40+ odottajat Vol 3.

Olga, mulla on ihan järkyttävät pukamat myös vaikka en syö edes rautaa tällä kertaa. Nää pukamat tuli esikon synnytyksessä ja lähes katosivat mutta kun tulin uudelleen raskaaksi niin alkoivat taas kasvaa. Nyt on tosi tukala olo ja voidetta menee tuubikaupalla. :D

Sinivatukka, oikein paljon onnea pienen pienestä tytöstä.
 
SINIVATUKKA , hirmuisesti onnea pikku prinsessan johdosta ;)

Toinen jakautuja olisikin ollut ikäneito 70, mutta hänestä ei olekkaan kuulunut pitkään aikaan mitään.

Heinäkuussa onkin sitten monella la aika, joten silloin vaaveja syntyykin sitten melkein kuin liukuhihnalta ;)

Viimeksi kun kirjoitin olo oli mitä mainioin. Ei krempan kremppaa missään,mutta menin eilen sitten tekemään pihalla vähän hommia kasvimaalla ja heti kostautui. Nyt sitten liikkuminen on yhtä tuskaa . Toisaalta vaavi saa syntyä jos on syntyäkseen,joten sen vuoksi ei tarvi enää jarrutella.

Saas nähdä, nyt on taas luvattu ihanaa hellesäätä. Se tarkoittaa sitä,että jalat ja kädet turpoaa ihan muodottomiksi ja on ahdistava olo.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille masunkasvattajille. Se onkin sitten kesäkuun viimeinen viikko alkamassa:)
tupuna71
 
Sinivatukka, onnea pikku prinsessasta, ihanaa!

Neuvolakuulumisia:

Painoa, hmmph, tullut lisää....
RR 137/91 eli kohonnut ja kontrolli siitä parinviikon päästä kotimittausten lisäksi
Hb 125
Kohdunpohjan korkeus mitattiin eka kertaa ja se oli 24 cm, hieman keskikäyrän yläpuolella
Syke 135-147
Liikkeet ++
Virtsa puhdas
Ei turvotuksia
Supistuksista ei kauheasti täti kommentoinut, normaalia niinkauan kun ei kivuliaita. Käytän tukivyötä tarvittaessa, kun se tuntuu helpottavan suppareita.

Luovutin tänään työpaikan avaimet, mitäs nyt?

Kittyblue ja vauveli 26+1:heart:
 
Neuvolassa käyty taas, oli kurjaa kun piti raahautua Malmille asti kun oma ta on kesäsulussa. Parkkipaikkaakan ei meinannut löytää kun Malmin omien asiakkaiden lisäksi neljän muun nyt suljetun terkkuaseman asiakkaat menee sinne näin kesäaikaan ja sairaalan alueella on vielä kaiken lisäksi remppa. No, kaikki oli kuitenkin ok, mitä nyt painoa oli "muka" tullut lisää 1896g / vko. Ihan en usko tuota kun ei oma vaaka moisia lukemia näytä, mutta aikaisemmin on otettu digivaa'alla ja nyt sellaisella kivikautisella. Paastosokeri oli taas niillä rajoilla, 5,2, ja terkka muistutti mua ruokavaliosta. Verenpaine oli onneksi ok vaikka lääkäri vähän huolestui kotona mittaamistani korkeista arvoista. Ens viikolla taas uudestaan jos vauva on silloin vielä mahassa.
 
Ihan ensiksi Sinivatukalle onnittelut tyttövauvan johdosta! Mukavaa vauvantuoksuista loppukesää!!

Mukavaa mammalomaa Kittyblue!

Minun päivityksistäni taitaa olla kulunut taas hetki, mutta sairaala reissu selittäköön asian. Hitsin hitsi sentään (saatte uskoa että oikeasti tuossa olisi painokelvotonta tekstiä), mutta meninpä liukastumaan sateen jälkeen apilaisella nurmikolla ja nilkka murtui! Nyt sitten ollaankin 6 viikkoa kipsi jalassa, 2 viikkoa hipaisu varauksellla, 2 vkoa kevyellä varauksella ja 2 täys varauksella. Laskettu aika osuu tuon hipaisuvarauksen lopuille ja itseasiassa nyt toivon, että meillä mentäisiin hieman tuon lasketun ylikin. Vauvan hoito ja kyynärkepit ei oikein mahdu samaan lauseeseen.

On muuten pikkaisen haasteellista toi sauvoilla kävely tällaisen eturepun kanssa. Ja kaikki arkiset askareet on tuntuneet ihan ylitsepääsemättömiltä. Onneksi ihana kummityttöni tuli tänne minulle avuksi ja miestäkin joutuu passuuttamaan. Edessä siis pakkolepo...

Kaikille mukavampaa oloa kuin itselläni!!! Toivottavasti helteet eivät vie voimia masunkasvattajilta!
Leia 38+1
 
Voihan hitsi, LeiaK, eipä oo kovin mukavaa sulla. Kyynärsauvat ja pallomaha / vauva kuulostaa tosiaan hankalalta yhdistelmältä. Tsemppiä! Onneksi sulla on joku kuitenkin auttelemassa. Itseltä murtui varvas kun odotin esikoista loppumetreillä ja se oli ihan tarpeeksi tuskallista (sama varvas oli murtunut 4v. aikaisemmin töissä).

Huono äitipuoli - olo puskee päälle kun odotan torstaita kuin kuuta nousevaa, tuolloin nimittäin miehen tytär lähtee äidilleen kuukaudeksi. Neiti on ihan mukava ja hänestä on apua Ipanan hoidossa mutta on kovasti rasittavaa joka päivä yrittää keksiä isolle tytölle viihdykettä ja tekemistä kun sillä ei oo yhtään kavereita kesäisin.
 
Voi hurja LeiaK! Tsemppiä nyt sen kipsin kanssa, että nilkka parantuu kunnolla. Just itse tänään mietin, kun on suurinpiirtein eka päivät ihanaa lomaa menossa, että pitää noissa pihahommissa nyt muistaa varoa nilkkojakin. Mulla kun nivelsiteet on löysät ja nyrjähdysalttiit. Ei olis, ja ei varmasti ole kivaa olla jalka paketissa näillä keleillä ja viime metreillä! Onneksi sulla tosiaan apuja löytyy :)
 
No johan oli epäonnea LeiaK!! Toivottavasti paranee hyvin. Mulla oli viime kesänä ranne kipsissä - vain kolme viikkoa - eikä siinä ollut kuin hiusmurtuma, enkä odottanut viime metreillä vauvaa, eikä sekään ollut kivaa. Saati nyt tuo!! Höh.

Morticia, juu, ei ole todellakaan kiva vaiva tuo pukamahomma, mut toivottavasti se nyt meillä kummallakin hiipuu sitten synnytyksen jälkeen :D

MUlla on tänään ollut ekan kerran supistukset hiukan kipeitäkin - varmaan edelleen harjoitussuppareita - mutta selkeästi erilaisia kuin aikaisemmin. Jos vaikka tuo D-day tästä tulisikin pikkasen aikaisemmin...
 
LeiaK - No sua ei käy ollenkaan kateeksi.Hyvä kuitenkin,että vauvalla ei kaatumisen vuoksi mitään hätää!

tete-a-tete. Osanotot täältäkin :(

Kyllä täällä on yöt heittäneet häränpyllyä.Ei saa sitten millään unen päästä kiinni, eikä löydy hyvää nukkuma-asentoa...ja nyt vielä nää helteet taas ja kaikki paikat turvoksissa.Ei kiva :( Mutta näillä mennään kun ei muuta voi.
Huomenna olis taas neuvola.Viimeksi oli kaikki ok,painoakaan ei ollut tullut sitten yhtään.Saa nähdä miten huomenna.Turvotus tuo varmasti painoon oman lisänsä.

tupuna71 38+1
 
Nää helteet kyllä tehoaa täälläkin. Oli aamulla vihdoin pakko laittaa sormus korurasiaan odottamaan hoikempaa nimetöntä, just ja just sain irti. Nyt on sellainen olo kun paketillinen nakkeja olis sormien paikalla.

Oltiin tänään melkein 6 tuntia putkeen ulkona ja vasta jälkeen päin huomasin että joku meteorologi oli varoitellut tänään poikkeuksellisen vahvasta UV-säteilystä. Käräytin tietty sääreni ja niskani, joihin en tajunnut laittaa aurinkorasvaa. Lapsen onneksi rasvasin päälaesta varpaisiin.
 
Mulla on jännä, että sormet on turvoksissa monesti aamuisin. Samoiten, kun käyn kesäisin lenkillä niin sormet turpoaa (näin on ollut aina). Mutta päivän mittaan turvotus laskee, kun vaan yritän juoda, juoda ja juoda... Minäkin sormukset otin pois, ihan vaan varolta, jos se kunnon turvotus sitten iskee. Muuten tykkään helteestä, enkä ole huomannut, että siitä mulle jotain harmia tulisi. Tosin en ole viimeisilläni raskaanakaan, vielä :)

Jännää, että monella on laskettuaika heinäkuussa. Nyt ensikertalaisena alkaa viimein kiinnostaa se loppuhuipennuskin. Jos vaan haluatte kertoa täällä, miten meni, niin mielenkiinnolla sitten luen!

Tete-a-tete, pahoittelut:hug:
Viimeyönä näin itse inhaa unta, että aloin vuotaa verta, vähän kuin silloin keskenmenossa ja hirveä paniikin tunnehan siinä tuli :( No, onneksi se oli unta ja vauvakin kohta siinä vaiheessa , että selviytymismahdollisuudet ovat jo hyvät, jos jotain kävisi. Toivottavasti pysyy matkassa loppumetreille asti :|

Kittyblue ja vauva 26+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta kotiuduttu.Kaikki ok.Hb 114,RR118/77,pissa puhdas,PAINOA tullut viikossa 1500g.Turvotuksen piikkiin laitettiin kun muuten kaikki ok.
Lähtöasemissa siellä ollaan ja viimepäivien supistelut n.15-20 min välein voi ennakoida että lähtö tulis piankin.Suosittelivat jo,että illalla kunnon löylihin ja seksiä siihen päälle jokapäiväisiksi rutiineiksi,niin saattais auttaa jos on muutenkin siinä hilkulla ;)Harmi vain kun miestä ei oikein ole seksi kiinnostanut nyt kun on jo vatsaakin.Pelkää,että vauvaan sattuu,ja toisekseen ei tällainen valas varmasti ole kovin seksikäs muutenkaan;)

Kittyblue - Täällä on jo kokemusta kolmesta eri synnytyksestä.Kaikki on omanlaisiaan.Eka kesti 13h,kaksi jälkimmäistä n.2h.Luomuna mentiin kahdessa ensimäisessä,kolmannessa kokeilin ilokaasua. Ilokaasu vei sen terävimmän kivun siitä supistuksesta.
Avautumisvaiheen koen raskaimmaksi,kun niitä supistuksia tulee tiuhaan ja tekee kipeää,mutta kun pääsee ponnistamaan niin ollaan jo voiton puolella..Jokainen kokee synnytyksen omalla tavallaan. Mulla on kaikki olleet loppujen lopuksi helppoja,tosin aika kultaa muistot. Mutta eihän synnytys koskaan ole ihan kivuton ja ihmisten kivunsietokynnys on niin erilainen.
Mulle ei kukaan ehdottanut tai suositellut ennen tuota kolmatta synnytystä mitään kivunlievitystä...enkä nuorena osannut sitä pyytääkkään.Tosin hyvin pärjäsin ilmankin.Nykyään mulla jo neuvolassa sanottiin,että jos kovasti pelkää ja jännittää synnytystä kannattaa pyytää,kun jännitys ja pelko voi hidastaa sitä synnytyksen kulkua.En tiedä sitten pitääkö paikkansa :eek:
Täytyy myöntää,että täällä ollaan aika täpinöissä,kun odotan että se synnytys käynnistyis jo:) Ei malttais enää odottaa!! Hullua sanoakkin,mutta tervetuloa kipeät supistukset ja hieman tiheämpään kiitos ;)

Tupuna71 sf35 rv 38+2
 
Supparituulia puhallellaan Tupunan suuntaan.

Vai että saunaa ja seksiä päivättäin. Huh huh! Sauna ny vielä menis, kovista löylyistä en kyllä tykkää. Ja seksi ei oo käynyt mielessä enää muutamaan viikkoon, mies kyllä varmasti olis onnesta ovaalina jos pääsis päivittäin touhuilemaan. :D Toi alakerta tuntuu ihan ilman seksiäkin hakalalta kun on suonikohju ja peräpukamat.
 
Tete-a-tete pahoitteluni!

Ihanaa - vähän viileämpi päivä!! Taisin edellisessä kirjoituksessani toivotella, ettei helteet veisi voimia.. Minulta kyllä hävisivät. Terkka käväisi kotikäynnillä, kun liikkuminen on vähän hankalaa kun mies oli vielä töissäkin, ja paineet olivat kohollaan sekä pissakin plussan puolella. Syytän itse tuota keliä, toki voihan olla että kokonaistilannekin vielä vaikuttaa asiaan.

Kittyblue ole tosiaan varovainen nilkkojesi kanssa, itselläni oli/on sama tilanne. Nilkat aivan löysät vanhojen urheiluvammojen jäljiltä ja näin pääsi käymään...

Vai vielä seksiä... Täytyy myöntää, että tässä ollaan jo useampi viikko oltu seksittömässä tilassa. Meilläkään miestä ei taida hirmuisesti innostaa ja en nyt itsekään tunne oloani kovin hehkeäksi. Toivottavasti saadaan juonesta kiinni synnytyksen jälkeen ;)

Synnytyksestä ei oikein ole kunnon merkkejä täällä päin (itseasiassa hyvä niin). Napero on kyllä raivotarjonnassa jo, mutta ei kunnolla laskeutunut. Harjoitussupparitkin on niin satunnaisia ja niitä on vähän, että ei varmaankaan vielä olla lähelläkään...

Mutta supistuksia toivottelen niitä toivoville ja itselleni toivon viileämpiä kelejä :D

Leia 38+7
 
Muksuja3, muistan kyllä että se aika alussa mateli ihan uskomattoman hitaasti. Nyt tuntuu että oikeasti tää raskausaika on mennyt kun siivillä... tähän saakka.

LeiaK, toivotaan että nuo arvot paranee. Vaikka eipä sulla mitään estettä käynnistykseenkään ole kun oot jo noin isoilla viikoilla ja vauva on "valmis". Ei se terkka sitten lähettänyt sua polille tutkittavaksi?

Mä kokeilin eilen kolmen S:n menetelmää mutta ei ihmeempää vaikutusta vielä. Tänään tosin aamuisen peitonheiluttelun tuloksena ollut muutamia hieman kipeitä suppareita eli jospa tuolla kohdunsuulla jotain tapahtuisi. Olisin NIIN valmis synnärille, vaikka siellä kuulemma onkin kuuma kun pätsissä (Kättärillä siis) ja ahdasta. Onneksi on sentään viileämpi päivä tänään.
 
Aika tosiaan mateli alussa, mutta nyt tuntuu siltä, että ENÄÄ kolme kuukautta, apua! Joskin ajallisesti sekin on aika pitkä aika, varsinkin kun ajattelee, että silloin on jo syksy ja kesä mennyt!

Morticialla jännät ajat... Onneksi vähän ilma viileni, niin vähän helpottaa. Minulle se tietää siivouspäivää :)

Lauantaina kävin hakemassa vauvatavarat siskolta ja pakettiauton perä täyttyikin niistä ihan mukavasti! Nyt ne on tuossa sisällä ihmeteltävänä :O Täytyy aloittaa pesut jostain päästä vähitellen, kaikki päälliset ja tietysti vaatteet ja pikkulelut... ja järjestellä paikoilleen. Nyt on jo selkiytynyt, että vauvanhoitokeskus tulee olemaan ainakin aluksi kodinhoitohuoneessa, jossa kaikki tarpeellinen on kädenulottuvilla ja mikä tärkeintä sieltä saa vapautettua kaappitilaa, kunhan ensin siivoan ne kaapit... Aika näyttää miten vauvan hoito järjestyy kaksikerroksisessa talossa, kun meillä yläkertaa käytetään vaan lähinnä nukkumiseen.

Hoitopöytää en varmaan tässävaiheessa edes hanki. Vauvan sänkynä toimivat aluksi vaavisänky, jonka vuokraan, ja äitiyspakkauksen laatikko tarvittaessa. Turvakaukalon telakka on myös hankintalistalla, kun meiltä löytyy siskosta poiketen isofix-systeemi autosta sekä matkarattaat jotka sopii siihen kaukaloon. Tosin rattaat siinätapauksessa jos huutiksesta löytyy edukkaasti. Kestovaippoja sisko lupasi mulle ostaa vähän niinkuin aloituspakkaukseksi muutamat, että pääsee opettelemaan ja tunnustelemaan, että onko meidän juttu :) Ja sitä pientä sälää voidetta ja pyyhettä vähän alkuun. Yritän pyrkiä siihen, että en hankkisi mitään turhaa, vaan sitten tarvittaessa. Kaupat on auki silloinkin kun vauva syntyy :) Niin, ja kyllä mun niitä vaatteita pitää mennä hiplaamaan kauppaan, kunhan saan nuo käytetyt lajiteltua :) Mutta nyt siivouksen pariin!

Kittyblue ja vaavi 27+1 :heart:
 
Ihanaa herätä vaihteeksi näin viileässä säässä. Loppuviikoksi tosin taas lämpenee,mutta ei ajatella sitä vielä.Onhan se kuitenkin kiva,että on kunnon kesäsää.Eikä se varmasti ole helppoa ole synnytyksen jälkeenkään näissä helteissä,mutta jospa tuo pahuksen turvotus kuitenkin häviäisi sen myötä.Käsiä ja jalkoja särkee,kun ne on aivan pökkelöt ja naamakin on aivan kamala!!
Mutta jotta ei ihan valitusvirreksi menis niin jotain hyvääkin.Täällä supistellaan joka päivä n. vartin välein.Eilen illalla saunan jälkeen jopa 10min välein.Eiköhän se h-hetki ole jo aika lähellä,toivon mukaan ainakin;)
Laskettuun aikaan 8pvää!!Tosin kolme edellistä on menneet hieman yli,joten katsotaan miten nyt käy.
Oletteko mammat käyttäneet sellaisia imetystoppeja,joissa on liivi samassa? Huusin huutonetistä parit sellaiset edulliseen hintaan.Eivät ole vielä tulleet,mutta innolla odotan että tulevat ja toivon,että ovat hyvät käyttää.Ja aikaisemmin ostin kantoliinan,missä vauvaa voi kantaa mukana. Pian pääsee testaamaan:)
Entäs imetysliivit??Morticia suosittelikin jotain merkkiä aikaisemmin,mikä se mahtoi olla?Yhdet urheilumalliset ostin valmiiksi laitokselle menoa varten.Ovat venyvää mallia,joten sopivat hyvin kun maito nousee rintoihin.Mutta muutamat kivemman näköiset ja hyvät käyttää haluaisin myös!
Jännää...kukahan meistä jakautuu ensimäisenä!?Täällä on monella jännät paikat!!!

tupuna71 huomenna rv 39.
 
Ihanan viileää on kyllä, meillä mittari näyttää +17 ja on pilvist mutta ei sada. Tykkään! Yöllä en saanut siltikään nukuttua vaikka välillä meinas vähän jopa palella pelkällä pussilakanalla, on tuo lantionseutu sen verran kipeä ja supista aina kun liikahtaa.

Mulla on ollut sekä Glamourmomin että HenkkaMaukan toppeja. Hintaero on valtava mutta mielestäni kyllä laatuerokin. Tykkään noista Glamourmomeista valtavasti ja yritän pari sellaista hankkia lisää. Ainoa ongelma niissä on että koot XL ja L jotka menee mulle muuten on liiviosaltaan isoja kun imettäessäkin mulla oli vaan C/D-kuppi. Mutta kun ovat niin napakat niin ei se haitannut käytössä yhtään, vähän piti vaan etsiä välillä sitä imetysreikää liiviosasta. Eilen tilasin vielä pari FancyMom-merkkistä toppia jotka vaikuttaisivat olevan samansorttisia kun nuo Glamourmomit. Tykkäsin käyttää toppeja esim. nukkuessa ja kesällä sitten pelkkänä imetysvaatteena. Viileämmät kelit mentiin sitten imetysliiveillä ja -paidalla.

Ne liivit mitä suosittelin oli merkiltään Bravado Body Silk Seamless, itsellä on nyt kolmet sellaiset. Yhdet pakattuna sairaalakassiin mukaan, siinä maidon noustessa kun pitää olla toooosi mukavat eikä yhtään mistään painavat liivit kun ainakin mulla rinnat oli tosi arat. Ajattelin kyllä ostaa myös muutamat oikeasti nätit liivit, esim HotMilkin, maksavat vaan maltaita.

Mä himoitsen edelleen synnärille mukaan tuota ihokontaktituubia, vaikuttaisi kätevämmältä kun kantoliina. Mietin voisko sellaisen ommella ihan itse, tuubihan se vain on.....
 

Yhteistyössä