4 kk vauvan unirytmeistä

Kauanko teillä nukutaan päiväunia ja entä yöunia?

Meillä 4 kk vauva nukahtaa yöunille klo 21 - 22 ja herää klo 8 aamulla. Päiväunet on tähän asti menneet noin puolen tunnin pätkissä niin että nukkuu yhteensä 4-5 päikkärit. Eli aika vähän tulee päiväunta yhteensä. Nyt aloitin päiväunien pidennysprjoketi-yrityksen ja kyttäilen tässä heräämisen merkkejä jotta saan vauvelin nukutettua heti uudelleen.
 
meillä typy nukkuu ilta kasista aamu seiskaan, joskus nukkuu koko ajan jas joskus herää kerran, kaksi tai kolme kertaa maidolle.
päivällä nukkuu parit pikku unet ja yhdet pidemmät, kahdesta tunnista neljään tuntiin.
 
Meidän tyttö ei alle 1v koskaan nukkunut tuntia pidempään; aina yleensä puolituntia - 45 min. ja se oli hänen rytminsä. Kyllä se mua vähän risoi kun aina sai aikatauluttaa päivää unien mukaan, mutta musta se oli niiden kokonaisten öiden hinta. Eli meilläkin nukuttiin yöllä kellon ympäri.

Yksiin päiväuniin siirtyi vasta puoltoista vuotiaana. Silloinkin maksimi unen mitta oli 2 tuntia (ja tosi harvoin niin).
 
5kk äite
kuukausi sitten oli aikalailla noin. tosin jätkä herät jo klo 7 tai jo hieman aiemmin. päikkäreitä kans 6 ruokailun välissä aina paitsi yleensä iltasella yhet alko jäämään kokonaan väliin. Älä ole huolissasi ollenkaan! Jollain menee vielä huonommin, varmasti! Siihen ainakin itse tukeudun. :)
 
Halikatti
Meillä nukahtaa yöunille siinä 22.30 ja herää 7.30-8.30. Eli unta 9-10h

Sitten nukahtaa melko pian aamupäiväunille, joita nukkuu n. 3h 10-14 välissä.

Sitten ottaa 2 pikku päiväunet, 0,5h tai 45 min. alkuillan aikana

Ootko pystynyt nukuttamaan viileässä? Se usein pidentää unijaksoja. Meilläkin vauva herää helposti jos on ihan lämpimässä päiväunilla. Nyt kovilla pakkasilla olen laittanut hänet makuuhuoneeseen rataskoppaan kevyttoppapukuun ja makuupussiin tumppujen ja myssjen kera ja huoneen patteri kiinni ja ikkuna raolleen.
 
vieras
En eilen kerenny kommentoida tähän.. Mutta meidän kohta 4kk vauva nukkuu päivän aikana yleensä n 3-4h,joskus yhdet pitkät (2-3h) ja yhdet pikku torkut,joskus taas pelkkiä 10-30 min pätkiä. Yöunille nukahtaa yleensä 22-23 välillä ja herää n 3 kertaa yön aikana,aamulla herää n 7-8.30 välillä. Yöheräämiset vaihtelee pituudeltaan muutamasta minuutista jopa pariin tuntiin (yleensä ei ole itkuinen tms vaan ihan pirteä,naureskelee ja "juttelee" vaan vaikka yrittää nukuttaa,ei laita valoja jne). Oon kuullut väitteen/kokemuksia että vauva noudattais yöunien suhteen samankaltaista rytmiä kun äiti odotusaikana,onko joku huomannut vastaavaa??
 

Yhteistyössä