4-vuotiaan uniongelmat

HEI!

Kyselisin teiltä leikki-ikäisten lasten vanhemmat, heräilevätkö lapsenne vielä öisin? Meillä on neljävuotias tyttö, joka heräilee ja itkeskelee säännöllisesti joka yö. Tällaista meillä on ollut alusta lähtien. Lapsen kanssa on käyty mm. unikoulu vuoden iässä ja erilaisia nukkumisjärjestelyjä on kokeiltu, mutta eipä vaan tunnu tilanne muuttuvan. Luonteeltaan tyttö on hyvin herkkä, miettii paljon asioita. Nyt hän yrittää nukkua omassa sängyssään, mutta yleensä tarvitsee sen, että aikuinen käy hänen luonaan min. 1-2 krt yössä. Meillä on myös pieni vauva, joten tilanne on välillä aika väsyttävä... Mitään tutkimuksia tytölle ei asian tiimoilta ole koskaan tehty, muuten hän kyllä on perusterve. Onko muilla ollut tälläista? Onko heräilyt loppuneet kun lapsi on vielä kasvanut? Miten olette järkestelleet nukkumisia (siis nukkuuko lapsi makuuhuonessa vai omassaan, perhepedissä vai omassa sängyssä?) Itse olen pohtinut, pitäisikö lasta viedä tutkimuksiin ongelmat takia. Osaisiko joku neuvoa kenen puoleen kannattaisi kääntyä? Siis mistä löytyisi lastenlääkäri, joka on perehtynut uniongelmiin. Asumme Keski-Suomessa, joten täältä alueelta yrittäisin apua löytää.
 
Meillä on 3 v 10 kk ikäinen poika, ja samanlaisia ongelmia on ollut. Kesällä & syksyllä hän heräsi aina useamman kerran yössä, ja hänet piti rauhoitella nukkumaan uudelleen. Hän nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa.

Nyt tilanne on rauhoittunut, mutta kyllä hän edelleen herää öisin muutaman kerran viikossa. Nyt hän ei kuitenkaanenää itke omassa sängyssään, vaan kipittää meidän makuuhuoneeseen viereen. Joskus vien hänet takaiisn sänkyyn, joskus en jaksa ja annan jäädä.
 
hei. kuulostaa tutulle. meillä auttoi silloin neljä vuotiaalle tytölle kun laitoimme jääkaapin oveen lapun ja siihen sai rastin kun nukkui omassa sängyssä koko yön. viidestä rastista käytiin kaupassa ostamassa itse valitsema jäätelö. parin jätskin jälkeen tyttö alkoi nukkua ja rastit unohdettiin. nyt yritin samaa 3,5 vuotiaalle mutta ei vielä toiminut. pitää kesällä yrittää uudestaan. :/ :heart:
 
HEIPPA!

Kiitokset teille, jotka vastasitte kyselyihini, emme näemmä ole yksin, vaikka vähemmistössähän me leikki-ikäisten "uniongelmaisten" vanhemmat tunnumme olevan. Meillä on myös kokeiltu tuota tarrasysteemiä, kohtalaisesti toimii, mutta takapakkeja tulee melko usein. Tavoitteena on kymmenen peräkkäistä hyvin nukuttua yötä (tarkoittaan, että vahempien ei tarvitse käydä lohduttelemassa), kolme taitaa olla maksimi... Toivottavasti tämä tästä joskus muuttuu.

Aurinkoista kevättä!
 
Viimeinkin löysin "kohtalotovereita". Neljä vuotias poikani on myös yöllä heräilijä ja itkeskelijä. Yhteen aikaan hän tuli aina viereemme nukkumaan kasken yötä ja usein minä lähdin nukkumaan toiseen huoneesee. Elokuussa 2006 laitettiin korviin putket ja poistettiin kitarisa jonka jälkeen yöt rauhoittui mutta nyt taas vuodenvaihteessa on yöheräily lisääntynyt. Monesti hän näkee unta ja saan rauhoittumaan mutta esim viime yönä hän vaan istui sängyssä ja itki ja halusi meidän väliin. En suostunut siihen joten hän jatkoi itkemistään. Menin sitten hänen viereensä hetkeksi ja hän nukahti mutta jälleen puolen tunnin päästä heräsi itkemään. Poika nukkuu sisarensa kanssa samassa huoneessa ja sängyt on vierekkäin ja heillä on pieni yövalo. sisko on nukkunut aina hyvin. Nyt meille on tulossa kolmas lapsi huhtikuun alussa että aika alkaa käymään vähiin ja olisi hyvä saada tämä asia korjaantumaan. Vauvan kanssa tulee kuitenkin valvomista. Alkaa itse väsyä nyt ja olla vihainen päivisin ihan pienestäkin asiasta. Kun jostain saisi tietää tavan millä jatkaa eteenpäin ja saataisiin yöt rauhoitettua. Halauksia ja jaksamista kaikille :hug:
 

Yhteistyössä