7kk vauvan kanssa autoillen n.600km

  • Viestiketjun aloittaja Autoilija
  • Ensimmäinen viesti
Autoilija
Mietin että lähtisinkö pääsiäisen viettoon kotiseudulleni vauvan kanssa kaksin autolla.
Kun pienistä vauvoista ainakin sanottiin että pari tuntii saa max istuu kaukalossa mut mä kun ajattelin lähtee yötä vasten ajelemaan tai siis n klo 19 jolloin poika käy muutenkin nukkumaan...
Jos se vaan päättää nukkua niin ei kai mun keskellä yötä sitä tarvi alkaa repii kaukalosta irti??

Kokemuksia pitkistä automatkoista vauvojen kanssa? Ton matkan ajaa n 7-8h jos ei pysähdy.
 
Ite sillon tällöin ajanu 300km yhteen suuntaan, ajoaika 4-5h riippuen ruuhkasta, kelistä ja vuodenajasta. En tod. ole pysähtynyt jos toinen on nukkunut kaukalossa, vaan ajoin yhtä soittoa perille saakka. Nykyään jo istuin käytössä ja edelleen ajan yhtäsoittoa jos vaan toinen nukkuu tai on muuten tyytyväinen. Näin siis jos ollaan kaksin liikkeellä.
 
"Kaisa"
Onko teil mahdollisuutta mennä yö junalla? Mä mietin sitä et melko raskasta sulle itelle ajaa 600km yhteen kyytiin, ku ei kuitenkaan voi kovinkaan pitkiä taukoja pitää
 
"vieras"
lähde ihmeessä. Jos omalla autolla pääset, niin eihän se kilometreistä enää kiinni ole. Pysähtyä voi milloin huvittaa melkeinpä ja pysähtyä voi halutessaan niin pitkäksi aikaa kun siltä tuntuu.

minä reissasin esikoisen ollessa alle 1,5v monta kertaa 500km pituisia matkoja edestakaisin bussilla ja junalla. Täytyy sanoa, että se oli kyllä silkkaa helvettiä, mutta kestin ne kun halusin kuitenkin nähdä ihmisiä ja viettää aikaa heidän kanssaan, jotka asuivat kauempana, eikä aina jaksanut olla kotosalla. Miestä mulla ei ollut apuna matkanteossa :) Olihan se aikamoista raahata lastenvaunuja ja tavaroita, ja sitä lasta, ja olla niiden julkisten armoilla , niissä puitteissa.. mutta kaikki matkat pääsin aina perille :D
 
a-aa
käytiin 800km/suunta reissu kun vauva oli 3kk ja toisen kerran 8kk.
Hyvin meni, aamulla lähdettiin klo 5 kun lapsi heräs ekan kerran syömään, normaalisti jatkoi vielä unia 8-9 asti. Autossa sitten nukkui unet loppuun kun ensin oli hämmästellyt aamun epänormaalia alkua :) Muutenkin nukkui normaalia enemmän.

Ekalla reissulla tuntui että lasta sai herätellä pysähdyksillä, toisella kerralla tuntui jo että stoppi oli paikallaan vaikkei huutoa vielä ehtinytkään autossa tulla. Nyt jännityksellä odotan seuraava reissua kun poika on 1v5kk, haluaa itse liikkua ja saa (aika harvoin) autossa raivareita :D

Mä en itse ehkä lähtis ajamaan illalla/yöllä, ellei perillä ole lapselle hoitajaa jotta saa itse nukkua/levähtää kunnolla. Lapsi on sitten perillä kuitneki virkeänä..
 
"plop"
Minä tuota kaukakossa istuttamisesta kerran kysyin lasten fysioterapeutilta. Oli tulossa pitkä matka jne. Hän sanoi, että kaukalo on ergonomisesti pienelle lapselle hyvä paikka oleskella, se ei rasita selkää ja siinä on helppo hengittää, kaukalo itseasissa ohjaa lapsen juuri oikeanlaiseen asentoon.

Pitkiä aikoja ei suositella lapsia pidettäväksi kaukalossa/ sitterissä, koska sillä on passivoiva vaikutus lapsen motoriseen kehitykseen. Lapsi näkee kaukalosta hyvin, joten ei pyri nostamaan päätään yms. Mutta ongelmia kehitykseen tulee vasta jos lasta istutetaan jatkuvasti, päivästä toiseen kaukalossa/ sitterissä. On ihan OK matkustaa silloin tällöin pidempiäkin matkoja. Kunhan muistetaan, että myös lapsi tarvitsee verryttelyä eli kun aikuiset verryttelevät ja käyvät kahvilla on hyvä lapsikin päästää liikkumaan.
 
matkat menny hyvin
Meillä vauva on nyt 8kk ja ollaan reissattu jonkun verran. Eka kerran käytiin kyläilemässä 450km päässä, kun vauva oli 1kk ikäinen. Tuo sama kyläreissu on tehty jo 3 kertaa. Lisäksi sellaisia 200-300km yhteensuuntaan reissuja on useita.
Matkat menneet hyvin ja vauva kehittynyt hyvin.
 
Autoilija
Kiitoksia mammat! Ihan kannustavia kommentteja=D Mulle itselle ei ole raskasta ajaa tota matkaa yhteen soittoon, olen tehnyt sen joka vuosi useaan kertaan ennen mukulaa=)
Toi muksu kun nukkuu normaalisti 12-14h yö unet niin eipä tuo päivisin nuku enää kuin 2h unet.. On päivällä erittäin virkeä ja puuhaa niin paljon etten päiväs aikaan usko matkan taittuvan ongelmitta (lapsi kyllästyy).
Matkan teko sinänsä jännittää että lähdettäis ihan kaksin. Ukko jää hoitaa eläimet ja ison muksun... Jos miehen kanssa lähtisi niin tilanne olisi tietenkin toinen, helpompi luulen.

Mut teidän piristävistä matkoista lukeneena alkaa tuntua että miksipä ei lähtisi reissun päälle!
 

Yhteistyössä