5v tyttö heiluttaa käsiä raivokkaasti kun niitä huimaa??

  • Viestiketjun aloittaja Helmielli
  • Ensimmäinen viesti
Helmielli
Niin, meillä 5v tyttö alkanut n.kk sitten heiluttaa käsiään, aivan kuin lentoon olisi lähdössä. Näin käy tosi usein päivän aikana. Tytöllä ei ole ollut paljoakaan kasvukipuja niinkuin vanhemmalla siskollaan, mutta reumasairauksia meidän suvusta löytyy.

Kysyin eilen että miksi ravistelee/heiluttaa käsiään, niin ei osannut sanoa ensin että miksi, ei kuulemma särje, mutta tuntuu. Hetken perästä sanoi että kämmeniä päältä ja alta huimaa. Ja heiluttaminen auttaa siihen huimaukseen. Enkä tiedä osaako 5v vielä tietää mikä on huimausta, kun puutuminenkin on vielä välillä sattumista ym.

Huolestuttaa. Päiväkodissa ovat kiinnittäneet samaan huomiota, sanoivat ettei se liity tiettyyn tapahtumaan päivästä eikä tiettyyn aikaan.

Onko kenenkään muun lapsella ollut tällaista? Neuvolassa aion puhua asiasta, sinne on 5v tarkastus viikon päästä.

Kiitos jo vastauksista :)
 
helmielli
Ei näössä ole vikaa, kuulossa sen sijaan enkä vaan tarkoita valikoivaa kuuloa. Tarviikin pyytää neuvolassa että mittaisi sen verenpaineen, voi tosin siellä olla kohollaan.

Kiitos, onko lisää vinnekjä tai onko kukaan kuullut tällaisesta?
 
helmielli
o-ou, kuulostaa pahalle. Tarviiki pyytää tsekkaan korvat kanssa...mutta eipä sitä muuten näytä huimaavan kun niitä pelkkiä kämmeniä alta ja päältä. Aika höhlä homma.. Tuntuu vaivaavan lastakin.
 
Jonna
Mun pojalla todettiin migreeni tuossa iässä ja migreeni voi oireilla tosi monilla ja oudolla tavoilla. Tuonikäinen lapsi ei osaa ilmaista oireitaan kovinkaan selkeästi, mutta pojallani on myös epämääräisiä puutumisoireita ja hän heiluttaa toista kättään aina migreenikohtauksessa ja huitominen loppuu kun lääke alkaa vaikuttaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Tytär½ teki samaa innostuessaan... Ja tekee vieläkin liki kaksikymppisenä. :D

Ei käsiä voi huimata, eihän? ;)

Mutta migreenikohtaus minulla ja muksuillani alkaa usein käden pistelyllä ja puutumisella, jota yrittää helpottaa liikuttelemalla tassua.
 
Helmielli
Juu tuo on aika epämääräinen tuo tytötn ilmaus että kättä huimaa. Mutta mietin just että joku tuntemus siinä on kun noin sanoo, päänsärkyä on ollut joskus muttei nyt lähiaikoina eikä heiluttelujen jälkeen.

Aika jännä kuinka teillä käteen vaikuttaa migreeni-naapurin naisen lapset alkaa oksentaan kun niille tulee korvatulehdus, ja mulla särkee solisluita kun tulee sappikohtaus.

Omituista, mutta tartteepa kysyä neuvolassa. Kiitos ;)
 
mulle tuli ekana mieleen tic:t
meidän tourette lapsella alkoi tic:t juuri käsien heiluttelulla, voi esiintyä muuallakin. TIC.n ei välttämättä liity mitään oireyhtymää (eikä yleensä liitykkään)

Kestääkö heiluttelu kauan? voiko lopettaa jos tahtoo? jos hallitusti lopettaa, alkaako kohta uudestaan voimakkaampana? Ottaisin yhteyttä neuvolaan jos asia vaivaa
 
Helmielli
Kyllä, voi lopettaa, välillä alkaa uudelleen ja välillä ei. Jos kieltää, niin ei välttämättä lopeta, tai sitten lopettaa. Eli ihan milloin mitenkin.

Mikä tuo tic on? Koitan kyllä guuglettaa nyt samantien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmielli:
Kyllä, voi lopettaa, välillä alkaa uudelleen ja välillä ei. Jos kieltää, niin ei välttämättä lopeta, tai sitten lopettaa. Eli ihan milloin mitenkin.

Mikä tuo tic on? Koitan kyllä guuglettaa nyt samantien.
tic on vaaraton "oire" joka jää yleensä pois jossain vaiheessa. Tälläkin palstalla on monesti kirjoiteltu...laita hakuun tic

esim http://kaksplus.fi/keskustelu/t1328973
 
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
mulle tuli ekana mieleen tic:t
meidän tourette lapsella alkoi tic:t juuri käsien heiluttelulla, voi esiintyä muuallakin. TIC.n ei välttämättä liity mitään oireyhtymää (eikä yleensä liitykkään)

Kestääkö heiluttelu kauan? voiko lopettaa jos tahtoo? jos hallitusti lopettaa, alkaako kohta uudestaan voimakkaampana? Ottaisin yhteyttä neuvolaan jos asia vaivaa
Juuri tämä mullaki tulee mieleen. Meillä muutama kuukausi takaperin alko 5v pojalla ihmeellinen silmien räpyttely. Se siis räpytteli niitä niiiiiin korostetusti ja kokoajan, että olin varma et niissä on tulehdus tai jotain. Mutta ei, ei siellä mitään ollut ja räpyttely jatku pari-kolme kuukautta. Nyt kun asiaa mietin, niin vaiva taitaa olla ohi. Ja kyseessä juurikin tic.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
mulle tuli ekana mieleen tic:t
meidän tourette lapsella alkoi tic:t juuri käsien heiluttelulla, voi esiintyä muuallakin. TIC.n ei välttämättä liity mitään oireyhtymää (eikä yleensä liitykkään)

Kestääkö heiluttelu kauan? voiko lopettaa jos tahtoo? jos hallitusti lopettaa, alkaako kohta uudestaan voimakkaampana? Ottaisin yhteyttä neuvolaan jos asia vaivaa
Juuri tämä mullaki tulee mieleen. Meillä muutama kuukausi takaperin alko 5v pojalla ihmeellinen silmien räpyttely. Se siis räpytteli niitä niiiiiin korostetusti ja kokoajan, että olin varma et niissä on tulehdus tai jotain. Mutta ei, ei siellä mitään ollut ja räpyttely jatku pari-kolme kuukautta. Nyt kun asiaa mietin, niin vaiva taitaa olla ohi. Ja kyseessä juurikin tic.

Mutta ap:n tyttöhän sanoo, että käsiä "huimaa", tuntee siis niissä jotain.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta ap:n tyttöhän sanoo, että käsiä "huimaa", tuntee siis niissä jotain.
Ei välttämättä... Yrittää vain vastata kysymykseen "oikein".

"Mikä on, onks sulla käsissäs jotain outoa, ku sä noin teet?"
"Joo... niitä... eh.. huimaa? :saint: :eek: "

Tytär½ innostuessaan "lensi" ja räpytteli käsiään, joskus jalkakin lähti vispaamaan. Eikä tytössä mitään ruotsinkielisyyttä pahempaa ole. :saint: ;) Tosin vieläkin nukuttaa itsensä vispaamalla nilkkaansa.


Ja minä hetkuttamalla kankkujani :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
mulle tuli ekana mieleen tic:t
meidän tourette lapsella alkoi tic:t juuri käsien heiluttelulla, voi esiintyä muuallakin. TIC.n ei välttämättä liity mitään oireyhtymää (eikä yleensä liitykkään)

Kestääkö heiluttelu kauan? voiko lopettaa jos tahtoo? jos hallitusti lopettaa, alkaako kohta uudestaan voimakkaampana? Ottaisin yhteyttä neuvolaan jos asia vaivaa
Juuri tämä mullaki tulee mieleen. Meillä muutama kuukausi takaperin alko 5v pojalla ihmeellinen silmien räpyttely. Se siis räpytteli niitä niiiiiin korostetusti ja kokoajan, että olin varma et niissä on tulehdus tai jotain. Mutta ei, ei siellä mitään ollut ja räpyttely jatku pari-kolme kuukautta. Nyt kun asiaa mietin, niin vaiva taitaa olla ohi. Ja kyseessä juurikin tic.

Mutta ap:n tyttöhän sanoo, että käsiä "huimaa", tuntee siis niissä jotain.

Meidän poika sanoi kun kysyttiin miksi pyöritätä käsiä noin että käsiä heilututtaa. eli lapsella vaan tunne että niin pitää tehdä, ei hallitse tic:ä vielä tuossa iässä (vanhempi lapsi/aikuinen voi joskus jollakin lailla hallita. Yleensä kodinulkopuolella voi pidättäytyä, mutta kotiin tullessa ne sitten vyörähtää kahta kauheammin päälle)
 
Tuli mieleen
semmoinen että itellä on levottomat jalat, ei kylläkään liity käsiin, mutta jalat tuntuu silloin hassuilta juurikin niinkuin niitä huimaa. Itellä puutuu joskus kädet ja mulla ainakin liittyy verenpaineeseen se.
 
toivottavasti ei ole mitään
Veisin lääkäriin, että poissuljetaan elimelliset sairaudet ja sen jälkeen pohditaan olisiko nuo tic-oireita. Onko lapsella aiemmin ollut jotain outoa toimintaa, ääntelyä tai muiden ruumiinosien heiluttelua?

Meidän lapsella on tic-oireita ja älysimme asian vasta siinä vaiheessa kun alkoi tulla päänheiluttelua. Sitten istuimme miehen kanssa alas ja mietimme ja keksimme että onhan sitä kaikenlaista (ääni)oiretta ollut aiemminkin, mutta kun ne ovat muutamassa kuukaudessa vaihtuneet (useaan kertaan) ei olla nähty niitä samaksi oireeksi. Korvat on toki tarkistettu moneen kertaan ja kaikki mahdollinen itsehoito niihin tehty, että ei vaan johtuisi vaikusta, huonosta kuulosta tms.

Ota asia siis puheeksi neuvolassa että saatte ajan neuvolalääkärille.
 
tytönjapoikienmamma
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta ap:n tyttöhän sanoo, että käsiä "huimaa", tuntee siis niissä jotain.
Ei välttämättä... Yrittää vain vastata kysymykseen "oikein".

"Mikä on, onks sulla käsissäs jotain outoa, ku sä noin teet?"
"Joo... niitä... eh.. huimaa? :saint: :eek: "

Tytär½ innostuessaan "lensi" ja räpytteli käsiään, joskus jalkakin lähti vispaamaan. Eikä tytössä mitään ruotsinkielisyyttä pahempaa ole. :saint: ;) Tosin vieläkin nukuttaa itsensä vispaamalla nilkkaansa.


Ja minä hetkuttamalla kankkujani :ashamed:

Joo, lapset tekee kyllä tuota. Eli tiedostaa, että n yt tässä käsien räpsyttämisessä on jotain outoa, kun aikuisetkin kyselee (ja että pitää olla toki syy, miksi heiluttaa) Lapsi ei useinkaan vastaa, että ei mulla käsissä mitään tunnu, räpsyttelen niitä muuten vaan. Lapsikin vaistoaa, että niin ei kuuulu normaalisti tehdä. Mutta se miksi tyttö noin tekee onkin toinen juttu. Kysele neuvolasta vaikka, mutta useinkaan neuvolassa ei ole hirveästi tietoa, jos kysyy jotain muuta kuin kasviukäyriin ym. normi asioihin liittyvää. Mutta kysele jostakin muualta

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli mieleen:
semmoinen että itellä on levottomat jalat, ei kylläkään liity käsiin, mutta jalat tuntuu silloin hassuilta juurikin niinkuin niitä huimaa. Itellä puutuu joskus kädet ja mulla ainakin liittyy verenpaineeseen se.
Liittyy muuten käsiinkin. Tytär½ kärsii sekä levottomista jaloista, että käsistä. Isälläänkin on levottomat kädet ja minulla jutut... :saint:

Mutta siis asiaan, dopamiinitasapaino saattaa aiheuttaa levottomien jalkojen syndroomaa, joka oireilee toisinaan myös käsissä. Mutta se häiritsee yleensä eniten väsyneenä. Heka valittaa "muurahaisia jaloissa" ja juoksentelee levottomasti ympyrää tai potkuttelee kinttujaan.
 
Helmielli
Kiitos vastauksista, voi hyvinki olla tuo että vaan heilututtaa ;) Kun aiemmin oli aina kova taputtamaan esim. minua, ja sitten rummutti aina pissalla käynnin jälkeen vessanpöntön kantta eli onhan niitä.

Mukavaa tiistain jatkoa :)
 
huima
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli mieleen:
semmoinen että itellä on levottomat jalat, ei kylläkään liity käsiin, mutta jalat tuntuu silloin hassuilta juurikin niinkuin niitä huimaa. Itellä puutuu joskus kädet ja mulla ainakin liittyy verenpaineeseen se.
Itsellä on samaa ollut lapsesta asti! Polvitaipeissa, nilkoissa, kyynärtaipeissa ja ranteissa tuntuu kummallista "juilimista", jota voisin itsekin kuivailla myös huimaukseksi. Se helpottaa käsiä ja jalkoja heiluttelemalla. Lapsena oireet olivat voimakkaampia kuin nyt aikuisena. Ne vaivasivat erityisesti illalla sänkyyn mennessä ja olivat niin ahdistavia, että äitini piti toisinaan hieroa näitä "juilivia" kohtia jotta sain unta. Asiaa ei ole koskaan minulla tutkittu, mutta olettaisin kyseessä olevan levottomat jalat ja kädet.
 

Yhteistyössä