6-10v lapset keittiössä

  • Viestiketjun aloittaja -kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
-kiinnostunut
Mitä teidän ala-aste ikäiset lapset osaavat tehdä keittiössä itse? Osaavatko tehdä jotain välipaloja tai leipomuksia itse vai auttelevatko vaan vanhempia? Saavatko käyttää laitteita (mikroa, vedenkeittimiä, hellaa) tai keittiövälineitä itse?
 
"hilla"
Ekaluokkalainen osaa vaikka mitä. Esim. lihapullat taikinasta lähtien, salaatteja osaa tehdä, marjapiirakan osaa tehdä.
Kuorimaveitsen ja muidenkin veisten käyttö sujuvasti hallussa. Pystyy lukemaan reseptit.yms.

Saa käyttää kaikkia vempeleitä mutta arastelee kuumaa uunia.

Tyttö on rauhallinen ja järkevä. Siksi luotankin että osaa keittiössä touhuta.
 
vieras..
Eskarilainen osaa tehdä esim. perussalaatin, erilaisia taikoinoita, jauhelihapihvit. Ei osaa vielä lukea, mutta kerron mitä pitää laittaa ja tekee ohjeiden mukaan. Osaa laittaa uunin päälle, mutta on sekä uunin että lieden kanssa varovainen, joten minä hoidan ne yleensä aina.

Huomaan, että eskarin alettua on tullut niin paljon uusia juttuja ja uusia harratsuksia, että kokkailu- ja leipominen ei kiinnosta enää niin paljon kuin esim. kesällä. Mutta osaa perusjutut tosi hienosti ikäisekseen.:)
 
moekoe harmaana
Meillä eskarilainen osaa tehdä makaroonilaatikon lihaliemeen, tiikerikakun sekä mokkapaloja. Lukee sujuvasti, joten osais varmaan vaikka ja mitä. Mä olen lähistöllä ja käytän uunia ja vähän syrjäsilmällä vahdin ettei innostu kauheammin improvisoimaan.
Jälkien korjaus, se on hankalaa vielä :D
 

Yhteistyössä