4vuotias uhmis, mitä teen ton kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja =/
  • Ensimmäinen viesti
=/
Osaa olla niin ihana ja nanosekunnin päästä aivan järkyttävä tapaus!
Tänäänkin tehty kaikkea ihanaa, saanut huomiota oikein urakalla. Tultiin kotiin, lapsi oli ihan väsynyt joten ehdotin sitten että mentäis yhdessä ottamaan pienet unet (lapsi nukkuu vieläkin päikkärit n. 4päivänä viikossa).
Lapsi alkoi huutamaan ihan samantien että sä oot typerä, mä vihaan sua, alkoi huitoa/läpsiä ja itkeä.
Yritin rauhoitella, kieltää, pitää kiinni yms. kunnes mulla paloi pinna ja huusin.
Tähän lapsi huusi entistä kovempaa kuinka vihaa mua ja sanoi näin "mä haluun että tulee riita, tuu riitelee" =O
Menin hämilleni ja talutin vain pojan sänkyyn jossa ei pysynyt. Vein 100 kertaa takaisin sinne puhumatta, huomioimatta muutoin.
Kiljui, huitoi, heitteli tyynyään yms. tunnin!
Tuon jälkeen itki lohduttomasti, pyysi mut luokseen ja sanoi "mä en ole ikinä enää sulle tuhma, pyydetäänkö anteeks." halasi ja rauhottui nukkumaan.

Kamalaa tällanen.. kun tämä toistuu joka päivä, joskus parikin kertaa päivässä ihan narettavista syistä. Kuten eilen, -ei saanut katsoa enempää lastenohjelmia kun oli jo tunnin istunut tv:n ääressä. En jättänyt mitään ohjelmaa häneltä kesken.

Käytättekö te muut raivareiden aikaan jäähyä, kiinni pitämistä, tukistamista, huutamista, sääntöjen toistelua vai mitä taktiikkaa?
Mä olen sortunut joskus tukistamaankin kun on mennyt ihan mahdottomaksi, jäähyt taas ei meillä näytä toimivan lainkaan. Ei mitään hyötyä..
 
heidi
meillä kanssa reilu 3v. tytöllä on kova uhmaikä,ei kyllä lyö tms.mutta jos ei saa tahtoaan läpi,saattaa huutaa puolikin tuntia,kiljuen.Minä en välitä vaan annan huutaa,kyllä se huuto loppuu aikanaan.Joskus vien omaan huoneeseen rauhoittumaan.Minusta jäähypenkki on ihan ok juttu 1min/ikävuosi.
 
ap
Ei meilläkään pojan huitomista oikein lyömiseksi voi kutsua, ei se satuta mua mutta läpsii mua kohti vimmatusti, hillitsee itsensä sen verran kuitenkin ettei tule niin lähelle huitomaan että oikein kunnolla osuisi, vähän vaan sormenpäät osuu muhun, -huitomisen/läpsimisen idea on kai vaan mielenosoitus huudon ohella, ei tarkoituskaan satuttaa fyysisesti.. kai?
 
Tuttua tuttua... Oma 4-vuotias poika huutaa, haukkuu tyhmäksi, paiskoo tavaroita... jäähypenkki on käytössä, sieltä pääsee pois, kun rauhoittuu. Joskus menee puoli tuntia, joskus rauhoituu pelkästä uhkauksesta joutua jäähylle. Rauhoittumisen jälkeen käydään tilanne läpi, miksi joutui, ja miksi ei saa tehdä jotakin. Ja lopuksi anteeksipyyntö

Samanlaista oli siskonsa kanssa tuossa muutama vuosi sitten saman ikäisenä, joten luotan, että menee muutamassa kuukaudessa ohitse. Tosin sitten, kun veljeltä on mennyt, on pikkusisko tulossa kovaa vauhtia kohti tuota neljän vuoden ikää :headwall:

Eli sanoisin, että jonkin sortin ikään kuuluvaa uhmaa, josta kannattaa lohduttaa itseään, että menee ohitse, lapsi testaa ja hakee rajojaan, ja vanhemman tehtävä on ne hänelle osoittaa.
 

Yhteistyössä