40+ so what wol.13

@kirsillevauva Kiitos listalle lisäämisestä :)Nyt on siis 5. Lapsi haaveissa ennestään 3 teiniä ja yksi pieni koululainen.
Mies on menossa antamaan näytteen. Sitten toki selventää sekin tilannetta. Itselläni on myös kilpirauhasen vajaatoiminta jonka hoitotason sain kuntoon elokuussa. Gyne sanoikin että 3 kk on munasolun ikä kehittyä. Ja siksi suositteli odottamaan ilman isompia tutkimuksia ja silloin myös totesi ettei miehen näytettä vielä ole tarve ottaa kun plussatestejä on useampi. Ei siis ajatellut syyn olevan siinä.

Teillä monella on ihanan seesteinen asenne vauva asiaan.
Itse huomaan että vuosi on kohta mennyt ja tämä on ollut todella rankkaa. Nyt kun viimeviikolla selvisi tämä km ja vuoto alkoi tällä viikolla olen miettinyt asioita todella paljon.
Jotenkin olen jollain asteella ehkä hyväksynyt sen tosiasian ettei vauvaa välttämättä saa. Se on tuonut pienen rauhan omaan päähäni. Vaikea selittää..
 
Kylläpä tänne on tullut tekstiä...

Rusakkonen, hyvä ettei ole vuoto alkanut. Toivottavasti testistä tulee plussaa!

Kirsillevauva, teidän suhde kuulostaa niin luontevalta ja luottavaiselta. Tsemppiä luomuiluun hoitokierrosta odotellessa!

Roxanne, kiitos myötätuesta. Näillä vuosilla ei tosiaan ole aikaa odotella kovin paljoa vaikka se toivomisen ja pettymyksen tunteet ei välttämättä houkuta. Imetyksen lopettamiseen en osaa mitään sanoa, koska itsellä maito loppui melko nopsaan, kun tytöt olivat keskolassa saaneet pullosta maitoa eivätkä jaksaneet rintaa imeä niin kovaa kuin olisi pitänyt. Lisäksi piti antaa vielä kotona tujumpaa keskosille tarkoitettua jauheesta tehtyä korviketta. Tsemppiä!

Momon, tervetuloa mukaan! Kunpa teille se yhteinen pikkuinen vielä suodaan!

Yöeläjä, toivon kovasti että tulisi vielä iloinen yllätys teillekkin!

MatildaM, onpa ikävä että kroppa ei suostukkaan toimimaan niin kuin toivoisi. Pas on nykyisin ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin tuoresiirtokin. Tosin se seuraavan kierron odottaminen harmittaa varmasti.

Katti75, onnea siirtoon. Toivottavasti pikkuinen tarraa lujasti kiinni!

On: Eilen illalla jouduin kiireellä ambulansilla ensiapuun ylävatsakipujen vuoksi. Pihaan kurvasi ensin palokunnan ensivasteyksikkö, sitten ambulanssi ja vielä kenttäjohtajakin. Ensihoitajan tuossa pihassa vielä tutkiessaan kuulin sanovan "epäilen aorttaa" ja sekös pelästytti. Sain kipulääkkeet suoraan suoneen ja pillit päällä tuhatta ja sataa keskussairaalaan. Onneksi lopputulos oli vain sappikivet, joita löytyi runsaasti. Nyt oon jo kuitenkin kotona ja leikkaukseen tulee aika kolmen kuukauden sisällä. Nyt vain mietin uskaltaako tässä edes yrittää raskautua ennen leikkausta. Ja olettaisin oviksen ehkä olevan tulossa, ainakin limaa alkaa pikku hiljaa tulla siihen malliin.
 
  • Tykkää
Reactions: Momon
Lista: ikä/ monettako yrittää/ yritys aloitettu/ millä keinoin:

Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF
yöeläjä (44)..........4/yritys aloitettu 2014/luomu
Iid@ (45).......2
kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ luomu, odottaa luovutettua munasolua
aamuska (41)....1/ ? /IVF
hulbertiina (42)...3/ aloitettu1/2015 /IVF
miumau-82 (36)....1
mirumarumoru (43)....4 / aloitettu 6/2018 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat)
Roxanne (44).......2/ ?/ luomu, odottaa IVF:ää
lolu (39)....4/ ? /luomu
Tatti55 (41)... 3/ yritys alkanut 8/2017 / luomu
Annamaija76 (42)....3/aloitettu 6/2018/luomu
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut

Taustalla Virkki

Plussanneet:
 
MatildaM, onko fiilis jo parempi?

Katti75, toivottavasti siirto onnistui ja saisitte plussaa :)

Yöeläjä, minäkin olen asettanut matkan varrella monia takarajoja, ollut jopa jonossa sterilisaatioon ja minipillerit kaapissa :) On ollut niin raskasta ainaiset pettymykset. Joo, meillä olisi siirto joulukuussa, jos aikataulu pitää. Näen paljon vauvaunia, joten mielessä on.

Rusakkonen, hienoa ettei ole vielä vuotoa, kunpa olisi plussa!

Roxanne, imetin ensimmäisen lapsen 10 kuukautiseksi ja lopetin yhdessä yössä. Toiset imetin vähän pitempään ja mitää draamaa lopetukseen ei liittynyt. Hiljalleen vain vähensin :) En muista, että olisi ollut vaikeaa. Samalla tavalla tutitkin aikanaan lopetiin kerralla. Eikö imetysaikana voi olla hoidossa?

Hulbertiina, mikä kammottava kokemus! Pitäisikö kysyä lääkäriltä tosta raskautumisesta?

Itselle ei ihmeitä, ovis oli ja meni ja jotenki hermot kireenä. Onkohan jo pms päällä, vai muuten vaan...
 
@kirsillevauva , ei teillä enää kovin pitkää odotusta pitäisi olla hoitoihin, ihanaa! :love:

@Rusakkonen , täällä jännitän sun tulostasi. Voi kun nyt olisi plussaa!

@yöeläjä , toivottavasti ehditte nyt tämän kierron oviksen käyttää hyväksi. Luuletko että maltat jättää yrittämisen vuodenvaihteessa? Mukavaa jos joka tapauksessa käyt täällä vielä meitä tsemppaamassa. Toivottavasti nyt plussa sulle tulisi!

@Hulbertiina , olipa hurja tilanne! :eek: Onneksi kumminkin oli sappikivistä eikä aortasta kyse. Sun varmaan kannattaa tosiaan lääkäriltä tarkistaa, onko tarvetta lykätä vauvan yrittämistä siihen asti kun leikkaus on tehty (jos se kolmen kuukauden sisään tulee), mutta veikkaisin ettei sappikivet silti raskautta vaaranna. Kivunhoito voi kyllä tulla haasteeksi, kun esim. Buranaa, Litalginia ja muita sen tyyppisiä ei ole hyvä varsinkaan vikalla raskauskolmanneksella käyttää. Multakin on sappikivet leikattu mutta siitä on jo kauan, se oli joskus parikymppisenä (olin harvinaisen nuori saamaan sappikivet).

@Momon , tervetuloa! Dextrassa olen ollut asiakkaana jo 2,5 vuotta (tänä aikana 1 onnistunut raskaus ja nyt toista yrittämässä) ja olen erittäin tyytyväinen sekä hoidon tasoon että ilmapiiriin ja puitteisiin. Suosittelen lämpimästi.

@Roxanne , mähän lopetin imetyksen juuri uusien hoitojen aloittamiseksi, tosin aika aikaisin - vähän sen jälkeen kun vauva oli täyttänyt 7 kk. Isomman lapsen vieroitus on varmaan erilaista, mutta mä vaan asteittain korvasin imetyskertoja korvikepullolla. Ottaako teidän poika vielä pulloa? Luuletko että päikkärinukahtaminen voisi onnistua pullon kanssa? @kirsillevauva kysyit hoidoista imetysaikana: ei kannata tehdä jos imettää vielä, imetys kuitenkin vaikuttaa hormonitoimintaan sen verran että epäonnistumisen riski selvästi lisääntyy.

Nyt on haettu alkio kyytiin, 6-päiväinen blasto. Olo on yhtä aikaa sekä toiveikas että epäuskoinen. Testipäivä on 20.11.
 
Katti75, ihanaa kun siirto onnistui. Kulukoon piinapäivät nopeasti ja tarratkoon pikkuinen lujasti kiinni!

Multa lääkäri kielsi kokonaan särkylääkkeet, kun maksa-arvot oli yli 200. Viitearvot on <35. En astman vuoksi muutenkaan pysty käyttämään kuin panadolia, joten litalginiakaan en pysty käyttämään. Niistä ei siis olisi vaaraa raskauden kanssa, mutta se leikkauksen aikainen lääkitys voi haitata. Vaikkakin olin raskaana silloinkin, kun multa leikattiin se munasarja ja raskaus jatkui vielä monta viikkoa. Noh nyt on kuitenkin yritetty mahdollista ovista hyödyntää. En vain ole ollenkaan varma tuleeko sitä ollenkaan. Mietin vain että mitäs sitten otan armottomiin päänsärkyihin, joita tulee liiankin paljon. Täytynee varata aika tavalliselle lääkärille, kun nuo vatsatautien lääkärit ei tiedä päänupeista kovinkaan paljoa.
 
@kirsillevauva Kiitos jonotiedosta. Ei tässä onneksi mikään kiire ole, että ihan hyvin voi jonottaa jonkin aikaa :) Toivottavasti kuitenkin keväällä hoito onnistuisi. Teillä kyllä kuulostaa olevan kiva parisuhde (y)

@Roxanne kiitos paljon kannustuksesta! :) Onhan ne teoreettiset mahdollisuudet kai ihan hyvät, mutta en löydä enää itsestäni uskoa siihen, että omalla kohdalla luovutetut munasolut voisivat toimia. (On ollut tässä hieman hankalia viime päivät ja fiilikset maassa.)

@Rusakkonen Miltä tilanne näyttää..? Jännittää!

@MatildaM Miten on mennyt? Tunnistan fiiliksesi, koska olen rypenyt nyt viime päivät samoissa fiiliksissä. Jostain sitä voimaa täytyisi kaivaa, jotta tämän kamalan prosessin jaksaisi kahlata läpi ja usein tuntuu kohtuuttomalta, että vielä pitäisi taas yhden vastoinkäymisen jälkeen jaksaa jatkaa. Paljon voimia!

@Katti75 Hienoa, että siirto toteutui. Tsemppiä piinapäiviin ja toivotaan, että tämä olisi sinnikäs tyyppi!

@Hulbertiina onpa sinulla ollut hurja tilanne! Tsemppiä noiden terveydellisten haasteiden kanssa painimiseen! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

@Momon Tervetuloa palstalle :)

Nyt on menossa ensimmäinen luomukierto piiiitkään aikaan, saa nähdä, mihin se nyt hoitojen jälkeen asettuu. Tänä vuonna on ollut varmaan ehkä 2 tms. luomukiertoa, muita on sotkenut joko hoidot tai lääkitykset muuten vain. Saa nähdä, toimiiko kroppa enää lainkaan. On vaikeaa tässä epäonnistuneiden hoitojen ja oikuttelevan kropan jälkeen ikään kuin liukua normaaliin elämään ja tuntemuksiin. Odotan vaihdevuosioireiden pärähtämistä päälle, vaikka kai se on vielä liioittelua. On vaikea suhtautua omaan kehoon, kun se on pettänyt täydellisesti hoitoihin liittyen. No, josko keväällä sitten kokeilisin hoitoja luovutetuilla munasoluilla, vaikka tällä kropalla suhtaudun niihinkin varauksella. Eiköhän tämä kroppa osaa pilata jollain tavalla senkin mahdollisuuden :(
 
  • Tykkää
Reactions: Momon
Nyt on aika varattu dextraan joulukuulle. En malta odottaa!! Mulla on ihan olo kuin tämä olisi joku ongelmanratkaisu projekti.:eek:
On siis vahva luotto että apua saadaan. Ei kyllä yhtään hajua mikä se olisi(n)
Mutta se selvinnee.
@Katti75 Peukut pikkuiselle ja leppoisaa mieltä piinailuun! Varmasti hurjan jännää. Onnistuiko ensimmäinen raskaus ekasta hoitokerrasta?
 
Viimeksi muokattu:
Hei ja kiitos tsempeistä lohduttavat kovasti. Tämä on niitä asioita jotka vain samassa tilanteessa olevat ymmärtävät, toki läheiset parhaansa yrittävät. Meillä siis lahjasolusiirto edessä. Huomenna luovuttajan punktio ja mies menee antamaan näytteessä. Tästä on ansiokkaasti huumoria revitty. Sittenpä alkiot menevätkin pakkaseen odottamaan minun seuraavaa kiertoani. Mennään luomukierrolla kun se niin vahvana pyörii. Ennestään minulla on 2 lasta, luomu ja ivf, molemmat jo täysi-ikäisiä. Miehelläni ei ole lapsia ja hirveästi toivotaan omaa yhteistä tenavaa. Omilla soluilla ei onnistunut. Lähetän kaikille hurjasti tsemppiä ja toivon että kaikille suodaan vielä paljon iloa.
 
Lista: ikä/ monettako yrittää/ yritys aloitettu/ millä keinoin:

Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF
yöeläjä (44)..........4/yritys aloitettu 2014/luomu
Iid@ (45).......2
kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ luomu, odottaa luovutettua munasolua
aamuska (41)....1/ ? /IVF
hulbertiina (42)...3/ aloitettu1/2015 /IVF
miumau-82 (36)....1
mirumarumoru (43)....4 / aloitettu 6/2018 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat)
Roxanne (44).......2/ ?/ luomu, odottaa IVF:ää
lolu (39)....4/ ? /luomu
Tatti55 (41)... 3/ yritys alkanut 8/2017 / luomu
Annamaija76 (42)....3/aloitettu 6/2018/luomu
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut
MatildaM ...............3/lahjamunasolut

Taustalla Virkki

Plussanneet:
 
Matildam, lisäsin sinut listaan. kerrotko lissä teidän hoidosta? Kauanko jonotitte jne. Dextrassa noin 6 kuukauden jono ja toivon, että pätee meihinkin ja päästään joulukuussa hoitoon :) Alkaa olla jo odottavan aika pitkä!

Katti75, kiitos vastauksestasi imeysaikaan liittyen. Jos niitä soluja saa tosiaan siirtää 50-vuotiaaksi ja raskaus alkaa, on toinenkin lapsi siis meille mahdollinen, vaikka imettäisin sen vuoden <3 . Tsemppiä piinailuun ja toivottavasti saatte sen plussan :)

Hulbertiina, mihin tuo pääkipu liittyy? Minullakin on ollut ongelmia maksa-arvojen kanssa, syynä ilmeisesti luontaistuottet, joita olen käyttänyt aika paljon. Nyt menee kans Fitlinen tuotteita, maksa ei varmaan tykkää, mutta käytän hoitoihin saakka silti.

Aamuska, hienoa että jaksat jonottaa. Ehkä se voi tehdä hyvääkin? Saa pääkoppa ja hermosto levätä :) Jatkuva yritys on tosi raskasta kuten totesit.

Meillä oli ihana viikonlopu kaksin, kun vanhinkin lapsi oli isälklään isänpäivän kunniaksi. Ihan vain rentoa oleilua ja ulkoilua. Osaan arvostaa tätä parisuhdetta, kun avioliitto lasten isän kanssa oli jatkuvaa riitaa ja draamaa. Hermotkin tasaantuivat, ehkä olin vain väsynyt! Pms ei vielä päällä :)

Rusakkonen, olet ajatuksissa :)
 
Hei, no ei onnistunut tama yrityskierto. Uudet suunnitelmat kehitteilla laakarin kanssa. Nyt odotan kuukautisten alkamista, sitten tehdaan tassa kierrossa luultavimmin kohdun rapsutus ja tammikuun alussa sitten istutettaisiin se kolmas lahjamunasolusta muodostettu alkio. Oli aika raskasta, mutta pitaa vain yrittaa uudestaan. Tassahan kierrossa onnistumisprosentti oli taas pieni, mutta kaikkea pitaa kokeilla. Ensi kerralla todennakoisyysluvut ovat suuremmat. :)
 
@Rusakkonen Pahoittelut negasta :( Tosi ikävä kuulla, mutta kiva, että jatkosuunnitelmia on ja ne kuulostavat hyviltä. Paljon voimia jatkoon! :)

@kirsillevauva Joo, kyllä tässä on hyvä käsitellä nämä menneet pettymykset ensin pois. Sikäli on tietty ikävä odotella, että olen odotellut tämän hoitotaipaleen aikana niin paljon, milloin mistäkin syystä, mutta kyllä tämä tauko tässä kohtaa on hyvä asia. Mietin kiertoja ja katsoin kalenteria ja tuskin nyt loppuvuodelle hoitoa olisi onnistunutkaan, joten sikälikin voi ottaa nyt rennosti ja selvittää jonotilanteen ja seuraavat askeleet.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Matildam, lisäsin sinut listaan. kerrotko lissä teidän hoidosta? Kauanko jonotitte jne. Dextrassa noin 6 kuukauden jono ja toivon, että pätee meihinkin ja päästään joulukuussa hoitoon :) Alkaa olla jo odottavan aika pitkä!

Katti75, kiitos vastauksestasi imeysaikaan liittyen. Jos niitä soluja saa tosiaan siirtää 50-vuotiaaksi ja raskaus alkaa, on toinenkin lapsi siis meille mahdollinen, vaikka imettäisin sen vuoden <3 . Tsemppiä piinailuun ja toivottavasti saatte sen plussan :)

Hulbertiina, mihin tuo pääkipu liittyy? Minullakin on ollut ongelmia maksa-arvojen kanssa, syynä ilmeisesti luontaistuottet, joita olen käyttänyt aika paljon. Nyt menee kans Fitlinen tuotteita, maksa ei varmaan tykkää, mutta käytän hoitoihin saakka silti.

Aamuska, hienoa että jaksat jonottaa. Ehkä se voi tehdä hyvääkin? Saa pääkoppa ja hermosto levätä :) Jatkuva yritys on tosi raskasta kuten totesit.

Meillä oli ihana viikonlopu kaksin, kun vanhinkin lapsi oli isälklään isänpäivän kunniaksi. Ihan vain rentoa oleilua ja ulkoilua. Osaan arvostaa tätä parisuhdetta, kun avioliitto lasten isän kanssa oli jatkuvaa riitaa ja draamaa. Hermotkin tasaantuivat, ehkä olin vain väsynyt! Pms ei vielä päällä :)

Rusakkonen, olet ajatuksissa :)
Lähes vuosi oltiin jonossa Felicitaksessa. Toki jonotusaikana kokeiltiin omilla soluilla, mutta se tuskin pidensi jonotusaikana.
 
Rusakkonen, harmi että nega tuli. Pahoittelut. Tulevat suunnitelmat tuntuvat olevan melko selviä ja sinnikkyys kuultaa tekstistäsi. Voimia kuitenkin tämän pettymyksen käsittelyyn.

Kirsillevauva, mulla on taipumus migreeniin ja muutenkin päätä särkee tosi usein. Syytä noihin särkyihin ei tiedetä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Rusakkonen, ikävä kuulla, ettei vieläkään tärpännyt.

Täällä menossa 15/23-26. Ovis oli ehkä 6.11, eli viikko sitten. Nyt on suht runsasta vuotoa. Toivottavasti kiinnittymiseen liittyvää, ettei mitään keski-ikäisjuttuja :) Mulla on ollut ennenkin tossa vaiheessa kiertoa vuotoa ja silti ei alkanut raskaus. No, en kuitenkaan vielä ihan luovuta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Sain ukon puuhiin la ja su, vaikka itse olin järkky väsyny töiden jälkeen. Oviksen tikutin la illalla. La-su välisenä yönä olikin kunnon kivut. Hyvä että pystyin kävelemään. Onneksi ne oli vain hetkittäisiä. Su aamulla varmisteltiin, vaikka teki niin kipeetä, että olis tehny mieli huutaa.
Nyt vaan toivotaan, että kannatti.

Anteeksi omanapaisuus. Toivon tietysti onnea ja jaksamista meille kaikille tämän saman asian kanssa kamppaileville tai vain yrittäville.
Olen huono selaamaan palstaa taaksepäin, että muistaisin mitä kenellekin on tapahtunut ja ellen heti kommentoi, niin unohdan kenelle piti kommentoida. En siis tahallani kommentoi vain toisten juttuja.
Olisko joulun plussa-aalto paikallaan? Tai uuden vuoden?

Onko kukaan ajatellut kokeilla/käyttää alkiodiagnostiikkaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Soitin Dextraan, hoito näillä näkymin joskus vuodenvaihteessa. Kroppa ihan sekaisin ja hoitaja epäili syyksi rajua painonpudotusta: 8kg/1 kk. Nyt kierto 15/23-26. Varasin huomiselle ajan vesirokon uusintaan, en jaksa enää tätä ovisseksiä ja yrittämistä ja odotan vain hoitoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
mulla on tosiaan kierto ihan sekaisin! Menkat alkoi maanantaina ja vuoto on ollut supersunsasta. Keskiviikkona tuli kolme kertaa siteestä ja vaatteista löpi, ja suihkussa valui ihan jätkyttäviä klönttejä, kuin keskenmenossa. Torstaina tuli töissä yöside puolessa tunnissa läpi ja sotki vaatteet ja tuolin. Jouduin leimaamaan itseni sairaaaksi, kun en verisenä voinut töissä olla. Nyt olen ottanut vuotoa hillitsev' lääkett' ja vuoto suht ok. Siis ihan hanurista! Ja vesirokkorokotus otettu, ja raskautusmikielto kuukaudeksi. Ihan mukavaa, ei jaksa enää yrittäää :)

Onko testailijoita?
 
@kirsillevauva Kuulostaa hirmuiselta vuodoltao_O. Onko sulla usein noin runsaat menkat?

Mulla oli aiemmin runsaat mutta viimeaikoina välillä erittäinkin vähäiset. Tiedä sitten mistä johtuu.
Täällä tikutettu ovista. Viimekierrossa oli jo kp12. Nyt kp 11. Ei ole mitään tuntemuksia ja viivakin vielä aivan haalea joten menee varmastI myöhemmälle.
 
@Rusakkonen Voi harmi, toivoin sulle niin plussaa. :unsure: Toivottavasti seuraavalla yrityksellä tärppää!

@kirsillevauva Hui, kierto on nyt kunnolla sekaisin! Toivottavasti se pian asettuu taas normaaliksi.

@yöeläjä Jos me ikinä IVF-hoitoihin joudutaan, niin luultavasti ottaisin alkiodiagnostiikan avuksi. Mun pää ei kestäisi turhia hoitoja...

Täällä ei mitään uutta, menkat tuli taas. :( Mies menee ottamaan uuden simppatestin maanantaina, jännittää ihan hirveästi! Pitäkää meille peukkuja, olisi niin mahtavaa, jos tilanne olisi nyt parantunut.

Muoks. Häpeän niin omia katkeria ajatuksiani, että poistin viimeisen lauseen.
 
Viimeksi muokattu:
Alkiodiagnostiikasta - se kannattaa tehda muutamalle alkiolle (ei siis vain yhdelle valttamatta), maksaa ainakin 3000-4000e kahdeksalle alkiolle; meilla ei ainakaan ole siihen varaa, vaan laitetaan rahat mieluummin hoitoihin kuin testiin, joka ei edes ole taysin varma.
 

Yhteistyössä