5-vuotias ekan kerran päiväkotiin !

Tyttömme on ollut pph:lla 9 kk:n ikäisestä ja nyt vaihdamme hänet päiväkotiin, että tutustuisi enemmän ikäisiinsä lapsiin. Siellä on kolmena päivänä viikossa yksi tuttu poika samanikäinen, muita ei sieltä tunneta vielä. Minua jännittää enemmän kuin tyttöä, miten hän sinne sopeutuu ! Isi vie hänet sinne ennen töihin menoa jo n. klo 6.30 ja hakee n. klo 16, kuten on ollut hoitoaika pph:llakin. Mutta osaako hän siellä uudessa paikassa nukkua vähän aamuisin tai päiväunia, kuten pph:lla.. Käymme siellä tutustumassa ensin, mutta eihän se ole sama homma, kuin jäädä koko päiväksi sinne hoitoon. Uudet hoitajat ja eri-ikäisiä lapsia n. 15 kpl. Vaihtovaatteet tietty mukaan, entäs hammasharja ? Sopeutumisvinkkejä onko kellään ? 10.8. alkaa tämä päiväkotihomma !
 
Eikö kellään ole mitään vinkkejä.. ? :( Olen ajatellut, että pitäisikö minun mennä ekana aamuna sinne pvkotiin kaveriksi, jos se helpottaisi hänen jäämistään sinne koko päiväksi. Tyttömme on kyllä luonteeltaan hyvin reipas ja sosiaalinen, mutta ihan uusi paikka ja uudet ihmiset jännittäisi kyllä ketä tahansa lasta ! Tuttu poika on siellä kolmena päivänä n. klo 8-12, koska hän ei halua levätä tai nukkua päivällä enää.
 
Riippuu paljon lapsesta miten sopeutuu uuteen hoitopaikkaan, mutta 5v:n luulisi sopeutuvan jo aika hyvin, koska uudetkin kaverit on aika mukavia tuon ikäiselle ja nopeastihan lapset toisiinsa tutustuvat. Ole vaan itse reipas ja hyvällä tuulella ja miehesi myös kun vie uuteen paikkaan, niin se on lapsellekin helpointa. Pitkäksi aikaa ei kannata jäädä päiväkotiin roikkumaan, jos kuitenkin pitää lähteä töihin. Tutustumassa kannattaa käydä, mutta sitten kun jättää sinne, niin halit, puhut ja heipat riittää, ihan samalla tavalla kuin ennenkin pph:ssa ollessaan. Hammasharjoja ei päiväkodeissa enää yleensä käytetä hygieniasyistä, purkkaa tai pastilleja voivat syödä, mutta sitä kannattaa kysyä kyseisestä paikasta, koska käytännöt on ihan pk. kohtaisia. Oman unilelun voi ottaa mukaan ja varmaan päiväunet maistuu uudessakin paikassa, ainakin aluksi. Aamulla lapsi ei varmaan enää malta nukkua, mutta jos on rauhallista, niin lepäillä varmaan voi jossain sohvalla tai patjalla. Lykkyä tykö!
 
Ensi viikolla käymme tutustumassa päiväkotiin, oli siellä eilenkin lapsia pihalla leikkimässä, kun ohi ajoimme autolla. Meiltä on sinne noin 3 km ja vilkas maantie välissä, eskari ja ala-aste ovat myös lähellä siinä. Kunpa tyttömme viihtyisi siellä hyvin !!
 
Huh, nyt on käynyt tyttö isin kanssa tutustumassa päiväkotiin kahtena päivänä ja oli siellä yksinkin pari tuntia aamupäivästä. Hyvin meni ilmeisesti, kertoi innoissaan leikeistä ja sanoi eilenkin kaksi kertaa, että haluaa mennä päiväkotiin ! No, ensi viikolla on sitten koko viikon siellä, saa nähdä miten menee pitkät päivät, saako levättyä lounaan jälkeen yms. Seuraavalla viikolla on pari päivää mummolassa, varmaan tulee jo ikävä päiväkotiin sieltä..
 

Yhteistyössä