5 vko ikäinen vauva kakkaamatta jo 11 pv - onko normaalia - mikä avuksi?

  • Viestiketjun aloittaja Kakkajemmari
  • Ensimmäinen viesti
Kakkajemmari
Meidän pikkukakkonen on kakkajemmari, aikaisemminkin pitkiä kakkavälejä, mutta kuitenkin vain max 6 pv. Nyt tekee ennätystä, eli 11. päivä kakkaamatta. Tänään on vähän masu vaivannut, joten kokeilin kuumemittaritemppua joka sai vauvan kyllä änkäämään itkun kanssa monta kertaa illassa, mutta kakkaa ei vaan tule. Jumpannut olen myös mahaa. Mallasuutetta en halua antaa, koska sitä ei vissiin enää edes suositella alle 7 kk ikäisille. Luumu on vielä kokeilematta, mutta tuntuu että vauva on vielä liian pieni 'kiinteille'.

Vauva on nyt täysimetyksellä toista päivää, tätä ennen saanut n. 60 ml korviketta päivässä (äidin henkinen tuki, ennen kuin luotin että maitoa tulee oikeasti hyvin). Korvikekin on apteekin allergiakorviketta, joten pitäisi kai sulaa mahassa melko hyvin.

Ilmeisesti täysimetetyillä voi olla pitkiäkin taukoja kakkaamisessa, mutta mikä on normaalia? Esikoinen meni 9,5 kk asti osittaisimetyksellä ja korvikemäärät olivat hurjasti suurempia, kakkaa tuli monta kertaa päivässä, joten ei ole kokemuksia tällaisista panttaajista. Vauva on ollut tähän saakka tosi rauhallinen ja tyytyväinen eikä ole itkeskellyt mahaansa. Vähän jo hatmittaa että menin roplaamaan mittarilla, toivottavasti se ei nyt aiheuta enemmän harmia kuin hyötyä, ainakin jäljestä päin itketti... :(
 
"vieras"
Mä en tiedä, mikä on normaalia, mutta kyllä meilläkin välillä oli yli viikon kakkataukoja.
Meillä auttoi joskus luumuvesi, eli keitettiin kuivattuja luumuja vedessä, ja sitten juotettiin lapselle vesi. Varmaan olet myös kokeillut hieroa vauvan mahaa, ja käännellä varovasti jalkoja masun päällä sivulta toiselle.
 
.
Hei! Meilläkin oli tyttö täysimetyksellä puolivuotiaaksi ja silloin kakkaamisväli hyvinkin tuota 11 päivää tai enemmänkin. Silti, kun kakkasi, tuli ihan pehmeää tavaraa. Eli hidastoiminen suoli kai sitten oli. Tuota kuumemittaria mulle myös suositeltiin neuvolassa, joskus kakkasi sen avulla, aina ei. Eikä siitä pitäisi mitään haittaakaan olla. Ei sitä nyt ihan juuria myöten kuitenkaan tarvi tunkea. Mutta jos vauva on muuten tyytyväinen, syö hyvin ja ei isommin itkeskele, niin en usko että mitään hätää on.
 
madaem
käsittämätöntä, mä veisin LÄÄKÄRIIN,tai ainakin soittaisin. käyttäisin mikrolaxia,mallasuutetta(tietysti terveydenhuollon ammattilaisten ohjeen mukaan), ei tuo voi olla normaalia.

meillä imeväiset on ulostanut monta kertaa vuorokaudessa
 
ryysyrannan rinsessa harmaana
Meillä pojalla kakkaamisväli oli pahimmillaan 16 päivää, ja käytettiin lääkärissä. Silloin ei kuulemma ollut mitään vikaa, mutta n. 1 vuotiaana hänelle tuli nivustyrä. En tiedä onko sillä sit mitään yhteyttä tohon kakkaamisongelmaan.

Meillä sitten aloitettiin soseet jo 2 kk vanhana, ja se auttoi.
 
käsittämätöntä, mä veisin LÄÄKÄRIIN,tai ainakin soittaisin. käyttäisin mikrolaxia,mallasuutetta(tietysti terveydenhuollon ammattilaisten ohjeen mukaan), ei tuo voi olla normaalia.

meillä imeväiset on ulostanut monta kertaa vuorokaudessa
Kyl se on normaalia että pikkuvauva kakkaa 10x/vrk tai 1x/10vrk. Meilläkin oli panttari jolla se kakkaamissouvi alko vasta myöhemmin. Alkuun panttas ja sitte tööttäs lahkeet täyteen kerralla.
 
..
Meillä ummetus oli merkki allergiasta. Kysy apteekista voiko microlaxia käyttää tuon ikäiselle. Sitten koita jättää maito pois omasta ruokavaliosta.. Pitkät välit kakkaamisessa ei ole normaalia jos ne vaivaavat lasta, maha pömpöttää..
 
"vieras"
No huh huh! Meillä täysimetyksellä kakattiin tuossa iässä 1-2tunnin välein, myös öisin! Toisaalta, se oli hyvin aikaavievää puuhaa, kun piti pestä hanan alla joka kerta. Ja vaippoja kului.
 

Yhteistyössä