40+ ODOTTAJAT, vol 2

Hei. Koska toissapäiväisen ultran mukaan kaikki on kunnossa, uskallan ilmoittautua tänne mukaan. Olen kyllä seuraillut kuulumisia taustalla jonkin aikaa.
Mulla täyttyi tänään 9 vkoa, 9-v. tytär on aiemmasta liitosta ja nyt raskaaksi ICSI:llä (1. PAS). Tän hoidon takia siis oon käyny jo ultrassa, mutta nyt saan siirtyä normaaliin neuvolasysteemiin. LA on 22.6.
Täytyy myöntää, että hyvin olen n. kymmenessä vuodessa ehtiny unohtaa kuvotukset ja turvotukset, vai eiköhän mulla niitä sillon nuorehkona ollutkaan... no nyt 40-v. niitä kyllä riittää. Kummallista on se, että jos olen liikun, ei huonoa oloa tule niin helposti, mutta kun rauhoittuu paikalleen, se ilmaantuu. Varsinkin öisin on tosi yököttävä olo ja tekee mieli työntää mies laidan yli, kun se kääntyillessään heiluttaa sänkyä ja mun olotila hädin tuskin sietää oman hengitykseni aiheuttaman liikkeen. No johan tuli valitusta, mutta huonosti nukutut yöt ei jotenkin lisää jaksamista |O
 
Viimeksi muokattu:
Jääris minulla oli toissa vkolla noin kolmena päivän sama vähän samatilanne. Päätin, että en lähde näytille, jos ei tule runsaammin, kun voihan se olla kuitenkin vaikka pissa tai vetistä valkovuotoa. Se loppui sitten su ihan seinään ja ma minulla oli sairaalaan se ultra aika. Eivät siellä oikein tuohon kommnentoineet mitenkään. Lapsivettä oli kuitenkin normaalimäärä. Tuota infektio riskiä en osannut edes ajatella. Minulla on nytkin sellainen tilanne, että kävellessäni tulee harjoitussupistukisa ja silloin kohtu painaa virtasarakkoa tai vauva punkeeaa välillä tuonne alas päin, joten ehkä en vain silloin huomannut, että tapahtui noin. Hyvä kuitenkin tuo tulehdusriskikin tietää jatkossa niin osaan mennä näytille, jos alkaa taas tapahtua tuollaista, että ei teidä mitä on.

Kiitos kaikille vaippa kokemuksista! Taidan siis ostaa useamman merkkisiä ja pienissä pakkauksissa, noiden kestojen rinnalle. Katsotaan sitten miten arki antaa myöten tuon kestoilun kanssa. Kuitenkin ensivkolla tulee uusi pesukone, joten ainakin peseminen helpottuu huomattavasti =)

Happis onkos siellä tehtaalla ihan myymälä säännöllisesti auki? Jos nyt muumit osottautuvat sopiviksi niin voisi kestojen rinnallakin hyvä olla varalta kertoja.

Mur-Mur minä kokeilin tuon nature caren pikkuhousunsuojia ennen raskauta (luge aikana, kun ei ollut kaupassa silloin käytämiäni vuokkosen puuvillaisia) ne olivat ihan kamalia, ne jotekin hajosivat jo käytössä nöyhdäksi, mutta ehkäpä vaipat olisivat parempia.

Onko teillä kokemuksia kantoliinoista? Minulle tuli vauva lehden tilaajalahjana tuollainen kantoliina, mutta se on minulle liian iso ainakin pienen kantamiseen,(se on kuin rengasliina, mutta kiinnitys on soljilla ja lukolla, niin pussi jää liina isoksi.) Nyt olen miettiynyt ihan lyhyttä kudotuualiinaa, jota voisin käytää kehtosidontaan, mutta toisaalta mietin, että olisiko ristisidonta toimiva myös pienelle vauvalle ( silloin pitäisi olla vähän pidempi liina) . Isommalle sitte on enemmän vaihtoehtoja. Näin mielestäni tois nätin kotimaisen Tuli kantorepun ja neliöliinan, ilmeisesti tuota neliöliinaa voisi käyttää jo pienellä, mutta pitäisi kuitenkin livenä päästä näkemään ne, kun olen niin pieni kokoinen voi kuitenkin olla taas minulle liian isoja. Sitten vielä kuumemittaireista kysymys, minulla on digimittari, mutta se aina minulle ilmoittaa lämmöksi 35+ vaikka perinteinen 10 min mittari sentään 36+, jokin edistyneepi ja luotevampi nopea mittari pitisi hankkia, mutta mikä????

Oivikki ja Suoma 30+4
 
Viimeksi muokattu:
40 ja plus


25 odottajaa
Nimimerkki............monesko..........LA

  • Tirlittan1968 (42).....2 lapsi............15.11.2010 Jorvi
  • Jannika (39)............1 lapsi............28.11.2010 Kätilöopisto
  • Jääräpää (xx)..........3 lapsi.............2.12.2010
  • Siiri S (40)..............1.lapsi............20.12.2010 TAYS
  • minnihiiri68(41).......2.lapsi............22.12.2010 PS
  • Surina70(40v.)........x.lapsi............23.12.2010 PS
  • Ninni-70 (40)...........2.lapsi...........25.12.2010 Naistenklinikka
  • Lokakuu...................1.lapsi..........26.12.2010 UNN/Tromssa
  • DolceVita (41)..........5.lapsi..........29.12.2010
  • Maikki (43)..............2.lapsi..........01/2011
  • Teekuppi (40)..........4.lapsi..........25.1.2011
  • Oivikki (42)..............1.lapsi..........22.1.2011
  • sela (41).................4.lapsi..........29.1.2011
  • happihyppy (39)......3.lapsi............1.2.2011 OYS
  • Naappuli (44)..........3.lapsi..........xx.xx.2011
  • Padmashree (40)....1.lapsi...........9.2.2011
  • vm70....................2.lapsi............13.2.2011 Nkl
  • Little Bear (38).......1.lapsi...........4.3.2011
  • Bugsy (40).............8.lapsi..........22.3.2011
  • MrsBree...(40)........6.lapsi.........27.3.2011
  • Daria10 (40)..........2.lapsi..........13.5.2011
  • PikkuMyy68(42)......3.lapsi...........3.6.2011
  • wabisabi...................................
  • ikäneito70................2.lapsi..........22.6.2011
  • Morticia...................2.lapsi..........25.7.2011


20 syntynyttä
8 tyttöä ja 12 poikaa
Syntyneet:..............................LA..................Syntynyt

  • Tirulii (41)................1 yht........24.1.10...........22.1.2010 tyttö
  • Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.1 2010.......1.2.2010, tyttö
  • Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika
  • Päikki (41)............2 lapsi.......3.7.2010.........17.6.2010 poika
  • Star (43)...............3 lapsi.......2.7.2010........24.6.2010 tyttö
  • Jadette (40)..........3 lapsi.......6.7.2010.........2.7.2010 poika
  • Hepuli71 (39)..........2 lapsi.......1.7.2010.........8.7.2010 poika
  • Minni (46)..............2 lapsi.......12.7.2010.......12.7.2010 poika
  • Kääkkänä (34)........5 lapsi.......27.7.2010.......15.7.2010 poika
  • Kaislakerttu (43).....3 lapsi.......9.8.2010.........2.8.2010 tyttö
  • Rinja (40)...............x lapsi.......15.11.2010.....5.8.2010 poika
  • vauvatoive10 (43)...3 lapsi........28.9.2010......20.8.2010 poika
  • Miina70 (39)..........4 lapsi.....6.9.2010...........24.8.210 poika
  • Nirzu (42)..............8 lapsi......1.9.2010.........25.8.2010 poika
  • Pinkki69 (40)............1 lapsi.....6.9.2010........6.9.2010 tyttö
  • Roosamaria69 (40)....3 lapsi....17.9.2010........11.9.2010 tyttö
  • miita1969 (40).........3 lapsi......23.9.2010..........20.9.2010 poika
  • tete-a-tete (41).........5 lapsi.....20.9.2010.........21.9.2010 tyttö
  • Unna68 (41)............3 lapsi......18.10.2010........28.9.2010 poika
  • Discovery (40++).....6 lapsi.......10.10.2010.......3.10.2010 tyttö

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009
Sukulaku ................2 lapsi...................27.7.2010, Naistenklinikka
Emily67 (42)............1 yhteinen.............xx.xx.xxxx

Taustajännäilijät:
Annekristiina, Uudi, Mur-mur ja Riikkaliisa

Vanha ketju:
40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Vauvautuneet äidit 40 ja plus
Vauvat 0-12kk
 
Viimeksi muokattu:
Dodiin. Nyt on sitten Morticia ja ikäneito70 lisätty listaan. Kuten huomaatte, meillä ei lista ole etusivulla, vaan kulkee täällä mukana, kun tämä on enemmänkin tällainen samanikäisten vertaisryhmä eikä mikään kuukausiryhmä, joten tätä on helpompi päivittää näin. Ensimmäisen sivun päivittäjä on tainnut synnyttää jo aikaa sitten enkä minäkään toivottavasti enää kauaa tällä palstalla pyöri :D

Jälleen kerran sanon, että korjatkaa minua, jos olen kirjannut jotain ihan ihmeellistä listaan.

Omassa olossa ei kummoista muutosta. Äitiysloma on alkanut kiitettävän hektisesti shoppailemalla, kampaajalla ja kaikella muulla ihanalla, joita voi nyt ensimmäistä kertaa elämässään tehdä keskellä päivää! Viime yönä sain kyllä jo nukuttuakin pitkästä aikaa ja heräsin vain kaksi kertaa vessaan. Ihmeiden aika ei ole ohi.

- Siiri S ja typsy 35+2
 
Kiitos. :) Mulla on vielä 2 vastaavaa testiä tulossa postissa, hätähousuna eilen kävin tuon apteekista kun tilaamani eivät saapuneet ajoissa. Dippaan varmaan sitten nuo muutkin tässä alkuviikkojen kuluessa, näyttää ne kai se viikkojen kehityksen.
 
Morticia kuinka monta vkoa ne testit "osaavat" ilmoittaa? Minä tein yhden digi r-testin, mutta se ei ilmoittanut vkoja.

Jääris pikaista paranemista! Tarkoittaako nuo sinun vkosi sitä, että nyt vauva on täsyiaikinen?
 
Oivikki, en osaa sanoa. Pitänee kysäistä apteekista.

Muoks: kävin ClearBluen sivuilla ja nuo viikon mitä testi näyttää onkin viikkoja hedelmöittymisestä, siis tuo 3+ tarkoittaa että hedelmöittymisestä on enemmän kuin 3 viikkoa. Mä siis näköjään olen viikoilla 5+ jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Oivikki, ei ole kokemusta kantoliinoista. Tekisi mieli kyllä kokeilla. Täällä pääkaupunkiseudulla on pieniä erikoisliikkeitä joissa myydään vauva-ja äitiystarvikkeita (mm.kantoliinoja). Ajattelin mennä sellaisesta kysymään, josko näyttäisivät tai voisi ite siellä kokeilla.
 
Mä ostin kantoliinani Lastentarvikkeesta, siellä eivät näyttäneet vaikka pyysin, sanoivat vain että hyvä ohjekirja on mukana. Ja kyllä siitä oppi ne sidonnat ihan hyvin, lisäksi kantoliinakanavalla on hyvät nettisivut kuvineen ja taitaa siellä videoitakin olla eri sidonnoista. Mielestäni sellainen joustava liina oli aluksi helpompi sitoa, kun oppi meni sitten joustamatonkin.
 
Neuvolassa käyty, ja hb oli lähtenyt hyvin nousuun, oli 115. Ihanaa! Verenpaine oli laskenut (nyt 104/64), siitä varmaan saa syyttää nyt ajoittain tulevaa huippausta. Vaavi oli pää alaspäin. Tässä pari päivää sitten olikin kovaa vatkausta mahassa ja sen jälkeen jalkojen liikkeet alkoivat tuntua rakon päällä pomppimisen sijaan ylempänä.
 
Oivikki me tilattiin muumivaipat tuplayhdistyksen kautta tehtaalta. Tulivat isona eränä. Tehtaallehan vois varmaan soittaa ja kysyä, voiko niitä ostaa pienemmissä erissä. Tai sitte ota yhteyttä paikalliseen tuplayhdistykseen ja kysy onko niillä vastaavanlaista hankintapiiriä ja pääsiskö siihen mukaan. Ne tuli muuten sellaisissa jätesäkin kokoisissa pusseissa.
 
Kaikille masunkasvattajille Heips!

Luen aina välillä mitä tänne kuuluu, olen liian laiska kirjoittamaan useasti...

OIVIKIN kuulumisia suurimmaksi osaksi lueskelen. (kuumeiltiin aikanaan tuolla yli 40v osastolla)

Itsellä on nyt menossa 13+1 menossa ja ensimmäinen tulossa sekä ikää jo 43! Hui, hai sanon minä vaan. Olotila on oikein hyvä, tänään eka kerran joku tuntematon mies kysyi multa että monellako kuulla jo olen? meinasin ekaksi etten ymmärrä mitä kysyy ja sit hoksasin, heh :D kait tuo maha jo siltä alkaa näyttämään että ulkopuolinen jo näkee raskauden.

Kantoliinoista oli teillä puhe, itse hankin semmosen kans kunhan osais päätää että millaisen.. joustava vai ei? entä semmoiset valmiit joissa laitetaan vain lukot/soljet kiinni? onko kokemuksia?

Toden näköisesti alan käyttämään kertakäyttöisiä vaippoja... tosin kestot ois kyl käteviä ja edullisempia pitkässä juoksussa, kuinka monta kestoa pitäisi hankkia että pärjää sillai sopivasti ettei huomaa joku päivä ettei olekkaan puhtaita vaippoja kaapissa, tietääkö kukaan? suurinpiirtein :confused:

Viikonloppuja kaikille
 
Semmoinen lukolla / soljella kiinnitettävä "pikaliina" on ihan kätevä mutta mun mielestä hyvä vain jos vähän aikaa kantaa, esim. kotosalla. Jos liikkeelle lähdetään ja tarvii kantaa tykkään joustavasta trikooliinasta. Se on helpompi sitoa (mielestäni) kuin joustamaton. Mutta makuasioita.
 
Hei!

Sain jo tilata ajan sairaalaan tutustumista varten. Ajan sain jouluvkolle. Joulu on jo ihan ovella. Käveleminen ulkona ja esim. ostoksilla alkaa olla aika mielenkiintoista, kun olen liikkeellä on kokoajan vessahätä. Suoma tosin kääntyi pe aamuna taas pääalaspäin, niin nyt nuo potkut eivät osu sinne rakkoon :). Lisäksi olen aika väsynyt kokoajan. Ma on sitten neuvola, päätin sitten ottaa sen influenssarokoitteen.

Jääris ai no sittenhän tuo tysiaikaisuus on minullakin lähempänä kuin uskoinkaan :).

Morticia kiitos liinailu tiedosta, netistä lueskenlin lisää tieto. Minua mietityttää siinnä joustavassa liinassa vain se, että se on niin pitkä ja minä niin pätkä, että kuinka se sitten toimisi minulla. Ajattelin veilä kierrellä noita kirppareita, jos löytyisi sieltä edullisesti liinoja voisi ostaa sieltä.

Ninni jos löydät tai kuulet mukavast kaupasta niin mielelläni kuulen siitä. Hienoa, että hb on nousussa.

happis kiitos tiedosta.

Mrs Bree jaksamista äitisi tilanteen kanssa.

Nillanilla tervehdys, kiva kuulla, että sinulla kaikki sujuu hyvin. Olen tässä vähitellen etsinyt tietoa noista kestovaipoista. Ajattelin, että en liikaa aluksi hanki, jos kuitenkin tuo kestoilu ei olekaan meidän elämään sopiva juttu. Määristä en osaa vielä sanoa mitään varmaan, mutta se vähän riippuu millaisia vaippoja käyttää. Esim. jos käyttää vaippakuoria ja sisävaippoja niin kuoria tarvitsee vähemmän kuin sisävaippoja koska kuoria ei aina tarvitse vaihtaa toisiin, kun vaihtaa vaipan. Ajattelin aluksi kokeilla noita kuorivaippa + sisävaippa tai taiteltaviasisävaippa yhdistelmiä. Sitten toisena taskuvaippoja. Mutta siis ajattelin kyllä noilla kertiksillä aloittaa ja myöhemminkin niitä rinnalla niitä käyttää. Lisää tietoa saa kestovaippayhdityksen sivuilta. Joillakin yhdistyksillä on myös vuokrattavana kokeilupaketteja.

Oivikki ja Suoma 31+1
 
Huomenna tulee jo 36 viikkoa täyteen! Mihin ihmeeseen tämä aika on mennyt :) Tiistaina pääsee taas näkemään vatsan asukkaan, kun on se synnytyksen suunnitteluaika. Mua alkaa pikkuhiljaa hirvittämään... kohtahan meitä tosissaan on kolme. Huomaa, kyllä että vatsassa alkaa tila vähenemään: liikkeet on kohtuu kovia ja pyöriminen välillä melkein sattuu. Typsyhän on ollut melkein kokoajan pää alaspäin, mutta viime päivinä olen ollut melko varma, että hän on kääntynyt johonkin vinotarjontaan. Noh, tiistainahan se sitten nähdään. Mulla on seuraava neuvola viikon päästä ja mä olen myös pikkuhiljaa kallistumassa sen influenssarokotteen kannalle (vaikken ole koskaan ennen sellaista ottanut enkä koskaan myöskään ole ko. tautia sairastanut, sikapiikin otin viime keväänä). Tuntuu ihan hassulta olla sellaisessa vaiheessa raskautta, että pitää viikoittain käydä näyttäytymässä.

Meillä on ajateltu ihan kertakäyttövaipoilla mennä. Minusta ei ole kestoilemaan, yritän olla vihreä jossain muussa. Ja täältä saisi nuo äitiyspakkauksen kestovaipat, jos joku haluaa (ts. kaksi kuorta ja kaksi sisävaippaa, mikäli olen oikein ymmärtänyt).

Meillä on nyt mun mielestä (lähes) kaikki hankinnat tehty (vaippoja, amme ja imetysliivit puuttuu, tarviikohan tuota ammettakaan ihan heti??). Aika "pienellä" mennään, kun en viitsisi millään ostaa mitään turhaa. Pääseehän sitä sitten kauppaan sen muksunkin kanssa tai sitten voi lähettää mummot shoppaileen. Ne kun menis jo nyt jos antaisin luvan.

Mites imetysliivit? Kun tuo kuppikoko ennen raskautta oli 75F ja samaiset liivit mahtuu edelleen päälle (osassa käytän kyllä sellaista jatketta eli ympärysmitta on varmaan nyt sitten 80)... mitenkä kamalan suuria imetysliivejä minun pitäisi ostaa? Ja täytyykö oikeasti ostaa kaarituettomat? Mä en kyllä taida pystyä niitä käyttämään...

- Siiri S ja typsy 35+6
 
Mulla oli useammat kaarituelliset imetysliivit eikä tullut mitään vaivoja niistä. Mutta yksilöllistähän se on ja selviää kokeilemalla. Oma kuppikoko ei kasvanut yhtään kun maito nousi, ainostaan ympärysmitta rinnan alta oli isompi kun lihoin 20 kg.
 
Heippati hei kaikille!
Pitkästä aikaa minäkin kirjaudun tänne.
Aika menee niin järkyttävän nopeaa, ettei perässä pysy. Ja viikotkin alkaa mennä ihan sekasin, alussa ne oli tarkasti mielessä monesko viikko on menossa, nyt pitää miettiä tovi ennenkuin tajuaa että kuinka pitkällä sitä ollaankaan :) Ei ois uskonut vielä viime keväänä tai viime vuonna kun oli yritystä toisen perään ja ei tärpännyt...tai tärppäs, mut sit ei pysynyt. Että nyt sitä mennään jo näin pitkällä, vk 25 poksahti eilen.

Hei olikos teillä, jo pidemmälle ehtineet sellasia kipuja tossa nivuksissa, taitavat olla niitä liitoskipuja? Välillä tuntuu, ettei pääse sängystä tai sohvasta ylös kun niin kivistää. Ja sit ne katoaa kun lepää tarpeeksi.

Mä en oo vieläkään tehnyt mitään hankintoja. Oon aatellu, että ens kuussa alan sitten kattelemaan ihan kunnolla. Ja muutenkin vielä vähän uskomaton olo, että tuolla mahassa on uusi tulokas ja sitten meitäkin on kolme...Välillä vähän pelottaa asia, tai eniten pelottaa se, että kun on jo tähän ikään päässyt ilman "huolen häivää" niin miten sitä sitten osaa pitää huolta sellaisesta pikkuisesta? Mutta kaippa se tulee tuolta selkänahasta ja siihen oppii sitten pakostakin :)

Mulle on pamahtanut parin viime kuukauden aikana 7 kiloa :/ nyt siis yhteensä 10 kiloa :/ :/ ja tällä viikolla ois sit sokerirasitustesti ja varmaan pomppaa luvut taivaisiin, kun en oo kyllä yhtään säästellyt itteäni makean syönniltä :popcorn: :headwall:

Rinnat mulla räjähti jo varmaan viikolla 15, kasvoi kuppikoolla ja tuli paljon raskausarpia. Mahassa ei ainakaan vielä näy mitään repeämisiä.
 
Rva Siiri Sisilisko mullakin tuo kuppikoko ennen raskauksia oli n. 75F. Mulla imetysliivejä eri kokoisia mut ainakin yhdet 80G, yyhdet 75H ja viimeisin hankinta oli 80I:O...olisin ostanut 80H mut ei ollut ja aattelin et ku täällä kerran ollaan niin ostetaan noi sitten (kauppoihin sen verran matkaa että harvemmin tulee käytyä). Juuri nyt nuo 80G on passelit ja 75H vähän kireät rinnanympärykseltään. Yhdet noista on kaarituelliset mut kuulin et aiheuttais rintatulehduksia joten siksi ostin kaarituettomia liivejä. nuo 80I-liivit ovat ihan järkyttävän kokoiset mut jospa ne sitten maidon noustua olis paremmat. Mulla nimittäin ei vielä tule pisaraakaan mitään nestettä rinnoista.

Tänään rv 38+4
 

Yhteistyössä