4kk ikäinen, perunakokeilut-oksentaa??

Hei.

Meillä on 4kk ikäinen pienokainen ja ollaan aloitettu perunakokeilut hänen omasta innostuksesta ruokaa kohtaan.
1pv vajaa teelusikallinen, meni ihmetellessä ja kakoessa.
2pv n. 2tl yritin antaa.. kakoi, yökki, ja ilmeet sen mukaisia =(
3pv eli tänään annoin n. 2tl pieninä määrinä ja söin itse vierestä banaania niin peruna yökätytti ja lopuksi hän oksensi maitokaaressa kaiken ulos =(
yritin sen jälkeen antaa vielä toisen lusikallisen koska aukaisi kuitenkin suunsa ja hetken päästä ihan sama juttu.

Mangoa maisteltu nämä muutamat päivät iltasin ihan 1tl, se mennyt alas, mutta siinäkin "yök" ilmeilyä ja vähän kakomista.

Nyt tarvitsisin viisaampien vinkkejä miten tästä edetä. Muutama ehdotus, mikä käynyt mielessä:

Vaihdanko perunan johonkin muuhun,esim pataattiin tai maissiin?
Lisäänkö perunan joukkoon esim maissia tai porkkanaa ja jatkan antamista?
Pidänkö antamisesta kokonaan taukoa?
Milloin ootte imettäneet vauvan kiinteiden yhteydessä. ennen vai jälkeen?

Meidän tyttö on saanut nyt viikon ajan maissi sekä peruna-porkkana vellin iltaisin. Muuten siis kiinteät aloitettu nyt.

Kiitollisina vastauksistanne jo etukäteen !!
 
Tuon ikäisen pitäisi imeä ennen kun syö kiinteitä, varsinaisen ravinnon pitäisi nimittäin tulla maidosta pitkälle ensimmäisen vuoden loppua kohti... Vasta yksivuotiaalla pitäisi kiinteiden alkaa kunnolla syrjäyttämään maitoa, varsinkin jos laps saa ihan oikeata äidinmaitoa.

Mä en antaisi mitään vielä, tuohan on niin pieni ja kaipaa oikeastaan vain maitoa... Jos sillä kova kiinnostus on, niin antaisin mieluummin semmosia palasia (tietysti erittäin pehmeätä ruokaa) joiden kanssa voisi leikkiä ja tutustua makuun!
 
Itse pähkäilin pitkään miten aloitan kiinteiden annon, eikä kiirettä tässä ole. Vauva vaan itse osoittaa kiinnostusta omaan syömiseeni ja maiskuttaa vieressä.
Tästä päätin aloittaa todella hiljalleen maistattamaan.
Tiedän että että tissimaiton pääravinto vielä pitkään, ja sellaisena aion sen pitääkin. Tarkotus olisi imettää lähinnä niin kauan kun maitoa riittää, lähemmäs vuoden ikää joka tapauksessa.
Millaisia paloja? Sormiruokailusta olen kuullut, mutten saanut tarvittavaa tietoa mistään =(
eli esim. keitettyä perunaa, porkkanaa pehmeinä paloina. antaa käteen ja saa ite maistella??

 
Meillä myös alkoi todella nihkeästi kiinteiden syönti ja nyt tiedänkin tosiaan mitä tarkoittaa, kun sanotaan että lapsen omaan tahtiin alotellaan. Ei noista neuvolan taulukoista kannata niinkään välittää, jokaisella se oma vauhti on sitten miten oppii syömään.
Meillä ainakin varsinaisesti alkoi sujumaan siinä vaiheessa, kun poju osasi varsinaisesti jo kerjätä ja maiskutteli kun näkin meidän vanhempien syövän jotain.
Nyt viikarilla ikää reilu 8kk ja vasta voi sanoa, että syöminen sujuu. Ja vieläkin hirmusen sileetä tarttee ruuan olla. Muuten tulee heti yökkö.
 
Itsekin aloittelin kiinteitä aika pienelle ja kaikesta piti tehdä todella todella silkkistä ja aika löysää. Maito oli pääasiallinen ruoka, mutta maistelimme aina "päivä-ja iltaruuan" aikoihin. Määrät olivat ihan 1-3 teelusikallista kerrallaan. Eli kiinteillä ei nälkä lähtenyt. Peruna aiheutti aluksi meillä ilmavaivoja ja se oli katkolla jonkin aikaa. Tauon aikana annoin bataattia. Korvikemaidot aiheuttavat meillä edelleen oikein kaarioksennukset..Jotain yhteyttä oksentelulla voi olla sopimattomaan ruoka-aineeseen.
Tässä kiinteiden aloittamisasiassa on niin montaa mielipidettä ja suositusta, että pitää vaan kuunnella omia vaistojaan ja tietysti lasta, ja tehdä niiden mukaan. Meillä oli ihan selkeä lisäruuan tarve jo kolmikuisella ja saimmekin luvan aloitella hieman aikaisemmin. Kun etenee rauhallisesti ja kuuntelee lapsen viestejä niin eiköhän se mene ihan hyvin.

Kakominen johtui alussa ehkä ihan siitä että kieli ei oikein vielä osannut toimia kiinteän ruuan kanssa :D Ja pienikin löntti tuntui kurkussa ilkeältä.

Poika on nyt 10kk ja vasta ihan parin viikon sisällä hän on tajunnut että pöydältä voi sormin laittaa suuhun pikku paloja. Aloitin hyvin pienillä leipäpaloilla ja olin itse vieressä vahdissa. Nyt mutustaa maissinaksuja kuin vanha tekijä =) Kuivatan hänelle leipäviipaleita joita hän sitten imeskelee ja nakertelee. Näkkäriä en ole uskaltanut toistamiseen antaa, pienet hampaat saivat irti todella suuren palan joka hujahti tietysti kurkkuun.. Onneksi olin paikalla kaivelemassa..huh huh!! Makaroonit ym. ovat niin niljakkaita että poika ei suostu niihin koskemaan, mieluummin vaan availee suutaan ja odottaa että äiti tarjoilee..

Tuo irvistely ja puistatus..Meillä jatkuu edelleen vaikka ruoka olisi tuttua ja mieleistä.. Lähes joka ruokailulla joku toteaa että " Hyi, kun oli hyvää" :kieh:
 
Okei, eli syitä voi todellakin olla monia...
Mennään sitten tässäkin asiassa hyvin "vauvatahtisesti" =)
Tänään illasta annoin lusikallisen päärynää ja ai että se olikin hyvää. ei yhtään irvistystä, eikä kakoamista. Toki se oli tosi sileääkin tavaraa. Taitaa tulluna äitiinsä-herkkuperse meinaa,heh.

Lisää kokemuksia ja vinkkejä kuitenkin kaivataan!

Kiitos :heart:
 
Sinuna en pitäisi mitään kiirettä noiden kiinteiden kanssa, jos rintamaitoa riittää. Ihan rauhassa harjoittelette =) Kuitenkin vaihtaisin tuo perunan bataattiin, siitä tulee tasaisempaa, maukkaampaa ja vatsaystävällisempää sosetta. Perunaa kannattaa kokeilla valmisvauvanruokapurkeista.

Meillä esikoiselle aloitin 4½kk iässä kokeilun perunalla ja vatsa meni viikoksi ihan kovaksi :( Vasta luumusoseella pehmeni.

Päärynää ja persikkaa (valmissoseina) olen melko alussa molemmille, kuopus siis aloitti kiinteät n. 6kk iässä. Hänellä vatsa kestää paljon paremmin kiinteitä, uskon tuon myöhemmän aloistusiän olevan syyn siihen. Ainoastaan maissi on ainoa, joka lenis kaaressa ulos :/
 
Ainakin se Hippin luomuperunamuussi on kamalan makuista, en söisi itsekään. :x
Riittävän tasaiseksi soseeksi vaan ruoka, ja ohentaa vielä maidolla, niin sihtikurkkukin tottuu pikkuhiljaa. Kaupan ruuat on vedetty niin hienoksi että niillä on helppo aloittaa. Meillä maissi on ollut ihan suosikki alusta alkaen, varmaan siksikin kun on vähän makeaa. Laitan edelleen sitä ruokien joukkoon kun poika on pian 8 kk, meillä kiinteitä maisteltiin myös 4 kk iässä ekan kerran.
 
Kiitos vastauksista!

Meillä tänään kokeiltu perunan sijaan muutama lusikallinen maissia ja Nam =) se meni ihan vähin puistatuksin alas ja olis tyttö ottanut enemmänkin mut en antanut.
täytyy tuota luumua antaa perään aina lusikallinen niin pysyis vatsa parempana. No maissia maistellaan nyt, katotaan ens viikolla sit jotain muuta joukkoon.
Se peruna, itse tehtynä oli vaan huono juttu =(

mukavia syksyjä kaikille!
 
Meilläkin peruna sai aluksi oksentamaa, mutta jälkikäteen ajateltuna luulen sen johtuvan ihan vain siitä että se oli niin uuden tuntuista suussa ja nielussa. Perunasta kun tulee kuitenkin aika paksua ja karkeaa vaikka kuinka soseuttaisi ja ohentaisi maidolla.

Tuohon rintamaidon antamisajankohtaan sanoisin sen verran, että tuossavaiheessa ei mielestäni ole mitään väliä antaako maidon ennen vai jälkeen sosetta (ja näin kyllä luki neuvolan oppaassakin), koska sosetta annetaan niin pieni määrä, ettei se nälkää poista tai edes muuta ja tarkoitus on vasta vain maistella. Ennemminkin me annoimme sosetta imetysten välissä, koska vauva helpommin lähti kokeilemaan uusia juttuja kun ei ole nälkäinen ollenkaan. Meillä syödään tällä hetkellä 2-3 kiinteää ateriaa päivässä:11-12 aikoihin kasvissosetta, (16 aikoihin hedelmäsosetta) ja 18 jälkeen puuroa. Nämä ateriat siis syödään kellon mukaisesti muun perheen kanssa yhtäaikaa. Imetykset sen sijaan hoidan silloin kun lapsella on nälkä, kelloon katsomatta.
 
Meillä perunaa oksennettiin myös, ensin peruna-porkkanavelliä, ja myöhemmin myös kiinteänä perunaa. Syyksi paljastui allergia. Tyttö on allerginen monille ruoka-aineille, ja reagoi ihollaan, mutta peruna on ainoa, jonka oksensi, eikä lopulta suostunut sitten syömäänkään. Lääkäri epäili allergian mahdollisuutta, mutta peruna-allergia todentui myös verikokeesta.
 

Yhteistyössä