40+ ODOTTAJAT, vol 2

Rominas, ihanaa kuulla että kaikki hyvin.
Minäkin vuotelin tässä raskaudessani vkot 5,6. 7 ja 8 välillä punaista verta ja välillä tuhrua,
olin hermona kuitenkin kaikki päättyi onnellisesti. Tsemppiä :)
Muillekin odottajille ihanaa viikonloppua !!!
 
Ihanaa Rominas, että sydän siellä iloisesti sykki :heart: Mäki vuosin alkuraskaudessa, ihan riekaleitaki tuli. Aina aiemmin se on tiennyt mulla keskenmenoa.

Oon päättäny hankkia jonku tosi tyylikkään hoitolaukun, jota voi käyttää sitte myöhemminki. Vaunut ja vaatteet ja istuimet tulee kaikki käytettyinä, joten ehkä voin vähän törsätä. Kattelin esim. noita OiOi Hobo laukkuja Changing Bags Happybags.co.uk .
 
Uusi yritys, johan onnistui ekan viestin hävittämään.

Rominas aivan mahtavia uutisia sinulla, onnea :heart:

Bugsy
minä alan kutomaan pientä myssyä ja sitten ehkä peittoa on vain niin paljon ihania malleja mitä voisi pienelle kutoa.

Pinkki hienoa kuulla, että vauvan kanssa arki sujuu hyvin. Olit lyhyen aikaa sairaalassa. Sitä olen tässä alkanut miettimään, mitenköhän onnistun siinnä imetyksessä, kun ei ole kokemusta ja jos sairaalastakin lähdetään jo seuraavana päivänä. Eipä silti, että sairaalassa olisi mukavaa olla.

Unari kiva uusi nimimerkki sinulla. Kiitos paljon! Vielä kuitenkin välillä pelkään km, kun on näitä supistuksia joka päivä. Rukoilen, että kaikki sujuu edelleen hyvin ja yritän siihen myös luottaa.

Äiti murmeli mikäköhän siinnä on, että ihmiset kommenotivat, jos saat lapset "liian nuorena/liian vanhana" jos, ett ole ihan standardi ikäinen? Kiva yllätys sinulla yöpaikallesi tiedossa.

Siiri hauskaa, että kyselevät töissä oletko jäämässä vvapaalle :D

Happis tuo on hyvä suunnitelma hankkia jotain sellaista, jota tekee mieli. Minulla on paljon tarvike hankintoja edessä, niin olen miettinyt, että kävisikö jokin tavallinen laukku hoitolaukusta?
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ole edelleenkään uskaltanut hankkia mitään vauvalle! No vaatteet ja suurimmat jutut ovat kyllä valmiina vaikkakin pahvilaatikoissa tai muuten varastoituna jonnekin perimmäiseen nurkkaan. Ja kun pieniä tyttöjä jo entuudestaan niin samoilla tavaroilla selviää kyllä mainiosti. Joskus sitten täytyy noita pikkujuttuja hankkia kuten tutteja, tuttipulloja, vaippoja, talkkia, kynsisakset ym. niin ja ehdottomasti rintakumeja ja niitä tissirasvoja. Jospa sitten vajaan parin kk:n päästä. En ottanut sitä äitiyspakkaustakaan kun kaksi sellaista tuolla jo on. Sitten tulis kyllä vähän tenkkapoo jos syntyiskin yllättäen poika mut ultraajien mukaan kuitenkin olis tyttö ja luotan siihen.

Tänään rv 28+2.
 
Äiti-murmelille terveiset, että en ole edes sukulaisille kertonut, kun hyppivät varmaan kattoon järkytyksestä.

Itse sain ensimmäisen 17v eikä sekään ollut hyvä. Ajatelkoot kaikki ihmiset mitä haluavat, kunhan pitävät ajatuksensa itsellään. Kuinkahan moni meikäläisellekin antoi ymmärtää jo viimeksi, että ette kai te nyt enää meinaa lisää lapsia hommata, eikö tuo jo riitä ja ajttele nyt minkä ikäinen jo olet. Menisit jo sinäkin töihin.
Ensinnäkin ne lapset ei tule kuin kaupan hyllyltä, vaikka niitä jo useampikin olisi ja toisekseen milloin se sopiva ikä on?
Ei tulisi itselleni mieleen kommentoida jonkun perheen perustamispäätöksiä, eiköhän se ole jokaisen henk.koht asia.

Varsinkin vanhemmat ihmiset, ainakin täällä pienemmällä paikkakunnalla, ovat ottaneet oikeudekseen komemmentoida perheen sisäisiä asioita ja udella kaikkea mahdollista. Aina sillointällöin kuulee jonkun kommentoivan jonkun perheen tilannetta, että ei kai ne nyt herranen aika tee lapsia kun ovat jo sen ikäisiä tai sovelias lapsiluku on heidän mielestään jo ylitetty ajat sitten.

Toisinaan taas kuulee oman ikäisten huokailevan, että miten sinä jaksat, ja eikö se oma elämä olisi jo kiva saada. Aivan kuin lapset olisivat välttämätön paha, jotka vievät äidin ja joskus isänkin kalliin harrastusajan. Ei pääse toteuttamaan itseään maailmaan. Olisi kivaa jos joskus ajattelisivat, että jospa kyseinen henkilö ihan omasta tahdostaan rakastaa lapsiaan ja haluaa olla heidä kanssaan. Joskus oikein otta osaa tilanteeseen ja surkuttelevat tuota typerystä, joka vain sitä rumbaa kotona pyörittää.

Mutta mistä kaikesta voisi jäädä paitsi, jos näitäkään lapsia ei olisi. Vaikka näppäimet koneelta häipyykin, niin se on sitä elämää se, ja aidoimmillaan.

Tottakai jokainen väsyy joskus, mutta niin sitä väsyy kaikkeen muuhunkin, töihin, pomoon, puolisoon yms.

Hyviä masunkasvatus hetkiä kaikille!

T:Bugsy
 
Viimeksi muokattu:
Taalla np-ultrassa kaikki oli hyvin. La:n siirsivat virallisesti olemaan 29.3 mutta mina elan alkuperaisin rv:n mukaan.
Onnea vauvautuneille!!!
:hug: onneksi Rominas kaikki hyvin!!! :heart:

MrsBree ja Lahja 12+0 :heart:
 
Huh-hei!
Täällä huutaa peräpää tuskaa koko ajan, ainoastaan makuuasennossa voi olla hetken helpotus. Tuntuu selvästi, miten luut liikkuu :eek: Eilen siivoilin, niin tänään on sitten selvästi vaikeampi olotila..
Supistuksia tulee aika ajoin, mutta niiden kanssa on vielä pärjätty...sen vaan tietää, että töitähän ne tuolla alapäässä tekee. Mutta jospa ei sitten h-hetkellä tarttis niin kauaa kärvistellä, kunhan vaan tosiaan ehtis perille!
Nuo meidän murkkuikäiset on kyllä olleet ihania viime päivinä, pienempi innostui eilen meille leipomaankin ja hyvin onnistui =) Tuntuu hienolta että ovat noin innolla mukana!

Ihanan syksyistä, kaipaan lenkille mutta ei oikein tällä peräpäällä onnistu ;)

T. Unna ja Toivo 34+2
 
Täällä toinen (siis Unnan lisäksi) :hug: valittaja...

Ja ihan vaan omaa napaa:
Mun särkee kylkiä ja selkää. Taitaa kohtu kasvaa vauhdilla. En tiedä. Missään asennossa ei ole hyvä olla, lämmin kaurapussi auttaa vähäksi aikaa. Tylsää.
Toinen murheen aihe: mä olen aina ollut huono päättämään ja nyt olen huomannut, että olen TODELLA huono. Siis ne hemmetin vaunut!! Pehmeä vai kova koppa tälle talvivauvalle? Tekeekö sillä pehmeällä mitään (siis pystyykö sitä käyttämään kantokoppana, niinkuin minä kantokopan ymmärrän)? Ja tarviiko sitä mukulaa mihinkään sillä kopalla kantaa? Kaverilla olis Emmaljungan Ceroxit myynnissä, mutta kun mää vaan mietin sitä koppaa...

- Siiri S, 25+6
 
bugsy hyvin kirjoiti tuosta muiden asioden arvoitelusta, ei niillä varmaan ole muuta keskusteltavaa keksenään, surullista.

Mrs Bree ihanat uutiset saitte nt ultrasta:heart:.

Unna voi kuinkamukavaa, kun nuoret osallistuvat :) äidin auttamiseen.

Siiri tsemppiä kipujen kanssa. No vaunu jutut, eikös ainakin emmaljugan moniin malleihin voi ostaa pehmeän, kovan tai "oikean perinteisen vaununkopan". Jos ystäväsi vaunut mieyttävät niin sähän voisit soittaa liikkeeseen ja varmistaa mitä koppia ao. vuosimallin keisehin voi ostaa nyt, niin voit jatkaa siten sitä koppa pohdintaa. Minullahan ei ole kokemusta tuosta vaunujenkan käytöstä, mutta nyt ajattelen että ostan perinteiset makuuvaunukopalla varustetu vaunut. Toivon isoa koppaa jotta vauva voisi siinnä pitkään päikkäreitä vedellä, voisin sitten sisälle nostaa sen koppa osan ja jättää vai ne metalliosat sinne ulkoilmaan kostumaan. Ehkä ostan sitten erikseen kevyemmät rattaa, mutta ei onnekis vielä ole ajankohtaista.

Minulla oli taas aamuyöllä monta tuntia supistuksia. Ei kivuliaita, onneksi. Taidan tästä lähteä päiväunille voimia keräämään.

Oivikki ja Suoma 21+1
 
Siiri: Kova koppa on tilavampi mutta hankalampi kantaa. Pehmee koppa siis pienempi ja helpompi kantaa esim. kerrostalossa. Teidän vauva varmaan mahtuis just kesään asti siinä pehmeessä ja sitte voiki ehkä siirtyä käyttään sitä istumaosaa nukkumiseen. Jos haluut käyttää koppaa kesälläkin, eikä kopan kantaminen ole ongelma, niin ota sitten se kova, joka on isompi. Molemmilla pärjäät kuitenki aika varmasti. Auttoiko yhtään pohdintaa?

Onnea Mrs Breelle hyvistä ultrakuulumisista!
 
Viimeksi muokattu:
Siiri, meillä on Emmaljungan Nitro Cityt pehmeällä Quadrolift kopalla. Valitettavasti ei ole kokemusta siitä kuin parin kärrylenkin verran, mutta uskoisin sen toimivan ihan kivasti. Helposti sitä kanniskelee kun siinäkin on ihan jäykkä pohja. Sinun vauvasi varmaan mahtuu siihen koko talven, mutta me joudutaan sitten lopputalvesta varmaan käyttämään sitä niin, että pääosa on irroitettu eli vain "jalkaosa" kopasta käytössä. Sitpä sitä ei enää kanniskellakaan.

Mutta totta on et tuo vaunujen valinta on yhtä tuskaa. Itse turhauduin ja päätin sit vaan jotain...joka systeemissä on varmaan omat hyväyt puolensa ja missään ei kuitenkaan niitä kaikkia toivottuja ominaisuuksia. Eli jos saat Ceroxit edullisesti, niin kehotan kyllä harkitsemaan...

Pinkkis
 
Kiitos oivikki, Happis ja Pinkki. Noissa kieseissä ei ole siis kuin pehmeä "pussi" ei siis edes pehmeää kantokoppaa. Tarvetta kanteluun ei oikeastaan ole, koska asutaan maan tasossa... just käytiin miehen kanssa niitä kokeilemassa ja ainakin hän oli tyytyväinen helppoon kasattavuuteen ja muutenkin "tekniikkaan" (miehet!!). Kyllä mää varmaan niihin kallistun, kuten Pinkkikin sanoi, hyviä ja huonoja puolia on varmaan kaikissa, "täydellisiä" vaunuja ei kai olekaan. Kunnei siis etukäteen edes voi tietää mitä haluaa.

- Siiri S, 25+6
 
Onnittelut MrsBreelle ihanista ultrakuulumisista!!:wave::flower:
..nyt menee kaikki hyvin ja pienen saat syliin kevättalvella!:heart:

Bugsy:heart::):heart:

Unna Voihan "peppunen" sentään tuota siun kipuilua:(..ei mene kuitenkaan enään pitkään, sie jo kuule loppusuoralla olet - jaksuja:heart:

Rva SS Osta ihmeessä ne Ceroxit jos ovat siistit!!:wave:
..sie voit kyllä ostella niihin ihan vaikka "Emma" merkkisen, edullisen kantokopan ja hyvin voit sitten tarvittaessa siinä vaavia kanniskellahin.=)
Huutiksessa on noita kantokoppia aika mukavasti aina myynnissä!
Linkkiä vielä:
http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/215#vk_page_view/215?&p=1
Tuolla Carena kantokassi huokeaan hintaan:
Vaunula.fi - Lastentarvikkeita suoraan maahantuojalta!

Googlettamalla "kantokoppa" tai "kantokassi" löytyy paaaaaljon lisää..


Kaikille masun kasvattajille oikein hyviä vointeja!!!:):heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkia unia sitä pitää nähdä! Kattelin illalla myöhään näitä WTC-dokkareita ja johan ne terroristit sit oli yöllä meilläkin ja minä epätoivoisesti yritin saada apua puhelimella ennen kuin tulivat ja hakivat sen pois. Huh, ihan jä pelko päälle kun heräsin ja sit valvoin. Seuraavaksi heräsin 10.45 aamulla, että onneksi sain nukuttua uudestaan.

Tänään poksuu rv 39. Huomenna äitipolille. Katsotaan uudestaan vauvan koko. Tänään en tee mitään kotitöitä enkä sauno enkä kävele (paitsi kahvilaan kamun kanssa). Ihan turha rehkiä. Vauva syntyy sit kun syntyy. Mun touhut mitään auta.:mad:
 
tervehdys pitkästä aikaa, olen ollut lähes koko kesän netti pimennossa ja nyt on ihku huomata kuinka moni on vauvan syliinsä jo saanut, eli onnea kaikille teille, sekä uusille plussanneille.
Vauvatoive10 oli ilo havaita, että pienokaisesi oli noin hyvän kokoinen, itselläni kun oli niin pikkuruinen rv 32 / 1250g, mutta nyt meillä on jo ns hyvin pullat uunissa ja kasvetaan hurjaa vauhtia :) 8 kg on jo saavutettu:)
toivon, että kerkiän tuolle toiselle puolelle kirjoittelemaan, kaiken hässäkkäni keskellä, kaikesta huolimatta on ihana lukea kirjoituksianne, -kuulumisianne aina kun koneelle kerkiän, - pääsen, tämä uusi sivuston muoto vaatii minulle totuttelemista.
 
Viimeksi muokattu:
Voi onnea roosamaria nuppusesta :heart::heart:

Kiva kuulla sinustakin johanna, ja että pieni noin kovasti kasvanut :hug:

Omaa napaa sen verran, että turvotus on lisääntynyt valtavasti parissa päivässä..sormia pistelee oikeastaan koko ajan ja ne ihanat croksit on käytössä :headwall:
Lisäksi edelleen alapäätä painaa ja aika tulee pitkäksi kun on päivät yksin kotosalla : / mutta ei oikein huvita missään paljon liikkuakaan, tympäsee ihmisten kyselyt. Yhdellä kauppareissulla saa selittää samat asiat moneen kertaan :O
Jännä juttu, että olen yleensä aina niin positiivinen, mutta nyt en osaa muuta kuin valittaa :ashamed:

Voi kun saisi sen pienen kohta syliinsä, sitä odottamisen tuskaa tämä kai vaan on....
 
Omaa napaa ja huolta ja iso purkaus:

Kävin tänään taas kokoarviossa. Nyt ultran mukaan 3600 g, kun viime viikolla 2980 g. Semmonen heitto. Lääkärin käsikopelon mukaan ei painas 3700 g niin kuin viime viikkoisen lääkärin mukaan. :(
No, sitten teki sisätutkimuksen ja totesi, että ei ole paikat yhtään kypsyneet. Soitti osastonlääkärille, selosti tilanteen, että ollut aiemmin iso lapsi ja nytkin voi tulla ja ei oo paikat kypsät. Osastonlääkäri oli kysynyt, onko mulla hammasharja mukana, että osastolle vaan ja cytotekeillä aletaan pehmittään. KIELTÄYDYIN.

Ehdotti huomiseksi,mutta kieltäydyin siitäkin, koska en pysty menemään heti klo 8 sairaalaan, koska poikani (juurikin se syntyessään reilu 5 kg muuten) lähtee leirikouluun ja haluan olla katsomassa, että kaikki on pakattuna ja muutenkin reilassa.

No, sitten ehdotti torstaita. Varasin ajan siihen, mutta sanoin, että saatan vielä perua. Pääsin kotiin, surffasin netistä faktaa ja kokemuksia käynnistyksestä. No, sieltä sai tiedon, että voi kestää kauan tai sitten ei, voi kestää tunteja tai päiviä, voi olla rankempi tai sitten ei. Eli ei mitään hyötyä tuostakaan. Soitin ä-polille ja pyysin saada puhua kätilön kanssa. Hän ei tietenkään voinut juuri sanoa mitään, koska lääkärihän ne asiat päättää.Sanoi kuitenkin, että jospa menisin torstaina polille ja voisin vielä siellä puhua lääkärin kanssa uudestaan.

Haluaisin niin kovasti, etä synnytys käynnistyisi itsekseen ja menisi omalla painollaan. Netistä löysin tiedon, että laspen koko ei ole syy käynnistykseen. Kysyin kätilöltä, entä sektio, johon hän vastasi, että lääkärin kanssa siitäkin voi puhua.

Huoh. Nyt en sitten tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jos suostun tuohon pehmittämiseen, saatan joutua kuitenkin odottelemaan useita päiviä tai/ja synnytys on kivuliaampi kuin spontaanisti käynnistynyt. Jos taas jään odottamaan spontaania ja vauva onkin iso ja saa taas solisluun murtuman tms. syytän itseäni. Ja sitten on vielä se, että ei kukaan oikeasti tiedä, minkä kokoinen vauva on. Nuo viikon sisällä toisistaan paljon poikkeavat mittaukset kertovat juurikin siitä, että ultrakaan ei ole varma keino koon selvittämiseen.

Meinasin alkaa itkeä sairaalassa, kun tuli sellainen tunne, että lääkärit päättää. Tutkimuksen tehnyt oli erikoistuva lääkäri, sanoi vielä, että ultra on vähän outo vielä hänelle ja se puhelimessa ollut ei siis edes nähnyt mua. Viime viikon lääkäri sanoi myös, että ei ole kovin kokenut tekemään käsikopeloarvioita. Minkä ihmeen kokemattomien lääkäreiden uhri mä olen!?

Tete 39+1 :headwall::(
 
Unna Valita vaan, niin minäkin. Samassa veneessä ollaan. Mulle muuten yks älypää sanoi eilen kadulla törmätessämme: " Vieläkö sä olet raskaana? Tuntuu kuin olisit ollu jo vuosia!" Sit alko kyseleen, mitä mun eksälle kuuluu, et onkos sillä nyt joku nainen vai mites se onkaan.

Jotkut vaan on ääliöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea roosamaria! :heart:

Tuollanen valinnan paikka onki paha tete. Sähän siitä viimekädessä päätät. Kuitenkaan ei voi varmasti tietää, miten olisi paras. Sinuna haluaisin ehkä vielä yhden kokoarvion ja mielipiteen joltain kokeneelta lääkäriltä. Joillakin paikat ei tosin kypsy reilusti yliaikaisinakaan, vaikka kuinka odottelis. Mutku ei voi tietää etukäteen niin ei :headwall:

Happis ja pikku-Kalle poks 20 viikkoa
 
Tete-a-tete minäkin menisin sinuna jollekin kokeneelle yksityislääkärille selvittämään asian perusteellisesti. Lääkäreissä todellakin on eroja...suuria eroja! Mulla nousee aina tukka pystyyn jos kuulen jonkun olevan erikoistuva lääkäri, en vaan pysty luottamaan osaamiseen.
 

Yhteistyössä