40+ so what wol.13

Hmm hoidoista, olen käsittänyt, että 40v on raja kunnalliselle puolelle. Itte oon päätellyt niin, että tällainen kevythoito käy kuten hormonitabuja terolut, clomifen jne. Mutta isompiin hoitoihin en lähde enää tässä iässä ja toisaalta aikamoisia summiakin vaatisi yksityiseltä puolelta. Vaikuttavat kuitenkin olevan aikamoisen rankkoja prosesseja, vierestä joskus katellut ystävää, jonka pääkoppa ei kovin hyvin kestänyt hormonihoitoja! Ajattelisin, että jokainen kyllä tekee ite päätökset ja on hyvä kuunnella itseään, mikä sopii itelle ja kumppanille :)

Ja niin sitten omaannapaan.. Tein taas testin, joka oli edelleen hyvin ikävä, eikä minkäänlaista haamuakaan vilauttanut! Tänään soitti sitten gyne ja kehoitti odottamaan ensi torstaihin asti menkkoja ja jos ei sitten ole tullut niin tekemään uuden testin! Eli antoi lisää toivoa! Törkeää! :) Tämän jälkeen vasta Terolut -kuuria uusiksi..
 
Olette täällä jutelleet tuosta kuinka kauan sitä tässä iässä yrittää. Itse en ole edes oikein osannut ajatella, että missä se raja menee. Nyt kun "tietää", että ilman hoitoja on turha haikailla, niin rajan pistäminen lienee jo vähän helpompaa. Ehkä korkeintaan pari, kolme hoitokierrosta. Mielettömiin velkoihin tässä ei kyllä paranisi mennä, mutta sehän on suhteellista... Meillä on siinä mielessä onnellisesti, että oli auton ostoa varten hieman rahaa säästössä, että saadaan ainakin tämä eka kierros kustannettua. Toivottavasti saadaan talteen sen verran alkioita, että seuraavat kierrokset olisivat vähän edukkaampia. (Tosin se auto pitäisi oikeasti vaihtaakin, koska tarvin sitä työssä kulkemiseen, mutta niin kauan kuin se kulkee, niin hyvä on. Eihän siinä ole vasta kuin 300tkm mittarissa...)

Kuukuppi, olen varmaan viimeisen puoli vuotta jahkannut kahteen suuntaan, ekaksi, että joo kyllä mä laitan sen, mutta sitten taas että en. Meikäläisellä olisi ensimmäisen kahden päivän vuodoilla kuppi kerrasta hulauksesta yli, että mitenhän sitten mahtaisi käydä? Jos nää olisi edes hieman "kevyemmän" sorttiset, niin ehkä sitä sitten voisi ajatella.

Voi Pirtsi, niin viimeiseen asti kun toivon ja olin varma, että sieltä yhtäkkiä tulee vahva plussa. Pistämme siis toivomme tähän kiertoon.
Niinkuin kaikkien muidenkin osalta. :)

Sitten tämän hetkiseen omaan tilanteeseen: minut saa laittaa tämän kierron ajaksi listoille. Nyt KP 2 kierto on n. 27 pv.
Nyt ensimmäinen hormonipistos otettu. Mies luki ohjeita ja minä toimin perässä. Hyvin meni muutoin, mutta kun sängyllä istuttiin, niin miehellä alkoi juuri silloin aivastuttamaan, kun tungin neulan sisuksiini. Siinähän mies hyppäsi sängystä pois ja minä kaivertelin neula sisuksissani. Kylläpä alkoi hienosti. :)
Ensi tiistaina on sitten ultra, jossa säädetään annostusta kohdilleen.

Tässä kuva hoidon aloituspakkauksesta, jos jotakuta kiinnostaa.
 
Näin menkkojen uumenissa satuin lukemaan Vauvan sivuilta tällaista tietoa:

"Kun vuoto on kirkkaanpunaista tai tummanpunaista, se on normaalia. Medical Daily -lehti antaa nyrkkisäännön: kuukautisveri on normaalia, jos se muistuttaa karpalomehua. Jos sen sijaan estrogeenitaso on liian korkea, veri muistuttaa väriltään ja koostumukseltaan pakastettuja ja murskattuja mustikoita. Liian matala estrogeenitaso taas saa vuodon muistuttamaan mansikkahilloa."

No mitäs sitten, jos on noita kahta ekaa molempia vuorotellen? Karpalot ja mustikat... Mansikkahilloa ei oo kai näkynyt... Kaikkea sitä kuuleekin...
 
Karoliina: onkos sulla millaiset olot? Toivonkipinöitä? Tsemppiä ootteluun!

Jimima: kyllä varmaan imetys hyvinkin voi toimia ehkäisevänä elementtinä. Sulla on kuitenkin se toivo, että raskautumiset on tapahtuneet noinkin kypsällä iällä, hyvin voi vielä tapahtua!

Zandi, no niin, tosi toimiin hiljalleen! Mielenkiintoista! Onko muuten niin, että eka hoitokerralla menee enemmän rahaa siksikin, että lääkkeet on kalliit, mutta että seuraavilla mahdollisilla kerralla ne riittää eikä enää niihin kulu niin paljon? Muistelen, että lääkäri jotain sellaista puheli.

Mun olis periaatteessa ahkeruudella ja idearikkaudella mahdollista saada extrarahaa kyllä ja siten säästää, mutta en tiedä, mistä ajasta sen työnteon kiskoisi, kun jo nyt teen usein iltaisin töitä. Kun miehellä on kellokortti ja mulla ei, niin 7/10 päiväkotihauista/vienneistä on mun kontollani. Nopeesti on työpäivät ohi. Lottoamaan siis...
 
MaiMei, tällä ekalla kierroksella kerätään tosiaan niitä munasoluja ja pistokset ovat kalliita. Tosin lääkeiden maksukatto n. 600 tulee täyteen jo ekasta kerrasta. Jos alkioita saadaan niin paljon että niitä jää pakastettavaksi niin seuraavassa/seuraavissa kierroissa voidaan käyttää niitä pakastettuja. Pakastaminen toki maksaa joitakin satasia, mutta on halvempaa ja itsellekin helpompaa kun ei tartte ainakaan noiden piikkien yms kanssa tuhrata.
En vielä ole ottanut selvää onko pakastettujen alkioiden siirto sitten hoitonakin vielä halvempaa vai meneekö suunnilleen samaan. Jäähän siitä ainakin se keräys pois, niinkuin miehenkin uimareiden haaliminen, että luulis olevan halvempaa.
Ps. Mies on kuulemma katsonut ja pitäisi olla paljon halvempaa itse hoitokin.
 
Dpo-1
Saadaan piinailijoihinkin vähän säpinää. Katsotaan nyt vielä huomenna, että näyttääkö se vahvaa viivaa monta päivää, mutta tämän päivän tikussa ei ollut tulkinnan varaa. Selvä plussa.
En tänäänkään ehdi listaa päivittämään, ehkä huomenna. Muistutan, että muutkin saa.

Zandille tsemppiä hoitoihin!
 
LAUANTAINA 18.4.2015

nimi / ikä........................kp / kierron pituus

Ninnuska73 (41)........................... 34kp/26-30
Choco_brown (38)........................ 21kp/24-26
Esteri1 (41).................................. 19kp/
Virkki (39).................................... 18kp/26-36
Minttu 71 (43).............................. 16kp/30
mileena 74 (40)............................ 16kp/28-30
Tyydeli (41).................................. 15kp/28-30
Marza (44)................................... 13kp/30
Äiti seiskanelonen (41) .................. 5kp/28
Pirunpelto (38) ............................. 5kp/28-32
Jimima (43).................................. 4kp/27-29
MaiMei (39)................................... 4kp /26
Glearblue (44)............................... 3kp/25-29
Zandi (40)................................... 3kp/27



Piinailupäivät:

Minttu71 (43) ........ Dpo2
Tyydeli (41) .......... Dpo 0


Plussanneet: :heart:

2015
vauvatoiveinen....(38) - 01/2015
Hedelmiina.........(39) - 02/2015
Sahramiini..........(43) - 03/2015
flutur................. (41) - 03/2015
Tammityttö.........(39) - 03/2015

2014
Saana72 ...........(41) - 02/2014
Iines* ...............(40) - 03/2014
Tuuliannaliina ....(40) - 03/2014
Esteri1 ..............(40) - 05/2014
Vesipossu ..........(41) - 07/2014
Jopo73 ..............(41) - 08/2014
Fleur .................(39) - 09/2014
bugsy ................(44) - 09/2014



Taustailijat:

kiialiina (41)
~lounakehto~ (41)
Leo Pardi (40)
woodoo (40)
kalabaliikki (38)
Katjusmaaret (41)
Torvi (42)
ruutana (39)
Meibibeibi (44)
Hupsikka (?)
harrastoive (43)
Tiuku74 (39)
Nipsu74 (40)
Lumikki1970 (43)
hupiaelämään(40+)

Fertility Calendar Tool | babymed.com


"All will be well as long as we do our best"
 
Viimeksi muokattu:
Tuo hoitoihin meno on kyllä oma prosessi. Itse aina mietin, että miksi ei, mutta nyttemmin oon miettinyt, että ei ehkä sittenkään. Onhan ne aika kalliita! Eikä siinä kaikki... Se psyykkinen puoli on varmasti ihan oma lukunsa. Minulle gyne ehdotti inseminaatiota tässä nopealla aikataululla, mikäli ei ala pian tärppäämään. Olin alkuun, että voitais yrittää, mutta nyt oon sitäkin alkanut empimään. Verikokeissa (AMH yms.) ajattelin käydä otattamassa. Saapahan sitten selville, onko hormonaalisesti koko homma enää mahdollista.

Kiva Tyydeli, että oot takaisin linjoilla! Onko täällä ketään piinailijoita? Mulla ei tainnut tässä kierrossa tulla laisinkaan kunnollista tulosta ovis-testistä. Eilen katsoin, et nega tuli, tänään hailuviiva ja kaivoin roskiksesta sen eilisen testin, niin siinä oli kyllä viivaa, mutta ei kyllä mikään vahva viiva! Epäilyttävää! Tässä(KÄÄN) kierrossa ei varmasti ole odotettavaa tai jännättävää. Hanurista!

Koittakaas joku nyt testailla ja laittaa kuvia, niin saa vähän eloa omaankin elämään.
 
Virkki, totta joka sana. Kun me päätettiin esikoisen ollessa 1v lähteä taas hoitoihin oli se jälkeen päin ajatellen erittäin typerä ajatus. Mun pää ei meinannut jaksaa sitä jännitystä , kalenterin kyttäämistä ja pettymystä. Suoraan sanottuna pari vuotta erikoisen pienuusajasta meni todella hunningolle. Olin kokoajan väsynyt, kiukkuinen, hermostunu ja hormoneissa. Lapsi sai todellakin tuta kaiken. Huooh! Ja se kaikki stressi siitä rahanmenosta ja epäonnistumisen pelosta. Ja kun monta epäonnea kuitenki matkalle sattui. Sen takia mulla ei oo enää yhtään intoa (no..rahaakaan) alkaa siihen Rumbaan. Vaikka tottakai se houkuttelisi mikäli lotossa pamahtaisi miljoona euroa rahaa ja yrityksiä vois laittaa alulle vähän vasemmalla kädellä. Mut ei näin.... :(
 
Lisään vielä sen verran että tää on toki vain mun oma kokemus asiasta. Toisethan voi mennä hoidot läpi ihan hups vaan asenteella. Mutta kai se itselle on vuosien saatossa tullu sen verran kolhuja että realismi on vaan liian kovaa.
Mut siis mä jotenki otin hoidot liian rankasti ja tosissaan. Ensin ennen hoitoja ajattelin et no..katsotaan ja mennään sen mukaan, jos ei onnistu niin ei se maailma siihe kaadu. Mutta sit kuitenni onistumisesta ja toisesta lapsesta tuli kerta toisensa jälkeen liian kova pakkomielle. Jollain tapaa se vaikutti myös esikoisen ja mun väliseen suhteeseen. Mä menen stressistä ja paineesta jotenkin lukkoon ja haluaisin vaan käpertyä omaan tilaan. Lapsen kitinä ja uhma ja muu normaali tarvitseminem tuntui ihan ylitsepääsemättömälle ja ärsyttävälle. Elin vain kalenteri kädessä jotenkin hoidosta ja kuukaudesta toiseen enkä osannu nauttia mistään mitä jo oli. Ymmärtääköhän kukaan mun pointin.
Mut siis eihän tää kaikilla mene näin tietenkää. Enkä tätä kirjoita mitenkään pelotellakseni :)
 
WP 20150418 002

Nonnii, jo toista päivää noin vahva viiva ovistestissä. Ei jää epäselväksi. Höh. Mitähän se nyt taas meinaa, jos aikoo tuota näyttää neljä päivää tai enemmän?! Voisko joku kertoa? Kun mun normaali ovis on yhden iltapäivän mittainen lh-nousun piikki ja nyt toistamiseen pysyy tukussa jo ainakin toista päivää.
 
Viimeksi muokattu:
Myös täällä hymynaama tälle aamua.. mutta AUTTAKEE nyt hyvät ystävät kun pukkaa samalla myöskin virtsatieinfektion oireita -uskaltaako tässä enää hyvin alkaneita harjoituksia jatkaakaan?! Soittelin tuossa päivystyksen numeroonkin mutta lähetettä eivät viikonloppuna muutoin kirjoita kuin hätätapauksessa (=pää siis jollain tapaa kainalossa eikä kotihoito; tulehduskipulääkkeet, nesteytyksen lisääminen) riitä. Pitänee siis ootella ma aamuun jolloin sitten yhteyksiä paikalliselle terveysasemalle. Mut tuolloinhan ovis jo takana päin.. GRRR..... että potuttaakin!!!
 
Viimeksi muokattu:
Tammityttö- kiitti nopeasta vastauksesta:) Tuli vain mieleen että jos elimistössä -näinkin lähellä on tulehdustila niin vaikuttaako se jollain tapaa irtoavaan munasoluun tms jos raskaus nyt jostain syystä sattuisikin tällaisella hetkellä alkamaan. Lisääntyisikö keskenmenoriski tai voisiko sillä olla haitallista vaikutusta alkioon..? Kaikkea sitä pähkäileekin koska tällaista tuskin tapahtuu ja juuri nyt mutta silti.....
 
Tyydeli: ei epäilystäkään tuosta plussasta! Peitot heilumaan vaan! Sulla ei ainakaan jää ovulaatio väliin! Minäkin haluaisin tuollaisia plussia, enkä mitään aavistuksia.

Mileena: mulla oli ennen vanhaan tosi usein virtsatulehdus seksin jälkeen. Sain sen joskus helposti pois, kun ekojen tuntemusten aikaan otin pari buranaa ja join paljon.

Tammityttö: voi sun kokemuksia. Varmasti raskasta! Tuota minäkin epäilen omalla kohdalla. Pää ei vaan ehkä kestä. Ajatella niitä, jotka käy hoidoissa kymmenenkin vuotta. Siitä ei pelkoa meikäläisen kohdalla... Tai eikös se joku saksalainen odota nyt nelosia? Ja ikääkin oli yli60? ;)
 
Mileena voihan joku tulehdustila vaikuttaa mutta en nyt jaksa uskoa kutenkaan. Kaveri oli kerran keuhkokuumessa IVF punktion jälkeen ja sai ab kuurin mutta hyvinhän toi alkio tarrasi :) Mulla oli vti oireita oviksen jälkeen ja otin ensihätään lääkettä (mulla vti oli joskus kroonisena).
Tulehduskipulääkkeet saattaa kyllä vaikuttaa ovikseen. Niitä ei kantsi kauheesti napsia.

Virkki. Nii. .esikoista tehtiin 8v..siihen mahtui jos ja mitä hoitoa. Kum viimein raskaus alkoi mä olin masentunut suuremman osan raskausajasta koska pelkäsin menetystä niin kovasti. Oli paljon kipuja ja vuotoja Mutta niin..yksilöllisiä nää tietysti on eikä kaikki koe näitä niin vahvasti.
 
Mileena, antakaa mennä vaan jos pystyt. Enempi siitä on haittaa, jos jätätte touhuamatta. Tai siis voi olla.

Virkki, niin, hyvät on viivat ovistikuissa, mutta se kertoo vasta luteinisoivan hormoonin tason /huipun, eikä realistisesti sitä, että tapahtuiko ovulaatio. Valitettavasti.

Tammityttö kun normaalisti ovistikku näyttää lh huipun mulla vain alle vuorokauden ajan, niin kyllä neljän, viiden päivän ajan vahva viiva taitaa merkitä ongelmia. Että esim. munasolu ei irtoa, ja keho yrittää päivästä toiseen kunnes lopahtaa. Mutta tiedä sitä sitten. Uusia oireita ovat mulla tuommoiset.

No, yrittänyttä ei laiteta. Ja tänä iltana vielä yritetään. Klo 16 tänään juili kyllä niin siihen malliin, että josko se silloin olisi ovulaatio oikeesti ollut?! Tiedä sitä sitten. Mut on sille mahdollisellekin on lähetettävä vielä siimahännät liikkeelle. Niinh. Yrittänyttä ei laiteta.
 
SUNNUNTAI 19.4.2015

nimi / ikä........................kp / kierron pituus

Ninnuska73 (41)........................... 35kp/26-30
Choco_brown (38)........................ 22kp/24-26
Esteri1 (41)..................................20kp/
Virkki (39).................................... 19kp/26-36
Minttu 71 (43).............................. 17kp/30
mileena 74 (40)............................ 17kp/28-30
Tyydeli (41)..................................16kp/28-30
Marza (44)................................... 14kp/30
Äiti seiskanelonen (41) ................... 6kp/28
Pirunpelto (38) ............................. 6kp/28-32
Jimima (43).................................. 5kp/27-29
MaiMei (39)...................................5kp /26
Glearblue (44)............................... 4kp/25-29
Zandi (40)................................... 4kp/27
Karoliina (40).............................. 1kp/31



Piinailupäivät:

Minttu71 (43) ........ Dpo 3
Tyydeli (41) .......... Dpo 1
Mileena 74 (40)..... Dpo 0


Plussanneet: :heart:

2015
vauvatoiveinen....(38) - 01/2015
Hedelmiina.........(39) - 02/2015
Sahramiini..........(43) - 03/2015
flutur................. (41) - 03/2015
Tammityttö.........(39) - 03/2015

2014
Saana72 ...........(41) - 02/2014
Iines* ...............(40) - 03/2014
Tuuliannaliina ....(40) - 03/2014
Esteri1 ..............(40) - 05/2014
Vesipossu ..........(41) - 07/2014
Jopo73 ..............(41) - 08/2014
Fleur .................(39) - 09/2014
bugsy ................(44) - 09/2014



Taustailijat:

kiialiina (41)
~lounakehto~ (41)
Leo Pardi (40)
woodoo (40)
kalabaliikki (38)
Katjusmaaret (41)
Torvi (42)
ruutana (39)
Meibibeibi (44)
Hupsikka (?)
harrastoive (43)
Tiuku74 (39)
Nipsu74 (40)
Lumikki1970 (43)
hupiaelämään(40+)

Fertility Calendar Tool | babymed.com


"All will be well as long as we do our best"
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä