5-vuotias ja esikoulun aloitus?

Apua, auttakaa mua:) Siis meijän vanhin poika täytti nyt joulukuun viimeinen päivä 5-vuotta. Ja nyt viikko sitten tuli eskariin ilmoittautumislaput.. Siis apua! Mää en vain jotenkin tajunnut että tuo poika tosiaan on niin vanha jo:) Vielä nuorimman lapsen synnytyshuuruissa olen.

Kertokaa te tämän eskarin aloituksen kokeneet, että mitä lapsen pitää osata?/mitä valmiuksia lapsella tulee olla?

Käy kerran viikossa yksin kerhossa. On muutenkin motorisesti lahjakas ja hyvin sillä saralla kehittynyt. Puhuu hyvin. Ainoastaan r-äänne ei tule kunnolla. Korvaa sen joko l tai jollain d:n suuntaisella. Harjoitellaan sitä neuvolan ohjeiden mukaan ja on jonossa puheterapiaan tuon r-äänteen takia. Muuten ymmärtää kaiken mitä sanoo ja puhuu todella paljon ja "pikkuvanhasti". On reipas ja tulee hyvin toimeen toisten lasten kanssa. Ainoastaan uudet asiat vähän jännittävät ja pitää valistella niihin hyvin. Silloin ne myös sujuvat. Pitää askartelusta, "kirjoittamisesta"....

Mutta ehkä suurin ongelma on nyt tämän äidin asenne. Monesti oikein yllätyn kuinka reipas ja iso tuo poika jo on.
 
Niin ja lisään vielä että poika on ollut koko lapsuuden kotihoidossa. Kotona on käynyt hoitaja opiskelujeni aikana. Ovat olleet viikonloppuja hoidossa ja muutamia tunteja silloin tällöin. Hyvin on aina suurin piirtein mennyt.
 
"vieras"
Minunkin lapseni täytti 5-vuotta joulukuun lopulla. Kuulostaa aika samanlaiselta kuin poikasi. On käynyt jonkin aikaa päiväkodissa, ja siellä nähdyn perusteella ei juurikaan eroa muista eskarin syksyllä aloittavista. Tässä on kuitenkin syksyyn vielä puoli vuotta ja ehtii taidot karttua muutenkin. Jonkinlainen käsitys numeroista olisi varmaan hyvä olla. eskarihan ei paljon eroa tavallisesta päiväkodissa olosta. Ainakin meidän vanhemmalla lapsella niitä eskarituokioita oli vain muutama viikossa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27984643:
Loistoesimerkki ihanasta yleistyksestä.
Ensimmäisen eskaripäivän jälkeen voin kyllä sormella osoittaa ne lapset jotka ovat olleet hoidossa ja ne jotka ovat olleet ikänsä kotona, heidän sosiaalisissa taidoissaan on huomattava ero. Kerhossa olleet ovat pikkasen vaikeita tapauksia, jos se kerho on ollut pitkäjänteistä ja monena päivänä viikossa.
 
No kantaa en enempää ota tuohon kotona kasvamiseen. Osaa yleisesti ottaen pukea vaatteet. Myös ulkovaatteet. Joskus tarvii apua hanskoissa ja vetoketjun kanssa. Muuten menee aika hyvin jo. Huolestii tavaroista. Siivoaa sotkunsa ja käskyjen vastaanotossa ei ole juuri ongelmia. On tottelevainen ja rauhallinen. Osaa laskea kyllä helposti kymmeneen ja tietää jonkun matkaa aakkosia. Harjoittelee kirjoittamista...

Niin onhan tässä tosiaan vielä aikaa hioa nuita taitoja
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27984659]Ensimmäisen eskaripäivän jälkeen voin kyllä sormella osoittaa ne lapset jotka ovat olleet hoidossa ja ne jotka ovat olleet ikänsä kotona, heidän sosiaalisissa taidoissaan on huomattava ero. Kerhossa olleet ovat pikkasen vaikeita tapauksia, jos se kerho on ollut pitkäjänteistä ja monena päivänä viikossa.[/QUOTE]

Kiinnostaa... miksi se kerhoilu olisi vaikuttanut negatiivisesti?
 
"vieras"
No kantaa en enempää ota tuohon kotona kasvamiseen. Osaa yleisesti ottaen pukea vaatteet. Myös ulkovaatteet. Joskus tarvii apua hanskoissa ja vetoketjun kanssa. Muuten menee aika hyvin jo. Huolestii tavaroista. Siivoaa sotkunsa ja käskyjen vastaanotossa ei ole juuri ongelmia. On tottelevainen ja rauhallinen. Osaa laskea kyllä helposti kymmeneen ja tietää jonkun matkaa aakkosia. Harjoittelee kirjoittamista...

Niin onhan tässä tosiaan vielä aikaa hioa nuita taitoja
Älä sitten huoli :) Kuulostaa juuri siltä, että on valmis eskariin.
 
Sen kun osoittelet sormella sitten.

Jotkut eivät silti ole sosiaalisia tai ryhmässä hyvin toimivia minkään 'pitkäjänteisenkään' eskaria edeltävän koulutuksen jälkeen.

Itse olen saanut sellaiset 'ohjeet' että eskarissa opetellaan tarvittavia taitoja koulua varten. Kunhan on reppu, vaihtokamppeet ja osaa kutakuinkin itse pukea.
Ihanat ja ammattitaitoiset eskariopet ja muu henkilökunta ovat luotsanneet koulutielle jokaisen, kärsivällisesti, vilpittömän iloisesti ja huomioonottavasti, ensin vähemmän koulumaisesti- loppuvuotta kohden enemmän koulupäivää muistuttavasti, niin päivä, kuin kotihoidossakin olleet lapset.

Eskarissa viimeistään, ei yhtään pakosta sitä ennen, mikäli perheen tilanne ei sitä vaadi.

Mitä pidemmälle mennään tässä edistyksessä, sitä nuorempina lasten jo tulee oppia monenlaisia asioita. Silloin dinosaurusten aikaan kun itse kävin eskaria, siellä todellakin opeteltiin ryhmätaitoja ja aikataulutettua arkea, nykyään jo niitä taitoja mitä aikaisemmin koulussa opittiin. Moni on hirveän huolissaan, ellei lapsi opi lukemaan jo eskarissa. Tämä menee nyt vähän aiheen vierestä, mutta tarpeeksi läheltä kai kuitenkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27984694]Huono sisälukutaito vai?[/QUOTE]

No eeei? Ensin puhut kotona kasvatetuista, ja sitten korostat, että se kerhoilu (varsinkin jos...) vaikuttaa. Eli mitä negatiivisia vaikutteita siitä pitkäjänteisestä kerhoilusta saa?
 
lto76
Kuulostaa minustakin,että lapsesi on valmis astumaan kesän jälkeen ekarin maailmaan. Tässä on vielä monta kk jäljellä aikaa ylipäätään kokonaisvaltaisesti kasvaa ja kehittyä. Esiopetuksessa harjoitellaan oppimaan oppimista ja kaikkia niitä taitoja,joiden avulla pieni ekaluokkalainen pärjää astuessaan koulumaailmaan.Ja sinä juuri itse niitä luettelitkin (pukeminen,ohjeiden kuunteleminen ja niiden mukaan toimiminen yms.).Itse olen eskariopena huomannut,että kotona hoidetut lapset ovat olleet rauhallisempia ja ehkä jopa tasapainoisempia kuin päiväkotilapset.Tietenkin kaikki riippuu lapsesta,mutta aivan varmasti ns.kotilapset saavuttavat vuodessa ns.esiopetustavoitteet siinä missä muutkin lapset.Ja se vastuu on ryhmän lastentarhanopettajalla. Eli iloisin mielin eskaria odottelemaan :) P.S.Meidänkin esikoinen meni kotihoidosta suoraan eskariin ja kaikki on mennyt erittäin hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mä en pidä lastani epäsosiaalisena. On kuitenkin lyhyellä aikavälillä 3 muuta sisarusta hällä. Usamman kerran viikossa käydään joko perhekerhossa myös ja kavereiden luona joilla samanikäisiä lapsia. Ja osaa tulla näiden kanssa hyvin toimeen.

Selvennykseksi: Me ei olla ikinä oltu vain kotona. Vaan kierretty kaikkia mahdollisia seurakunnan, MLL:n ja kavereiden koteja. Mä en jaksaisi vain olla yksin lasten kanssa. Joten kyllä lapsella on PALJON kokemusta muiden kanssa olemisesta ja on sosiaalinen. Kun kylään mennään niin aloitta leikitkin heti, vaikka olisi oudompikin paikka. Tuo poika yleensäkin kaipaa kavereiden seuraa jatkuvasti, joten senkin takia kyläilty paljon:)
 
juuri toisinpäin
[QUOTE="vieras";27984633]No tekee terää lapselle sosiaalistua, opettajalle ja ohjaajalle peruskauhistus nämä kotonakasvaneet.[/QUOTE]

päinvastoin, ja tämä on tullut eskari open ja koulunopen suusta ja alan ihmisenä tiedän itsekkin
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27984739]No eeei? Ensin puhut kotona kasvatetuista, ja sitten korostat, että se kerhoilu (varsinkin jos...) vaikuttaa. Eli mitä negatiivisia vaikutteita siitä pitkäjänteisestä kerhoilusta saa?[/QUOTE]

Minä puhun sormella osoittamisen helppoudesta, kun verrataan kotilapsia ja hoidossa olevia, kerholaiset ovat vaikeampia osoittaa kumpaanko kuuluvat, jos he ovat aktiivisia kerholaisia eikä kerta viikossa.
 
Kotona oleva ope
Lukekaa kirja Pienen lapsen sosiaalisuus (Keltikangas-Järvinen) niin tulee vähän järkeä noihin päiväkodinpuolustuspuheisiin! Päiväkotihoidetut lapset nimittäin ovat todistetusti hankalampia koulussa. Kotihoito on n. alle viisivuotiaalle aia parasta.
 

Yhteistyössä