7kk vauvan syömisestä

Meillä 7 kk vauvan kiinteiden ruokien syöminen takkuaa edelleen (noin 3 kk jo harjoiteltu). Rinta sen sijaan maistuu vähän liiankin tiuhaan yöt ja päivät. Olen koettanut imettää lapsentahtisesti, mutta samlla yrittänyt löytää oikeaa aikaa kiinteiden ruokien tarjoamiselle (ennen / jälkeen imetyksen, imetyskertojen välissä jne.). Poika vaan ei syö oikeastaan mitään kiinteää ruokaa. Pää kääntyy aina ja huulet menee tiukasti kiinni. Joskus voin saada pari lusikallista suuhun ja toisinaan jotain makeita hedelmäsoseita syö useampia lusikoita.

Nyt alkaa tuntua siltä, että pitäiskö noita imetyskertoja vaan alkaa vähentää, vähän sillä ajatuksella, ettei ruokapatojen ääressä voi nälkään kuolla. Vaikka tiedän että siitä tulee kitinää ja huutoa, kun poika itkee nälkäänsä eikä hälle kelpaa mikään muu kuin rinta. Mutta kun tuntuu että mikään muu ei auta. Toisaalta taas tuntuis pahalta jättää huomiotta lapsen tarpeet, kun tiedän mitä hän haluaa. Mutta jos jatkan tätä menoa niin poika ei kyllä ikinä opi syömään mitään oikeaa ruokaa ja saan kyllä imettää varmaan vielä vuosia...


 
Meillä poika (10kk) ei vieläkäään laita mitään ruokaa itse suuhun. Kaikki lelut kyl menee. x) Tuon ikäinen vauvahan syö 3-4h välein ja yöllä ei tarvi ravintoa, jos syö päivällä hyvin. Tuon useammin ei tarvi imettää. Tein itse niin et imetin aina ruokailun jälkeen. Se pottuporkkana piltti oli meillä suosittu. Ja sit bataatti itsetehtynä. Aloitin silleen et lounasaikaan hieman soseita (4-5kk ) . Sit otin mukaan iltapuuron ja kohta aamupuuronki.
Esim klo 7.30 puuro, klo 11.30 lounas, 15.30 päivällinen, 18.30 puuro. Hedelmävälipala päivällä, jos tuntuu olevan nälkä. Meillä poika nukkuu klo 19-7. Ja riippuu päiväunista. Pääasia et vauvalla ois joku päivärutiini. Lähinnä nuo ruoka-ajat ois aina samat, päiväunethan vaihtelee.
 
Älä hötkyile: 7 kk on kuitenkin aika pieni ikä, jos ajattelee että toiset lapset saa vasta ekat kiinteät 6 kk iässä! :)
Vauvaa ei missään tapauksessa kannata minusta pakottaa syömään eli tunkea lusikkaa väkisin suuhun, siitä tulee vaan vielä enemmän vastustusta.
Kannatta tosiaan antaa sormiruokia eli antaa pojan itse viedä ruokaa suuhunsa. Meillä esikoinen ei syönyt soseita oikeastaan ollenkaan 5 kk iän jälkeen ja hyvin hänkin syömään oppi!

JA vielä lopuksi yksi asia, jota aika usein vastaavissa keskusteluissa muistutetaan että ei kaikki lapset opi syömään samaan tahtia, vaikka suositus onkin että 1v iässä syötäisiin samaa kuin muutkin. Esim. kävelemään lapset oppii toiset 8kk ja toiset 16kk ja silti se on kaikki normaalin rajoissa - miksi sitten syömään pitäisi kaikkien oppia samaan aikaan? Ihan turhaa huolta vaan aiheutetaan vanhemmille...

Tsemppiä! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Älä hötkyile: 7 kk on kuitenkin aika pieni ikä, jos ajattelee että toiset lapset saa vasta ekat kiinteät 6 kk iässä! :)
Vauvaa ei missään tapauksessa kannata minusta pakottaa syömään eli tunkea lusikkaa väkisin suuhun, siitä tulee vaan vielä enemmän vastustusta.
Kannatta tosiaan antaa sormiruokia eli antaa pojan itse viedä ruokaa suuhunsa. Meillä esikoinen ei syönyt soseita oikeastaan ollenkaan 5 kk iän jälkeen ja hyvin hänkin syömään oppi!

JA vielä lopuksi yksi asia, jota aika usein vastaavissa keskusteluissa muistutetaan että ei kaikki lapset opi syömään samaan tahtia, vaikka suositus onkin että 1v iässä syötäisiin samaa kuin muutkin. Esim. kävelemään lapset oppii toiset 8kk ja toiset 16kk ja silti se on kaikki normaalin rajoissa - miksi sitten syömään pitäisi kaikkien oppia samaan aikaan? Ihan turhaa huolta vaan aiheutetaan vanhemmille...

Tsemppiä! :flower:
Asiaa :D
 

Yhteistyössä