40+ so what wol.13

Ihanaa Ä-74!! Onnea odotukseen! Olet jo pitkällä ja aikamoiset paniikit saanut panikoitua. Tyydeli kans!! Mahtavaa! Sulla viiva vahvistuu tosi upeasti. Mulla on peukut ja varpaat pystyssä. Miten kauan ootte jo yrittäneet?

Jelli: mitä sulta otetaan labroissa? AMH,LH,FSH?? Mulla on niihin lähete ja mulle lääkäri sanoi, et pitää ottaa ennen klo 10. Ei muuta.

Meibijees; sun viivarivi on uskomaton. Oot vähän koko ajan hormonit koholla! Onko sulla mitattu LH tasoa kierron eri aikoina? Kun ei mulla näy kun sen kaksi päivää nuo viivat! Jännä, et sen lääkärin asenne oli vain, että elä testaile.
 
Tuttua tuo papakoe.. Mulla ei näkynyt mitään silmälle mutta tutkimuksissa löytyi epäselviä muutoksia. Nyt sitten kun on lähete kolposkopiaan.. Niin pistää miettimään että entä kun on raskaana että mitkä riskit siinä on kun ottavat niitä koepaloja..
 
Virkki, lähetteeseen on ruksattu kohdat B-PVK+T, S-TSH, S-T4-V, S-FSH, S-LH, S-PRL. Ja tosiaan ennen klo 10 pitäisi ottaa, vaan kun myöhässä olevia menkkoja odotellessa en heti tajunnut ennakoida varausta riittävän kauaksi, sain huomiselle vasta klo 10.10 :( Saapa nähdä siirtyykö nyt kuukaudella. Hieman meinaa ketuttaa...
 
Jelli, mulle sanottiin joskus kilpparikokeista, ettei se ihan niin tarkkaa ole, vaikka ennen 10 on suositus. Sulla otetaan siis kilpparit, samat kuin mulla, prolaktiini ja onko tuo PVK pieni verenkuva?? Jospa ne onnistuisi! Laita sitten messagea, miten kävi.
 
Jelli75 - en usko, että on ihan noin minuutin päälle.. prolaktiini, fsh, luteinisoiva hormoni, pieni verenkuva ja kilppariarvot, kuten Virkki sanoikin. Yksi mikä olisi lisäksi hyvä pyytää on amh-arvo (anti mullerin hormoni) kertoo munasolureservistä. Ihme etteijo ole tässä mukana. Yleensä ottavat fsh:n kanssa. Prolaktiiniinhan liittyi se rintojen yms koskettelukielto:) hyvä kun tutkivat.

Multa ja mieheltä otettiin nyt kromodomitutkimus ja multa lisäks tulee joku tukostaipumus myöhemmin.

Sellanen pieni lisä paljastui, että olen rh- kuten 15% naisista. Onko kellään siitä kokrmusta. Sain rokotuksen nyt kankkuuni km yhteydessä. Ed. Kerralla eivät antaneet ja mietityttääkin että kävikös joku moka?
 
Kiitos Virkki ja Babez! Oli siitä amh:sta puhetta, mutta kun ultrassa totesi munasarjat isokokoisiksi ja "munia" näkyi reilusti, niin meinasi että suhteessa hintaan ei toisi kovasti lisäarvoa. Kun ei se määrä vaan laatu :( Muutenkin suositteli vahvasti harkitsemaan saman tien suoraan keinohedelmöitystä vaikkei mitään varsinaista vikaa löytyisikään! Saakohan ne jotain sisäänheittobonuksia? ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Virkki: Meidän tarinahan on seuraavanlainen. Esikoinen sai alkunsa ihan yrityskerrasta 1. Hän syntyi 04/12. Toista aloitimme yrittämään 04/13. Ensimmäisen oviksen pongasin loppu vuodesta, josta myös plussasin. Se meni kesken 01/14. Sen jälkeen raskauduin nopeasti ja meni kesken 05/14. Taas pari kolme kiertoa välissä, raskauduin, joka meni kesken09/14. Kaksi viimeistä meni myös kaavintaan, kun tyhjennykset epäonnistuivat. Viimeinen oikein pitkän kaavan kautta.
Sitten pääsimme tutkimuksiin hormoonipolille. Kaikki kromisomit, hyytymistekijät, hormoonit ja spermanäyte. Mitään syytä ei löytynyt. Muuta kuin ikä. Ja mitään muuta ei tarjottu, koska olin jo 41v.

Sitten oli aikalailla hiljaista sillä saralla, kunnes nyt plussa.
Kemiallistahan en ole koskaan kokenut. Ja varhaisultraan menen heti kun se on järkevää. Jos silloin ei ole kaikki kohdillaan, koko ja sydämenlyönnit, niin eipähän tarvii venyttää toisella kuulla ennen kuin tyhjennetään. Keskimmäinen lopulta todettiin np ultrassa rv10-11, niin siinä meni jo aika monta viikkoa harakoille!

Se taisi olla myös ainoa kerta kun sain pistoksen. Olen myös rh-. Tai sitten sain sen kahdella viime kerralla. Se riippuu siitä, mihin asti alkio ehti kehittyä. En muista mikä se raja oli. Mutta jos kehitys loppui viikoille 6-7, ei tarvinnut pistää vasta-ainetta.
 
SUNNUNTAI 23.8.2015


nimi / ikä.....monettako kuumeilee....kp / kierron pituus

Katjusmaaret (41)..........4...............55kp/26-29
Esteri1 (42)....................2...............32kp/
Martza (44).....................................30kp/30
Johanna75 (40)..............6...............28kp/
Tikru-78 (37)...................................24kp/
MaiMei (39) ....................2..............24kp/26
Anuliini1975 (40).............1..............22kp/25-29
Meibijees(37)..................2..............21kp/32
Virkki (39)........................2.............21kp/26
mama na baba (42)........................19kp/27
Kalabaliikki (39)..............................17kp/22-28
C. rotundifolia (40)...........2............13kp/26-29
Zandi (40)........................2.............12kp/27(9/2015 hoitoon)
SuloinenSalaisuus (40)...................11kp/25
Mileena74 (41).................3.............11kp/28-30
Jimima (43).......................2.............10kp/28-30
Pilvilinna74 (40)................6.............10kp/25
Woodoo(40).....................4...............7kp/24-26
Pirunpelto (39).................1...............5kp/29-30
Minttu 71 (44)..................5...............3kp/30
Jelli75 (39).......................3...............2kp/26

Piinailupäivät:

Esteri1(42)...........................dpo17 (aamuhaamu?)
MaiMei..................................dpo10
Meibijees(37).......................dpo 7
Kalabaliikki (39)....................dpo 5


Plussanneet: :love:

2015
vauvatoiveinen.....(38) - 01/2015
Hedelmiina............(39) - 02/2015
Sahramiini.............(43) - 03/2015
flutur.................... (41) - 03/2015
Äiti seiskanelonen (41) - 6/2015
KeltainenSeepra......... - 8/2015
Karoliina74............(40) - 8/2015
Meimii....................(41) - 8/15
Theran...................(36) - 8/15
Tyydeli...................(42) - 8/15

2014
Saana72 ...........(41) - 02/2014
Iines* ...............(40) - 03/2014
Tuuliannaliina ....(40) - 03/2014
Esteri1 ..............(40) - 05/2014
Vesipossu ..........(41) - 07/2014
Jopo73 ..............(41) - 08/2014
Fleur .................(39) - 09/2014
bugsy ................(44) - 09/2014



Taustailijat:
Babez74 (41) 1. kierto x/29
Tammityttö (39) 3.
elotar74 (41) 3.
Touhulan mamma (40) 3.
Glearblue (44)
Choco_brown (38)
hennamilla (38)
Rosella75 (40)
Ninnuska73
kiialiina (41)
~lounakehto~ (41)
Leo Pardi (40)
Torvi (42)
ruutana (39)
Meibibeibi (44)
Hupsikka (?)
harrastoive (43)
Tiuku74 (39)
Nipsu74 (40)
Lumikki1970 (43)
hupiaelämään(40+)

*Jokainen voi päivittää listan itse. Kun olet kirjautunut sisään, paina listan kohdalta "vastaa". Muuta päivät ja muokkaa mieleiseksesi, lopuksi poista #/quote - merkit ylhäältä ja alhaalta.
Sen jälkeen lähetä ja vóila!



"All will be well as long as we do our best"
 
Joku kyseli, että saako yksityisellä korvauksia kun on yli 40. Itse täytin 40 viime vuonna ja olen saanut. Oliskohan niin, että noista tutkimuksista ja siirroista yms saa vaikka kuinka kauan (ei mitään varmaan tietoa), mutta yli 40 vuotiailla 3:een munasolujen keräyskertaan saa korvauksia kelalta. Jokainen raskaus, vaikka keskeytynytkin nollaa tuon laskurin. Tämän lääkäri kertoi joskus kesän alussa kun sitä tulin kyselleeksi.

Theran soita ihmeessä ja kysele tuota riskiä. Toivottavasti saat mielenrauhan sillä puhelulla. Kerro myös mitä kertoivat. Ja toivottavasti muutenkin on kaikki hyvin.

Jelli, mullakaan ei AMH ole testattu. Johtuen juurikin siitä, että reserviä näyttäisi munasarjoissa olevan ihan ultratenkin. Ilmeisesti munasarjat tai -solut (en muista kummin sanoi) alkavat myös jotenkin kiinteytymään, kun aika alkaa hiipumaan. Itsellä pitäisi tuolla saralla olla vielä asiat hyvin. Pirulaiset eivät vaan löydä tietä ulos, kun johtimet ovat tukkeessa.

Pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille. Monella on myös festiajat käsillä, joten intoa petipuuhiin!!
 
Täällä jo uutta kiertoa pukkaa. Listauksessa dpo:ni jäivät jossain vaiheessa laahaamaan, oikea siinä olis dpo12, mutta kuten otaksuinkin, että ovis oli silloin jo tiistaina (samana päivänä kun plussa tuli aamulla), niin dpo13 on varmaan kaikkein oikein. Ellei tämän päivän aikana hanat kokonaan aukea, niin yöllä / huomisaamuna viimeistään. Eipä taas tarvinnut piinailla juurikaan. Soitan tänään tai huomenna ultran, ja letrot lähtevät huomenna tai ylihuomenna kokeiluun. Ei muuta! Paitsi että tervetuloa takaisin, Tammityttö!!!
 
Kääk, tai jee, tuntemukset ovat vaihtelevat: kierukka poistettiin 12.8. ja nyt lauantaina oli kp 1 :confused: Nyt voi siis laskeskella, että missä suurinpiirtein saattais olla ovulaatioaika...

Kauhea vaan tämä ristiriitaisuus, että onko tässä nyt järkeä vai ei... Kun nuorimmainen on kuitenkin jo 7 v... Erään tutun immeisen sanoin: "Oothan sinä jo vanha"... Niin, no, enpä kehdannu sanoa, että "...ja vauvakuumeessa..."
 
Huomenta ja festijaksamista vaan kaikille! Täällä on petipuuhat aika kortilla, koska ihana uusi oire on ilmaantunut eli kuvotus.. Eikä myöskään sit onnistu yövuorot töissä, en palautunut ja kuvotus muuttui joksikin muuksi.. No tässä yritän pohtia, että tämähän on positiivinen oire, raskaushormonit niin koholla, että pahoinvointia! Huomenna varhaisultra ja jännittää aikamoisesti, vaikka tuntuukin, että kaik oireet vieläkin täsmäisi.

Muuten yritysvaiheessa vaihdoin rasvattoman maidon kevyt maitoon.. Ja uskon, että silläkin oli vaikutuksensa! :)

Elotar mä mietin kauhulla, että mitähän kommentteja sitä ainakin selän takana kuuluu, jos tämä tästä etenee.. vanha kana jne.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: elotar74
MaiMei, kiitos amh-"varoituksesta", tieto se taas lisää tuskaa ;)

Elotar, ihan sama fiilis oli täälläkin vajaa vuosi sitten (kuopus nyt jo 9v) ja vielä ekan plussakin kohdalla lähinnä hirvitti, mutta kun se päättyikin kesken, vauvakuume vahvistui tosi selvästi... Saapa nähdä miten tässä lopulta käy!
 
MAANANTAI 24.8.2015


nimi / ikä.....monettako kuumeilee....kp / kierron pituus

Katjusmaaret (41)..........4..............56kp/26-29
Martza (44).....................................31kp/30
Johanna75 (40)..............6...............29kp/
Tikru-78 (37)...................................25kp/
MaiMei (39) ....................2..............25kp/26
Anuliini1975 (40).............1..............23kp/25-29
Meibijees(37)..................2..............22kp/32
Virkki (39)........................2.............22kp/26
mama na baba (42)........................20kp/27
Kalabaliikki (39)..............................18kp/22-28
C. rotundifolia (40)...........2............14kp/26-29
Zandi (40)........................2.............13kp/27(9/2015 hoitoon)
SuloinenSalaisuus (40)...................12kp/25
Mileena74 (41).................3.............12kp/28-30
Jimima (43).......................2.............11kp/28-30
Pilvilinna74 (40)................6.............11kp/25
Tammityttö (39)................3.............10kpl/ (9/2015 hoitoon)
Woodoo(40).....................4...............8kp/24-26
Pirunpelto (39).................1...............6kp/29-30
Esteri1 (42)......................2...............6kp/
Minttu 71 (44)..................5...............4kp/30
Jelli75 (39).......................3...............3kp/26
elotar74 (41)...................3...............1kpl/

Piinailupäivät:

MaiMei..................................dpo11
Meibijees(37).......................dpo 8
Kalabaliikki (39)....................dpo 6


Plussanneet: :love:

2015
vauvatoiveinen.....(38) - 01/2015
Hedelmiina............(39) - 02/2015
Sahramiini.............(43) - 03/2015
flutur.................... (41) - 03/2015
Äiti seiskanelonen (41) - 6/2015
KeltainenSeepra......... - 8/2015
Karoliina74............(40) - 8/2015
Meimii....................(41) - 8/15
Theran...................(36) - 8/15
Tyydeli...................(42) - 8/15

2014
Saana72 ...........(41) - 02/2014
Iines* ...............(40) - 03/2014
Tuuliannaliina ....(40) - 03/2014
Esteri1 ..............(40) - 05/2014
Vesipossu ..........(41) - 07/2014
Jopo73 ..............(41) - 08/2014
Fleur .................(39) - 09/2014
bugsy ................(44) - 09/2014



Taustailijat:
Babez74 (41) 1. kierto x/29
Touhulan mamma (40) 3.
Glearblue (44)
Choco_brown (38)
hennamilla (38)
Rosella75 (40)
Ninnuska73
kiialiina (41)
~lounakehto~ (41)
Leo Pardi (40)
Torvi (42)
ruutana (39)
Meibibeibi (44)
Hupsikka (?)
harrastoive (43)
Tiuku74 (39)
Nipsu74 (40)
Lumikki1970 (43)
hupiaelämään(40+)

*Jokainen voi päivittää listan itse. Kun olet kirjautunut sisään, paina listan kohdalta "vastaa". Muuta päivät ja muokkaa mieleiseksesi, lopuksi poista #/quote - merkit ylhäältä ja alhaalta.
Sen jälkeen lähetä ja vóila!



"All will be well as long as we do our best"
 
Tammityttö, mahtavaa pääset taas touhuun mukaan.
Mitäs hoitoja teille on suunnitteilla ensi kuussa?
Meillä huurunenuja siirretään estrogeenihoidon avustuksella.

MaiMei, mulla ainakin lääkäri puhui, ei pelkästään follien paljoudesta, vaan siitä kiinteydestä myös. Ei silti, arvon mittaamallahan sen todellisimman tuloksen saa. Tosin omalla kohdalla tuon mittaaminen lienee yhtä tyhjän kanssa. Jos johtimet ei päästä mitään läpi, niin hoitoa tarvii kuitenkin. Ja onhan noita alkioita saatu pakkaseen sentään se pari, että jotain eloa siellä on ollut omalla kohdalla.

Oli tosiaan noista kelakorvauksista puhetta. Muistin väärin iän. Se on 43 vuoteen asti. Tässä ja tässä lisää tietoa asiasta. Huomioitavaa tuossa jälkimmäisessä oleva lause: "Jos lapsettomuuden syynä on ikääntymiseen liittyvä munasolujen määrän väheneminen, kyse ei ole sairausvakuutuslaissa tarkoitetusta sairauden hoidosta."

Iästä ja siihen liittyvästä puhumisesta. Multa yksi töissä kysyi, että onko poissaoloni liittyneet raskauteen. Minä siinä, että eihän tämän ikäinen mitään raskaaksi enää....... Toinen oli, vaan että hyvin voi vielä hommata lapsia. Tää rouva on mua lähes 20v vanhempi. Henkilökohtaisesti mulle on sama mitä muut aikuiset ajattelevat minusta ja vanhana lasten tekemisistä. Mutta enempi huolettaa, se että kun lapsi on koulussa, niin kuinka paljon se saa hävetä vanhoja vanhempia.
Muistan kun nolostelin omia vanhempia, vaikka äiti oli minut 26vuotias ja isä 4v nuorempi. Eivätkä olleet sen vanhemman oloisia kuin muut, mut niin vain nolostelin. Ja jos oli vanhemmat kuin omani, niin sitten sitä vasta ihmetteli. En edes muista miksi oli muka noloo, että oli vanhat vanhemmat. Ei sen perusteella ketään kiusattu, mutta jotenkin muhun on iskostunut ajatus, että voisi kiusata. Omistuista.
 
Tervetuloa taas Tammityttö! Kiva, kun olet joukossamme. Kerro kaikki teidän hoitosuunnitelmista.

Zandi, tuo korkea ikä ja lapset vähän vanhempana on varmasti meillä kaikilla käynyt mielessä. Kaikki lapset häpeää vanhempiaan jossain vaiheessa. Olipa ne millaisia tahansa. Aina ne jotain vikaa keksii! ;) Nykyään on niin monenikäistä vanhempaa ja aika monella siitä vanhemmasta päästä, niin ei meidän lapset pahasti poikkea porukasta. Toisekseen: mehän säilytään hyvin nuorekkaana pitkään, kun on pienet lapset, jotka pitää meidät virkeänä. Eikös niin?

Joo, itselle tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta vauvat, että ei ole todellista! Odotan uutta kiertoa ja menskujen alkua, että pääsee uuteen alkuun.

Maimei, sun suunnitelma kuulostaa hyvältä. Letrot kehiin! Katsotaan, tuoko ne apua!
 
Kyllähän se ikä mielessä on. Oma mummoni oli saman ikäinen kuin minä nyt kun synnyin. Kyllä mieleen tulee yhä useammin, että missä välissä minusta tuli näin vanha. Ja jos onnistun lapsen vielä saamaan, niin tosiaan häpeääköhän hän vanhusikäisiä vanhempiaan (paitsi että tässä iässä lisääntyminen tuntuu olevan yhä tavallisempaa, luulisin) ja että riittääkö minulla voimat. Ei kai dementiaa vielä pitäisi tulla.

Vessaan vein Tiimarin loppuunmyynnistä ostetut lukulasit, jotta näen tiirailla testejä. Niitä onkin nyt tehty, ovulaatioteatejä nimittäin. Monta päivää oli vain erittäin hyvällä tahdolla näkyviä viivoja, mutta toissa päivänä tuli selvästi väriä ja eilen vähän enemmän. Josko tänään tai huomenna olisi jo ovulaation verran. Toissa päivänä tuntui lupaavaa juilintaa oikean munasarjan paikkeilla. Ja eilen tuli limaakin (ellei se sitten ollut peräisin toissailtaisista lemmenhetkistä). Mutta kyllä petyn, jos en ovuloikaan, vaikka uskottelenkin itselleni etten sitä edes erityisesti odota. Ei muka pety, jos ei muka odota.
 
Huomenta muruset! Sahramiini-täti tuolta toiselta puolelta tulee vähän ojentamaan teitä, armaat yrittäjät :)

Oletteko vanhoja? Kylläpä juu. Vaikkapa ekaluokkalaisen vinkkelistä olette (olemme) jäänteitä esipaleoliittiselta kaudelta joiden hädin tuskin uskoisi enää hengittävän.

Onko lapsentekopuuhassa tässä iässä enää mitään järkeä? Puuhassa sinänsä varmasti on... ;) Ehkä, ehkä ei, mutta onko nuorempanakaan? Samaan maailmaan ne mukelot syntyy oli vanhemmat nuoria tai vanhoja - tekis mieli sanoa keskeneräisiä tai valmiita vanhemmiksi.

Pitäisikö meidän jostain mystisestä syystä päättää, että hedelmällisen kauden lähestyessä loppuaan voi suoraan heittää hanskat tiskiin? Sama kuin lähtis vaikka Kuusamosta Helsinkiin festareille mutta päättäisikin jo Lahden kohdilla ajaa ojaan kun ei siellä kuitenkaan oo kivaa :confused:

Onko tää jotenkin uus juttu että tässä iässä raskaudutaan ja saadaan lapsia? No ei. Ehkä aiemmin syynä on ollu ne virkatut kondomit joiden ehkäisyteho ei ole hiponu 100% mutta väliäkö tuolla. Vielä onnellisempia kasvaa lapsista joita on rakkaudella tehty ja odotettu :)

Minulla ikää 43 (teistä kukaan ei kai ole NÄIN vanha?) ja rv 29. Pari kertaa meni metsään ennenkuin onnistui, mutta nyt näyttää hyvältä. Usko oli kovilla kun kuitenkin tietää että kaikilla - nuoremmillakaan -ei tärppää, mutta unelma omasta tuhisijasta eli sitkeästi. Hoopo olo oli silloin ja on nytkin, mutta yhtä ainoaa negatiivista kommenttia en ole kuullut. Olen varmaan ollu riittävän etäällä... Pari gyneä olen tavannut, sairaalan henkilökuntaa ja neuvolatädit ja -lääkärit, sukulaiset, kaverit ja puolitututkin, kaikki ovat olleet vilpittömästi iloisia puolestani. Ja vaikkeivät olisikaan, tämä on minun elämäni ja minun unelmani :love:

Pitäkää siskot ihmeessä kiinni haaveistanne ja antakaa unelmillenne siivet, vaikka ne välillä olisivatkin Always-merkkiset. Kaikkia ei lykästä, mutta jokaisella on oikeus toivoa. Ikä ei saa estää haaveilemasta. Ja vaikka pelottaisi että on haaveinensa loikkaamassa suoraan lokakaivoon, pitää sydämen ääntä kuunnella.

Onnea sylintäydeltä kaikille plussanneille ja kauniita lämpimiä ajatuksia teille joilla plussa on vielä edessä :love:

Saarnani on päättynyt. Stop.

Sahramiini 28+6
 

Yhteistyössä