40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Lämpimät onnittelut, Ollakovai...? :flower: Ihana uutinen! Nauttikaa uudesta elämänvaiheesta ja pienestä nyytistänne.

Tuuliannaliinalle puolestaan onnittelut aivan uskomattoman hienoista luvuista! En tiennyt että 40+-ikäinen voi edes saada noin hyvät luvut. Nyt vain nauttimaan raskaudesta!

Iinekselle tsemppiä punktioon, toivottavasti kaikki on OK!

Mukavaa päivänjatkoa toivottelen tuolta kuumeilijoiden puolelta!

Jimima (toivottavasti kohta taas plussakerholainen *fingers crossed*)
 
Onpa täällä hiljaista...

Onnittelut Ollakovai...? :flower:

Nyt vaan ON: Tiistaina tuli käytyä siellä lisätutkimuksissa. Heti alkukeskustelussa kätilön kanssa sanottiin, että koska ultrassa on ollut kaikki hyvin ja jos edelleen tyyppi vastaa viikkojaan eikä mitään erikoista näy, punktiota ei välttämättä edes tarvitse tehdä. Jatkoa seurattaisiin sitten vaan ultralla. No, kaikki oli ultrassa edelleen mallillaan ja tyyppi vastasi päivälleen viikkojaan. Halusin kuitenkin että se punktio tehdään, koska itseni tuntien olisin sitten jäänyt sitä vielä miettimään loppuun saakka, että onko siellä tosiaan asiat kunnossa. Halusin siis varmuuden asiaan. Toimenpide ei ollut oikeastaan sen kummempi, kun verikokeen otto, tosin vatsasta. Ei siis sattunut tms. Kaikki sujui siinäkin hyvin, eikä mitään kipuja tai vuotoja ole tullut jälkikäteenkään. Nyt sitten odotellaan niitä tuloksia. Saattavat tulla aika piankin, koska kaikkia mahdollisia ei ole näytteestä kuulemma tarpeen tutkia.

Tänään mulla oli toinen neuvolakäynti sekä neuvolalääkäri. Neuvolassa ne perus paino, verenpaine, hemoglobiini. Neuvolalääkärikäynti oli ihan turha, ei nähnyt tarpeelliseksi tehdä sisätutkimusta kun juuri edellis päivänä on ultrattu. Samaa mieltä kyllä olin. Lääkäri oli vielä reilun puoli tuntia myöhässä, joten ihan turhaan tuli siellä sitten käytyä istuskelemassa.

Tälläsiä tänne, mites muille?

Iines 15+2
 
Anteeksi alkuun, ON vuodatus tulossa...
Täällä toivutaan pikku hiljaa alku viikon shokista...:(
Ajateltiin käyttää myös julkisen tarjoama RU vaikkakin käytiin jo yksityisellä. Soittelin sitten Kättärille ja varsikin aikaa kun totesivat että voidaan sitten samalla ottaa kotrolli käynti infektioriskipotilaille... Perus seuranta, olet varmaan jo alkuraskaudessakin käynyt siinä...
SIIS MiKÄ JA MISSÄ!!!
Sain tietää että ilmeisesti kannan ESBL-sairaalabakteeria!!
Mulla oli 2010 todella raju virtsatieinfektio, elämäni ensimmäinen ja sen yhteydessä bakteeri on löytynyt. Silloinen lääkäri unohti sitten kertoa mulle asiasta!!! Silloisen antibioottikuurin jälkeen mun olisi pitänyt käydä kontrollissa ja nyt myös heti alkuraskaudessa.
Bakteeri on saattanut poistua tai sitten ei. Sen olisi voinut myös hoitaa Ab-kuurilla, mutta ei tietenkään nyt.
Riskejä tässä matkan varrella olisi voinut syntyä esim jos olisi ollut tarvetta Ab-kuurille, suurin osa ei toimi.
Raskauteen/sikiöön ei pitäisi olla suoranaista vaikutusta, tulevaan synnytykseen ja sairaalassa oloon kylläkin. Samoin jos saan jonkin Ab-kuuria vaativan pöpön.
Pieni toive olemassa etten ole enään kantaja. Kättärille käynti on nyt 21.5.
Että tällaista tänne, voitte uskoa että kiukuttaa enkä varmaan jätä asiaa tähän. Sielläkin vti hoitanut lääkäri tulee kyllä saamaan aikamoisen reklamaatiot,mur!!
 
ChocolateBox ihan uskomatonta, että lääkäri on unohtanut kertoa :O Varmasti kiukuttaakin ja kannattaa kyllä tehdä asiasta valitus. Toivottavasti se pieni toive toteutuu ja et ole enää kantaja. Voimia.

Sitten taas ON: Se odotettu puhelu tuli: meille tulee terve tyttö!!!! :heart: Häly oli siis väärä. Ihan uskomaton tunne, kyllä siinä itku pääsi kun kätilö tiedon kertoi. Tuntui kun painava taakka olisi yhtäkkiä nostettu niskasta. Josko nyt voisi jo hiljakseen alkaa nauttia ja iloita tästä raskaudesta. Alku meni niitä vuotoja murehtiessa ja sitten tulikin ne seulaverikokeitten tulokset. Eli tähän asti on oikeastaan ollut vaan pelkkää murehdittavaa. Nyt on niin onnellinen olo, etten voi tätä sanoin edes kuvailla.

Mun poikaolo ei sitten pitänyt paikkaansa. Olin ihan varma siitä että tämä tulokas on poika, koska alkuraskaus on ollut ihan samanlainen kun esikoista odottaessa, joka on siis poika. Ei mitään pahoinvointeja tms. Raskausoireetkin alussa oli ihan yhtä minimaaliset kun esikoista odottaessa. Niin vaan pääsi kätilö tiedolla yllättämään ja tää on todella iloinen yllätys. Mä olenkin vähän kaivannut itselleni kaveria noihin kukkahommiin ;)

Onnellinen Iines 15+3
 
  • Tykkää
Reactions: oliivitar
ChocolateBox toivotaan ettet ole enää kantaja, uskomatonta huolimattomuutta lääkäriltä :(

Iines ihana kuulla, että kaikki on hyvin :) ja onnea tytöstä!

Täällä pikkupoika masussa aina välillä riehaantuu, että oikein itsekin säikähtää, että mikäs siellä nyt tuolleen... :D

Nyt huomaa ettei enää joka päivä paniikinomaisesti laske mones viikko ja päivä on meneillään, pitää ihan miettiä missä mennään.

24+3 :)
 
Isosti onnea Ollakovai! Ihanaa varmaan olla pikku nyytti kainalossa!

Chocolatebox: olipa tosiaan törppö lääkäri! Olisin itse ihan hermona moisessa tilanteessa, toivottavasti siellä on kaikki hyvin ja bakteeri kadonnut!

Iines: mahtavia uutisia, paljon onnea! Voin kuvitella että oli helpottava puhelinsoitto. Mitä tuumaat siitä, että tulee tyttö pojan sisareksi? Kyselen kun itse huomaan ajattelevani aika paljon tulevan lapsen sukupuolta. Kumpi tahansa on enemmän kuin tervetullut, mutta jotenkin jännittää, että mitäs jos se onkin tyttö, kun on ennestään poika niin tuntuu, että pojat jotenkin 'tietää', vaikka tokihan ovat yksilöitä kaikki.

Mulle on tullut nyt muutama ärsyttävä oire, vihdoin viimein. Ensinnäkin, helkkarin helkkari, suonikohjut polvitaipeisiin. Esikoisenkin kanssa tuli, mutta vasta joskus ihan lähellä synnytystä. Harmittaa kun on kesä tulossa ja kaappi täynnä polvipituisia mekkoja... Nää on kyllä niin rumat, etten kehtaa pitää mitään polvitaipeita paljastavaa. Eivät vaivaa mitenkään, onneksi. Ja esikoisen myötä lähti samantien pois. Mutta tietääkö joku pääsisikö näistä jotenkin eroon jo raskausaikana?

Toinen esikoisen odotusajalta tuttu vaiva on päänsärky, jota oli viikkoja putkeen silloin ja nyt on myös jomottanut jo monta päivää. Inhottavaaa, särkylääkkeitäkään en viitsisi pahemmin napsia. Etenkin jos jää yöunet yhtään lyhyiksi niin takuuvarmasti jomottaa, jos ei jomota jo valmiiksi. Eilen olin ystävän kanssa leffassa ja illallisella ja tulin kotiin vasta juuri enne puolta yötä ja vaikka oli ihana ilta, olin niin väsy, että purskahdin samantien kamalaan itkuun kun mies tuli halaamaan. En pysty valvomaan nykyään yhtään.

Muuten menee hyvin ja ihana kun on vihdoin lämmintä!
 
Kylläpä nyt tarkenee :D

Kiitos maria-73 ja Tuulis :)

Tuulis kyseli mielipidettä siitä, että saadaan tyttö. Meillä oli miehen kanssa salaisena haaveena tyttö. Toki tietysti poikakin olisi ollut erittäin tervetullut. Lopun viimeksi kuitenkin niin, että olipa kumpi vaan, kunhan olisi terve. Oikeastaan siitä asti, kun meillä toivetta toisesta lapsesta on ollut, ollaan "vitsailtu" että kyllä mä tarvisin itselleni kaverin noihin tyttöjen juttuihin, kukan istutuksiin ym ;) Esikoinen on kyllä niin poikamainen poika, että sitä ei tosiaankaan kiinnosta katsella mitään nättejä kukkia jne, mutta jos vaan on joku auton rassaus tai rakennushomma käynnissä, menee kiireesti sinne "autteleen". Toki tietty lapset yksilöitä on, voihan sieltä tulla joku poikatyttö, joka on kolmantena siellä vasaroimassa ja mä edelleen istutan kukkani yksinäni :LOL:

Vatsa tuntuu nyt kasvavan ihan hurjaa vauhtia ekaan raskauteen verrattuna. Nyt maha on ehkä samoissa mitoissa, kun esikoisesta oli ehkä jostain rv25 alkaen. Napakin on jo alkanut muuttua, mitä esikoisesta oli vasta loppumetreillä.

Aurinkoisia päiviä kaikille,
Iines 15+6

muoks vielä: tää maha on kyllä ihan eri mallinenkin kun esikoisesta, kertokaas onko ne tyttö- ja poikamahat oikeesti eri malliset? Kun ainakin vanhemmat ihmiset tietää heti vatsan muodosta kumpi on tulossa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Iines tytöstä ja helpottavasta tiedosta että kaikki on hyvin.
Tuuliannaliina täällä ollut myös koko ajan päänsärky, välistä enemmän ja välistä vähemmän :/
Suonikohjuihin auttanee varmaankin tukisukit, mitkä ei tosin näillä säillä houkuta.

Huomena olisi sitten julkisen puolen RU. Ihanaa nähdä taas pikkuinen ja sitten vähemmän ihanaa on keskustella siitä ESBLsstä. Niin ja testit tietty. Peukkuja saa siis pitää.

Mukavaa viikkoa kaikille :)
 
Miten meni ChocolateBox ultra? Mulla on huomenna alkuraskauden ultra. Jännittää. Meillä on huonoa kokemusta. Viime kesällä ultrassa ei ollutkaan ketään kotona, oli mennyt kesken. Nyt toivotaan parempaa tulosta. Miestäkin ahdistaa selvästi huominen. Oireet on kyllä ihan eri verrattuna siihen edelliseen. Nytkin voisin vaan nukkua ympäri kellon, ja nukuinkin.

Huomenna olisi omien laskujen mukaan 7 +0.
 
Miten meni Esteri1 teillä ultra, toivottavasti kivasti ja pikkuinen kyydissä <3
Meillä eilinen ultra meni kivasti. Hippunen oli hyvin yhteistyökykyinen ja oli taas niin ihana nähdä häntä <3
Sielä molskittiin, vilkutettiin, juotiin, imettiin peukkua ja pyörittiin. Kaikki oli niin kuin pitää. Ja meidän lääkäri oli aivan ihana Kättärillä :) Otti niin kaikki löysät pois tuosta bakteeri-pelosta,huh.
Sanoi että hyvin todennäköistä etten ole enää kantaja (nyt se testattiin, tulokset saa ensi viikolla) ja jos olen, ei normaaliin elämään vaikuta milleenkään. Ei ole helposti tarttuva jos vain huolehtii hyvin käsifygieniasta. Synnytykseen ei vaikuta ja vauvvaan ei voi tarttua. Synnärillä vaan joudun omaan huoneeseen.
Ja tietty toivon että en olisi enää kantaja.
Tässä muutama kuva;


Isoveikka oli ihana kun näki kuvan, totesi "hän vilkuttaa mulle" ja sitten O vilkutti kuvalle takaisin <3
Huomenna ylittyy puoliväli, jeeee!
 
  • Tykkää
Reactions: oliivitar
Chocolate Boxille ja Esterille onnea hienoista ultrakuulumisista! Onpas söpö veitikka tuo Chocolate Boxin pikkuinen.

Täällä ei mitään ihmeempää paitsi päänsärkyä päivittäin ja suonikohjujen takia olen alkanut käyttää tukisukkia aamusta iltaan. Ei niin kivaa näillä keleillä, mutta pitäisi pysyä aisoissa näillä, ts. ei levitä. Mun äitini vitsaili, että olisi kantsinut miettiä raskauden ajankohta tarkemmin, jos on kohjuihin taipumusta (meillä on molemmilla, mulla kyllä vaan raskauden aikana..).

Mutta kyllä on ihana että on kesä!

Ja mä sain kans dopplerilla sydänäänet kuuluviin pari päivää sitten, jee!

Se neuvolatädin vaihtaminen tuntuu aika ylivoimaiselta, kun osastonhoitajaa, jolta pitää kysyä lupa siihen, ei saa millään kiinni. Olen soittanut lukemattomia kertoja, lähettänyt s-postia vastauspyyntöineen ja ei kun ei. Aika ammattitaidotonta touhua minusta. Varasin kuitenkin ajan sille jolle haluan vaihtaa ja olen ajatellut, että jos ei osastonhoitajasta kuulu niin ei voi mitään, sitten vaihdan vaan omin lupineni (vaikka en tieäd onko tämä ihan mahdollisesti, kun mun tiedoissa terveydenhoitajaksi on tietysti nimetty se alkuperäinen...)
 
Tuuliannaliina mulla on sellanen ymmärrys että nykyään saa itse valita neuvolan ja neuvolatädin. Näin ainakin täällä pk-seudulla.
Me kun aikoinaan muutettiin, jatkettiin vanhassa neuvolassa ja vanhalla tädillä vaikka ei virallisesti kuuluttu sen piiriin.
Täällä odotellaan nyt labratuloksia siitä ESBL-bakteerista... :/
Ens viikonloppuna olisi sitten lähtö Turkkiin viikoksi. Ihanaa päästä lomalle ja lämpöön :)
Kysymys; kuinka on uimisen kanssa...Esikoista kun odotin en muistaakseni juurikaan uiskennellut mutta nyt ajattelin että vois välistä kivasti viilentää.
Oottekos uiskennelleet ja onko siinä mitään riskiä?
 
Mun käsittääkseni kanssa ihan ilmoitusasia, jos haluaa vaihtaa. Sen kun menee seuraavalla kerralla toiseen neuvolaan.

Chocolatebox ainakin mitä voi päätellä raskaana olevien naisten määrästä uimahallissa ei asiassa ole ongelmaa. Merivedestä en osaa sanoa. Järvessä jo pulikoin. Oli lämmintä :) Hauskaa lomaa! Itselläni on kesäloma vasta elokuussa ja reissu tiedossa silloin.
 
Moikka

Mä olen tätä neuvolanvaihtoa kysynyt useamman kerronta sekä neuvontapuhelimesta (asun pääkaupunkiseudulla) että neuvolakäynneillä ja joka kerta on sanottu, että mun pistää soitta osastonhoitajalle ja kysyä lupa ja se on kuulemma yleinen käytäntö. Niiden tarvii vähän tietää miksi vaihtaa ja seurata tuleeko jollekulle liikaa asiakkaita jne. Mutta kun sanoin, ettei tätä osastonhoitajaa vaan saa millään kiinni niin neuvolassa pyöriteltiin myötätuntoisesti silmiä ja sanottiin, että tiedetään, tuttu ongelma, lähetä sähköpostia. Minkä teinkin, mutta ei tule vastausta. Mua ärsyttää niiiiin tällaiset henkilöt, jotka ei hoida hommiaan, tekisi mieli melkien soittaa ja valittaa jonnekin Tän osastonhoitaja on kuitenkin ihan netissä ja vieressä kehoitus, että ota yhteyttä. Joo-o.

Harkitsen pitäisikö mennä yksityiselle rakenneultraan, kun se sattuu kesäkuun lopulla, jolloin ollaan jo mökillä monen tunnin ajomatkan päässä. Toisaalta tuntuu, että luottaisin enemmän julkisen sairaalan kokeneisiin ultraajiin kun pikkukaupungin gynekologiin. Rakenneultroja tehdään nimittäin varmaan tosi vähän yksityisellä, ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Helsingissähän on monta kuuluisaa gynekologia, joilla käydään 4d-ultrissa, mutta en usko että tilanne on maakunnissa ihan sama. Mielipiteitä?

Tuulis ja pikkuinen 15+4

Neuvolaa saa sen sijaan käsittääksein vaihtaa omin luvin, jolloi tätikin tietty vaihtuu. Mutta kun mä en halua toiseen neuvolaan kun tämä on kätevästi tässä ihan vieressä. Etenkin kahden lapsen kanssa se on mielestäni iso plussa.

Uimisesta: yleensä siitä ei kait ole vaaraa, ennen ihan loppuraskautta, jolloin kohdunsuu on mahdollisesti jo vähän auki ja bakteeririski olemassa. Yksi terveydenhoitoalan ihminen sanoi mulle kyllä keskenmenon jälkeen, ettei välttämättä suosittelisi uimista, koska siinä kohdistuu kova paine vatsaan. Siis veden alla kait. En ihan ymmärtänyt. Itse uin esikoisen kanssa, mutta aika pian alkoi sattua vatsaan, jotenkin supistuksenomaisesti, joten lopetin. TÄnä kesänä olen ajatellut pulikoida mökin järvessä ja ulkomaanmatkalla mutta en varsinaisesti missän uimahallissa käydä.

Mulla kuuluu nyt sydänäänet dopplerilla, mikä on tosi huojentavaa. Liikkeitä ei kyllä tunnu veilä yhtään. Maha sen sijaan on aikalaisen iso, nyt on jo puolitututkin kysyneet että olenko raskaana.
 
Moi taas täältäkin!

Onnea ChocolateBox ja Esteri hyvistä ultrakuulumisista!

Tuulis tosta ultrasta: täällä pikkukaupungissa ei tehdä mitään ultria (np tai rakenne) neuvolassa tai yleensä terv.keskuksessa, vaan ne nimenomaan tehdään yksityisellä lääkäriasemalla ostopalveluna. Mullakin molemmat ultrat on läheisen ison kaupungin Terveystalolla. Näin on käsittääkseni monessa muussakin pienemmässä kaupungissa. Eli jos sun mökkipaikkakunnan lähellä on joku isompi kaupunki jossa yksityinen lääkäriasema, sieltä vois kannattaa kysellä.

Uimisesta mulle sanottiin esikoista odottaessa että ei ole esteitä, ellei tosiaan kohdunsuu ole auennut.

ON: Enää harvoin tulee kuunneltua dopplerilla sydänääniä, kun sitä pientä "muljuamista" tuolla vatsassa tuntuu päivittäin moneen otteeseen. Edellis iltana kuulostelin ekan kerran pariin viikkoon, sitä ennen joskus ennen sitä punktiota. Siellä punktion yhteydessähän pääsi viimeksi kurkistaan ultralla :) Ensi viikolla olis taas neuvolakäynti, rakenneultra mullakin sitten vasta juhannuksen jälkeen.

Kuinka usein muilla on niitä neuvolakäyntejä? Mulla tää on jo kolmas kerta, viimeksi oli se neuvolalääkäri. Kun olen kuullut, että niitä neuvola käyntejä on vähennetty, mut ei nyt ainakaan vielä siltä tunnu. Vai väheneekö ne sitten ton puolivälin jälkeen vasta?

Iines 17+0
 
Moi jälleen pitkästä aikaa kaikille :)!

Porukka senkun kasvaa, ihanaa että tulee lisää uusia.

Minäkin olen käynyt lueskelemassa juttuja säännöllisesti mutta omat kirjoittelut jää kiireessä välillä vähemmälle.
Taisin viimeksi kirjoitellessani käydä valittelemassa jalkakipua joka silloin tutkittiin ja onneks mitään tulppaa ei löytynyt.
Vaivoja tosin on ollut koko ajan ja tämä mamma on turvonnut kuin possu :/. En näköjään saa itteeni kuriin tuossa syömisessä.

Onko teillä muilla ollut hengenahdistuksen tunnetta raskauden aikana/mahan kasvaessa?
Mulla sitä on välillä ollut (niinkuin silloinkin oli kun jalka oli kipeä) ja toki aina hiipii pelko mieleen jostain veritulpasta..
Heräsin viime yönä aamuyöstä jälleen siihen oloon ettei henki kulje kunnolla ja sydän hakkasi kovaa, säikähdin tietty ja huolestuin joka ei varmasti helpottanu oloa. Nyt sitten koko päivä on mennyt hönkäillessä/henkeä syvään vetäessä ja sydänkin tuntuu lyövän nopeammin.
Onko teillä muilla vastaavia vaivoja tai kokemuksia? Vai olenko mä ainoa vaivanen tällä saralla? Ja voiskohan tuo vauva jo painaa jotain joka aiheuttaa esim.hengenahdistusta?

Tuosta uimisesta joku kyseli..mulle neuvolalääkäri suositteli uimista eikä maininnut mitään riskeistä?! Oisko sitten kiellettyä loppuraskaudesta?

Sisso + mökö rv 26+1
 
Sisso mulla oli joitakin viikkoja sitten hengenahdistusta ja neuvolatäti sanoi että saattaa johtua kasvaneesta verimäärästä. Loppupäässä kyllä sitten varmaan ahdistus johtuu tilan puutteesta :) Ja nythän myös järkyttävä siite/ katupölymäärä voi sitä aiheuttaa.
 
Minä luin tuosta hengenahdistuksesta, astmaatikkona kun aihe kiinnosti, että happea myös kuluu enemmän, siksi voi ahdistaa. Tän astman takia aion kyllä uida päivittäin jos vaan voin, pitäisi olla hyväksi sekä keuhkoille että vauvalle. Uimahalli meillä on naapurissa.

Esteri1 7+3
 
Onnea ChocolateBox ja Esteri1 ultrakuulumisista :)
Minulle myös kätilö sanoi uimisesta, ettei ole mitään haittaa, lähinnä kyselin kylmässä vedessä uimisesta, kun täällä ei vielä niin kovin lämmintä tuo vesi ole.

Äitiyspakkauksen sain tällä viikolla, ennen kesälomaa on 17 päivää töitä.

Harvemmin tulee täällä palstalla käytyä näin kesä aikaan ja meille tuli torstaina koiranpentu, niin sen kanssa touhutessa menee aika.

26+5 :)
 
Onnesta mykkyrällä ilmoitan, että meille syntyi poikavauva 29.5.14 iltamyöhällä, painoa 3,8kg ja pituutta 51cm! <3 Synnytys käynnistettiin ballongilla keskiviikkona 28.5., mutta 46h meni ennen ensi parkaisua. Koville otti, mutta nyt on kaikki kivut, säryt ja pahoinvoinnit unohtuneet!! :)
Eilen kotiuduttiin ja kyllä on tyytyväinen pojanpallero! <3

Onnea kaikille masun kasvattajille ja vauvautuneille! :)

Aurinkoista kesää toivotellen,
-julianna ja vauva 4pvää
 
Ihan hirveästi onnea julianna40 koko perheelle! :flower:

Itsellä on tuohon vielä reilusti matkaa. Tänään 8+0 ja pahoinvointi huipussaan. Naama on tosi vino. Torstaina olisi vuorossa myös eka neuvola, joka sekin jännittää.
 

Yhteistyössä