Mietityttää
Lapsi on tähän asti kehittynyt normaalisti mutta nyt 4 vuotiaana on alkanut jäämään taidoissa ja käyttäytymisessä jälkeen ikätasosta. Meillä ei ole tutuissa yhtään samanikäisiä eikä lapsen päiväkotiryhmässäkään vaan on porukan nuorin, melkein kaikki lähtevät eskariin syksyllä ja lapsi täytti vasta nyt keväällä 4 vuotta kun seuraavat ovat jo täyttäneet ennen häntä 5 vuotta. Eli minulla ei oiken ole käsitystä kuinka pahasti lapsen kehitys on jäljessä tai ei ole vertailukohteita.
4 v neuvolassa huomiota kiinnitettiin erityisesti silmä-käsi yhteistyöhön, lapsi ei osannut piirtää neliötä eikä kolmiota mallista ja jostain syystä piirsi todella hentoa jälkeä vaikka yleensä piirtää ihan normaalisti kynällä painaen. Päiväkoti on huolissaan milloin mistäkin mutta erityisesti keskittymiskyvyn puutteesta asioihin jotka eivät ole niin mieluisia ja keskittyminen herpaantuu helposti jos on häiriötekijöitä sekä siitä, että lapsen käytös ja olemus on paljon pienemmän lapsen kuin nelivuotiaan. Lapsi saattaa kokeilla rajoja, hermostuu välillä jos häntä koitetaan ohjata liikaa, saattaa matkalla unohtua tekemään jotain muuta jos hänet kehoitetaan käsipesulle ymv.
Olemme käyneet nyt vuoden aikana kuusi kertaa keskustelemassa lastentarhanopettajan kanssa siitä miten lapsen käytöstä päiväkodissa saisi parannettua ja ongelmat ratkottua. Kelto ei ole nähnyt ongelmia vaan hänen mukaansa lapsi on vielä sen verran pieni, että käytös on ihan normaalin rajoissa ja lapsi kaipaisi vain enemmän positiivista palautetta hoitajilta. Neuvolassa ei kiinnitetty huomiota muuhun kuin tuohon silmä-käsi yhteistyöhön minkä terkkari epäili johtuvan harjoituksen puutteesta joten menemme puolen vuoden päästä uusintakäynnille mutta vielä emme sieltäkään suunnalta apua saaneet.
Mutta minua väsyttää jatkuvasti kuulla kuinka lapsi vaatii hoitajilta pitkää pinnaa ja aina kaikki tuntuu menevän päiväkodissa mönkään. Jo matkalla töistä päiväkodille toivon mielessäni ettei muutama kaikkein negatiivisin hoitaja olisi töissä sillähetkellä. Kotona kai olemme tottuneet, että lapsi on sellainen kuin on eli emme koe lapsen käytöstä ongelmallisena. Tottakai asioista puhumme lapsen kanssa mutta hankalaa minun on lasta töistäkäsin etäohjata käyttäytymään hyvin päiväkodissa. Lisäksi huolettaa, että jos lapsi alkaa vähän joka asiassa jäämään jälkeen ikätasosta niin mistä apua saa ja miten pitäisi toimia? Helpompaa olisi jos olisi joku selkeä yksi tai kaksi asiaa mutta hoitajatkaan päiväkodissa eivät osaa määritellä asiaa tarkemmin vaan hokevat vain, että lapsi vaikuttaa kaikinpuolin pienemmältä kuin hänen ikäisensä yleensä.
Kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä tilanteeseen, miten edetä asian kanssa ymv.
4 v neuvolassa huomiota kiinnitettiin erityisesti silmä-käsi yhteistyöhön, lapsi ei osannut piirtää neliötä eikä kolmiota mallista ja jostain syystä piirsi todella hentoa jälkeä vaikka yleensä piirtää ihan normaalisti kynällä painaen. Päiväkoti on huolissaan milloin mistäkin mutta erityisesti keskittymiskyvyn puutteesta asioihin jotka eivät ole niin mieluisia ja keskittyminen herpaantuu helposti jos on häiriötekijöitä sekä siitä, että lapsen käytös ja olemus on paljon pienemmän lapsen kuin nelivuotiaan. Lapsi saattaa kokeilla rajoja, hermostuu välillä jos häntä koitetaan ohjata liikaa, saattaa matkalla unohtua tekemään jotain muuta jos hänet kehoitetaan käsipesulle ymv.
Olemme käyneet nyt vuoden aikana kuusi kertaa keskustelemassa lastentarhanopettajan kanssa siitä miten lapsen käytöstä päiväkodissa saisi parannettua ja ongelmat ratkottua. Kelto ei ole nähnyt ongelmia vaan hänen mukaansa lapsi on vielä sen verran pieni, että käytös on ihan normaalin rajoissa ja lapsi kaipaisi vain enemmän positiivista palautetta hoitajilta. Neuvolassa ei kiinnitetty huomiota muuhun kuin tuohon silmä-käsi yhteistyöhön minkä terkkari epäili johtuvan harjoituksen puutteesta joten menemme puolen vuoden päästä uusintakäynnille mutta vielä emme sieltäkään suunnalta apua saaneet.
Mutta minua väsyttää jatkuvasti kuulla kuinka lapsi vaatii hoitajilta pitkää pinnaa ja aina kaikki tuntuu menevän päiväkodissa mönkään. Jo matkalla töistä päiväkodille toivon mielessäni ettei muutama kaikkein negatiivisin hoitaja olisi töissä sillähetkellä. Kotona kai olemme tottuneet, että lapsi on sellainen kuin on eli emme koe lapsen käytöstä ongelmallisena. Tottakai asioista puhumme lapsen kanssa mutta hankalaa minun on lasta töistäkäsin etäohjata käyttäytymään hyvin päiväkodissa. Lisäksi huolettaa, että jos lapsi alkaa vähän joka asiassa jäämään jälkeen ikätasosta niin mistä apua saa ja miten pitäisi toimia? Helpompaa olisi jos olisi joku selkeä yksi tai kaksi asiaa mutta hoitajatkaan päiväkodissa eivät osaa määritellä asiaa tarkemmin vaan hokevat vain, että lapsi vaikuttaa kaikinpuolin pienemmältä kuin hänen ikäisensä yleensä.
Kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä tilanteeseen, miten edetä asian kanssa ymv.