5kk - Kandeeko antaa vettä jos maidonkin menekki heikko??

Minä olen siitä taikaventtiilinokkamukipullosta sitä syöttötuoliin päin yrittänyt antaa mutta eihän se siitä osaa vielä juoda! Maitoa meillä juodaan ennen sosetta, makuuhuoneessa, makuuasennossa, sylistä, tuttipullosta. Ettäkö laittaisin pojan vielä soseen päälle syliin makuulleen ja antaisin vettä pullosta? Miten tämä käy, kun ei huoli maitoakaan enää sillon?? Snoopy: Annatko maitoa sitten aterian yhteydessä ollenkaan, vai milloin maitoa? JOtenkin hölmöä olis antaa nyt veden tilalta maitoa, mutta just nuo helteet mietityttää, kun ei poika sitä vettä oo saanut. Mistä tiedän haluaako se vettä vai maitoa jos on helle??

SOrry idiootit kysymykset :ashamed:
 
Mötkylä, jos ei ollenkaan tykkää juoda vettä, niin ei sitä tarvitse antaa. Mä ajattelin, että puhdistaa samalla noita munuaisia (kun ne kerran vaivaa) ja toisekseen vauvalla on selvästi jano. Annan soseen jälkeen hörpätä vettä kunnon kulaukset ihan tuttipullosta. Sen jälkeen menee vielä vaihtelevasti maitoa n.50-100ml. Maitoa annan muutoin aterioiden välissä, silloin vauva hörppii n.200ml kerralla. Nämä meidän syömiset ja juomiset eivät siis ole mistään suosituksista/ohjeista, vaan ovat rytmittyneet vauvan nälän ja nukkumisten mukaan. Kiinteitä menee siis kolme-neljä kertaa päivässä.
 
Itse olen antanut ihan lusikalla pari teelusikallista vettä sosemaistelun jälkeen.

Esikoinen hörppi pikkumääriä pullosta vettä eka kesänään, jolloin oli 3-5kk. Kesä oli todella helteinen, eikä tissi suussa kokoajan voinut olla =)
 
Tottakai mä sitä vettä YRITÄN antaa joka ruuan jälkeen, lusikalla tai siitä tippamukista, mut kun toi ei huoli!! Kaiken veden purskauttaa samantien ulos!! Parin lusikallisen jälkeen ei edes avaa suuta enää. En mä saa tota juomaan vettä, s on hei katsokaas ongelman ydin! |O
 
Nääh, ei sitä tyrkyttää kannata. Maito riittänee ihan mainiosti. Ja kyllä vauveli juo vettä jos oikein jano on. Vanhemmat ihmiset (mukaanlukien oma anoppini) usein jaksavat toitottaa vedenjuonnin tärkeydestä, mutta nykyäänhän suositukset sanovat ihan muuta! Koita joskus myöhemmin uudelleen jos silloin sattuisi maistumaan. :)
 
Johan on mennyt kummalliseksi tämä kirjoittelu. Maito niinkuin vesikin on nestettä. Ja nestettä vauva tarvitsee. Jos vesi ei kelpaa, niin anna maitoa.

Vähän OT, mutta esikoisen ollessa sairaalassa rota - ja RS-viruksen kourissa (yhtäaikaa) 11 kk ikäisenä laskettiin tarkkaan, että hän saa tarpeeksi nestettä ja nesteeksi laskettiin jopa pienten vauvojen purkkiruoat, joita esikko silloin saattoi suostua syömään.

Veden puutteeseen ei vauva kuole, mutta nesteen puutteeseen kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taukku:
Johan on mennyt kummalliseksi tämä kirjoittelu. Maito niinkuin vesikin on nestettä. Ja nestettä vauva tarvitsee. Jos vesi ei kelpaa, niin anna maitoa.

Vähän OT, mutta esikoisen ollessa sairaalassa rota - ja RS-viruksen kourissa (yhtäaikaa) 11 kk ikäisenä laskettiin tarkkaan, että hän saa tarpeeksi nestettä ja nesteeksi laskettiin jopa pienten vauvojen purkkiruoat, joita esikko silloin saattoi suostua syömään.

Veden puutteeseen ei vauva kuole, mutta nesteen puutteeseen kyllä.
Joo, mut eihän vauvan ruokavaliossa voi ruveta vertailemaan vettä ja maitoa keskenään. Kyllä se vauva tarvitsee niitä maidossa (rintamaidossa tai korvikkeessa) olevia vitamiineja myöskin sen nesteen lisäksi. Että ei todellakaan ole sama asia, että juottaako vauvalle vettä vaiko maitoa. Eli jos maitoa menee todella vähän, niin turha on täyttää mahaa vedellä, koska silloin vauva ei jaksa juoda maitoa, mikä on vauvalle tärkeintä ravintoa.
 
Ei pidäkään vertailla maitoa ja vettä keskenään. Siinä mä olen ihan samaa mieltä, mutta kun joillakin tuntui olevan huoli siitä, että vauva ei juo vettä. Kuten sanoinkin: Jos vesi ei kelpaa, anna maitoa. En sanonut, että jos maito ei kelpaa, niin anna vettä. Ehkä huonosti sanottu, mutta tarkoitin tosiaan sitä, että vettä ei lapselle tarvitse juottaa, mutta en tarkoittanut, että maidon voisi korvata vedellä.
 
taukku: Tilanne mahataudin kohdalla on vähän eri. Normaalitilanteessa pelkkää korviketta (=ei rintamaitoa) juova lapsi tarvitsee soseen lisäksi vettä. Määrä ei alkuun ole iso eikä sitä välttämättä tarvitse ollenkaan etenkin jos soseet ovat kovin löysiä. Soseessahan on paljon vettä, siksihän se on niin löysää. Tarkoituksena on opettaa lapsi juomaan ruuan kanssa muutakin kuin maitoa kun sitten myöhemmin ruoka on kiinteämpää ja sisältää vähemmän nestettä (riippuu edelleen ruuasta esim kurkussa on paljon ja leivässä vähän).
Liian pienen nesteensaannin kyllä huomaa esim. ummetuksena ja kai se saattaa kitinöitäkin tehdä. Vesi ei vie tilaa maidolta, maito on ruokaa vaikka onkin nestemäistä. Toki juuri sillä hetkellä kun vauva vettä juo, mahalaukku täyttyy muttei se vuorokauden kokonaismaitomäärää vähennä. Ts. sitten kun vatsaan taas mahtuu, nälkä kyllä saa vauvan syömään lisää maitoa.

mötkylä: Älä stressaa. Tarjoat vaan ja jos ei huoli, niin sillä hyvä. Juo sitten jos janottaa.
 
Tänään kokeilin tarjota vettä tuttipullosta soseaterian päälle ekan kerran ja tuloksena se, että suuttui, ja tunnin yritin tarjota pulloa nukkumaan mennessä huutavalle lapselle, enneku suostui ees suuhunsa ottamaan jo unessa ollessaan (maitoa oli tällöin). Eli lopetan veden tarjoilut pullosta nyt tähän, kuolkoot sit vaikka helteillä jos ei maito riitä nesteeksi prkl!! Vettä ehkäpä edelleen jatkan sinnikkäästi lusikalla mutta samapa tuokin kun samantien purskauttaa sen paidalle. Tak, nam.
 
moikka, meillä poika 5kk ja syö purkin sosetta 2kertaa päivässä ja maitoa menee soseen päälle 100-120ml ja annan muutoman teelusikallisen vettä ennen maitoa, että saa soseen huuhdottua, poika ei juo vettä tuttipullosta vaan sylkee sen aina pois saan paremmin menemään lusikalla vettä kun poika ei vedestä pahemmin välitä, koitankyl totuttaa ku kesä tulossa. =)
 
Ääh. Vauva tarvitsee sekä nestettä että ravintoaineita. Ravintoaineita saadaan soseista ja maidosta. Nestettä saadaan myöskin soseista ja maidosta. Erikseen vauvalle ei vettä tarvitse juottaa.

Eri asia on jos kukin haluaa opettaa vauvan juomaan muutakin kuin maitoa, mutta vettä vauva ei tarvitse.
 

Yhteistyössä