4v pojan kakkaamisongelmasta taas... *muoks* tämän aamun kuulumiset

Pelännyt siis istua AINA potalla/pytyllä ja näin ollen tehnyt kakkansa aina vaippaan. Vaikka täysin kuiva ollut 2v asti.

Olemme koittaneet vaikka mitä, mutta poika jaksaa pantata niin kauan kunnes saa vaipan. Pisin aika on 3 päivää ja sitten olemme antaneet vaipan.

No, tästä kaikesta on palkkiona paha ummetus. Paksusuoli on puoleen väliin asti "kovettunutta ulostemassaa".

Aloitimme lääkärin ohjeen mukaan kakkatulpan irroittamisen Movicol juniorilla. Joka päivä kakkaa on tullut paljon ja ihan mustaa. päivä päivältä löysempänä. Tänä aamuna se oli ihan mustaa vettä klo 8, jolloin kakkasi vaippaan sitä pyydettyään.

Sitten päätin, että nyt en anna enää vaippaa. Koska noin löysää tuskin pidättelee.

Klo 11 asti huusi masukipua ja kakkahätää. Pytyllä istuttiin supistajan kanssa pari kertaa kovan huudon kanssa. Ja usean kerran suht rauhallisesti, mutta kovin jännittyneenä. Kakkaa ei vain uskalla jostain syystä tehdä. Ja pidättelee kuin pidätteleekin tuota ihan vesiripuliakin. :headwall:

Tätä vesikakkaa valui silloin tällöin hiukan pitkin reisiä (annoin olla ulkona ilman housuja), mutta ei suostu kakkaamaan potalle/pytylle vieläkään.

Nyt nukkuu jo toista tuntia kakkahätänsä kanssa. Mitä mä teen jatkossa?? :'(
 
olet varmaan koittanut jo ihan jokaista kikkaa esim. tarroja tai jotain muuta kivaa jos kakkaa pottaan?? Mutta ootko koittanut harhautusta eli laita potta keskelle olohuoneen lattiaa, lapsi siihen istumaan ja lempi lastenohjelma pyörimään ja vielä joku lelukin käteen, sitten jos tulee pottaan edes ihan vähän niin mielettömät kehut, taputukset ja vielä vaikka jotain kivaa esim. just tarra tai pikkulelu tms. tämä oli ainut keino millä saatiin meidän erityislapsi oppimaan potalle...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi herranjestas!! Siis 4v.HUH.....
Voi herranjestas itelles! :headwall:

Meilläkin kamppailtiin tossa pari viikkoo sitten näistä asioista, mutta yhtäkkiä, kun laitettiin neiti supistajan kanssa pytylle ja "jätettiin" sinne istumaan, niin olikin tehnyt kummatkin pyttyyn. Ennen sitä ei ollut varmaan vuoteen suostunu mitään tekeen kunnolla. Sittenhän se huomas, kun annettiin tarroja, kuinka kivaa se on ja siitä lähtien on oltu sen verran kuivia, että vaan yöllä ja kotoota pois lähdettäessä on vaan vaippa. Toki sen kakan kanssa on vähän vaikeempaa, mutta uskoisin, että ei jaksa kuitenkaan pantata sitä kauheen kauaa. Meillä neiti siis 2,5 vuotias.

Sitä vaan, että meillä kaikki kävi aivan yhtäkkiä. Toivottavasti saat jotenkin pojan tekeen kaikki tarpeet pyttyyn tai pottaan. Me tosiaan alettiin käyttään supistajaa, koska likka ei pääse ite pois ja potalta se ponkasee aina heti pois, joten istuu pitemmän aikaa siinä supistajalla.
 
jojo
Mä taidan muistaa sun kirjoittaneen aiheesta ennenkin..? Joka tapauksessa, kokeile vaan potattaa uudelleen. Oletko kysynyt, mikä potassa jännittää? Jos poika herää, laita unenpöpperössä potalle, jos sattuisi "vahinko" ja tuotos tulisi sinne.-
 
voi
Tosi ikävä tilanne, ei voi muuta sanoa! Mutta ei se vaipan takaisin antaminen mitään auta.. Lapsi on oppinut ja luottaa siihen, että vaippa tulee takaisin. Onko tälle joku syy löytynyt, miksi ei uskalla kakata? Pelkääkö jotain? Jännittääkö jotain?
Meidän 4,5v poika ei kakkaa kuin kotona. Trauma jäi hoitopaikassa, kun pitivät poikaa ulkona kakat vaipassa ja muutaman kerran pylly paloi niin pahasti, että huusi vaan illan eikä pystynyt istua edes.
 
miä
kummipojalla oli samantapaista ongelmaa tuon ikäisenä. Sitten päättivät ettei vaippaa anna ja tuunasivat potan yhdessä pojan kanssa poliisiautotyyppiseksi, tarroja, poliisivilkkuvalo legoista, takavalot paperista yms...

Meillä kakkaa tehdessä tarvitaan usein seuraa potalle, joten eikun sopivat kirjat mukaan ja sitten istunnolle. Tiukan paikan tullen saa joku lelukaverikin tulla mukaan.
 
vieras
Voi miten kurja tilanne :( Meillä kanssa aikoinaan oli lapsella ummetusvaivaa ja se oli kyllä järkyttävää.

Minkälainen potta teillä on? Jos on sellainen "pottatuoli", ei välttämättä saa siinä riittävän hyvää asentoa. Samoin pytyllä asento voi olla niin hankala, ettei edes saa kakattua vaikka haluaisikin.

Ja älä nyt tee siitä vaipasta mitään elämää suurempaa juttua! Tärkeintä on se, että lapsi kakkaa säännöllisesti, päivittäin, ei se mihin kakkaa.

Onko lapsi päivähoidossa vai kotona? Meillä ongelma kärjistyi siinä vaiheessa, kun lapsi aloitti hoidossa ja rytmit muuttuivat niin että rauhalliselle kakkahetkelle ei tuntunut löytyvän aikaa, kun heti hoidosta tultua piti rientää leikkimään omilla leluilla.
 
Lapsi on kotihoidossa ja kaikkea jo kokeiltu. Sanoo, että sattuu se pytty/potta. Muutoinkin pojan vieressä pitää aina olla, kun esim. käy pissalla. On aina ollut erityisen arka lapsi. Arkuuden vuoksi neuvolasta kehoitettiinkin menemään perheneuvolaa, aika sinne on nyt syksyllä.

Niin ja päivä sekä yökuiva ollut jo kaksi vuotta.
 
vieras
Mun mielestä kannattais nyt rauhoittaa tilanne. Pojalla on varmasti masu ja peppu nyt aika kipeänä. Anna kakata nyt vaippaan niin kauan että suoli alkaa toimia kunnolla. Onhan varmaa että taustalla ei ole mitään fyysisiä ongelmia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kannattais nyt rauhoittaa tilanne. Pojalla on varmasti masu ja peppu nyt aika kipeänä. Anna kakata nyt vaippaan niin kauan että suoli alkaa toimia kunnolla. Onhan varmaa että taustalla ei ole mitään fyysisiä ongelmia?
ei ole varmaa, mutta ulkoisesti lääkäri sanoi kaiken olevan ok. Pyysi olemaan yhteydessä, jos tilanne ei helpotu.
 
-
Sillä on tullut stressi tosta kakkaamisesta. Musta olisi parasta kokeilla niin, että antaisitte sen kakata vaippaan mutta siellä vessassa. Pikkuhiljaa löysennettäisiin vaippaa, lapsi istuisi pytyllä ja sevaippa roikkuisi vähän alempana. Niin, ettei tuntuisi pyllyssä.
Siihen voisi leikata sitten rei`än mistä kakka putoisi pyttyyn. Loppujenlopuksi, se vaippa voitaisiin poistaa. Älä vaan painosta lasta!
 
vieras
Siis mustaa kakkaa, ootko varma ettei siinä oo verta? Munkin mielestä tilanteen ois pitänyt nyt antaa rauhoittua eikä kiusata lasta tolleen. Ja mä en oikein usko että lääkkeillä on tarkoitus saada kakka vesiripuliksi vaan vain löysäksi niin ettei uutta tukosta synny.
 
Mä voin kertoo sen, että kyllä ne oikeesti joskus alkaa tekeen tarpeensa pyttyyn.

Mun pikkuveli (puoli) tais olla 10 v, kun alko oleen ilman vaippaa. :snotty:
Tähän oli syynä isäni ex-vaimon saamattomuus. Oli meinaan sitä mieltä, että eihän leikkejä tarvitse lopettaa kesken hädän takia. Tästähän tuli sitten ongelmia, kun eihän se parka osannut ulostaa kunnolla, joten se oli semmosta tuhrimista koko ajan. Ja en tiedä miten koulussa toimittiin, mutta opettaja oli ainakin sanonut, että vaippa pois. Se joutu veteleen kanssa tota movicolia ja siitäkin tää äiti oli sitä mieltä, ettei sen tarvii ottaa sitä kun se on muka pahaa.

Isäni kyllä yritti kaikkensa, jotta vaippa otetaan pois, mutta tää äite (eri siis kun mulla) aina laitto takas kun isän silmä vältti. Nykyään toivottavasti menee ihan normisti, on 14 vee. En oo kauheesti tekemisissä, koska mulla menee ajatukset niin pahasti ristiin tän vähän seinähullun ex-äitipuoleni kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kannattais nyt rauhoittaa tilanne. Pojalla on varmasti masu ja peppu nyt aika kipeänä. Anna kakata nyt vaippaan niin kauan että suoli alkaa toimia kunnolla. Onhan varmaa että taustalla ei ole mitään fyysisiä ongelmia?
Tuo ois ehkä toiminu jos sitä vaippaa ei oltais välissä otettu pois.
Eihän siitä tuu yhtään mitään et illalal huudatetaan ja pakotetaan pytylle,aamulla annetaan taas vaippa käyttöön.

Tuo kuulsotaa ihan siltä et lapsella on aikasemminki ollut ummetusta jonka vuoksi kakkaaminen on käynyt kipeää,ja on tällöin saanuit sne pönttö/potta kammonsa.
Jos ois fyysistä vikaa niin ei tasan pysyis päästeleen surutta siihen vaippaan sitä kakkaa.
 
Jep nää onkin kovia ongelmia meillä pojalla suolen toiminta hidastunut tuollaisen vuoksi niin että vaikka tuntisi kakan tulevan/oppisi kakkaamaan normisti kerran päivässä menis 1 vuosi ennen kun toimisi suoli normisti ja minulla erkkari poika dysfasia/aspergerin syndrooma ja tämä kakka ongelma minä jouduin jättämään movicolin kokonaan pois kun tuli just tollasta liurua koko ajan eikä oikeen muutkaan sovi, sitä tulee silleen vähitellen löysänä pois. ootko kokeillu tota visibliniä? jos saisit pojan ottamaan? se on niinkun lese ja voi sekottaa esim. joguun. se tekis kakan liukkaammaks tuleen ulos kun tuo movicol on sellasta suttaavaa. toinen mahis ois linum plus mitä saa luontaistuote kaupoista on vähän ku tuo visiblin. t toinen kakka ongelmaisen äiti ja minun poika on 7v.
 
vieras
Meillä neuvolassa sanottiin, että ennen kaikkea kannattaa viimeiseen asti välttää tuota, että lapsi alkaa panttaamaan kakkaa. Siihen pisteeseen kun menee, siitä voi alkaakin sellainen kierre, jonka katkaiseminen voi olla työn ja tuskan takia. En valitettavasti osaa heittää mitään vinkkejä, koska meilläkin arka lapsi ja myös pelkoa pottaa kohtaan, tosin ikää' vasta 2v 8kk. Mitään ei tee vielä pottaan, koska saa aivan hysteerisen kohtauksen pelkästään ehdotuksesta mennä potalle. Me nyt vain odottelemme, josko poika rohkaistuu tai itse jossain vaiheessa löytää motivaation potalla käymiseen.
 
Kakkaa vaippaan siis vain seisaaltaan. Ikinä ei ole tehnyt tarpeitaan istualtaan. Ja pissaa vain seisaaltaan. Itsekin olen sitä mieltä ettei voi tänään huudattaa ja huomenna antaa vaipan. Mutta en tiedä miten muutenkaan yrittäisin saada vallan pytylle. huoh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Kakkaa vaippaan siis vain seisaaltaan. Ikinä ei ole tehnyt tarpeitaan istualtaan. Ja pissaa vain seisaaltaan. Itsekin olen sitä mieltä ettei voi tänään huudattaa ja huomenna antaa vaipan. Mutta en tiedä miten muutenkaan yrittäisin saada vallan pytylle. huoh.
Sä kirjoittelit joskus aikaisemminkin tästä samasta, oliko se vaippa jo pois käytöstä pitemmän aikaa vai pieniä hetkiä vain?
Tuo kun on selkeästi tosi iso ongelma pojalle niin ehkä on tosiaan se perheneuvola tarpeen, hyvinkin pian, pakottaa kun ei tuollaiseen asiaan voi, taitaa vaan entisestään pahentaa tilannetta?
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Kakkaa vaippaan siis vain seisaaltaan. Ikinä ei ole tehnyt tarpeitaan istualtaan. Ja pissaa vain seisaaltaan. Itsekin olen sitä mieltä ettei voi tänään huudattaa ja huomenna antaa vaipan. Mutta en tiedä miten muutenkaan yrittäisin saada vallan pytylle. huoh.
Yrität, ihan rauhallisesti saada lapsen ensiksikin sinne vessaan tekemään nämä tarpeensa.
Vaikka seisoisikin ja tekisi vaippaan. Äläkä hermostu, se lapsi hermostuu kun sinä hermostut.
Kun saat sen sinne vessaan, niin laita vaikka jotakin klassista musiikkia soimaan, sammutat valot vessasta ja laitat kynttilän palamaan. Sanot, ettei mitään hätää ja istut lapsen vieressä.
Tärkeintä on saada lapsi rauhoittumaan, ja että itsekin rauhoitut ja tajuat ettei tossa ole tosiaankaan mitään omituista.

 

Yhteistyössä