4.v. poika menossa kivesoperaatioon ( vesityrä ), mihin pitää varautua?

  • Viestiketjun aloittaja vauvaki mukaan..
  • Ensimmäinen viesti
vauvaki mukaan..
toinen pvä mennään mutta mitä on odotettavissa leikkauksen jälkeen/aikana??kauankohan kestää yhteensä että pääsee kotiakkin?
tietääkö joku joka mahdollisesti ollu samantapasessa operaatiossa?
joudun ottamaan vauvanki matkaan kun mies töissä sillon ja mietin paljonko ruokaa varaan matkaan..matkaaki on yli 200km.
 
hoitsu
Soita sinne osastolle ja kysy! Ko. operaatio on yleensä pieni, helppo ja nopea, tehdään jopa päiväkirurgisesti - MUTTA vain siellä teidän sairaalassa tietävät, mikä on teidän tilanne ja odotettavissa olevat kuviot.
 
Meillä leikattiin vesityrä kiveksestä kun poika oli 4 kk vanha. Mentiin sairaalaan leikkauspäivän aamuna. 4 h piti pitää paastoa ennen, mutta koska leikkaus (tai nukutus) aloitettiin jo yhdeksältä, pikkupotilas ei ehtinyt olla kauan nälissään hereillä. Sairaalassa oli myös paljon ihmeteltävää, mikä piti nälän poissa... Operaatio sinänsä oli aika nopea, vaikka odottavan aika tuntuikin pitkältä, ja hirmu pieni haava ihossa, joka ei varmaan ollut kamalan kipeä (toki hoitajat antoivat kipulääkettä ). Siihen että poika kunnolla heräsi, meni varmaan useampi tunti. Yön yli oltiin seurannassa, ja aamulla kotiin. Eli meille ainakin oli helppo homma, tai siis lapselle oli, minua kyllä jännitti aika monessa kohtaa ja varsinkin kotona edellisenä iltana. :|
Toki 4-vuotiaan ja 4 kk vanhan sairaalareissussa on eroa, kun vanhempi osaa jo itsekin vähän ihmetellä ja jännittäkin varmaan. Lastenklinikan sivulla on hyviä ohjeita sairaalaan tuleville. :)
 
vieras
Meillä on edessä laskeutumattoman kiveksen leikkaus. Saimme sairaalasta ohjeet, jossa oli kerrottu kaikki tarpeellinen. Ohjeessa oli mm. että kotimatkalle täytyy olla 2 aikuista, kuskin lisäksi toinen vahtimaan potilasta. Kannattaa varmaan tosiaan soittaa ja kysyä että saisitteko lisäohjeet :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Leimu:
Meillä leikattiin vesityrä kiveksestä kun poika oli 4 kk vanha. Mentiin sairaalaan leikkauspäivän aamuna. 4 h piti pitää paastoa ennen, mutta koska leikkaus (tai nukutus) aloitettiin jo yhdeksältä, pikkupotilas ei ehtinyt olla kauan nälissään hereillä. Sairaalassa oli myös paljon ihmeteltävää, mikä piti nälän poissa... Operaatio sinänsä oli aika nopea, vaikka odottavan aika tuntuikin pitkältä, ja hirmu pieni haava ihossa, joka ei varmaan ollut kamalan kipeä (toki hoitajat antoivat kipulääkettä ). Siihen että poika kunnolla heräsi, meni varmaan useampi tunti. Yön yli oltiin seurannassa, ja aamulla kotiin. Eli meille ainakin oli helppo homma, tai siis lapselle oli, minua kyllä jännitti aika monessa kohtaa ja varsinkin kotona edellisenä iltana. :|
Toki 4-vuotiaan ja 4 kk vanhan sairaalareissussa on eroa, kun vanhempi osaa jo itsekin vähän ihmetellä ja jännittäkin varmaan. Lastenklinikan sivulla on hyviä ohjeita sairaalaan tuleville. :)
Kiitos kaikille vastauksista :) en eilen enää kerennytkään koneelle kattelemaan vastauksia..
mutta pitää kyllä soittaa sinne ja kysyä vielä. ymmärsin ettei tarvi yötä olla sielä mutta en varma ole..
kyllähän tässä jänskättää jo etukäteen ja pelottaa miten poika suhtautuu..negatiivinen ollu tähän asti..
 
Khimaira
Mun pojalle tehtiin sama operaatio toissapäivänä ja hyvin meni! kerroin vain pojalle ( vajaa 4-v) että mennään sairaalaan ja häneltä otetaan tyrä siellä pois. Sanoin että hoitaja antaa lääkettä ja sitten nukut sen poisottamisen ajan.
POika sai aika hyvä esilääkkeet - oli tokkurainen ja rauhallinen jo ennen saliin menoa. Itse operaatio kesti 30 minuuttia ja sitten odoteltiin että herää nukutuksesta. kaikenkaikkiaan oltiin sairaalassa 5 tuntia jonka jälkeen kotiin. Kotiin saatiin vahva kipulääkeresepti ja tehokasta on. Poika on ihan ennallaan - vain pieni teippi haavan päällä muistuttaa siitä että operaatio tehtiin =)
 
Meillä leikattiin esikoiselta 3-vuotiaana nivustyrä, joka jo loppuajasta oli järjettömän kokoinen (tyyliin mandariini) ja viimeisen kuukauden vaivasi poikaa todella.

Leikkaus tehtiin päiväkirurgiassa ja se meni tosi hyvin. Lääkäri oli aivan ihana ja tosi hyvin selitti asiat lapselle. Kertoi kaiken etukäteen, näytti "taikarasvat" ja "unimaidot" ym. Poika oli tosi luottavainen vaikka kovin nuori olikin. Heräämöön minä pääsin pojan viereen odottelemaan heräämistä ja kun poika oli hereillä hän sai mehua ja jäätelöä. Lääkäri näytti myös millainen haava nivusessa oli ennen lopullisen siteen laittamista.

Minulle jäi leikkauksesta ainakin tosi positiivinen mieli, vaikka alkuun pelottikin, kun se tyrä oikeasti oli niin iso. Tyrä tutkittiin erikseen, koska se oli niin erikoinen, mutta siitä ei onneksi mitään hälyyttävää löytynyt.

Tsemppiä teille! :hug:
 

Yhteistyössä