5kk vauvan nukahtaminen

Miten voisin opettaa 5,5 kk vauvan nukahtamaan ilman tissiä? Meillä iltarutiinit menevät niin, että ensin vaipan vaihto ja yöpesut, yöasu, d-tipat ja lopuksi tissiä. Vauva nukahtaa yleensä tissille, josta nostan sänkyyn. Tissinukutuksen ongelmana on, että saattaa havahtua hereille n. 30min - 1 h jälkeen, eikä osaa nukahtaa itse. Pitäisikö nukkumaan menoa aikaistaa, ettei pieni nukahda syötölle vai kannattaisiko iltatoimien järjestystä muuttaa? Syöminen lopuksi tuntuu vain olevan hyvä (=liian hyvä) rauhoittumiskeino ennen nukahtamista.

Kuinka paljon teidän, joiden lapset nukkuvat läpi yön, lapset nukkuvat päivällä? Meillä herätään vieläkin n. 3 kertaa yössä 3-4 h välein. Aamulla heräämme n. klo 8 ja ekat päikkärit on n. 45 min, päivällä 2h ja illalla 60min. Nukkumaan mennään klo 19:30-20:30.
 
Mä nyt en oikeastaan osaa mitään neuvoa kun ite painitaan vieläkin heräilyjen kanssa vaikka vauva on jo kohta 8kk, mutta pisti silmään vaan toi D-tippojen anto illalla? Miksi te annatte ne illalla? Nehän voi vähän nippailla mahasta ja silloin se nippailu vois tulla just tuohon aikaan kun vauva herää..?

Ja no kun mä nyt aloitin niin voin mä varmaan vähän jatkaakin :) Nämä siis neuvoja teoriassa, ite ei oo saatu toivottua lopputulosta mutta kokeilkaa te:

Ootko koittanut havahduttaa vauvaa vähän silloin kun siirrät omaan sänkyyn? Ongelmanahan on varmaan se, että on tottunut nukahtamaan tissin lämpö naamalla sun vieressä ja maidon maku suussa. Sitten herää omassa sängyssä ja säikähtää, että mitä halvattua mä täällä oon, missä äiti!? Eli meille neuvottiin, että vähän herättää vauvaa kun laittaa sinne omaan sänkyyn, jotta tajuaa missä on. Ekoilla kerroilla varmaan herää enemmän ja nukkumaanmeno kestää vähän kauemmin, mutta muutaman kerran jälkeen aika lyhenee. Jos itkee, ota syliin ja rauhoita, mutta laita takas sänkyyn ennen kun nukahtaa.
 
Meillä oli sama ongelma, poika ei suostunut nukahtamaan muuta kuin tissille ja alkoi tihentämään myös yösyöntejä, vaikka söi kiinteitä 5krt/päivässä. Kun täytti 6kk jouduimme aloittamaan unikoulun (ohjeet: Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL) ja nyt poika nukahtaa omaan sänkyyn tutti suussa, nukkuu läpi yön, vaikkakin muutaman kerran yössä yleensä pitää laittaa tutti kun herää. Yösyöttöjä ei olla tehty kohta kuukauteen ollenkaan ja hyvin näyttää pärjäävän. Nukahtaminen on todella helppoa nyt! Ensimmäiset yöt oli kyllä aika kamalia, mutta mieheni hoiti oikeastaan koko homman (äidin ei edes kannata, kun maito haisee) ja kolmas yö oli jo parempi. Välillä kyllä itseäni säälitti pikkumies, mutta tutkittu juttu on se, että jos vauva itkee äidin/iskän hellässä sylissä, niin ei jää mitään traumoja vaikka unikoulua pidetäänkin. Yksin häntä ei jätetty kertaakaan itkemään, sitä en hyväksyisi koskaan.
Tsemppiä sinulle! Toinen, itkuton vaihtoehto on tietenkin olemassa, Elisabeth Pantleyn metodi, kirja löytyy netistä. Sekin kirja luettiin läpi, mutta tuntui jotenkin liian hankalalta, joten ei alettu sitä sitten. Mutta jos sua hirvittää, että vauva saattaa vähän itkeä, niin sitten tuo Pantleyn metodi ois teille paras.
 
Meillä oli ihan identtinen tilanne. Homma ratkes sit sillä ku tehtiin tarkat päiväruiinit (ei vain ilta) ja opetettiin lapsi nukahtaan ite (ilman huudattamista). Tassuhoito ei meillä riittänyt, mut siitä kannattaa aloittaa. Riippuu temperamentista. Yks parhaimpia metodeja mitä oon nähny on Tracy Hoggin vinkit (mm. nostelu-unikoulu). Varmaan 90% lapsista on hyötynyt siitä. Pantleyn kirja on hyvä mm. perhepetiläisille. Hoggin kirja on englanninkielinen,mutta sitä on suomennettu tänne: Perhe-elämää: Tracy Hogg. Kirjastosta löytyy suomennos,mut se ei oo hyvä. Tsemiä!
 
Lillikka
Kiitos hyvistä linkeistä! Meillä on ihan sama ongelma 6-kuukautisen kuopuksen kanssa. Isoveli oppi nukkumaan tosi pienenä omassa petissä ja nyt ollaan ihan huuli pyöreänä tämän pikkuisen kanssa. Meidän tyttö on nukahtanut aina tissille ja vaikka en ole mikään perhepetiuskovainen, niin pakko on ollut siihen taipua, kun menin itse ihan zombieksi tuosta omaan petiin siirtämisestä monta kertaa yössä ja tunnin päästä taas oltiin jotain vailla. Mutta joo, täytynee nyt ryhdistäytyä, kun on kiinteätkin aloitettu. Erityisesti pisti silmään tuo, että imetetään esim vartti ennen nukkumaanmenoa, niin vauva tajuaa, että syöminen ja nukkuminen on kaksi eri asiaa =) Ja lopetan öisin ujostelun, että tyttö pitäisi äkkiä vaientaa, ettei muut herää!

Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiskeleville...!
 
Täällä on nyt yritetty erottaa syömistä ja nukahtamista toisistaan. Sain sukulaiseltanikin vinkin, että kannattaa ensin syöttää ja sitten vasta esim. muut iltatoimet. Tämä tulee kuitenkin eteen, kun hampaat puhkeavat ja hampaiden pesu tapahtuu syönnin jälkeen. Rinnalle nukahtaminen on nyt loppunut, mutta nukahtaminen ottaa välillä aikansa. Yöheräämiset ovat selvästi vain tapa (ei syö nälkäänsä), mutta en raaski itkettää vauvaa yöllä, jotta miehenikin saa unta. Ehkä sitten miehen kesälomalla kokeilemme tuota tassuttelua.
 

Yhteistyössä