40 + so what, wol 14 (2019)

Hei, olen uusi, luomuna on menty puolitoista vuotta ilman tärppiä. Mulle olis 3. lapsi, miehelle eka.
Nyt on rinnat tosi kipeet ja toisesta tuli puristamalla maitoa (edellinen imetys loppunut 6 v sitten) ja oon vähän huolissani mitä tämä on! Joku hormoniheittely vain? Tein eilen herkän Apteqin testin, ja sain siihen haamun, jota mies ei suostunut näkemään. Ei mitään äsken aamutestiin. Tosin se oli noita vähemmän herkkiä RFSU:n tikkuja.
Alkoikohan mulla vain vaihdevuodet tällä rysäyksellä. Nyt jo kp 31 ilman menkkoja, yleensä kp 27 on vika. Jos se ois raskaus niin pitäishän sen jo näkyä? Oletetun oviksen perusteella olisin jo 4+6.
 
Tänä aamuna kuvittelin nähneeni aivan äärimmäisen hailuran varjon OneStep-testissä (dpo9). Testipäivä on kyllä sen verran aikainen ja varjo (jos sitä edes oli!) oli niin hiuksenhieno, että en nyt uskalla vetää tuosta mitään johtopäätöksiä. On ihan mahdollista, että Ovitrelle aiheuttaa vielä pienenpientä viivaa testiin. Oikeastaan halusin testatakin nähdäkseni, vieläkö Ovitrellesta on jäänteitä kropassa. Jännää silti! :) Mitään oireita ei kyllä ole. :(
 
@Fayrouz Oletetut ovikset on kyllä vähän niin ja näin. Voi olla ollunna, tai sitten on voinu helposti olla vaikka viikkoa myöhemmin. Ja jos vaikka onkin ollut viikkoa myöhemmin, niin silloinhan ei haamua kummempaa pitäisi tullakaan.
Sitä paitsi miesten puusilmät tiedetään ;)
Eli testaappa uudestaan. Pregcheckeihin itse luotan, antavat kyllä herkästi haamun pienestäkin määrästä Hcgtä. Apteqsta mulla ei oikein kummoista kokemusta oo, muuta kun et hentoisesti antoi mulle haamua vaikka raskaana olin. Pc antoi selvän haamun. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Fayrouz
Mun ferritiini tulos tuli, 20.2. Ei ole ennen ollut noin huono, keskenmeno ja tää formap varmaan ei tee hyvää. Nyt on infuusio varattu reilun viikon päästä.

Lähdetään lomalle, käyn lukemassa, mutta tuskin kommentoin, kun puhelimella niin hankalaa.

Munarikasta pääsiäistä :)
 
Piti ihan kurkata Terveystalosta mun S-ferritiinin lukemat toissakesältä, eihän se ollut kuin 13,5 kun vaihteluväli on 10-150. Siis normaalin rajoissa, mutta alhainen kyllä. Tosin muistaakseni mulla joko oli tai oli just ollut menkat verikoetta otettaessa, en tiedä paljonko se vaikuttaa kun on kuitenkin runsaat. Ei ehkä niinkään tuohon varastorautaan kuin hemoglobiiniin?
 
Luin jonkun Ovumian sivuilta ferritiinistä. Ferritiini laskeekin jo ennen hempan laskua. Tosin, kiistatonta näyttöä korkeamman ferritiinin puolesta raskauden suhteen heidän mukaansa ei olisi. Oikeastaan ferritiinin korkea arvo olisikin yhdistetty moniin sairauksiin.
Joka tapauksessa hyvin mielenkiintoinen tämä ferritiinin aiheena on ja kovasti se silmille julkaisuista näinä päivinä on pompsahdellut.
 
Huomasinkin juuri, että se Ovumian sivuilla oleva teksti oli jonkun bloggaajan ajatusta ja tutkimusta, useampiin vanhempiin tutkimuksiin viittasi ja paljon oli lähteitäkin olemassa... Mutta siltikään en ihan kovin paljon painoarvoa anna tuolle tekstille vielä. Pitänee tutkailla lisää.
 
Ferritiinista on tosiaan erilaisia ajatuksia, Dextrassa kerrottiin minulle, etta ferritiinin olisi hyva olla yli 60 raskauden alkaessa tai alkamiseksi. Ovumialle riitti minun 44 (oli pudonnut tammikuun yli 80:sta taas kerran - olen nyt tankannut kolmesti noin 1.5 vuoden sisalla) ja laakari sanoi, etta ainakaan hyvin lahella siirtoa ei pida rautaa tankata, koska periaatteessa se on myrkkya keholle, eika ole nayttoa, onko korkeampi ferritiini tarpeellinen.

Itse ajattelen niin, etta pyrin pitamaan omani suht korkealla, jos se on minulle mahdollista, mutta en tankkaa muuta kuin silloin, kun se on turvallista.
 
@Rusakkonen Oletko siis ihan vain syönyt lisärautaa vai tarvitaanko siihen järeämpiä toimenpiteitä? Mulla on niitä Sana-solin Rauta + C-vitamiini -purutabletteja, mutta en mä ole ottanut niitä kuin kuukautisten aikaan jos silloinkaan muistan. TAAS yks asia mietittäväksi/kysyttäväksi...

Muoks. Noissa on näköjään 14mg rautaa. o_O Saa varmaan vetää purkillisen kerrallaan jos haluaa saada arvoja kohoamaan!
 
Viimeksi muokattu:
Toi ferritiini on tosiaan mielenkiintoinen juttu. Multa se mitattiin ekaa kertaa pari kuukautta sitten, ja lääkäri sanoi vain että oli viitearvojen alarajoilla - harmittaa kun en tarkemmin kysynyt, paljonko se oli. Ei ehdottanut mulle rautatankkausta mutta rautatabletteja kyllä. Ja kuulemma niitä kannattaa ottaa 2 kpl joka toinen päivä, jostain syystä rauta imeytyy parhaiten näin (plus että maitotuotteita ei pitäis ottaa samaan aikaan).

@Silmu75 , sun kannattais kyllä varmaan syödä säännöllisemmin lisärautaa, kun kerran arvo on noin alhainen, ja vähän järeämpiä tabletteja kyllä. :D Mä käytän Ferrodania, jossa on 100 mg rautaa ja lisäksi C-vitamiinia.

Ferritiiniarvon yhteydestä raskautumiseen ei tosiaan ole vielä olemassa selkeää tutkimusnäyttöä, mutta ainakin meidän klinikalla siihen suhtaudutaan niin että alhaista arvoa kannattaa nostaa, koska siitä voi mahdollisesti olla hyötyä raskautumisessa ja keskenmenojen ehkäisyssä eikä haittaa ainakaan ole.
 
@Silmu75 - siis otin kylla niita Ferrosan 100mikrog per paiva plus 10 raskausajan monivitamiinista, mutta ei noilla yksisyaan ainakaan minulla ferritiini nouse, tarvitaan tankkausta suoneen ja se tankkaus on siis minulle tehty vuoden tai puolentoista sisaan kolme kertaa, minulla aina sitten ferritiini laskee vahitellen kuitenkin. Yksi tankkaus on ainakin Dextrassa jotain kahden ja kolmen sadan euron valilla, eli halpaa ei ole, mutta katsottiin Dextrassa hyodylliseksi. Itsekin uskon siihen, ettei sita kovin alhaisena kannata iat ajat pitaa. Toki nalanhadankin keskelle syntyy lapsia, mutta kaipa suurin osa niista aideista on luonnollisesti raskaaksi tulleita parikymppisia. En tosin halua laittaa ferritiinia kovin lahella alkionsiirtoa, ei se edes valttamatta niin nopeasti nouse, voi tarvita 1-2 kk.
 
Viimeksi muokattu:
@Roxanne Tuo olikin ihan uusi juttu, että kannattaakin syödä rautalisää vain joka toinen päivä. Löysin selityksen:
”Rautalisä nimittäin aiheuttaa seerumin hepsidiini-tasojen nousun, jolloin raudan imeytyminen fysiologisesti vähenee. Pidemmät annosvälit näyttäisivät auttamaan ehkäisemään hepsidiinin nousua.”
On se keho vaan ihmeellinen kuin noin nopeasti sopeuttaa toimintaansa!

@Palleroita Onnea tädille! Mun pikkusiskon esikoinen täyttää huomenna neljä viikkoa. Olen aika paljon siskon kanssa puinut lapsettomuusjuttuja ja se on jotenkin helpottavaa kun se tietää, että siskonpoika on mulle sekä ihana että kipeä asia. Tietysti nyt kun sisko opettelee univajeessa vauva-arkea en viitsi kamalasti omilla suruillani kuormittaa, mutta ainakaan ei tarvitse esittää mitään.
 
@Silmu75 Mun sisko kanssa tietää meidän yrityksestä ja toiveesta. Kerran koin sellaisen ihmeellisen kateuden tunteen, ihan pienen ohimenevän piston sielussani, kun itsellä oli varattu aika kuolleen alkion tyhjennykseen, ja jotenkin siinä myllerryksessä olin ihan täysin unohtanut siskoni raskauden. Kun hän tuli masu hieman pyöristyneenä eteeni, niin semmoinen todella voimakas tunneaalto ihan fyysisenä tuntemuksena pyyhkäisi ylitseni, ja jouduin todella kovasti tekemään työtä itseni kanssa, että tuon tunteen sain pidettyä kurissa. Jälkikäteen olemme puhuneet asiasta, ja puolin ja toisin olemme tukeneet toisiamme.
Tyttäreni sai myös kaksi kuukautta sitten toisen lapsensa. Olenkin välillä miettinyt, että onko tässä meidän yrityksessä mitään järkeä, mutta jotensakin tunne-elämä jyrää järjen.
 
@Roxanne hhmmm. . En muista myöskään lukeneeni tuosta raudasta noin.
Päätin muutenkin etten nyt ota rautakuuria; vasta jos täti kurvaa paikalle seuraavaksi.

Omaa napaa.. Kp14/30 vähän ehkä ovis oireet myöhässä edellisiin kiertoihin verrattuna.. Mahtaako tuo kemiallinen vaikuttaa myöhentäen ovista? Tikuttanut olen ja eilen alkoi viiva vahvistumaan selkeästi. Onneksi. Vaikkei sekään mitään kerro mutta jotain nyt ainakin.
Kovin on tässä vaiheessa aina positiiviset odotukset ylipäätään. Joutuukohan taas tippumaan...
 
Perutaan edellinen ovis- oireettomuus. :whistle: kananmunalimat bongattu lenkin jälkeen.
Ovistestit negaa.
 
YK 4 toi mukanaan plussan :love: Pitkäperjantaina testattu ja plussa pamahti testiin. Tänään rv 4+1 ja la näyttäisi olevan 28.12 jos kaikki hyvin menee. En tiedä tekeekö ikä tän vai mikä, mutta kaikissa edellisissäkin raskauksista ollut raju raskauspahoinvointi alkoi jo, ennen vasta pari viikkoa myöhemmin. Jäätävä väsymys, etova olo ja kaks päivää kestänyt pääkipu... jep, olen todellakin raskaana...:ROFLMAO:
 
Onnittelut minttu-82! Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka!

Helmiina1978, toivotaan nopeasti kuluvia piinailuja sekä etenkin tärppiä!

On: Mitähän kummaa tässä mun kropassa nyt oikein tapahtuu.. Vuoto on nyt 4 pv myöhässä. Eilen ja tänään testissä olin näkevinäni jonkun sortin varjostuman ja kuivahtaneessa testissä valoa vasten näkyy selkeä hailura. Ovistestikin taas vahvistumaan päin, mutta varsin hailakka on kuitenkin. Väkisin hiipii mieleen kohdun ulkoinen raskaus, joka ei edelliselläkään kerralla nostanut kunnolla hcg-arvoja. Tai sitten ovis onkin ollut vasta viikko sitten, kun ne uusintalimat loppuivat.
 
@Hulbertiina tänks
Mut onpas outoa ja ärsyttävää et mikä sulla... Jos ovis vasta ? Kun ei nyt ku kuitenkaan. Tai jospa The Iso Juttu?
 
@minttu-82 Onnea tosiaankin! :love: toisaalta hyvä että kunnon oireet; eipä tarvi miettiä onko vai eikö.. Toki toivon että helpottaa välillä..
 
@minttu-82 onnea!! :love:

@Hulbertiina, mulla oli myös tässä kierrossa muka selvä ovis puolivälissä, kuten kuuluukin, kivut ja himot jne... sitten tuli vol.2 tossa kp20 vaiheessa. Olin ihmeissäni mitä se oli. No mutta hyödynnettiin miehen kanssa olotila huolella. Ei tässä kierrossa ole ainakaan missään vaiheesss yritystä puuttunut;)
Nyt jännäilen, heräsin outoon tunteeseen vatsassa ja uneen missä mun kaveri sanoi, että taidat olla raskaana. Menossa kp26...aaargh en haluis taas pettyä. Yritystä on ollut jo viime syksyn keskenmenosta saakka eikä yhtään varmaa plussaa edes.
 

Yhteistyössä