40+ so what wol.13

Uusi hgc tulos saatu, 321, eli keskenmeno kai se sitten on. Tai sitten se kohdunulkopuolinen, mutta kuivuu itsekseen pois. Klinikalla olivat sitä mieltä että varhainen keskenmeno. Nyt huilitaan ja pidetään hoidoista taukoa hetki, huhtikuussa ajateltiin yrittää uudestaan. Tsemppiä kaikille ja plussa puhureita! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka

Nipsulle pahoittelut! Voi kurjuus, miten huono tuuri. Toisaalta parempi että meni heti kesken eikä myöhemmin kun raskaudesta on jo ehtinyt oikeasti alkaa iloita. Varmaan hyvä idea pitää vähän taukoa ja sitten kevään kynnyksellä uusi yritys.

ON: gynellä käyty ja jeeeeeeeeeeee, tuleva ovulaatio bongattu!!! Olen niiiin iloinen tästä, kun olin aika varma ettei imetyksen takia sellaista ilmene. Mutta näin itsekin ultrassa, että munarakkula oli jo aika iso ja gyne sanoi, että tod näk perjantaina irtoaa, että peitot heilumaan vaan. Pe on täsmälleen puolivälissä normaalia kiertoa, eli hyvässä kohtaa. Sanoi että se kuuden viikon taannoinen kierto oli varmaankin ovuloimaton ja että imetys tosiaan joillan torpedoi ovulaation. Sanoi myös, että joskus se häiritsee raskautumismahiksia, vaikka menkat olisi käynnistyneet ja ovuloisi, liittyi jotenkin keltarauhaseen.

Sitten kyselin yleisemmin nelikymppisten mahiksista ja sanoi, että siinä missä kolmekymppisen munasoluista 50% on huonoja (!), nelikymppisen on muistaakseni 70%. Ja että inseminaation onnistuu n. 25% nelikymppisistä. Mutta edes kaksikymppisen munasoluista ei ole edes puolet ookoo, mikä oli ainakin itselleni yllätys.

Lisäksi hän sanoi, että vastikäinen onnistunut raskaus on suotuisa uutta raskautta ajatellen, koska raskaudenaikaiset hormonit kuulemma hoitavat munasoluja. Summa summarum neuvoi, että kokeilkaa muutama kuukausi ja jos ei tärppää, lopeta imetys kokonaan ja jos ei sittenkään tärppää tule käymään uudestaan (ajatuksena kait jotain hormonihoitoa tms). Eli eikun peitot heilumaan ja peukut pystyyn!

Sanoi muuten myös ettei kehottaisi testaamaan usemmmin kuin kerran vrk, koska ei kuulemma hoidoissakaan testata. Ja aamupissa on ainakin digin suhteen ok ovistestille. Mä toivon kyllä kovasti näkeväni sen hymynaaman ovistestissä kohtapuoleen!

Kysyin siitäkin että onko parempi peuhata joka päivä vai joka toinen päivä ovulaation aikoihin ja sanoi, että että joka toinen päivä pitäisi riittää mutta joka päiväkin saa ;). Kuulemma on hyvä että peitot heiluu jo ennen ovulaatiota, koska simppoja kannattaa olla varastossa ovista odottelemassa.

Nyt pikku parkuu tässä vieressä, joten moikat!
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
No niin kp1. Ihan selvää yritystä oli, tuntemukset olivat vahvoja ja o-mittarikin helotti punaisena koko loppukierron. Jos ei nyt natsannut, niin ainakin sai toivoa ettei siellä ihan kuollutta ole.

Tuuliannaliina mielenkiintoinen tuo 70% huonoja. Se tarkoittaisi että jos vuoteen osuu vielä ovuloimattomia kiertoja ei montaa hyvää munasolua osu kohdilleen olettaen, että joka kierron pääsisi yrittämään edes. Mutta ei luovuteta liian helpolla :vampire:
 
Tervehdys,

Täällä ollaan oltu sitkeässä flunssassa, nyt alkaa vihdoin viikon jälkeen helpottaa. Meillä jäi yritys tällä kierrolla väliin, vaikka tänää kait vielä olisi ihan hyvät mahdollisuudet. Yllättäen tuntuu helpottavalta ettei tarvitse ryhtyä jännäämään. Tauko siis, vaikka osin onkin sairastelun pakottama, lienee kuitenkin se oikea tie juuri nyt.

Mun piti tuohon ovistikutteluun tulla kommentoimaan, että mulla ilmeisesti se hormonihuippu kestää epätavallisen pitkään ennen ovista. Viime vuoden tikuttelujen perusteella ovisplussa (digi CB) tulee suhtsäännöllisesti kp 11, mutta varmistustestailuilla bongasin plussan muutaman kerran myös ekaa ovisplussaa seuraavana päivänä. Mä olenkin tullut siihen tulokseen, että meillä yhdynnät on osunut vähän liian aikaiseen (eka ovispäivä ja sitä seuraava). Ainakin raskaus alkoi heti kun rytmi korjattiin niin, että peitot heiluu vasta toisena ovisplussa- ja sitä seuraavana päivänä (kolme päivää peräkkäin kun ei meillä kyllä onnistu millään :p ). Siittiöiden sanotaan kyllä säilyvän päiviä yhdynnän jälkeen, mutta kait siinäkin on eroja... No otos on aika pieni, että tiedä häntä sitten onko tässä perää :confused:

Mä muuten testaan aina iltapäivisin. Mulla lounaan ja kotimatkan+tyttären koulubussin odottelun väliin jää sopivasti neljän tunnin tauko ihan huomaamatta. Aamuisin mä en kyllä testaamaan ehtisivät.

Greippimehustakin vielä, mulla mehukokeilun kanssa kävi niin, että ovislimat hävisi kokonaan ja muutenkin oli koko kierron kuivuusongelmia. Ilmeisesti olen sen verran perushapan ihminen että lisä vei liiallisuuksiin :p Jälkeenpäin sitten lueskelin, että kaikille tuo greippi ei tosiaan sovi. Harmi sinänsä mä rakastan greippiä ja se kuuluu mun vakio viikonloppuaamiaiseen.

Mitäs muuta, halaukset kaikille kuukautisten yllättämille :hug: ja Nipsulle erityisesti, inhottavaa kun tuollain haamuilee nuo hcg arvot. Rentouttavaa taukoilua, nautiskele muihin asioihin keskittymisestä :hug: Tuuliannaliinalle kiitokset gynen tietojen jakamisesta.

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Torstai 20.02.2014

nimi / ikä........................kp...................yrityskerta

PippuriPiia-70 (43)............40kp /26-28...........yk
Minttu71 (42)...................28kp/30...............yk
Vauvahaaveita (40)............4kp /28..............6yk
Marza (43)........................1kp /30...............yk
Esteri1 (40).......................2kp /28................yk
Tintti-Tiivari (43)..............--kp /20-27...........yk
Fiialiia (40+)....................49kp /25-39...........yk
Tuuliannaliina (--).............13kp /-- ...............yk
Tyydeli (40)......................7kp / 28-30.......11yk
Äiti seiskanelonen (40)......7kp / 28...........20yk
Nipsu74 (39)...................--kp /29-30...........yk
Vesipossu (--)..................2kp / --...............yk
Fleur (39).......................14kp / 26-27 .......6yk
Memmu05 (40)................--kp /23-33..........yk
Bugsy (43).....................--kp /28-31..........yk
SoturiPrinsessa (43).........--kp /25-29..........yk
Jadee (39).....................--kp /26...............yk
Tiuku74 (39)...................--kp /-- ..............yk


Uudet Tervetulleet =)
Piksukka (39)...................4kp /-- ..............yk


Piinailupäivät:
Minttu71 ................dpo 14


Plussanneet: :heart:
Saana72 - 02/2014


Taustailijat:
Susseli72 (41)


Fertility Calendar Tool | babymed.com


"All will be well as long as we do our best"
 
Viimeksi muokattu:
voi herranen aika miten mulla on paha olla mur mur....... siis sinun puolestasi rakas.
Siis oikeasti tuo sun tilanne on niin käsin kosketeltavissa.....
Niin avoimesti kun tunteistasi kirjoitat.Voi kun en ole edes lähelläsi olisin varmasti kaulassasi kiinni ja tukenasi sen mitä voisin vaikka se ei sitä takaisin tuo minkä puolesta olet elänyt ja minkä puolesta nyt pahaa oloa kärsit...voi rakas ystävä :hug:
Kiitos siulle ihuna:heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Marza1970
Voi ei Äiti seiskanelonen... Makuasioista ei tosiaan voi kiistellä. Harmi kun ei maistunut. Oisko ollu maanantaikpl? Vähän pehmeä pitää hedelmän olla, kun päältä painelee. Pomelossahan on julmettu kuoriminen. Mä kuorin pois kaikki lohkoistakin, eli kerään lautasellisen täyteen hedelmänlihaa ja pistelen esikoisen kanssa menemään. Mies ei tykkää. Mutta siis tällä hedelmällähän ei välttämättä ole mitääään tekemistä raskautumisen kanssa. Maistuu vain vähän greipille. Että älkää muut suotta kaupasta niitä roudatko.... :O

Ja joo, kyllä mäkin ennemmin luulen, että siitä 1. vuotopäivästä laskeminen on oikea tapa mulle, eli tänään kp7. Mutta jotta ei mene ovis ohi, niin tikuttelen harvakseltaan varmaan huomisesta lähtien. Ja ei tosiaankaan ole mitään limoja, kun hädin tuskin menkat loppuneet. Nää onkin kivoja tällaiset 10päivän tuhru-valu-tuhru menkat!!!

Ja mur-mur, minä en sinua enkä tarinaasi tunne, mutta VAU!! -30kg painon pudotus, siitä sietää onnitella!! Ja silloin saakin jo oikein urakalla mennä ostelee uusia vaatteita!! Kun kohta tulee jo kevätkin. Ja kesä! =)
Kiitos Tyydeli:heart:
Olin 3.12.2013 vatsalaukunohitusleikkauksessa(ns. laihdutusleikkaus)
Sitä ennen oli tiukka 5vko:n 1000kcal dieetti, jolla painoa putosi reilu -12kg
(2012 laihduttelin jo -16kg)

Vielä olisi n. 28-29kg ylimääräistä, painotavoite on 80kg..mikä ettei vielä alempikin mutta vähintään tuo 80kg.
 
kp 1

eli taas tuli tarkalleen mulla täti kylään.On se kumma että kierto pelaa aina säännöllisesti mutta taitaa ikä olla jo mulla se este tähän projektiin!!!!!
Tai sitte yllärinä kun ei odota tulis se ihana uutinenvielä joskus.
 
Tyydeli: Ihan mielenkiinnosta ostin, tykkään koittaa uusia juttuja. Vielä koitan tuota hunajapomeloa kun otin viimeksi mukaan ihan vertailun vuoksi (se toinen oli joku jaffa) :D
Mulla olikin tänään kp7... olen epähuomiossa kaikkialle toitottanut väärää päivää .... labraankin eilen sanoin et kp7. No onneksi laskin näin päin väärin...eilinen verikoe oli otettava kp4-7, eli sit osuis haarukkaan kuitenkin.

Tuuliannaliina: Että jos olis 4 follia(munasolua) ovulaatiossa irtoamassa, niin sitte 1 niistä olis hyvä ja 3 huonoa. Kelpaa mulle :p Lugesteron lääkityksen (keltarauhaslääkitys) minäkin sain loppukiertoa (kiinnittymistä) tukemaan (en siis ole imettänyt lähiaikoina). Mutta ei oo auttanut ainakaan vielä.

Fleur: Olen kuullut muiltakin, että vaikka sanotaan, että ovulaatio tulee plussatuloksen jälkeen 12-24 tunnin kuluttua, joillakin voi kuitenkin ottaa 48 tuntia plussasta, että ovulaatio tapahtuu. Kai sen ajan tuo hormoni on sitten korkea. Ja se kananmunalima on se jossa siittiöt säilyvät kauan, ilman mitään suojaavaa "limaa" siittiöt kuolee parissa tunnissa. Että siinä pitäs olla sit ajoitus aika kohdallaan :LOL:

ON: Malttamattomana odottelen maanantaita, tällä hetkellä on niiiiiin tylsää kun ei mitään tapahdu millään rintamalla :headwall:
 
Tarkennus vielä: siis itse ymmärsin että jos 70% (tai taisi ehkä sanoa 2/3 joka on tarkemmin ottaen 66,66% ;) ) KAIKISTA munasoluista on huonoja, niin sitä ei kuitenkaan ikinä tiedä mikä niistä milloinkin kypsyy, eli sattumankauppaa. Eli teorisassa voi olla että esim. vuoden sisällä melkein joka kiertoon osuu hyvä tai sitten huono tai sitten hyviä ja huonoja vuorotellen (todennäköisin vaihtoehto). Eikös? Löysin muuten tosi mielenkiintoisen artikkelin yil 40-vuotiaan hedelmättömyydstä (samalla myös hedelmällisyydestä), jossa asiaa on valotettu eritellen ja asiantuntevasti (Lähde: Lääkärilehti, 2010).

http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-soderstrom-anttila.pdf
 
Tervehdys!

Luin, että ruokavaliolla on mahdollista parataa sukusolujen kuntoa ja sekä kiinnittymistä. Ohessa kattava lista mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Enkuksi tosin.

Pineapple - Contains bromelain which can act as a blood thinner, that can increase blood flow to the uterus. Bromelain is found in fresh pineapple, specifically in the core. Pineapple also contains selenium that helps to thicken the uterine lining and promote a healthy womb lining which aids with implantation.

Brazil nuts -- A top source of selenium, a vitamin that helps keep sperm cells healthy while also helping sperm motility and quality. Brazil nuts are also a good source of vitamin E, an antioxidant that helps protect sperm cells against free-radical damage. Brazil nuts also help with implantation and to thicken the uterus lining.

Yams - Wild yams are said to be a fertility superfood that have also been linked with multiple births. A tribe in Africa whose diet consists mostly of yams was recently found to have exceptionally high rates of twins and multiple births. Yams are thought to contain chemicals that stimulate hyperovulation, increasing your chances of conceiving.

Maca - A fertility superfood from Peru which helps to balance the hormones, increase egg health, increase progesterone in the body, increase sperm count and health, and is a tonic for the endocrine system.

Royal Jelly - A fertility superfood which is said to increase egg health, quality of egg, and general fertility. It is rich is vitamins, calcium, iron, amino acids and immune stimulating properties. Interestingly, royal jelly is the food that is fed to the queen bee which is what makes her the queen bee. She goes on to live 6 years and lays up to 2000 eggs per day. Other bees live less than two months.

Bee Propolis and Bee Pollen - Two fertility super foods that are rich in nutrients to help the immune system, and it also helps women who have endometriosis.

Whole grains - Whole grains such as oats, brown rice, whole wheat and quinoa are complex carbohydrates that contain an abundance of B and E vitamins that are essential for cellular reproduction, hormonal balance and the production of healthy ova and sperm. Women should be sure to eat lots of oatmeal.

Oily Fish - Oily fish such as salmon, mackerel and sardines are the best source of essential fatty acids, omega-3 and omega-6 which play an important role in regulating reproductive functioning, improving blood flow and enhancing sperm quality and mobility.

Full Fat Dairy - Research has found that women who eat at least one portion of full fat dairy a day are significantly less likely to suffer from fertility problems that those who eat half fat or non dairy options. Whole dairy is a great source of calcium which is important in the development and maintenance of the nervous system, bones and blood. Great sources are whole milk, whole yogurt, cheese, ice cream. Have fun eating up!

Olive Oil -- Provides a rich source of vitamin E which is a powerful antioxidant and an essential fertility nutrient for both men and women as it improves the viability of sperm and helps to regulate both ovulation and the production of cervical mucus and healthy hormone functioning.

Garlic - Contains an abundance of fertility boosting nutrients which enhance male fertility and help prevent the chromosome breakage that may play a role in early miscarriage. Garlic also contains vitamin B6 which helps to regulate hormones and strengthens the immune system.

Blueberries - A superfood loaded with antioxidants. They are a natural disease fighting food, high in fiber, and contain a potent dose of proanthocyanidins beneficial for cognitive function, cardiovascular, and reproductive health.

Avocados - One of the most potent antioxidants and disease fighting foods available.

Green tea -- This one is controversial, because it contains caffeine, which is a fertility no, no. But, if you are so inclined to have a cup, this miracle tea contains antioxidants useful for cancer protection and, if taken regularly, can help to lower cholesterol, improve blood sugar balance and increase your energy and fertility.

Wild Fresh Salmon -- A miracle food that is extremely high in essential fatty acids. All of the cell membranes in the body are comprised of fatty acids and our brain is over 70% fatty tissues. These fats are crucial for a healthy mind, memory, blood pressure regulation, and fertility enhancement.

Raw Pumpkin & Sunflower Seeds - A great food for male fertility, as they contain high levels of zinc and essential fatty acids which are vital to healthy functioning of the male reproductive system. These seeds have been shown to help with male fertility. It is recommended that a man with a low sperm count eat 1/4 cup a day.

Almonds & Walnuts - these raw nuts are rich in healthy oils, zinc, selenium, and vitamin E that can increase sperm and egg quality.

Flaxseed - A miracle food that in known for it's cancer protective ability, along with providing a good source of fiber and essential fatty acids that will aid fertility.

Lean Red Meat - Lean red meat is a great source of iron which helps to prevent anemia, decreases the risk of ovulatory infertility and plays a role in the production and function of red blood cells. Red meat is also a good source of vitamin B12 which is essential in the maintenance and development of the nervous system.

Honey - Honey has been used to enhance fertility throughout history as it is incredibly rich in the minerals and amino acids that nourish the reproductive system and stimulate ovarian function.

Whey protein powder - Getting enough protein in your diet can have a huge effect on fertility. If you do not get enough protein in your diet, consider a protein powder that is organic or raised without hormones and antibiotics, and the protein source should never be soy.

Spirulina - A tiny aquatic plant that has more protein than soy, more Vitamin A than carrots, more iron than beef, and is easy to digest.

Spinach - Spinach and other leafy greens are an excellent source of folic acid which is important in optimizing sperm production, facilitating regular, healthy ova production and helping to prevent neural tube defects during early pregnancy. It is also a great source of iron and vitamin C which helps to enhance sperm quality by protecting the DNA stored within it from damage.

Oysters -It is the abundance of zinc that gives it its fertility boosting qualities. Zinc is often considered to be the most important fertility nutrient as it has been shown to help with both healthy sperm and egg production.

Chillies - Have been known to increase the flow of blood around the body, ensuring that the reproductive system gets a healthy supply. Chillies also stimulate endorphin production which means more fertility boosting, stress releasing, happy hormones circulate around your body. But don’t eat them after ovulation/transfer.

Red, Orange, & Dark Geen Vegetables - Getting enough vegetables is important for boosting overall reproductive health.

Citrus Fruits- Contain folic acid and can help with fertility.

Legumes (beans, peas, lentils, garbanzo)-- A good source of protein that can aid with fertility.

Eggs - High in selenium to help create a healthy uterus for implantation. Also a great source of protein to help with egg and sperm quality.

Quinoa -- A superfood that is a great source of protein that is linked to fighting cancer and increasing fertility.

2 Liters of Filtered Water Per Day(preferably not bottles) -- It should be filtered and clean to help flush out toxins from the body and increase general reproductive health. Plastic bottles could have PCB chemicals that leak into the water and contribute to cancer and low fertility.

** Remember to take a prenatal vitamin daily with extra folic acid.
** Try to buy organic wherever possible, because chemicals in non-organic foods have been linked to infertility. All vegetables and dairy should be organic. Fish should be wild, chicken should be free-range or organic, all red meats should be grass fed or organic, All grains should be whole and naturally grown.

So now you know what you should be eating. But what about what NOT to eat? Well, I have also compiled a list of no-no's, which can be just as important or even more so!

Lisa's List of Fertility Food No-no's:
No Regular Bananas -- If you eat bananas, which is a good thing, you must buy organic. There is pretty clear evidence that a common agricultural chemical used in growing bananas effects sperm morphology and motility---to the point of sterilizing farm workers. The chemical is absorbed into the growing fruit, so peeling it doesn't help. So make sure your bananas are organic men!

Cut out all Alcohol -- Alcohol can reduce your fertility by up to 50%.

Cut out Caffeine -- Caffeine in coffee, tea, cola, and chocolate has been shown to reduce male & female fertility. As little as one cup of coffee a day can cut your chances of conception in half.

Cut out Junk Food, Processed Foot and Saturated Fats -- This speaks for itself, but you need to be sure that your body is gaining nutrients from food, not empty calories.

Do Not Diet -- Even though it's tempting to want to fit into those new jeans, diets could be counterproductive to fertility.

Decrease Sugar -- Refined sugars not only make you gain weight but can disrupt your body's blood sugar levels. They will initially give you energy but later on you will suffer from an abrupt crash, and even more fatigue.
No Artificial Sweetener -- Although there has been a great deal of debate, studies have found that artificial sweeteners, like aspartame, may be linked to cancer and decreased fertility.

Watch your Herbal Supplements: Some people swear by herbs, but many doctors feel that you should cut all herbs while on fertility medications, because they can interfere with the process. This includes herbal teas, even chamomile. Instead try steamed milk, hot lemon with water, or apple cider!

After Ovulation/Transfer avoid Fish: Don't eat sushi or any raw fish. Avoid fish that have high mercury content due to their environment—including swordfish, tilefish, king mackerel, shark, and shell fish.

No Soft Cheeses after Ovulation/Transfer: Avoid cheeses such as brie, feta, and anything that is creamy or unpasturized.

So there you have it, a list of foods that can help increase/decrease our fertility odds. And hopefully bring us one step closer to holding a healthy baby in our arms.
 
Suomennos (vapaa ja tosi nopsaan tehty, virheiden mahdollisuus korkea, saa korjata, hedelmällisyys -termit ei ole englanniksi tuttuja). Lisäsin pari kommenttia.

ANANAS – Sisältää bromelaiinia, joka saattaa ohentaa verta. Se voi lisätä verenvirtausta kohtuun. Bromelainia on tuoreessa ananaksessa, erityisesti ytimessä. Ananaksessa on myös seleeniä, joka paksuntaa kohdun limakalvoa ja edistää limakalvon terveyttä tähdäten munasolun kiinnittymiseen.

(Liiallisesti nautittuna bromelaiini voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, kuten mahavaivoja, kuukautisvuodon runsastumista ja allergisia reaktioita)

Parapähkinät – Seleenin ensisijainen lähde. Hivenaineen, joka auttaa pitämään siittiöitä terveinä sekä myös auttaa siittiöiden liikkuvuuteen ja laatuun. Pähkinöistä saa myös hyvin E-vitamiinia, antioksidanttia, joka auttaa suojaamaan siittiöitä vapailta radikaalisilta vaurioilta. Pähkinät myös auttavat kiinnittymisessä ja paksuntavat kohdun limakalvoa

Jamssit – Villinä kasvavien jamssien sanotaan olevan hedelmällisyyden superruokaa ja se on myös yhdistetty monikkoraskauksiin. Erään afrikkalaisen heimon keskuudessa, jonka ruokavalio koostuu pääosin jamssista, on äskettäin tilastoitu korkeita lukuja kaksos- ja monikkosyntymissä. Jamssin uskotaan sisältävän kemikaaleja, jotka simuloivat hyperovulaatiota, lisäten raskauden mahdollisuuksia.

Maca – Hedelmällisyyden superruokaa Perusta, joka auttaa tasapainottamaan hormoneja, parantaen munasolun laatua. Lisää myös kehon progesteronia , siittiöiden määrää ja laatua vahvistaen endokriinistä systeemiä (umpieritysrauhasten tuottamat hormonit erittyvät verenkiertoon ja jakaantuvat siten joka puolelle kehoa)

Kuningatarhyytelö, Royal Jelly – Hedelmällisyyden superruokaa, jonka sanotaan lisäävän munasolun terveyttä ja laatua sekä yleensäkin hedelmällisyyttä. Siinä on paljon vitamiineja, kalsiumia, rautaa, aminohappoja and vastustuskykyä stimuloivia ominaisuuksia. Mielenkiintoista on, että kuninkaallinen hyytelö on ruokaa jota syötetään kuningatarmehiläiselle, ja sen ansiosta siitä on kasvanut kuningatar. Kuningatarmehiläinen elää 6 vuotta ja munii sinä aikana 2000 munaa joka päivä. Muut mehiläiset elävät alle kaksi kuukautta.

Mehiläisvaha ja mehiläisen siitepöly- Kaksi hedelmällisyyden superruokaa joissa on runsaasti ravintoaineita, jotka auttavat immuunisysteemiä. Ne myös auttavat naisia, joilla on todettu endometrioosi.

Kokonaiset jyvät – Kokonaiset jyvät, kuten kauranjyvät, ruskea riisi, kokonaiset vehnäjyvät ja kvinoa, ovat kompleksisia hiilihydraatteja jotka sisältävät runsaasti B ja E vitamiineja, jotka ovat tärkeitä solujen uusiutumisessa, hormonitasapainossa ja terveellisen munasolun ja sperman muodostamisessa. Naisten pitäisi syödä runsaasti kaurapuuroa.

Öljyinen kala- Öljyisiä kaloja, kuten lohi, makrilli ja sardiini, ovat paras lähde tarpeellisille rasvahapoille, omega-3 ja omega-6, jotka ovat tärkeässä roolissa lisääntymistoimintojen säätelemisessä sekä verenvirtauksen ja sperman laadun ja liikkuvuuden parantamisessa.

Täysrasvaiset maitotuotteet – Tutkimukset ovat osoittaneet, että naiset jotka nauttivat vähintään yhden annoksen täysrasvaisia maitotuotteita päivässä kärsivät merkittävästi vähemmän hedelmällisyysongelmista kuin vähärasvaisia maitotuotteita nauttivat naiset tai naiset jotka eivät käytä maitotuotteita. Täysrasvaiset maitotuotteet ovat erinomainen kalsiumin lähde ja kalsim on tärkeässä roolissa hermosysteemin, luiden ja veren kehityksestä ja ylläpidosta. Hyviä lähteitä ruokavaliossa ovat täysrasvainen maito, jugurtti, juusto ja jäätelö.

Oliiviöljy—Sisältää paljon E-vitamiinia, joka on voimakas antioxidantti ja tärkeä ravintoaine hedelmällisyyden kannalta sekä miehillä, että naisilla. Se parantaa sperman elinkelpoisuutta, ja auttaa säännöllistämään sekä ovulaation että valkovuodon tuotannon sekä tervehdyttää hormonien toimintaa.
Valkosipuli- Sisältää runsaasti hedelmällisyyttä lisääviä ravintoaineita, jotka parantavat miehen hedelmällisyyttä ja auttavat estämään kromosomien hajoamista, joka saattaa vaikuttaa varhaiseen keskenmenoon. Valkosipuli sisältää myös B6 vitamiinia, joka auttaa säännöstelemään hormoneja ja vahvistaa immuunisysteemiä.
Mustikat – Runsaasti antioxidantteja sisältävä superruoka. Ne taistelevat normaaleja sairauksia vastaan, sisältävät paljon kuitua sekä ovat tehokkaan annoksen flavanoideja jotka edistävätä kognitiivisia toimintoja (muisti, oppiminen), verenkiertoa ja terveellistä lisääntymiskykyä.

Avokadot – Yksi tehokkaimmista antioksidanteista. Lisää vastustuskykyä sairauksia vastaan.

Vihreä tee—Tämä on kiistanalainen, koska se sisältää kofeiinia, mikä ei sovi yhteen hedelmällisyyden kanssa ollenkaan. Mutta jos olet taipuvainen nauttimaan kupillisen, tämä ihme-tee sisältää syövältä suojaavia antioksidantteja. Ja jos nautit sitä säännöllisesti, se auttaa alentamaan kolesterolia, auttaa tasoittamaan verensokeritasoa ja lisää energiaa ja hedelmällisyyttä.
Tuore merilohi –Sisältää tärkeitä rasvahappoja. Kaikki kehon solukalvot sisältävät rasvahappoja ja aivomme koostuvat 70% rasvakudoksesta. Nämä rasvat ovat elintärkeitä mielelle, muistille, verenpaineen säätelylle ja parantavat hedelmällisyyttä.
Raa’at kurpitsan ja auringonkukan siemenet – Hyviä miehen hedelmällisyydelle koska sisältää suuren määrän sinkkiä ja tärkeitä rasvahappoja jotka ovat tärkeitä miehen lisääntymissysteemin normaaliin toimintaan. Nämä siemenet ovat todistetusti parantaneet miesten hedelmällisyyttä. Jos miehellä on alhainen siittiöluku, suositellaan nautittavan ¼ kuppia päivittäin. (keitä 10min ennen paahtamista…)
Mantelit&saksanpähkinät – Nämä pähkinät sisältävät runsaasti terveellisiä öljyjä, sinkkiä, seleeniä ja E-vitamiinia joka voi lisätä sperman ja munasolun laatuun.

Pellavansiemen – Tämä ihmeruoka tunnetaan sen syöpää suojaavasta vaikutuksesta. On myös hyvä kuidun ja rasvahappojen lähde jotka auttavat hedelmällisyyttä.
Vähärasvainen punainen liha – Hyvä raudan lähde. Rauta ehkäisee anemiaa, vähentää ovuloimattomuuden riskiä ja on tärkeässä roolissa punasolujen tuotannossa ja toiminnassa. Punaisessa lihassa on myös paljon B12 vitamiinia, joka on tärkeää hermoston kehityksessä ja ylläpidossa.
Hunaja – Hunajaa on käytetty hedelmällisyyden parantamisessa koko historian ajan. Siinä on niin paljon mineraaleja ja aminohappoja jotka ravitsevat lisääntymissysteemiä ja stimuloivat munasarjan toimintaa.
Vehnäproteiinijauhe – Hedelmällisyyteen voi todella vaikuttaa se, saatko ravinnostasi tarpeeksi proteiinia. Jos et saa, harkitse orgaanisen tai ilman hormoneja ja antibiootteja tuotetun proteiinijauheen käyttämistä. Proteiinin lähde ei koskaan saisi olla soija

Spirulina – Pieni vesikasvi jossa on enemmän proteiinia kuin soijassa, enemmän A vitamiinia kuin porkkanssa, enemmän rautaa kuin pihvissä ja elimistön on helppo sitä sulattaa
Pinaatti – Pinaatti ja muut lehtevät viherkasvit ovat erinomainen foolihapon lähde. Foolihappo on tärkeä spreman tuotannon optimoinnissa, , helpottaa säännöllistä ja terveellistä munasolun tuotantoa ja auttaa estämään neurologisia vammoja raskauden alussa. Se on myös hyvä raudn ja C vitamiinin lähde. C vitamiini auttaa parantamaan sperman laatua suojaamalla sen sisältämää DNA:ta vahingoilta.
Osterit – Sinkin runsaus ostereissa tehostaa hedelmällisyystekijöitä. Sinkkiä yleensä pidetään tärkeimpänä hedelmällisyyteen vaikuttavana ravintoaineena. Sen on katsottu auttavan sekä sperman, että munasolujen terveellistä kehittymistä.
Chilit- Tunnetaan kehon verenvirtausta lisäävänä aineena, varmistaen solujen siirtymisen terveellisesti lisääntymiselimiin. Chilit myös stimuloivat endorfiinin tuotantoa, jolloin toimii myös hedelmällisyyden tehostajana, stressin laukaisijana jolloin kehon valtaavat onnelliset hormonit. Mutta älä syö chilejä enää ovulaation/siirron jälkeen
Punaiset, oranssiset ja tumman vihreät vihannekset – Vihannesten runsas syöminen on tärkeää tehostamaan yleistä terveyttä ja lisääntymiskykyä.
Sitrushedelmät – sisältävät foolihappoa ja voivat auttaa hedelmällisyydessä.
Hernekasvit (herneet, pavut, linssit, kikherneet)— Hyvä proteiinin lähde ja voivat auttaa hedelmällisyydessä.
Munat – Sisältävät paljon seleeniä jotka luovat otollisen kohdunseinämän kiinnittymistä varten. Sisältää myös paljon proteiinia joka parantaa sperman ja munasolun laatua.
kvinoa— Superruoka, hyvä proteiinin lähde, joka on linkitetty myös syövän torjuntaan ja hedelmällisyyden lisäämiseen.
2 litraa suodatettua vettä päivässä (mieluiten ei pulloja) – Vesi pitäisi suodattaa ja puhdistaa. Vesi poistaa kuona-aineita kehosta ja edistää normaalia uusiutumiskykyä. Muovipulloissa saattaa olla PCB kemikaaleja jotka altistavat syövälle ja alhaiselle lisääntymiskyvylle.
** Muista ottaa raskausaikana vitamiinit päivittäin extra foolihapon kanssa.
**Suosi luomutuotteita, kemikaalit ja ei-orgaaniset ruuat on linkitetty hedelmättömyyteen. Kalan pitäisi olla vapaana kasvanutta, kanat (ja kananmunat) ja liha luomutilalta. Kaikkien viljatuotteiden pitäisi olla kokonaisia ja luonnollisesti kasvatettuja.
EIEI –lista
Ei banaania jos ei ole luomua. On aika selviä todisteita, että normaaleissa banaaneissa käytetään kemikaalia, joka vaikuttaa sperman huonoon muotoon ja heikkoon liikkuvuuteen jopa sterilisoiden banaanifarmin työntekijöitä. Kemikaali imeytyy itse hedelmään, joten kuoriminen ei auta.

Lopeta alkoholin käyttö kokonaan—Alkoholi voi vähentää hedelmällisyyttä jopa 50%.

Lopeta kofeiinin käyttö – Kofeiini kahvissa, teessä, colassa ja kaakaossa on todetuu vähentävän sekä miehen, että naisen hedelmällisyyttä. Niinkin vähän kuin kuppi kahvia päivässä voi vähentää mahdollisuuksiasi puolella.
Lopeta roskaruoka, jalostettu ruoka ja tyydyttyneet rasvat – Varmista, että kehosi saa ravintoaineita ruuasta, ei tyhjiä kaloreita
Älä laihduta – Dieetit voivat olla haitallisia hedelmällisyydelle.
Vähennä sokeria – keinotekoinen sokeri ei ainoastaan lisää painoa vaan myös haittaa kehon verensokerin tasapainoa. Sokeri antaa kyllä energiaa mutta myöhemmin kärsit äkillisestä sokerinlaskusta ja väsymyksestä
Ei makeutusaineita – vaikkakin tästä on kiistelty paljon, ne saattavat aiheuttaa ongelmia hedelmällisyydessä ja aiheuttaa esim. syöpää.
Tarkkaile yrttien syöntiä: Jotkut ihmiset vannovat yrttien nimeen, mutta monien lääkärien mielestä ihmisen pitäisi lopettaa kaikki yrttien syömiset hedelmällisyyslääkkeiden aikana. Sen sijaan kokeile höyrytettyä maitoa, kuumaa sitruunavettä tai omenamehua.
Ovulaation/siirron jälkeen vältä kalaa: Älä syö raakaa kalaa tai sushia. Vältä mahdollisesti elohopeaa sisältäviä kaloja (miekkakala, kuningasmakrilli, hai, simpukka)
Ovulaation/Siirron jälkeen vältä pehmeitä juustoja (brie, feta, ja kaikki kermaiset ja ei-pastöroidut)
 
Kiitos vaan esteri ja äiti seiskanelonen. Mielenkiintoista luettavaahan tuo on, mutta helpostihan tuolla saisi lietsottua hysterian itselleen, mitä ei saa syödä (ei kahvia, ei sokeria, ei saa laihduttaa, ei rasvatonta maitoa, ei fetaa....) ja mitä pitää syödä. Jatkanen samaan tapaan kuin nytkin! :) Ts. luotan roayl gellyyn, ainakin tämän yhden purkin verran!! Olkoon edes lumevaikutus niin huima!! :)

ON: Tää vuoto... pläähh! Tuhru-vuoto-tuhrua, kahdettatoista päivää!! Kokeilin jo yhden ovistikunkin, mutta ei ole lähelläkään. ELi ainakaan mun ei kannata alkaa laskea kiertopäiviä, ennen kuin kunnon vuodosta. Mitähän tää nyt on?! Voikohan ovista edes tulla, jos pyyhkiessä tulee kokoajan paperiin rusehtavaa tuhrua?! Jonkinlaista vuotoahan sekin on. No. Tämän kierron mä menen näillä eväillä ja ensi kierrossa sitten ajattelin joka tapauksessa mennä gynelle.

Voisko jollain olla jotain kivaa kerrottavaa?! Kenen puolesta saisi seuraavaksi jännittää!!
 
Esterille ja äiti74lle iso kiitos infopaketista!!! Ei kun superruokailemaan ;) Vaikka kuten Tyydeli sanoi, tuosta tulee helposti stressi. Itse mietin välillä aina kahvia, siis poden huonoa omaatuntoa siitä vahvasta tuplaespressosta jonka aamuisin kiskaisen huiviin. Toisaalta en usko että selviäisin päivästä hereillä ilman sitä.

Mullapa on Tyydelille hänen kaipaamiaan kivoja uutisia: tänään tuli hymynaama ovistestiin (kp15/28-?) :LOL: Hah, voi kyllä olla että viittasi johonkin vähän jännempään... Anyways, olen iloinen asiasta, vaikka saa nähdä onnistuuko romanttiset hommat tänään kun olen kinannut miehen kanssa koko aamun pikkuasioista, eikä paljon hotsita kun toinen vaan ärsyttää. Ollaan molemmat ihan väsyjä kun esikoinen valvottanut hampaittensa kanssa koko viikon.... Mutta ei kait tällaista tilaisuutta voi käyttämättäkään jättää...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Saana72 ja Tyydeli
Tuuliannaliina, myös nämä uutiset kelpaavat! Onnittelut hymynaamasta! Toivottavasti myös tallettelut onnistuivat.... Itsellä nyt kp11, joten hymynaaman metsästys pikku hiljaa käynnissä täälläkin. Tai kiinnostaa myös tietää, että tuleeko sellainen ollenkaan.
 
Huomenta naiset!

Hyvä että muutkin bongailee ovista. itse tänään aloin testailla niillä Sofi liuskatesteillä (kp11). Heti tuli hentoinen viiva, jonka odotan/toivon vahvistuvan. Ajattelin, että tuollainen se haamukin sitten olisi jos r-testistä joskus sellaisen tulisi :'(. Ehkäpä siellä kp13-14 testaan lisäksi myös digillä, niin ei tarvii ihmetellä viivan vahvuutta. Mitään ilmoitusta ei ole tullut, että labrakokeiden tulokset olils valmiit, mikä huolestuttaa, koska lääkäri on tänään töitten jälkeen.

Esteri: Miten niin kotikieli enkku... suomeksihan sä sujuvasti kirjottelet :O

Tyydeli: Joko tuhrututtelu loppunut?

Tuuliannaliina: Saitteko talletuksia?

No eihän tuon listan vaatimuksiin kukaan tavallinen tallaaja (=minä) pysty. Mutta että banaania ei sais syödä :O
 
Viimeksi muokattu:
Heissan ihanaiset :)

Pahoittelut tädin vierailun kohteeksi joutuneille :(


Täällä ollut vähän hiljaiseloa, kun harmittaa tuo vuotokin niin julmetusti...nyt onneksi jo loppu! Nyt menossa kp8. Onko teillä jotka olette joutuneet keskenmenon kokemaan, niin kuukautisvuoto jotenkin sen jälkeen muuttunut?? Mulla sen jälkeen muuttui jonkiverran runsaammaksi ja kestää hieman pidempään, pari viimestä päivää tullu lisää sellasta tiputteluvuotoa. Keskenmenosta on hitusen yli puoli vuotta...

Onnittelut oviksen bonganneille, tallettelut osukoon juuri kohdilleen ;)

Mä oon kahden vaiheilla tuon oviksen tikuttelun kanssa....päätin kyllä jo että lopettaisin koko touhun, kun säännöllisesti sen nyt olen bongannut siinä kp 12-13. Kun en kuitenkaan sitten tiedä että koska se H-hetki mulla tarkkaanottaen on. Että jos vaan koittais mennä sillä jokatoinen päivä taktiikalla :p
 
moikka

kiitos ovisilon jakamisesta ;). talletukset onnistuivat, joskin vähän meni poskelleen plussaa seuraavana päivänä, miehellä oli nimittäin treenit iltapäivällä (puuhamahiksethan on meillä ainostaan silloin kun esikoinen nukkuu, eli parin tunnin ajan päivässä) ja sanoi, että saa jäädä touhut iltaan (kun lapsi on mennyt nukkumaan) ettei energiataso kärsi pelissä. no, meikäläinen veti pahasti herneen nenään, ovisplussa tuli la aamuna klo 8 ja jos huono tuuri olisi, niin su iltana 20 olisi jo liian myöhäistä (jos ovulaatio 24 tunnin päästä, tiedän että on 24-36, mutta silti ja munasolu hedelmöittymiskykyinen 12 h tai alle). plussapäivänä touhuttiin ja se varmaan riittää, mutta kyse onkin periaatteesta, suutuin tosi paljon siitä, että joku pallonheittely (jota harrastaa muutenkin pari krt viikossa!) on tärkeämpää kuin mahdollinen toinen lapsi. haave on kuitenkin yhteinen! grh!!! olenko teistä ihan dorka tällalailla ajatellessani? onko muilla sellaisia tunteita, että tää vauvahaave on kuitenkin paljon tärkeämpi itselle kuin miehelle, vaikka mies vakuuttaisi olevan ihan yhtä mukana? ja kaiken huipuksi sanoin miehelle vielä la iltana, että huomenna pitää kans talletella varuiksi ja hän sanoi, että sopiiko illalla pelin jälkeen ja sanoin, että ei ja selitin miksi ja su väitti ettei muista moista keskustelua lainkaan. grrhhh!! no, saatiin sovittua asia pelin jälkeen ja talleteltiin su iltana vielä myöhään, mutta olen vieläkin jotenkin loukkaantunut asiasta. oma argumenttini oli, että jos mulla on 2 hedelmällistä päivää kuukaudessa ja lähtökohtaisesti iän puolesta jossain määrin heikentyneet mahikset koko lapsen saantiin, on todella tyhmää olla panostamatta noihin kahteen päivään.

mites muuten menee nää dpo laskemiset? jos la aamuna on ovisplussa, niin ovis on su johonkin aikaan ja tänään dpo1? eikö? onko ovis dpo0 vai mikä?

vauvahaaveita: mulla oli keskenmenojen jälkeen runsaammat menkat, mutta ei kovin monta kiertoa, vai olisko ollut vaan eka kierto. pian normalisoitui.

tyydeli: musta ovis voi tulla jos on tuhruttelua. onko jo loppunut? kuuleehan sellaisestakin, että joku olisi raskautunut jopa menkkojen aikaan, vaikka harvinaista lienee.

jäättekö muuten makoilemaan touhujen jälkeen ovisaikana? siis ettei siittiöt valuisi ulos. mä kokeilin tässä kierrossa, saa nähdä auttaako. miten siittiöt muuten pysyy siellä hengailemassa ovista odottelemassa? tarttuuko ne johonkin väliaikaisesti vai mitä? tätä mietin kun kävin jumpassa touhujen jälkeen (paljon myöhemmin) ja tunsin miten simpat vaan lorahteli pikkuhousuihin :LOL:
 
ps. luin vasta nyt kunnolla läpi tuon superfood-listan ja siellähän siitä kahvista selkeästi varoitettiin. just kiskaisin sen aamuisen tuplaespressoni.... :(. pitäisköhän siitä luopua oikeesti? espressossa voi lisäksi olla ihan tajuttomat määrät kofeiinia, riippuen miten vahvaa tekee ja mikä kahvilaatu. mä teen tosi vahvaa kotona... viime raskaudessa lopetin kahvinjuonnin heti alkuunsa plussan saatuani ja vaihdoin aamukahvin mustaan teehen. se olikin kyllä sitten tosi mustaa ja taika-mukillinen meni joka aamu, ja siihen mahtuu 0,4 dl... mulla on yksi tuttu, joka ei vihdoin raskauduttuaan hoidoista (ivfiä ehit olla aika monta ennen kuin tärppäsi) syö edes suklaata, koska siinä on kofeiinia.
 
Vauvahaaveita: Itse en usko tuohon joka toinen päivä taktiikkaan ainakaan omalla kohdalla. Johtuen siitä, että mielestäni mulla ei paljoa mitään limoja enää kehity niinkuin "ennenvanhaan". Ja jos siittiöt ei elä ilman sitä limaa kuin pari tuntia, tai huonommassa limassa vain päivän verran niin kyllä niitä talletuksia me tehdään joka päivä, jopa viimeksi yritettiin kahdesti päivässä. Nyt vielä aion katsoa, että myös dpo1-2 päivänä olis touhuilua, jospa se ovis tuleekin vasta siinä 24h-48h plussan jälkeen. Näin on joku väittänyt tuolla. Tuntuu, että tämä on nyt vaan ihan tuurista kiinni osuuko ajoitus kohdalleen. :confused:

Meillä on kyllä Tuuliannaliina ihan samaa välillä havaittavissa. Mies ei ihan yhtä innokkaasti ole touhussa mukana. Ja mua silmittömästi välillä kiukuttaa :mad:. Joskus jopa vetänyt raha-asiat esiin, että onko meillä nyt muka varaa toiseen lapseen :mad:. Oikeasti kyllä on. Mutta suututtaa joo välillä rankasti ja sit kuitenkin pitää "antaa anteeksi" nopeasti, kun pitää päästä itse yritykseen. Meillä se touhuaminen on sitte joko aamulla, jos ite herätään ja lapsi vielä nukkuu (tosi harvoin) tai illalla yhentoista aikoihin kun lapsi nukkuu, silloin kyllä mielellään hoitais homman nopeasti kun on itse niin vitsin väsynyt. Ei meillä päikkäreitä enää nukuta, eikä lapsenvahtipaikkaa ole. Tosi romanttista joo.
:p

Eikös ne sieltä ne siittiöt lähde heti lipettiin (etsimään sitä naisen limaa jossa sitten säilyvätkin). Että ei haittaa vaikka heti meniski vessaan. Olen minäkin asiaa miettinyt, mutta näin olen käsittänyt. Kyllä viimeksi olin kuitenkin extra ajan siinä makuulla, ihan varuiksi.:whistle:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä