40+ ODOTTAJAT, vol 2

mur mur kiitos ihanainen :heart: tulehan pian perassa tanne.
Roosamaria tuhannesti onnea prinsessasta
Oma synnytyslaakarini kehoitti minua menemaan seulaan jos toiseenkin. Taman paivan asiaa Liamin kanssa pohdimme ja paatimme niista kieltaytya, koska pienikin keskenmenon riski on olemassa. Me kaymme siis vain ultrissa.
Eilis aamun ultrassa, Lahja esiintyi sitten oikein kunnolla, ei paljoa malttanut paikoillaan pysya. :) :heart: Olen niin rakastunut siihen pieneen :) :heart:
 
Mrs Bree, minäkään en käynyt veriseuloissa, ainoastaan ultrissa,
pelkäsin niiden riskejä keskenmenoon enkä olisi halunnut tehdä lopullista päätöstä jos olisi tullut iso riskiluku ja lisätutkimuksia. Onneksi kaikki meni hyvin ja terve vauva:saint:
 
Onnea Roosamarialle ja vauvalle:heart:
Johanna68, minun vauvasta olisi tullut reilu nelikiloinen jos olisi raskaus edennyt loppuun saakka.
Tiedän tarkan hedelmöityshetken ovistestin käytön takia, ja helmikuussa kävin varhaisultrassa, jossa hän viikolla 7 vastasi viikkoa 6, joten raskaus oli todellakin vain sen korkeintaan 34 viikkoa, mutta vauva vaan oli hyvän kokoinen. Kiva kuulla että teilläkin kaikki hyvin ja vauva kasvaa =)
 
TEte-a-tete,
minähän olin aitiopaikalla kättärillä 8 vrk, kun lapsivesi oli mennyt.
Katselin siinä niitä äitejä ja käynnistyksiä, joillakin lähti synnytys käyntiin yhdestä tabletista,
joillakin meni vajaa päivä, ja minulla itselläni vasta kolmantena päivänä käynnistyi.
Sain siis tabletteja 3 kpl keskiviikkona, 3 kpl torstaina, ja 2 kpl perjantaina ja vauvani syntyi perjantai-iltana. Ei ollut paljon vaihtoehtoja, kun lapsivesi oli mennyt, kohdunkaulan tilanne oli epäkypsä mutta loputtomiin ei voitu odottaa.
En tiedä miten sulla käynnistyisi, mutta joillakin se oli yksi pilleri ja synnytyssaliin ......tsemppiä
 
Kysyin jo äitien puolella onko kellään hyviä vinkkejä mikä d-vitamiini parhaiten siedetty vauvalla,
minä kun aloitin Dee-tipat 2 viikon iässä, alkoi itkeskely ja piereskely ja vatsanväännöt.
Viime yö meni ihan itkiessä, meinas jo tulla itku äidiltäkin, väsymyksestä.
Jekovitissa on kuulemma Pirtua, Dee-tipat ainakin tekee vatsan kipeäksi, mitä muuta vielä on.........
 
Tete minun annettiin ymmärtää, että jos menen (lue pääsen) siihen käynnistykseen, niin se olis suoraan saliin meno ja tippaan. Kuulemma nuorilla lähinnä ekaa synnyttävillä tuo pillereillä käynnistely.

Joo mulla oikein "hyvä" kokemus viikko sitten tuosta orientoivan vaiheen lääkäristä.

Mulla oli eilen verenpaineet aika lailla koholla (jotain 156/86). Turvotuskin jaloissa melko massiivinen. Proteiineja ei virtsassa ollut. Terkkari tutki minutkin, kun käytin toista poikaa 4-vuotisneuvolassa. Tänään paineet asettuneet siedettäville lukemille.

Onnittelut Roosamarialle !

Discovery 36+2
 
Roosamarialle onnittelut!

No nyt se sokrurasitus on sitten takana. Puolen tunnin jälkeen tuli tosi huono olo :x ja tuskanhiki, mutta se meni nopsaan ohi ja sen jälkeen olinkin sitten mielestäni ihan kunnossa. Huomenna voi jo soitella tuloksia, taitaa ihan vähän jännittää :)

Soitin tänään neuvolaankin, kun mulla on aamyöisin sellaisia kestosupistuksia, jotka ei tahdo mennä millään ohi. Herään siis siihen, että vatsa on aivan pallona ja sitten sitä kestääjakestääjakestää... menen huomenna neuvolalääkärille näyttäytymään, niin tulee sitten tuo kohdunkaulan tilanne katsottua. Voin kyllä kertoa, että meillä on (todella) nuori sijainen neuvolassa lääkärinä, jotta tiedä häntä miten tässä käy... ei sillä ettenkö uskoisi nuorienkin työnsä osaavan, mutta tuntuvat vain nuo nuoret meitä "tätejä" välillä vähän pelkäävän. :whistle:

Tänään mun ei tahdo työnteosta tulla YHTÄÄN mitään. Työmotivaatio on aivan nollissa. Milläköhän sitä saikkua saisi? Eikun oikeesti, en mä sitä tarvi, mutta on tää oikeesti aika tylsää. Aamukampa on onneksi aika lyhyt.

Ostin muuten sitten ne Ceroxit, kiitos kun autoitte pohdinnoissa. Enää ei tartte pohtia ja nyt voi käydä niitä eteisessä ihailemassa. Täytyy tänään pestä ne oikein kunnolla! Hankinnat siis aloitettu. Kaukalopohdintaakin jo hieman tehty, autossa ei ole isofixejä, joten turvavyötelakalla oleva kaukalo täytyis löytää. Onko hyviä ehdotuksia?

t. Siiri S, 26+2
 
Ja tääl rupes nousemaan höyryt just äsken päästä ja tuskan hikii kirpos otsalle. Ne on nää hormoonit kun vielä lisää noita höyryjä... Eli olen odottanut äitiysarahasta ym. päätöstä kelasta kun äitiysloman pitäis alkaa lokakuun alkupäivinä eli aika pian. Mitään ei oo kuulunut ja soitin kelalle...no siellä päässä sanottiin että työnantajalle oli viimeiseksi päiväksi annettu 25.8 lähettää mua koskevat palkkatiedot mutta eivät oo lähettäneet. No soitin heti työnantajalle (kunta) ja yllättäen palkanlaskija oli jo lähtenyt töistä ja sain vain kanslistin langanpäähän. No ei auta muu kuin huomiseen odotella ja ruveta pommittamaan että miks eivät oo täyttäneet lappuja jne. Voi vaan yöunet mennä kun ärrrrrsyttäää tuollaiset asiat kun ei hoideta ajallaan. ja noi jutut siis ei johtunut kelasta eikä minusta vaan työnantajasta. Pitkään hoitovapaalla olleeelle nuo äitiyslomakorvausrahat on niin tärkeitä ettei suuttumatta pysty olemaan jos joku osapuoli ei hoida asioitaan ajoissa:mad:

Tänään rv 28+6
 
Kiitos kaikille onnitteluista:hug:!

Pieni tyttönen on kyllä aivan ihastuttava, kaunis kuin nukke. Painoi syntyessään 3400 g, viikot oli 39+2. Mulla siis käynnistettiin, kun verenpaine oli ollut jonkun aikaa korkea ja epäiltiin kasvun hidastuneen.

Tete-a-tete, ei ole mitään syytä pelätä käynnistystä. Ihmettelen kun antavat sinun itse päättää. Naistenklinikalla ei käynnistetä kuin lääketieteellisistä syistä.

Minulla ei kohdunsuu ollut myöskään vielä pehminnyt, mutta kahden cytotecin jälkeen voitiin puhkaista kalvot, ja sen jälkeen synnytys alkoikin ja eteni nopeasti. Epiduraalin ja oksitosiinin ansiosta ponnistusvaihekin meni hyvin. Tunsin hyvin supistukset ja jaksoin kuunnella kätilön ohjeita.

Tästä synnytyksestä jäi hyvä muisto ja vauvakin on ihanan levollinen, syö ja kakkaa lähes tunnin välein, mutta siihenhän olin varautunut=). Rintatulehdusta vähän pelkään, ja olen kokeillut mm. kaalinlehtiä särkyyn.

Roosamaria ja nuppunen 4 vrk
 
jääräpää mun äippäraha-hakemus on menny kelaan 22.6., palkkatiedot toimitin 24.8. kun olin ensin soittanut kelalle ja kysäissyt että käykö heille, että haen 1.1-30.6. tuloilla sitä rahaa. Lähinnä näin siksi, että saikulle jäin heinäkuun 14. ja tiesin että tulot laskee..ei paljoa, mutta kuitenkin. Heille se kävi ja tosiaan toimitin palkkatodistuksen tuolloin. Nyt olen kahdesti soittanut päätöksestä, kun ei vain ole kuulunut. Molemmilla kerroilla se on ollut juuri menossa käsittelijälle...ja mun äitiysloma alkaa 17.9. eli ylihuomenna! Käskin alkuviikosta kun soittelin sitä naista pistämään sen oikeasti sille käsittelijälle, ennen kuin mä ratkeen. Mulle kun luvattiin tuolloin elokuussa, että saisin sen päätöksen todella nopeasti. Ei kai sillä väliä, kerran se eka maksu tulee vasta lokakuun 21. päivä, eli päivää ennen laskettua aikaa, mutta olis kiva tietää. Mä kun hermoon nykyään joka asiasta :headwall:

Kävin tänään ylimääräisellä neuvolakäynnillä, oli niin mahdoton turvotus heti aamusta. Verenpaine on kohonnut jonkin verran, mutta pissa oli vielä puhdas. Nyt on vaan painetta seurattava kotona. Paino oli noussut turvotuksen myötä kilon verran kuudessa päivässä, kaiken kaikkiaan on tullut yhtäkkiä loppuvaiheessa 10 kiloa lisää, aluksihan mun paino ei noussut oikeastaan ollenkaan. Tuosta on suurin osa nestettä, toivotaan että jää saliin...On kyllä tosi v-mäinen olo, ja mua ärsyttää hirveesti kun en pysty tekemään niin paljoa kaikkea kuin pitäis. Niin mielelläni tekisin suursiivoja, mutta kun ei. Jo yksistään tuo peräpää laittaa hanttiin :LOL:
Sori kun mä taas vaan valitin :hug:
 
Roosamaria...hurjasti onnitteluja pikkuisesta prinsessasta. Ei sit kuitenkaan oltu ihan yhtäaikaa Naikkarilla, mutta läheltä liippas =) Meidän tyttö on nyt sitten muutaman päivän vanhempi kuin teidän. Ja voi miten hämmästyttävää, että hänkin on aivan erityisen ihana :D Oikein ihanaa vauva-arkea teille :heart:

Pinkkis
 
Täällä ollaan vielä kokonaisena. Tänään olisi ollut cytotec-käynnistys/pehmitys, mutta lääkäri soitti, että ei tarvitse mennä, jos en halua, koska varsinaista syytä sille ei ole. Vauvan kokoarvio kuitenkin kahdessa tutkimuksessa ollut alle 4 kg, ja koska tuon viisikiloiseni solisluun murtumasta ei jäänyt pysyvää haittaa, vaan parani nopeasti.
 
Sokerirasitus ok, kohdunkaula ok (hieman pehmennyt, muttei lyhentynyt), kaikki muukin neuvolassa ok, vauva poikittain (ilmankos kaikki liikkeet tuntuu kyljissä), mutta vielähän tuo mahtuu kääntyilemään.
Vaunut tervehtivät minua eteisessä aina kotiin tullessa ja ihmettelen lähes joka päivä, että kenen ihmeen kotiin mä olen oikein tullut!

tete-a-tete:lle tsemppiä loppuruserruksiin!

- Siiri S, 26+3
 
jääris mukavasti sinulla jo rv:tä kasassa.

Siiri
hyvä, kun teit päätöksen päätöksen tuosta vaunu asiasta :) ja neuvolassa kaikki kunnossa.

Minäkin kävin neuvolassa, vauvalla kaikki ok ja minullakaan ei muuta kuin nämä samat vanhat vaivat pahoinvointi, (joka onneksi lievittynyt paljon aikaisemmasta) ja supistuksia, joten sairasloma jatkuu.
 
Millaisia suppareita sulla oivikki on? Kun mua kuitenkin vielä vähän mietityttää nää mun omat tuntemukset (kunnei ensiodottajana voi todellakaan tietää...), että pitäiskö tässä vielä johonkin näytille mennä vai riittääkö eilinen nuoren lääkärin katsominen ja tieto siitä, että kohdunkaula ei ole lähtenyt "kehittymään"??

- Siiri S, 26+4
 
Siiri sinäpä se sanoit mistä niistä tietää, kun ensimäistä odottaa, sama täällä. Minulla on, jos ole liikaa touhunnut, supistuksia säännöllisemmin jopa parin minutin välein joskus kyllä pidemmänkin ajan välien, mutta yleensä kivuttomia eli vatsa kovetuu sellaiseksi palloksi ja tuntuu kiristävältä. Joskus on ollut myös lieviä kipuja, mutta ne eivät ole ehkä liittyneet mitenkään supistuksiin. Jos asia sinua mietiyttää niin kannattaa mennä kokeneelle lääkärille, jotta saa teidon missä mennään. Minä kävin muutama vko sitten, kun olin huolissani oliko tulehdus parantunut ja liittyivätkö supistukset siihen ja olivatko vaikuttaneet kohdunkaulaa. Oli mielestäni hyvin käytetty rahat sain mielen rauhan ja tarkan ja hyvän selostuksen tilanteestani.
 
Ja mää tein sen taas! Eli vaikka tiedän hyvin ettei netistä kannata ruveta lähtee hakemaan hakusanoilla mitään ikävää niin taas kun askarrutti pari asiaa niin menin lukemaan jos jonkinlaisia tekstejä ja siitäkös yöunet läks ja taas olis kysymyksiä lääkärille. Olen sellainen supervarovainen ihminen että mietin että jos ja jos niin mitä sitten tapahtuu. jos kukaan sai nyt kiinni tästä mun ajatuksesta. En edes viitsi tähän nyt kirjoittaa mitä pelottavia synnytykseen liittyviä juttuja sain selville. Meillä on nyt vuorostaan isäntä flunssassa ja pelkään itse sen saavani. Olen miettinyt että mitä jos nousee korkee kuume...se kun ei oo vauvalle hyväksi...huh kun sais nää pari kuukautta kulumaan vielä kunnialla!!!

Tänään rv29+2
 
onnittelut vauvautuneille :flower:

Kyllä tuo netti on jossain mielessä tosiaan tuskaa ja harmia lisäävä.
Sama kuin lukisi lääkärikirjaa ja jopa kohta on jokaiseen harvinaiseen sairauteen kuuluvia oireita.
Ei ihme, että sanotaankin, että on parempi varjella silmänsä katselemasta veritekoja ja muita pahoja asioita. Se ei tarkoita päänsä pensaaseen laittamista, vaan itsesuojelua.
Aivan samahan se on kaikissa iltapäivälehdissä. Mitä pahempaa, sen myyvämpää. Ihmisten mielet on jo kohta turrutettu niin, että eipä pienet katastroofit enää hetkauta.

No, paras vaan etsiä ne hyvät asiat jokaisesta päivästä ja nauttia niistä. Joka kerta kun narisen siitä, että taas lapset on jotain säheltäneet, niin mieheni muistuttaa, kuinka jossakin toiset huokailevat kuinka eivät lapsia saa. Niinpä niin. Sama asia ihan kaikessa muutenkin. Monesta asiasta pitäisi muistaa olla kiitollinen. Aina on joku jolla menee paljon huonommin.

Jos itse tekee kaiken miten parhaiten kykenee ja osaa, niin ei kukaan voi vaatia enempää. Mutta kun sitä tuppaa olemaan itse ankarin itseään kohtaa, pitäisi armahtaa itseäänkin, ainakin joskus.

Aurinkoista viikonloppua kaikille.
T:Bugsy
 
Taitaa mammat viettää viikonloppua kun täällä niin kovin rauhallista =)

Omaa napaa sen verran, että olotila on ihan sama kuin viikko sitten. Peräpäätä painaa ja supistelee, kädet puuduksissa ja jalat kuin tukit. Mutta tähän alkaa jo tottua :whistle: Eilenkin tein pihatöitä pari tuntia, tosin kevyesti vaan hissuttelin, alapäähän sattui koko ajan ja supisteli, mutta sitkeesti vaan päätin että nyt liikutaan. Olevinaan auttoi noihin jalkojen turvotuksiin, eivät illalla olleet niin kovasti, ja lisäksi lähti nesteet muutenkin kiertämään että sai oikein pissalla käydä =)
Nyt täällä vaan sataa oikein kunnolla, ei puhettakaan että viittis tuonne mennä..eli jos touhuilis sisätiloissa.

Odotan sitä 30. päivää ja käynnistystä, saisi tämän mönkijäisen syliinsä :heart:

T. Unna ja Toivo 35+2
 

Yhteistyössä