7 vuotias masentunut?

  • Viestiketjun aloittaja Nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Nyt harmaana
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta 7-vuotiaiden lasten masennuksesta? Vai kuuluuko tuohon ikään myös "hiljaisemmat" kaudet? Olen todella huolissani meidän nuoremmasta, kun tuntuu, että hänellä jokin kausi? meneillään vai pitäisikö suuremmin huolestua? Aina tykännyt piirrettyjä katsella ja tv:n katsomista pitänyt rajoittaa jo aiemmin, mutta nyt haluaisi vain tunti toisensa jälkeen tv:tä tuijottaa. Ystäviä ei halua pyytää, itkee ja kaipaa vanhoja "tuttuja", joista aiemmin ei ole puhunut ja vuosi sitten nähnytkin. Hiljainen, väsyneenoloinen, yöaikaan mielellään kömpii siskonsa viereen, kertoo yöllä pelottavan. Fyysisesti tuntuu väsyvän helposti, ruoka ei maistu, kalpea. *huoh*

Koitan toppuutella omaa "mielikuvitustani", asiat paisuu herkästi itsekseen miettiessä hirveän suuriksi. Olen miettinyt sitäkin, että vaihtaisin isosiskon omaan huoneeseen ja nuorempi tulisi takaisin meidän vanhempien kanssa samaan makkariin, auttaisiko ? Perheen kanssa yhdessä koitetaan tehdä asioita, eilenkin käytiin laskettelemassa. Sitä edellisenä päivänä vietin tytön kanssa mäenlaskuhetken kahdestaan, että saisi jakamatonta huomiota.

Mitähän mun pitäis tehdä?
 
ap
Soitin juur tk:hon ja saatiin lähete labraan, katotaan aluks veriarvot, hb ja verensokeri yms. Jos sieltä ei mitään löydy niin mietitään uudelleen. Ruokakaan ei oikein tytölle maistu, joten hyvä on ne katsoa.
 
Voi olla masentunut :( Ammatilaisen apua ja mielipidettä lähtisin hakemaan. Mä olin jo penskana masentunut, saatoin istua kesälomalla parikin viikkoa vaan kotona, ei kiinnostanut mennä ulos, tai kutsua kavereita. piirsin vaan ja katsoin telkkaria ja nukuin, olin koko ajan väsynyt ja itkin ehkä normaalia herkemmin..
Mun masennusta ei hoidettu. Olis ollut ihanaa kun niin olisi tehty.
 
vieras
Ota yhteyttä neuvolaan, kuten päivi jo ehdotti. Onko tapahtunut jotain pelottavaa? Jota lapsesi ei osaa käsitellä? Onko nähtyt jotain tai joutunut kokemaan? Koulukiusaamista?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota yhteyttä neuvolaan, kuten päivi jo ehdotti. Onko tapahtunut jotain pelottavaa? Jota lapsesi ei osaa käsitellä? Onko nähtyt jotain tai joutunut kokemaan? Koulukiusaamista?
Pelottavaa: Ei pitäisi olla. Tyttö on kyllä herkkä, joten ollaan piirretytkin rajoitettu ettei edes katsele Pokemon yms. piirrettyjä kun helposti tulee uniin.

Nähnyt/kokenut: Ei kotona. Hoidosta ei kukaan ole sanonut mitään.

Kiusaamista: Kertaa eskaria, ei ole siellä sanottu mitään kiusaamisesta.

Huoh, nyt kun miettii täällä itsekseen niin miten isoiksi asiat kasvaakaan. :(
 
Epuli
Ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan mahdollisimman pian. Meidän 6v:llä oli jokseenkin saman kuuloinen tilanne viime syksynä ja ajattelin vaan pitkälti johtuvan uudesta elämäntilanteesta, eskarin alkaminen ym. Syynä oli kuitenkin sairaus (pitkäaikainen), johon aloitettiin hoidot heti ja nyt on jo huomattavasti erilainen koko tyttö. Meillä ei ollut kysymys masennuksesta, mutta lapset kun oireilevat niin monin tavoin kaikkiin asiohin, niin hankala sitä on tutkimatta tietää mistä on kysymys.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Epuli:
Ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan mahdollisimman pian. Meidän 6v:llä oli jokseenkin saman kuuloinen tilanne viime syksynä ja ajattelin vaan pitkälti johtuvan uudesta elämäntilanteesta, eskarin alkaminen ym. Syynä oli kuitenkin sairaus (pitkäaikainen), johon aloitettiin hoidot heti ja nyt on jo huomattavasti erilainen koko tyttö. Meillä ei ollut kysymys masennuksesta, mutta lapset kun oireilevat niin monin tavoin kaikkiin asiohin, niin hankala sitä on tutkimatta tietää mistä on kysymys.
Otin jo yhteyttä tk:hon, jossa otetaan ensin verikokeet ja sitä kautta lääkärille.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Epuli:
Hyvä, että asiat etenee. Toivotan teille voimia tuohon tilanteeseen ja toivotaan että jotain selviää mahdollisimman pian :hug:
Kiitos. Jotenkin vaan tuntuu, että miks nyt ja mitä me ollaan tehty väärin? Toisaalta itse ajattelen aina oikeastaan pahinta ja ylireagoin helposti, joten voihan tää ollakin vaan jotain kehitykseen liittyvää?
 
ap
Vielä olisin kysynyt, mitä ootte mieltä tosta huonesiirrosta? Eli vaihtaisin tytön nukkumaan vanhempien kanssa samaan huoneeseen? On 3 vuotiaasta nukkunut omassa huoneessa, nyt unet olleet syksystä levottomia ja siskon viereen kömpii.
 
Siru
Miksi kaipailee vanhoja tuttujaan? Oletteko muuttaneet? Masennus voi johtua ystävien menetyksestä. Onko saanut uusia ystäviä, onko mahdollisesti koulukiusattu? Voimia kovasti teille!
 
LepikonHeta
Alkuperäinen kirjoittaja Siru:
Miksi kaipailee vanhoja tuttujaan? Oletteko muuttaneet? Masennus voi johtua ystävien menetyksestä. Onko saanut uusia ystäviä, onko mahdollisesti koulukiusattu? Voimia kovasti teille!
*kirjauduin*
Muutettiin keväällä. Aiemmin ei ollut läheskään näin "paljon" ystäviä, kaipaa lähinnä ystäviä, joiden kanssa ei viime aikoina ennen muuttoa ollut edes juuri tekemisissä. Kiusaamisesta ei ole päiväkodissa kukaan puhunut, päivät menneet siellä hyvin.
 
LepikonHeta
Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
jospa tyttöä masentaa se, että kertaa eskaria. kaverit on koulussa jne ja hän on 6 jopa 5 vuotiaiden kanssa päiväkodissa.
Tuskin, tytöstä ei olisi vielä ollut kouluun. Kaverisuhteet juuri eskasta ja sosiaaliset taidot ovat ihan erit kuin vuosi sitten.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vielä olisin kysynyt, mitä ootte mieltä tosta huonesiirrosta? Eli vaihtaisin tytön nukkumaan vanhempien kanssa samaan huoneeseen? On 3 vuotiaasta nukkunut omassa huoneessa, nyt unet olleet syksystä levottomia ja siskon viereen kömpii.
jos hän tulisi yöllä teidän sänkyyn tai sitten nukkuisi teidän huoneessa. Sisaruksen(kin) yöuni kyllä pitäisi saada turvata..
Voimia! Ja hae määrätietoisesti apua! Jos labroissa ei ole mitään älä paina villasella. Nomraaliin kehitykseen liittyvää tuo ei ole.
 

Yhteistyössä