4v.poikani kuivaks opettelu

En tiedä onko tää oikee ryhmä kysyä tästä mutta en löytäny muutakaan...eli oon tosi huolissani kun meidän 4v.poika vieläkin joskus kakkaa vaippaansa päiväunien aikana.Tämän viikon aikana on nyt kahdesti kakannu.Poika on viime kesästä asti ollu täysin ilman vaippaa päivisin.Ainoastaan öisin ja päikkäreiden aikaan laitetaan vaippa tosin eihän se aina enään nuku päikkäreitäkään.Ja öisin vieläkin on vaippa märkä vaikka ei saa kyl maitookaan enään.Et onkohan tää ihan normaalia ja mitä tälle vois tehdä pitäskö jättää vaan vaippa kokonaan pois vai?
 
Kyllä tuon ikäiseltä vaippa vaan kokonaan pois. Aluksi varmasti vahinkoja sattuu, mutta uskoakseni muutaman kerran jälkeen hoksaa itekin, ettei housuun pissaaminen / kakkaaminen tunnu kivalta, ellei sitten ole mitään fysiologista ongelmaa / estettä kuivaksi oppimiseen. Mutta kokeiles vaipattomuutta pari - kolme viikkoa ja jos ei siinä ajassa mitään edistystä tule niin ota yhteyttä neuvolaan.
 
Juu,kiitos vastauksesta täytyypä jättää sitten kokonaan myös yö vaippa pois.Niin tosiaan onhan poika jo päivisin täysin kuiva ja käy ihan ite pytyllä kakalla ja pissalla.Neuvolassa muistaakseni viimeks sano että että viä viis vuotiaaseen asti yleensä voi olla yö vaippa mutta emmä silti sitä pitäs ihan hyvänä kun monet muut mun tuntemat lapset on jo 4v.täys kuivia.Mutta täytyy kokeilla jättää se vaippa pois jos vaikka se pissais/kakkais sinne vaippaan vaan sen takia kun sinne vaippaan on niin helppo päästää...
 
No sehän on vielä normaalia että tuon ikäisellä on yöllä vaippa... Hankalampi kai se on joka yö vaihtaa lakanoita jos ei laita vaippaa. Onhan niitä yökastelijoitakin ja jos tosiaan neuvolastakin sanottu että 5 vuotiaaks asti on normaalia et on yö vaippa. Mä tiedän yhden joka on jopa 5 luokalla koulussa jolla on yöllä vaippa (on siis yökastelija) eikä mikään auta.
Jos lapsi ei herää yöllä pissa hätään niin eihän siihen auta vaikka ottaisi vaipan pois ja sänky kastuisi... Meillä tytöllä ehti olla varmaan kuukauden yö vaippa kuiva ennenkuin uskoin että on aika jättää vaipat kokonaan pois. Ehkä kerran kolmeen kuukauteen tulee vahinko, mutta se ei haittaa. Mutta en jättäisi yö vaippaa pois jos kerran vaippa on joka yö läpi märkä!
Voihan sitä koettaa jos vaipan jättäminen auttaisi, mutta jos esim. viikon jälkeen joka yö on sänky märkä, siirtäisin vaipan jättöä myöhemmälle...
 

Yhteistyössä