5kk vauvan yöunien pidentäminen/muuttaminen?

Hei kaikille!

Mulla on tuolla auki jo toinen keskustelu kiinteiden aloittamisesta ja kovasti toivon, että se auttaisi yöuniinkin, mutta kysyn nyt kuitenkin, jos löytyisi tähänkin ongelmaan jotakin vinkkejä.

Vauvamme päiväunet ovat 30-40min noin 3-4 krt/pvä. Yöunille simahtaa jo 19.30 ja tästä nukkuukin usein 00.00 asti hyvin, joskus saattaa 22 aikaan syödä 5 minuuttia, mutta useammin ei. Siis klo.00.00 syö. Sitten toinenkin pätkä menee hyvin, noin klo.03 asti nukkuu yleensä, joskus klo.02. Sitten alkaa aamuöinen heräilyrumba. Herää (ja syö) 30-60 minuutin välein, joskus on todella vaikea saada takaisin nukkumaan, kun on pirteä kuin peipponen. Takaisin nukahtamiseen saattaa mennä joskus 1,5 tuntiakin. Yrittää jutella jne. mutta pidämme valot minimissä ja emme seurustele. Oikeastaan nukahtaa vain tissille takaisin. Viimeistään klo.06 emme saa vauvaa enää nukkumaan, vaan hän on päättänyt nousta uuteen päivään. Mutta sitten menee jo 07.30 takaisin ekoille päiväunille, eli on väsynyt...

Kysymys kuuluisikin, että voiko tuota aamuyötä jotenkin helpottaa vai odotellaanko kuukausi ja aloitetaan unikoulu? Onko kokemusta vastaavanlaisesta? Vai kannattaisiko yrittää myöhentää vauvan unia illasta klo.21 asti esimerkiksi? Tämäkin on aika haastavaa, kun alkaa klo.19 aikaan olemaan jo todella väsynyt ja syötyään nukahtaa heti. Aamuyöt ovat rankkoja vanhemmille, tiedän ettei vauvalla niitä uniongelmia varmaankaan ole vaan vanhemmat kokevat rytmin ongelmaksi ;) Mutta helpompi olisi, jos saisi sen viimeisenkin unipätkän 03-06 nukuttua katkottomasti. Päiväunien pidentämisestäkin haaveilin joskus, mutta sen tilanteen olen jo hyväksynyt :)

Mutta jos on mitään vinkkejä, niin laitelkaa :)
 
Itsellä ei ole kokemusta vauvan iltaunien venyttämisestä, mutta itse olen käynyt keskustelua vauvan uneen perehtyneen henkilön kanssa kun poika oli 5kk ja hän sanoi ettei kannata yrittää venyttää nukkumaan menoa koska se voi myös huonontaa yötä. Ja tämä henkilö sanoi minulle myös unikoulusta, että kun meillä oli jo silloin 5kk iässä 5säännöllistä ateriaa päivässä että unikoulun voi aloittaa jo. Neuvolassa sanotaan, että ennen 6kk sitä ei saa aloittaa, mutta miksi sen just silloin sais jos vauva on silloinkin rintaruokinnalla? Tämä henkilö perusteli asian minulle näin että sitten kun vauvalla on ollu noin 1kk ajan 4-5 säännöllistä ateriaa päivässä voi unikoulun aloittaa koska vauvalla on muodostunut ruokailurytmi. En nyt löytänyt tämän henkilön yhteystietoja, mutta Jyväskylän ensi-ja turvakodilla muistaakseni oli töissä. Kannattaa katsoa onko sun paikkakunnalla tälläistä henkilöä, niille voi soittaa ja kysyä neuvoa. Meille oli ainakin tuosta naisesta kovasti apua.
 
masuilija. kiitos vastauksesta! Musta tuntuu, että kyllä me se kuukausi jaksetaan, että jos ei aamuyön unet parane, niin aloitetaan sitten unikoulu. Viime yö meni ihan mukavasti, kun itse herään jo ensimmäiseen inahdukseen, niin ehdin vauvan luo, ennen kuin hän herää kunnolla. Välillä riitti tutti, mutta kyllä hän söi myös kaksi (kolme) kertaa. Eli söi klo.02, sitten klo.04 ja sitten ennen klo.06 viereen ja nukahti tissille. Lisäksi kävin antamassa 02-04 välillä kaksi kertaa tuttia. Herättiin tänään vasta vähän vaille 07 :) Yötä auttoi varmasti se, että kiinteät ovat auttaneet vauvan vatsan liialliseen löysyyteen eikä vaippaa tarvinnut vaihtaa keskellä yötä.

Mutta tuo onkin hyvä tieto, ettei kannata venyttää illasta myöhemmäksi. Pari kertaa meillä meni iltarutiinit pieleen, kun oltiin kylässä ja yöt olivat todella levottomia silloin. Lisäksi ollaan aloitettu kiinteät vajaa vko sitten ja nyt yritän pitää ruokailurytmin tasaisena 3 tunnin välein, niin kyllä vauva on sitten 6kk iässä ainakin valmis unikouluun, jos sellaiseen on tarvetta.

Mutta edelleen, jos jollain on vinkkejä tuohon aamuyön huhuiluun, niin kirjoitelkaa!! :)
 

Yhteistyössä