5,5kk vauvan päiväuniongelmat?

Mulla on 5,5kk vauva, jonka kanssa on nyt viime aikoina (ehkä 1-2viikkoa) ollut sama ongelma joka päivä. En meinaa saada häntä päiväunille, en sitten millään.

Poika on eirräin väsynyt, haukottelee, hieroo silmiään, kiukkuaa. Mutta ei nukahda! Olen yrittänyt nukuttaa sängylle, vaunuihin, syliin, viereen. Olen yrittänyt silittää, hyräillä, heijata. Olen myös yrittänyt antaa nukahtaa itsekseen. Mikään ei auta. Hän saattaa tissillä olla horroksessa ja kun otan/hän päästää tissin pois, rävähtää silmät auki ja unta ei saa. Sama juttu esim meidän sängyllä. Hän syö tissiä ensin ja sitten silmät luppaa. Hetken aikaa levottomasta pyörii/pyörittelee päätään silmät kiinni, lähes nukkuu ja sitten räväyttää silmät auki ja taas ei uni tule. Näissä tilanteissa hän loppuviimein alkaa itkeä niin kovin, että pakko on ottaa syliin/pois vaunuista.

Vaunuihin välillä nukahtaa, useimmiten ei (vaikka kuinka väsynyt olisi). Tänään rytkyytin 20 min kivikkoista tietä edes takasin ja sain nukkumaan. Nukkui 25 min ja taas heräsi. Muutenkin vähintään kerran päivässä käy niin, että saan hänet työllä ja tuskalla nukkumaan ja menee 10-15 min niin hän herää jälleen. Päiväunet on ollut jo yli 2kk tosi lyhyet, nukkuu noin 45 min kerrallaan 3-5 kertaa päivässä. Yönsä hän nukkuu ihan suhteellisen hyvin (klo 20-6.30/8). Tosin nyt on yösyötöt taas tihentyneet kun yhdessä vaiheessa mentiin vain 1 syötöllä ja nyt on keskimäärin 3. Kiinteitä ollaan aloteltu reilu viikko sitten, eli siinä saattaa olla osasyy asiaan. Pikkuhiljaa otan mukaan myös iltapuuroa/velliä ja toivon sen auttavan noihin yösyöttöihin.

Olen lukenut Pehmeä matka höyhensaarille ja Opi kuuntelemaan vauvaasi- kirjat ja yrittänyt niistä poimittuja vinkkejä. Ei auta.

Onko vielä jotain vippaskonsteja, joita voisin kokeilla? Vai pitääkö mun vaan luovuttaa ja antaa pojan valvoa niin pitkään kun huvittaa (yksi päivä valvoi ja kitisi 5,5h ennen kun sain nukkumaan...) ja uskoa siihen, että kyllä hän nukkuu kun nukuttaa? Vaikka mun silmään hän on väsynyt jo paljon aiemmin... Olen siis toistaiseksi yrittänyt laittaa hänet päikkäreille ennen kun väsymys menee yli ja alkaa kiukuttaa.
 
Varmaan kesän kuumuus kiusaa. Meillä oli ainakin vuosi sitten tuollaista helmivauvan kanssa (ja 9v sitten tammivauvan kanssa). Molemmilla päiväunet normalisoituivat syyskuussa, kun säät kylmenivät ja sai ulos nukkumaan raikkaaseen ilmaan.
 

Yhteistyössä