5- vuotiaat tarhalaiset

Hei! Haluaisin kuulla teidän kaksplussalaisten kokemuksia siitä kuinka lasten (4-5v) tarhaan jääminen sujuu entä tarhassa oleminen muuten.

Kohta 5- vuotta täyttävä poikani aloitti päiväkodin noin vuosi sitten ja jääminen on edelleen vaikeaa. Välillä jääminen on helpompaa, mutta useimmin lapsi alkaa sanomaan ettei halua jäädä ja alkaa tekemään itkua. Syytä on yritetty löytää, mutta ei olla keksitty, eikä lapsi itse kerro miksei haluaisi. Lapseni on ujonpuoleinen, ja mieluusti seuraa sivusta muiden leikkejä. Samassa tarharyhmässä on kuitenkin lapsia joiden kanssa laikkii tarhapäivän jälkeen. Olen hieman ihmeissäni tästä "eroahdistuksesta" etenkin kun se vain jatkuu, tätä on myös isän viedessä lasta hoitoon.
 
Meillä 4v menee mielellään tarhaan. Heiluttaa vaan hyvästiksi. Tykkää kavereista ja askarteluista. Joskus riehaantuu toisten poikien seurassa; yleensä on aika rauhallinen. En oikein osaa vastata, kun en ymmärtänyt, mikä sinua 4-5v olemisessa kiinnostaa. Kysy tarkemmin niin koetan ainakin omalta osaltani vastata.
 
Meillä poika aloitti noin4,5v "virikelapsena". Alkuun 10 ja myöhemmin 15x/kk neljä tuntia kerrallaan. Aloitti, kun itse alkoi kysymään eikö koskaan päiväkotiin pääse, niin pelkälle kotihoidolle ei ollut enää järkisyitä. Hänelle on ollut aina helppo tutustua uusiin ihmisiin, mutta porukoihin kesti päästä, kun osa lapsista oli leikkinyt yhdessä samassa ryhmässä jo todella pitkään. Alkuhankaluudesta kun selvittiin niin hyvin menee ja nyt aloittelee pian jo eskaria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja onnela:
Hei! Haluaisin kuulla teidän kaksplussalaisten kokemuksia siitä kuinka lasten (4-5v) tarhaan jääminen sujuu entä tarhassa oleminen muuten.

Kohta 5- vuotta täyttävä poikani aloitti päiväkodin noin vuosi sitten ja jääminen on edelleen vaikeaa. Välillä jääminen on helpompaa, mutta useimmin lapsi alkaa sanomaan ettei halua jäädä ja alkaa tekemään itkua. Syytä on yritetty löytää, mutta ei olla keksitty, eikä lapsi itse kerro miksei haluaisi. Lapseni on ujonpuoleinen, ja mieluusti seuraa sivusta muiden leikkejä. Samassa tarharyhmässä on kuitenkin lapsia joiden kanssa laikkii tarhapäivän jälkeen. Olen hieman ihmeissäni tästä "eroahdistuksesta" etenkin kun se vain jatkuu, tätä on myös isän viedessä lasta hoitoon.
 

Yhteistyössä