.

No tuohan riippuu ihan tuloista ja takaisinmaksu eristä. Omakotitaloa miettiessä kannattaa laskea myös se että kaikki menee omasta pussista ja jos itse ei osaa/pysty tekemään, niin se maksaa. Niitä yllättäviä kulueriä kyllä löytyy.
 
No jos omakotitalojen hintoja ajattelee, niin pieni laina. Mutta kaikkihan riippuu tuloista. Joillekin se on iso ja joillekin ei. Omakotitaloasumisessa on kuitenkin isommat kulut kuin esim. rivitaloasumisessa. Kaikka tarvii ottaa huomioon (tiehoito,jätehuolto, vesi, lämmitys, sähkö, kiinteistövero,korjaukset,vakuutukset, nuohous jne... )Riippuu tuloista siis onko tuo iso vai ei ja jääkö vielä kaikkien kulujen jälkeen rahaa elämiseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tusku:
No jos omakotitalojen hintoja ajattelee, niin pieni laina. Mutta kaikkihan riippuu tuloista. Joillekin se on iso ja joillekin ei. Omakotitaloasumisessa on kuitenkin isommat kulut kuin esim. rivitaloasumisessa. Kaikka tarvii ottaa huomioon (tiehoito,jätehuolto, vesi, lämmitys, sähkö, kiinteistövero,korjaukset,vakuutukset, nuohous jne... )Riippuu tuloista siis onko tuo iso vai ei ja jääkö vielä kaikkien kulujen jälkeen rahaa elämiseen...
Mihin perustuu tuo väittämäsi isommista kuluista?

Asunto-osakeyhtiössä maksetaan vastiketta, vesimaksua, lämpömaksua, vakuutuksia ja sähkölaskua ihan samalla tavalla kuten omakotitalossa luettelemiasi maksuja.

Maksut tosin vaihtelevat eri asunto-osakeyhtiöiden kesken mutta aika arvokasta asumista tuo rivariasuminenkin on...

 
Kimppa
Nimenomaan, komppaan edellistä. Ihan hassua ajatella, että asoy:ssä ei noita maksuja ole, koska ne vain "peittyvät" sinne vastikkeen sisään. Asoy:ssä on ok-asumiseen verrattuna vielä lisänä esim. hallintokuluja. Samoin joutuu maksumieheksi, jos yhtiössä asuu joku jolta rikkoontuu jotain vähän väliä, ellei suoraan niin korotettujen vakuutusmaksujen kautta..

Meillä asumiskulut 144 neliöisessä ok-talossa ovat keskimäärin vajaa 300 kuussa (onhan sekin kallista, mutta elämä on..). Asumiskulut 55 neliön asunto-osakkeessa olivat vähän yli 200 euroa kun ottaa huomioon kaikki asumiskulut: vastikkeen lisäksi taloussähkö, parkkipaikka, kotivakuutus jne.

Ainakin omien kokemuksieni (ja mitä olen asuntoilmoittelua seurannut) mukaan neliöihin suhteutettuna ok-asuminen on halvempaa, mikä on toisaalta kummallista kun asian kuvittelisi olevan päinvastoin.
 
Perustin siihen laskemani, että meillä ei ole varaa asua omakotitalossa. Me laskettiin kaikki kulut mitä olisi tullut olemaan siinä talossa mihin haluttiin ja todettiin ettei varallisuutemme riitä. Meillä on vähemmän kuluja rivitalossa asumisesta. Vastike, sähkö, vesi ja vakuutus. Korjaukset (paitsi jos remontoi) tulee taloyhtiön puolesta. Mä olen siis ymmärtänyt, että omakotitalossa asuminen olisi kalliimpaa kuin rivitalossa. Sorry, jos aihetuin närää väärinymmärtämiselläni..Meidän perheellä on tosi pienet tulot. Muutenhan 100 000e on pieni laina omakotitalosta.
 
Hm...

Vertailimme joskus rivitaloasuntoa ja omakotitaloa, päädyimme jälkimmäiseen seuraavanlaisten syiden takia:

- Autopaikat kahdelle (kolmelle) autolle: rivitalo n.10E per auto, omakotitalo 0 per auto (talviautoissa polttoainelämmittimet)
- Talli: Rivitalossa olisin joutunut vuokraamaan tallipaikan n. 100E/kk omakotitalossa on oma talli ja varastotilaa muutenkin runsaammin kuin rivitalossa
- Piha: rivitalossa pihaa niukemmin kuin omakotitalossa
- Vesimaksut: rivitalossa n.10-15E/henkilö, nyt meillä menee vesimaksuihin noin 180E vuodessa. Meitä on siis kolme henkeä.
- Sähköä meillä omakotitalossa kuluu noin 12000kwh/vuosi, tässä siis kaikki kulutus. Lisäksi lämmitämme takkaleivinuunia talvella (teemme leivinuunissa ruokaa samalla) ja saunassa on puukias jota lämmitämme halutessamme.
Rivitaloasunnoissa, joita katselimme, suurimmassa osassa oli suorasähkölämmitys ja kulutus noin 20000-25000kwh/vuosi

Sitten muutamia rivariasukkaalle näkymättömiä kuluja:

- Jätemaksut ovat n. 20E kuukaudessa
- Kiinteistövero n. 200E
- Kiinteistönvakuutukset n. 300E

Niissä rivitaloasunnoissa joita katselimme vastikkeet olivat pääosin 140-200E luokkaa, siis kiinteistönvakuutusmaksu, kiinteistövero ja jätemaksu maksoi kuukaudessa rivarissa noin paljon?

Tällä laskuopilla tulimme siihen tulokseen ettei niitä rivitaloasuntoja oikein huvitakaan enää katsella.

Remontit teemme suurimmaksi osaksi itse koska, yleisimmät kunnostus työt eivät kovinkaan paljoa erikoisosaamista edellytä, kokemattoman vain pitää varata enemmän aikaa remonttiin ja perehtyä asiaan paremmin kuin kokeneen.
 
Kimppa
"Korjaukset (paitsi jos remontoi) tulee taloyhtiön puolesta. "

Ei ole mitään sellaista kuin "taloyhtiön puolesta". Se taloyhtiö olette Te ja teidän vastikkeista ne taloyhtiön rahat kerätään, joista taas ne korjaukset maksetaan. Kannattaisi ymmärtää taustat, miten teidät rahat siellä yhtiössä kulkee..

Tietty asumiskulujen vertailu on tapauskohtaista. On eri kokoisia ja eri kunnossa olevia rakennuksia..
 
Perustin siihen laskemani, että meillä ei ole varaa asua omakotitalossa.
Noh..ei ollut todellakaan tarkoitus aiheuttaa keskustelua ohi aiheen...Mäkin haluaisin asua omakotitalossa, mutta ei ole mahdollista. Meillä vastike 60 e ja siksi (mm. uusi vesivaraaja) taloyhtiön puolesta, koska on rikas taloyhtiö. Asunut melkeinpä vaan vanhoja ihmisiä, ja rahaa ei ole käytetty juuri mihinkään. Joten tässä rivitalossa asumiseen verraten tulee meille huom...meille asuminen paljon edullisemmaksi. Ja se on faktaa, että suurimmassa osassa rivitaloja on korkeammat vastikkeet. Ja kaikki mitä yllä ovat ihmiset maininneet...että näin.
 
=) oletteko ajatelleet että kun taloyhtiö teettää ulkomaalaus remontin niin se on 18000 euroa. ja jos itse tekisit niin 600 euroa aineet? =) =)
asunto-osakeyhtiössä on usein aina maksettava työstä simppelissäkin hommassa kun kaikki ei kykene talkoisiin.
 
Oma todellinen maksukyky kannattaa huomioida aina.Satatuhatta ei niin hirveän iso laina ole.Korkojen nousu tosin nostaa kuukausierän määrää.Laskekaa tulonne ja menonne (sisältäen lainanmaksun) siitähän selviää paljonkin. =)

 
Mun mielestä lainan otto on elämässä ihan normaalia ja muusta ei mielestäni kannata turhaan huolehtia, kuin että laina-aika ja kuukausierä ovat kohtuulliset ja vakuudet ovat kunnossa.

Paras tilanne mielestäni olisi, että kuukausierä olisi max 35% perheen NETTOkuukausituloista, laina-aika max 20v (lyhyt nykyhinnoilla, tiedän)ja ettei sukulaisia tai ystäviä ole takaamassa lainoja.

Varsin tuo takausasia on mielestäni tärkeä. Jos teillä jostain syystä menee huonosti taloudellisesti esim työttömyyden, sairastumisen jne takia, sukulaisten ja ystävien tuki on erityisen tärkeä. Jos ao. henkilöt tässä tilanteessa joutuvat makselemaan teidän lainojanne, niin välit voivat helposti tulehtua ja ahdinko on vielä pahempi.

Vakuuksista: Pankit laskevat normaalisti vakuudeksi 70% huoneiston/kiinteistön arvosta, loput 30% pitää hoitaa omin säästöin, valtion takauksella tai esim sukulaisen takauksella. Teillähän on jo 50% kasassa, joten vakuudet ovat siis paremmin kuin hyvin kunnossa ja talon arvo saa laskea roimasti, ennenkuin pankki alkaa kyselemään lisävakuuksia.

Itse ajattelen niin, ettei sillä pahassa tilanteessa ole väliä jos omat säästöt ja omistuskoti menevät, kunhan kukaan muu ei joudu huolehtimaan veloistani.

Nykyään lainoja saa täysin ilman omia säästöjä ja vakuuksia, mutta korko on tällöin korkeampi. Tällaiset lainat ovat mielestäni arveluttavia ja jos sellaisia tarjoillaan, kannattaisi pohtia omaa tilannetta tarkemmin. U.S.A:ssa lainoja on myönnetty jopa täysin varattomille, joka on sitten johtanut asuntolainakriisiin.

Koroista: Korot ovat nousseet ja nousevat varmasti jatkossakin. Tällä hetkellä asuntolainan korko on n. 5%, mutta kannattanee laskea, minkälaista kuukausierää pitäisi maksaa n. 8% korolla, jotta lainan takaisinmaksuaika ei juurikaan venyisi. Korot voivat toki nousta enemmänkin, mutta turhan pessimistinen ei kannata olla, muutenhan elämässä ei voi mitään saavuttaa.

Lainoihin saa nykyään takaisinmaksuturvia työttömyyden ja vakavien sairastumisien varalle ja lisäksi korkokattoja hillitsemään korkomarkkinoiden heilahteluja. Itse olen jakanut koko lainapotin muutamaan eri lainaan eri viitekoroilla, osaan lainoista olen sitonut lisäksi korkokaton. Näitä lisäturvia kannattaa kysellä pankista, jos tulevaisuus huolettaa.

Nämä siis vain omia mielipiteitäni perustuen omiin kokemuksiin.Toinen omistuasunto ja asuntolaina menossa.
 
Niin, jäi kommentoimatta rivariosakkeen vastikekustannuksia. Vastikkeeseenhan kuuluu normaalisti taloyhtiön yhteinen sähkö ja vesi, jätehuolto, huoltoyhtiön ja isännöitsijän kulut, korjauskulut ja korjauksiin varautuminen, kiinteistövero, kaapelitv-maksut., kiinteistön vakuutukset jne.

Boldatut edellämainituista yleensä unohtuvat omakotiasumisen kuluja laskettaessa.

Jos korjaustoimet eivät kiinnosta harrastusmielessä ja omalle ajalle laskee vähänkin rahallista arvoa, niin minun mielestä rivarissa asuminen on edullisempaa ja varsinkin huolettomampaa.

Miinuksena rivariasumisessa on tietysti , että päätökset tehdään yhtiön toimesta, ei pelkästään omasta näkövinkkelistä katsottuna.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja poju76:
Boldatut edellämainituista yleensä unohtuvat omakotiasumisen kuluja laskettaessa.

rivarissa asuminen on edullisempaa ja varsinkin huolettomampaa.
Mä ainakin huomioin ok-asumiskustannuksissa (joista aiemmin kirjoitin tässä ketjussa) kaikki asumiskulut: vesi, jätevesi, sähkö (lämmitys ja talous), kiinteistövero, jätehuolto, kotivakuutus jne. Suurempia remppoja en huomioinut vaan kuukausittaiset Asumiskulut, samoin kuin vastikkeessa. Harvassa taloyhtiössäkään on rahoja valmiina putkiremppaan, vaan aika usein otetaan lainaa suurempia remontteja varten.

Se on täysin totta, että vaivattomampaa asoy:ssä asuminen on. Mutta halvempaa se ei ole ainakaan täällä Pirkanmaalla (poikkeuksia voi toki löytyä). Halvempaa se voi olla sen takia, että useasti asoy-asunnoissa asutaan myös ahtaammin. Keskiverto-omakotitalon kokoisen asunto-osakkeen vastikekin alkaa olla aika iso.

Pointtini on se, että pienemmässä asoy-asunnossa kustannukset voivat olla pienemmät, koska yleensä myös asunto on pienempi. Ihmettelin sitä itse, miten niin voi olla kun luulisi, että asumiskulut/m2 olisivat pienemmät osakkeessa..

Ok-talossa on tosiaan omaa vastuuta enemmän. Tosin sekin on itsestä kiinni, haluaako pihasta ottaa kauheaa stressiä vai onko se helppohoitoinen. Itse en pidä pahana hommana ajaa nurmikoita, kolata lunta sen verran mitä tarvitsee tai haravoida kaksi kertaa vuodessa. Juuri muuta hoidettavaa pihassa ei ole.

Huoletonta asoy-asuminen on niin kauan kun tulee iso remppa eteen mistä tapellaan ensin yhtiökokouksessa ja sitten kirotaan sitä työnjälkeä ja viivästyksiä. Samoin ok-talossa on huoletonta asua niin kauan kuin se on uusi eikä korjattavaa tai rempattavaa ole ;)
 
Olet oikeassa, että osakkeissa asutaan yleensä ahtaammin ja asumiskulut/m2 voivat nousta korkeammiksi rivarissa tapauskohtaisesti.

Ihan mielenkiinnosta voitais vertailla?

Meillä on 91 m2 rivarinpätkä pääkaupunkiseudulla, jossa asuu 3 hlöä. Kuukausittaisiksi asumiskuluiksi tulee:
- hoitovastike 95 e (tästä ei kerätä korjauksiin varoja)
- vesimaksut 33 e
- 2 autopaikkaa 20 e
- sähkö (sis suora sähkölämmitys) n 100 e. Mielestäni paljon?
- kotivakuutus irtaimistolle 15 e

Olikohan siinä kaikki? Tästä tulee siis yhteensä 263 e/kk, joka on noin 2,90e/m2/kk.

Spekulaatioissa ei ole muuten huomioitu osakkeen/kiinteistön hankintakustannuksia, en tosin osaa luotettavasti arvioida osakkeen ja kiinteistön neliöhintaeroja. Tilastokeskuksen mukaan esim täällä pääkaupunkiseudulla kiinteistön keskimääräinen hinta olisi 2940 e/m2 ja osakkeen 2971 e/m2, eli osake olisi siten 4,3% kalliimpi neliöhinnaltaan. Tämä oli minulle yllätys. Toisaalta kiinteistön varainsiirtovero on 4% kauppahinnasta, kun osakkeen 1,6% kauppahinnasta, joka kompensoi tilannetta. No, tämä on vain spekulaatiota.

Tuo asumiskustannusten vertailu kyllä kiinnostaisi oikeasti.
 
Kimppa
Kaivan luvut esille (insinööri on pitänyt tarkkaa kirjaa menoista ;)). Sori ap että keskustelu rönsyilee vähän sivuraiteille..

Tämän vuoden asumiskulut tulevat olemaan suunnilleen:
- Sähkö: 2000 (yläkanttiin arvioitu)
- Vesi: 310
- Kotivakuutus: 310
- Jätehuolto: 95
- Kiinteistövero: 260

Yhteensä: 2975?/ a eli 248?/ kk eli 1,53?/m2/kk

Meillä 162 neliöinen uusi ok-talo. 4 hengen perhe. Lämmitysmuotona varaava sähkölattialämmitys. Lisäksi lämmön talteenotto ja iso varaava takka, jota lämmitämme kylmänä aikana keskimäärin joka toinen ilta (puut saadaan, joten ne ei maksa meille mitään..). Ilmalämpöpumppu olisi tarkoitus vielä asennuttaa sähkön säästämiseksi.

Aika samoissa näköjään pyörii asumiskulut. Pojulla kyllä vastike ihan kohtalainen. Jännä huomio tosiaan jos siellä päin neliöhinnat ovat korkeampia osakkeilla.
 
Tämän vuoden asumiskulut tulevat olemaan suunnilleen:
- Sähkö: 2000 (yläkanttiin arvioitu)
- Vesi: 310
- Kotivakuutus: 310
- Jätehuolto: 95
- Kiinteistövero: 260
Tosi alhaiset on teillä nuo jätehuoltokulut. Katsoin, että meillä oli 3 kuukauden jätehuolto 75 euroa. Vuotuiset kulut eivät tule olemaan 4 * 75 e, mutta ainakin 200 euroa menee. Vesimaksut ovat noin 700 euroa vuodessa, korotuksia on luvassa. Sähkö 1700 e + takkapuita hiukan. Ilmalämpöpumppu on. Talo on 174 neliöinen, 5 henkilöä perheessä.
 
Juuks, missäpäin asut? Tosi korkeat jätehuoltomaksut teillä on.
Meillä lasku tulee myös 3 kk välein ja se on luokkaa 30 euroa ja jaetaan se naapurin kanssa. Yhteinen 240 litran astia kahden viikoin välein tyhjennys.

Nämä ovat muuten niitä kuluja, joihin voi itse vaikuttaa esim. kierrättämällä ja kompostoimalla.
 
Uudellamaalla asutaan. Aika samoissa taitaa hinnat olla. Meillä on oma 240 l jäteastia kuten kaikilla muillakin naapureilla. Yhden tyhjennyksen hinta on 5, 70 euroa. Kesällä se tyhjennetään viikon välein. Talvella riittää tyhjennys kahden viikon välein. Kompostia ei haluta. Paperit, pahvit ja lasit kierrätetään.
 
Kimppa
Meillä on tyhjennys joka toinen viikko. Nyt otettiin vielä biojäteroskis kimppaan naapurin kanssa, jolloin todnäk voimme vielä harventaa sekajätteen noutoja. Näin lajittelun (ja kimpparoskiksen, kulut puoliksi) avulla päästään vielä nykyistä halvemmalla jätehuoltokuluissa.

Tietty vielä halvemmalla pääsisi, jos perustaisi oman kompostin, mutta sitä "harrastusta" ei olla ainakaan vielä jaksettu aloittaa..

Yritämme muutenkin minimoida jätteen määrän sekä lajitella ja kierrättää mahdollisimman paljon: Lasit, metallit, kartongit, paperi, biojäte..
 
Alkuperäinen kirjoittaja poju76:
Meillä on 91 m2 rivarinpätkä pääkaupunkiseudulla, jossa asuu 3 hlöä. Kuukausittaisiksi asumiskuluiksi tulee:
- hoitovastike 95 e (tästä ei kerätä korjauksiin varoja)
- vesimaksut 33 e
- 2 autopaikkaa 20 e
- sähkö (sis suora sähkölämmitys) n 100 e. Mielestäni paljon?
- kotivakuutus irtaimistolle 15 e
.

Maksaako sun koti-irtaimistovakuutus sulle 15e / kk??????KALLIS!
Mä oon vakuutusyhtiössä töissä, jos haluat voin laskea sulle kotivakuutustarjouksen jos haluat. Saan ton varmasti puoleen hintaan tuosta!
 

Yhteistyössä