4-vuotias ei muista päivästä mitään

Onko aivan tavallista, että vähän päälle 4-vuotias lapsi ei osaa enää illalla oikein kertoa, mitä päiväkodissa tehtiin ja leikittiin? Vastaa vaan, että en minä muista tms. Muistamattomuus voi vaivata heti kotiin tultuakin. Tämän takia pitää aina hoitajilta kysyä kaikki jutut, että on edes jokin haju siitä, mitä lapsi päivisin hoidossa tekee. Mietin vaan, että onko kyse oikeasti "huonosta muistista" vai eikö tämän ikäinen vielä hahmota kovin tarkasti päivän kulkua tai osaa yhdistellä asioita? Poika on ryhmässä, jossa enin osa lapsista on vuoden tai pari vuotta vanhempia, ja vain muutama leikkikaveri on samanikäisiä.
 
Kuulostaa ihan meidän pojalta tuon ikäsenä. Se kans sano aina ettei muista kun kysyi miten on mennyt ja siitä huolimatta on nyt reipas ekaluokkalainen joka lukee ja laskee jo. Eli taitaa olla joku ikään kuuluva juttu ettei huvita puhua päivän asioista kun on muuta menoa ja meininkiä :)
 
Onpas kiva kuulla, että muillakin on ollut samaa :) Tää juttu on ollut meillä nyt syksystä lähtien, ja välillä oon miettinyt, että voiko vähäsanaisuus liittyä jotenkin siihen, että hoitoryhmä vaihtui kesän jälkeen. Että onko se ollut niin suuri shokki, että muisti on hävinnyt... No, siitä ei onneksi taida olla kyse.
 
Mua itseäni vaivasi sama vielä kouluiässäkin. Meidän ala-asteella tehtiin aina maanantaina kyselykierros, että mitä kukakin oli tehny viikonloppuna ja mulla oli usein vaikeuksia muistaa. Muuten koulu sujui mallikkaasti ja kokeissa muistin kyllä opitut asiat. Jotenkin vaan tuo menneen ajan hahmotus voi olla lapselle vaikeaa.
 
Meillä toi "muistamattomuus" on nimenomaa sitä,et kun kysyt jotain, ni en mä muista,
täytyykö aina kysyä:) Eli äiti ei saa kysyä mitään, ja joutuu odottamaan, jos vaikka
ite kertois päivästään :)
 

Yhteistyössä