiaan, mutta nyt homma räjähti täysin käsiin kun aloitettiin soseiden maistelu.
Meillä saatetaan herätä öisin kolmekin kertaa tunnissa ja se on johtanut siihen, etten itse oikein pääse kunnon uneen ollenkaan. Ja jos satun pääsemäänkin, tuo muistaa kyllä herätä taas. Ennen soseita auttoi kun tissitin vauvan takaisin uneen, enää sekään ei aina toimi.
Ja illat, voi luoja.
Vauva nukahtaa kymmenen aikoihin tissille kuin enkeli, nukkuu epäreilut 20min ja herää virkeämpänä kuin koskaan valmiina valvomaan neljäkin tuntia. Tässä on nyt liian monena yönä valvottu kahteen, ja sen jälkeen nukutaan levottomia pätkiä aamuun.
Sanotaan että näin pieni tulisi nukuttaa tissille tai syliin, mitä jos se ei onnistu?? Huudattaakaan ei saisi.
Ollaan tehty vielä sellainen mahtava moka, että on tykätty nukuttaa lapsi imetystyynyn päällä sylissä heijaten (voiko typerämpi olla), ja nyt hän on alkanut vaatia sitä. Kyllä siinä tuntee itsensä aika pelleksi kun neljättä tuntia heijaa ja aina sänkyyn viedessä pieni nukkuu 5min ja herää ja sama uudelleen ja voi persus.
Nyt mami näkee pilkkuja seinillä ja tarvitsee totta tosiaan UNTA, mies lintsaa töistä jotta voi valvoa puolestani edes sinne kahteen.
Eli, rakkaat kollegat, voisitteko kertoa minulle joitakin konsteja, neuvoja, kokemuksia, kaikki kelpaa?
 
Voin vain lohduttaa sillä, että kyseessä on vaihe joka menee ohi joskus: huomenna, ensi viikolla, kuukauden päästä... Esikoisen kohdalla stressasin muuttuneita rytmejä, mutta nyt toisen kohdalla en enää jaksa.

Tilanne kuulostaa kyllä hankalalta ja univajeesi kovalta :| Unikoulua et vielä voi pitää, eikä huudatus todellakaan kannata. Oletko tarkistanut voisiko ensimmäinen hammas olla puhkeamassa? Meillä hampaiden tulo vaikutti yöuniin juuri tuolla tavoin. Jos ikenet pullottavat voi vauvalle antaa särkylääkettä. Lisäksi mieleeni tuli, että joskus kai ruoka-aineallergiat voivat oireilla vastaavalla tavalla, eli epämukavalla ololla joka vaikuttaa nukkumiseen. Kannattaa kysellä neuvolasta lisää.

Tsemppiä.
 
Viimeksi muokattu:
Nendrah: Meillä oli ihan samanlainen tilanne ku vauva oli 4kk! klo 20-22 välillä sai hyssytellä 15min välein takas uneen ja yöllä heräs tunnin välein. Me oltiin kans tehty se "virhe" et nukutettu tissille/syliin. Varmaan se joillain ei muodostu ongelmaksi, mut meillä näin kävi. Vieressä lapsi ei myöskään saanut nukuttua. Hokasin, et 4kk ikäinen on sen verran "vanha" jo et ei nukahdakaan kuin pieni vauva ja oppii koko ajan uutta kovalla tahdilla. 6kk kohdalla olin niin zombi et unikoulutin pojan mikä oli maailman paras ratkaisu minun elämässä. :D Lukaise ihmeessä Tracy Hoggin vinkkejä (kirja: the baby whisperer solves all your problems). Siinä on konsteja jopa 3kk ikäisen nukuttamiseksi. 4kk iästä lähtien on jo paljon eri vinkkejä eikä lasta tarvitse huudattaa ollenkaan. Oisinpa löytäny tuon kirjan aiemmin. Teille luultavasti vois tehota kirjan "pick up, put down" konsti, koska se tehos meilläki. Ongelma tuntuu olevan sama, eli lapsi ei osaa itse nukahtaa ja huutaa vanhempaa apuun kun herää. Tuon konstin idea on opettaa vauva rauhoittumaan itse ja luottamaan et vanhempi tulee aina jos tulee hätä. =)
 
Nendrah: Meillä oli ihan samanlainen tilanne ku vauva oli 4kk! klo 20-22 välillä sai hyssytellä 15min välein takas uneen ja yöllä heräs tunnin välein. Me oltiin kans tehty se "virhe" et nukutettu tissille/syliin. Varmaan se joillain ei muodostu ongelmaksi, mut meillä näin kävi. Vieressä lapsi ei myöskään saanut nukuttua. Hokasin, et 4kk ikäinen on sen verran "vanha" jo et ei nukahdakaan kuin pieni vauva ja oppii koko ajan uutta kovalla tahdilla. 6kk kohdalla olin niin zombi et unikoulutin pojan mikä oli maailman paras ratkaisu minun elämässä. :D Lukaise ihmeessä Tracy Hoggin vinkkejä (kirja: the baby whisperer solves all your problems). Siinä on konsteja jopa 3kk ikäisen nukuttamiseksi. 4kk iästä lähtien on jo paljon eri vinkkejä eikä lasta tarvitse huudattaa ollenkaan. Oisinpa löytäny tuon kirjan aiemmin. Teille luultavasti vois tehota kirjan "pick up, put down" konsti, koska se tehos meilläki. Ongelma tuntuu olevan sama, eli lapsi ei osaa itse nukahtaa ja huutaa vanhempaa apuun kun herää. Tuon konstin idea on opettaa vauva rauhoittumaan itse ja luottamaan et vanhempi tulee aina jos tulee hätä. =)
Kiitos paljon tuosta kirjavinkistä, enpä ole ennen tuollaisesta kuullut!
Hienoa myös tietää ettei olla ainoita kellä tämä ongelma on, ja että tosiaan on vain ohimenevä vaihe.
Ihanaa tämä elo pienen lapsen kanssa, vaihetta seuraa aina uusi vaihe.. Juuri kun luulit pärjääväsi - niin tadaa, alkoi uusi vaihe! :D
 
Meidän poika kohta 5kk mutta tilanne aika samanlainen tosin on aina nukahtanut omaan sänkyynsä. Eli poika oppi kääntymään ja sen? seurauksena nukahtamisesta ei tullut yhtään mitään. Illalla saa tunnin nukuttaa ja yöt ovat katkonaisia (herää jopa tunnin välein). Ennen heräsi kaksi kertaa yössä syömään. Luin Tracy Hoggin kirjan jo kun poika oli juuri syntynyt ja niiden neuvojen avulla poika tosiaan oppi taidon nukahtaa itse. No nyt tämän kääntyily vaiheen jälkeen olen taas aloittanut tuon "unikoulun" ja ainakin tänään nukahti melkein heti (tai siis valvoi hetken sängyssään mutta oli hiljaa). Katsotaan josko yötkin rauhoittuisivat. Eli voin tosiaan suositella tuota kirjan alle 6kk tarkoitettua "menetelmää"
 
Löytyyköhän kyseistä kirjaa suomennettuna, löysin vaan englanniksi?
Meidän poju "vasta" 3 kk mutta nyt jo aikamoisia nukahtamis vaikeuksia illalla, joten mielenkiinnolla kyseisen kirjan lukisin, niin olisi sitten keinoja valmiina jos sama tahti kauan jatkuu...
 

Yhteistyössä