6vuotias.mikä on normaalia?

  • Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti
mami
-kauppareissut ei suju, juoksentelee,ei tottele,joudun siis pitää kädestä kii esim.kassajonossa. meinaa räplää tavaroita. roikkuu kassalla kaikessa missä voi(vaikka tietää että ei saa) siis 10min kauppareissu ei suju siltä!!

-ulkona matkat paikasta a paikkaan b ei suju, vaikka ois kyse autolle menosta

-automatkat ei suju kiusaa jatkuvasti 4v nuorempaa sisarustaan.

-ruokailut ei suju räplää tavaroita,alkaa leikkii tyylliin maitopurkilla. kippaa maitoja tahallaan. yms todella levotonta joka kerta. näin on ollut aina.ei edes pysy istumassa.

-kotona olo ei suju, kiusaa pikkusisarustaan jatkuvasti, uhmaa aikuisia,ei tottele.

huokaus. tällänen tää on aina ollut.paitsi että sisarustaan on kiusannut vasta vuoden.

-ei tuu toimeen kavereiden kanssa jos on tylsä hetki saattaa alkaa kiusaa,jopa paljon itseään pienenpiä.

palkitseminen ei auta,rangaistukset ei auta.
 
No ei oikeestaan mikään noista ole tarpeellista 6-vuotiaalle. Toki maitolaseja kaatuu vahingossa aikuisillakin ja teinitkin kiukuttelee sisaruksilleen.... Oletko puhunu neuvolassa tai hoitopaikassa tästä? Perheneuvolasta voisit myös saada hyviä vinkkejä tilanteisiin.
 
kuulostaa aika vilkkaalta.. pystyyks hää keskittyy mihinkää, esim. satukirjan lukemisee, palapeleihin, leikkeihin,...

oma vaan on rauhallisuuden perikuva, mitä ny joskus saa flippejä niinku äitinsä.
 
mami
Alkuperäinen kirjoittaja km:
mun kaverin adhd poika on tollanen.
no mä oon epäillyt adhd:ta tolla 3vuotiaasta asti. perheneuvola on sitä mieltä että ihan normaalin rajoissa mennään. neuvolasta ei saanut mitään ennenkuin 5v neuvolasta vasta psykologille lähete, joka tyssäsi sitten siihen ei kuulemma tarvetta jatkotutkimuksille. mutta mä kyllä tappelen niin kauan että lähete neurologille saadaan
 
mami
Alkuperäinen kirjoittaja dirlis:
kuulostaa aika vilkkaalta.. pystyyks hää keskittyy mihinkää, esim. satukirjan lukemisee, palapeleihin, leikkeihin,...

oma vaan on rauhallisuuden perikuva, mitä ny joskus saa flippejä niinku äitinsä.
no sanotaan näin että n 5,5v ekoja kertoja rauhottui tekemään jotkin rauhallista, "lukemaan" itsekseen. aika hankalaa on. ennen 4v ikä ei leikkinyt itsekseen ollenkaan keskittyi vaan menemiseen,kiipeilyyn,yms. jos oli leikkiseuraa esim.minä sitten pysyi leikissä
 
Suosittelen sulle tuommoista ilmaista lehtistä kun -Arjen eväät.
http://www.bvif.fi/suomeksi/adhd-center/julkaisut/
Kannattaa tutustua,tilasin itselleni,meillä lapsella ad/hd epäily ja kyllähän tuo teidänkin lapsen meno hyvin tutulta kuulostaa.
 
vieras vain
Meidän poika on 6 v ja minusta tuo ei ole normaalia. Siis uhmakauden nyt jokainen ymmärtää mutta meillä ainakin samantyylistä meno on ollut siitä lähtien kun oppi kävelemään. Toki vähän helpompiakin kausia on ollut mutta jos vertaa pikkuveljeen niin ero on yöllä ja päivällä. Eli nyt tutkitaan onko adhd tai jotain muuta taustalla. Melkeinpä sen itse sydämessään tietää mikä on normaalia ja mikä ei vaikka raskasta se on asiaa hyväksyä. Mutta ei tää mitään lopullista ole, ikä muuttaa lasta ja rakkaus lapseen pysyy.
 
vieras vain
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:
Meidän poika on 6 v ja minusta tuo ei ole normaalia. Siis uhmakauden nyt jokainen ymmärtää mutta meillä ainakin samantyylistä meno on ollut siitä lähtien kun oppi kävelemään. Toki vähän helpompiakin kausia on ollut mutta jos vertaa pikkuveljeen niin ero on yöllä ja päivällä. Eli nyt tutkitaan onko adhd tai jotain muuta taustalla. Melkeinpä sen itse sydämessään tietää mikä on normaalia ja mikä ei vaikka raskasta se on asiaa hyväksyä. Mutta ei tää mitään lopullista ole, ikä muuttaa lasta ja rakkaus lapseen pysyy.
Jäi sana pois eli meidän 6 v on samanlainen kuin ap:n.

 
jotain
Onko lapsi päiväkodissa? Mitä sieltä on sanottu?

Ottaisin yhteyttä neuvolapsykologiin ja sitä kautta asiantuntijamielipide ja ohjaus tarpeen vaatiessa tarkempiin tutkimuksiin. Olisi tosi hyvä saada kaikki tuollainen tutkittua ennen kuin koulu alkaa että sinne saa riittävästi tukea!
 

Yhteistyössä